AXA og Warrantser

Slettet bruker
AXA 14.08.2019 kl 18:00 2702

Lager en egen, seriøs warrants tråd, da det virker som om det er delte meninger om dette. Jeg skal IKKE bidra til noe negativt, utover å prøve å få klarhet i problematikken.

Grunnen til tråden er Tenketanken sine skriverier som ikke følges opp med svar på mine spørsmål.

Jeg har tolket warrants dealen til følgende, så håper jeg at noen korrigerer meg, og retter opp feil med bekreftet info:

1. Fredriksen har en avtale med AXA som er vedtatt i alle formelle instanser om at han kan kjøpe 13 millioner stk axa aksjer (som da blir trykket opp a-la emisjon) innen 25.oktober 2019 for 32,50 NOK.

2. Han kan benytte seg av denne dealen før 25.oktober 19, men IKKE etter.

3. Prisen er 32,50 pr aksje.

Er det noe her som er feil, eller ikke rett oppfattet?

Noen spørsmål:

1. Hva har warrantsene kostet han pr stk, om han IKKE benytter seg av retten til å kjøpe disse innen 25. oktober?

2. Han har fått utsatt warranter tidligere, i annet selskap - har vi noen garanti for at det ikke vil skje igjen ? hvordan blir da prosessen for å lage en ny deal omkring dette?

3. Om kursen ligger mellom 17-20 kr fra nå av, til 25. oktober - hvordan kan han da ha "tapt" penger utover det warrantene har kostet han, jamfør spm 1 ? Jeg forutsetter at han da vil få fatt i 13 mill aksjer over børs i samme tidsrom - hvilket pr i dag ser enkelt ut for han, til priser mellom 16,80 til 19 kr.

SS
Redigert 19.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:07 2676

Godt innlegg. Slik jeg ser det er kursen i øyeblikket irrelevant for om han innløser warrantsen. Det er hva Storeulv mener en aksje reelt er verdt som vil avgjøre om han innløser eller ikke. Det er i alle fall ganske innlysende at han mener dagens aksjekurs er billig, ellers hadde han neppe kjøpt. Men ta nå og med at Storeulv har et lengre tidsperspektiv enn de fleste av oss her på forumet:-)
Investman
14.08.2019 kl 18:11 2658

En warrant er ett av de finansielle instrumenter som handles på de ulike børsene. En warrant er ett verdipapir, der verdien bestemmes av den underliggende eiendommen (f.eks en aksje eller en indeks.) Innehaveren (kjøperen) av en warrant ønsker å dra nytte av forandringer i aksjens verdi med ett opsjonslignende derivatinstrument uten å eie den underliggende eiendommen (f.eks aksjen).

Vilkårene for de ulike warrants er ikke standardiserte, men utstederen (som regel en bank eller ett meglerhus) bestemmer innløsningspris og løpetid når warrantens først blir notert. Utstederen bestemmer også hvilke betingelser som skal gjelde ved på sluttdagen (når warranten forfaller). For visse warrants baseres avregningskursen på aksjens gjennomsnittskurs siste 10 dager, for andre warrants beregning avregningskursen basert på siste handelsdag. Om avregningskursen er høyere enn warrantens innløsningskurs så tjener kjøperen (innehaveren) penger. Visse warrants har kontantavregning (kjøperen får forskjellen mellom innløsningskurs og avregningskurs) og andre har såkalt fysisk leveranse (kjøperen får kjøpe aksjen for innløsningsprisen og kan deretter selv selge aksjene). Dersom avregningskursen derimot er lavere enn innløsningskursen forfaller warranten uten verdi. De omvendte gjelder for salgswarrants.

Eks video.: https://www.youtube.com/watch?v=ZBlLLtym8eE
Redigert 14.08.2019 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:11 2655

Warrant kan ikke utvides one time only. Så får de som forstår seg Axa Prøve å bruke sine grå hår, aksjekursen er totalt utBombet, hvorfor er Gevran så hissig å kjøper massivt her nede klart han har en plan.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:12 2648

Ikke meg jeg har god tid, være med andre som er redde som mus
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:12 2647

Rett, Captain!

Så lenge han får aksjer over børs til nesten 40% rabatt, vs warrants, så kjøper han alt han kan, uten at kurs løfter seg.
Det er ikke utrolig mange aksjer 13 mill, så om mange nok kaster korta, så er plutselig 13 mill aksjer innen rekkevidde, for han.

Han skal jo ha MYE mer enn det, og han har perspektiv som er langt, derfor tror jeg at han heller kjøper aksjer over børs så lenge de holder seg under 32,50. Skulle mot formodning kurs gå mot 32,50 eller nært, innen 25. oktober, så bruker han selvsagt retten. Men i skrivende stund ser jeg på dette som helt utopisk.

Hva da, om han ikke bruker dem, og kursen ikke stiger. Det er her Tenketanken bør komme med noe mer kjøtt på beinet, for det er her jeg ikke klarer å følge tankegangen hans.

Når Fredriksen får svært mange millioner aksjer siste 12 mnd, for kurs mellom 24 til 16,80 - ja da sliter jeg med å se at han må opp på 32,50 på veldig lenge enda.

SS
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:17 2622

Nå er vel shortingen som Storeulv styrer også en viktig faktor for hvorfor axa står i kr 17. Hadde han ønsket en høyere kurs hadde han ikke lånt ut til shorting.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:19 2614

Fredriksen laster opp med aksjer på årets verste børsdag

John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix
John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix
Artikkel av: Stian Jacobsen
14. august 2019 - 16.54
Lest av
2571

annonse
Geveran Trading Company, et selskap kontrollert av John Fredriksen, har i dag kjøpt 810.000 aksjer i Axactor.

Ifølge en børsmelding skjedde det til en kurs på 16,9658 kroner aksjen, hvilket betyr at han la 13,74 millioner kroner på bordet.

Etter denne transaksjonen vil Geveran eie 42.775.233 aksjer i Axactor, noe som utgjør en eierandel på 27,53 prosent.

Geveran har også 13 millioner tegningsretter i Axactor.

Dersom Gevaran benytter seg av alle tegningsrettene vil eierandelen komme opp i 35,89 prosent.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:20 2610

Akkurat han bruker Shortene som en viktig brikke i spillet for etterhvert få negativ kontroll på selskapet.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:21 2607

Helt rett Captain01

Dette er jo essensen i det jeg har skrevet om i mange år, DNB og Fredriksens kyniske måte å handle aksjer på, og instanser og myndighetene lukker øyner og ører.
Samtidig som nye kunder i Nordnet må signere på at manipulering av ordrebok, sluttauksjoner osv er strengt forbudt.

SS
Cartr
14.08.2019 kl 18:31 2572

Fredriksen trenger neppe Warantsene

Hvordan klarer de å senke kursen, og også holde den vedvarende lav over laang tid, når de to siste kvartalsrapportene viser henholdsvis at AXA går i pluss og siste stormelding som burde resultere i kraftig økning?

Er det shorting?

AXA: AXACTOR REPORTS PROFIT BEFORE TAX OF EUR 10 MILLION IN Q2
https://newsweb.oslobors.no/message/481788

Det som er spesielt gledelig å se er at topplinjen har økt med over 33 prosent, samtidig som at kostnadene bare har økt med litt over 5 prosent. Dette tilsier at Axactor nå har startet å vokse lønnsomt. https://blogg.nordnet.no/axactor-leverer-varene/

Hva sier AXA ledelsen selv, og er de komfortable med at Fredriksen tar over på denne måten?
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:34 2556

Jeg er også sikker på at han IKKE trenger warrantsene.

Da er det ikke mye lysninger i sikte, utover å posisjonere seg før Q talla 4-5 uker før, og selge seg ned 1-2 uker før, og senest dagen før Q talla.
Q3 er for øvrig det svakeste i året, for inkasso bransjen, men alle tror vel at Q3 19 blir bedre enn Q3 18. Likevel svakeste av årets kvartal.

Når det går opp for småsparerne at siste halmstrå i warrants 32,50 nå blir tydligere at ryker, ikke brukt - så spørs det hvor mange som gidder sitte med noe gjennom børsuroen.

SS
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:51 2512

Cartr:
Gode og fornuftige vurderinger du kommer med her. Angående SS (byssegutten) bør du joine «oss som blokkerer SS». Ser SS kommenterer omtrent alle mine innlegg, men jeg leser jo ikke noe av det siden SS er behørlig blokkert hos meg.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 18:59 2503

SS - DNB har kursmål AXA a kr 40,-. Du tror virkelig at DNB som er Norges største bank lar seg bruke av en kunde/Fredriksen, og så risikere sin eksistens, samt åpenlyst da lure alle andre kunder de har?

Lykke til videre med shorten!
.....
Fredriksen laster opp med aksjer på årets verste børsdag

John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix
John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix
Artikkel av: Stian Jacobsen
14. august 2019 - 16.54
Lest av
2571

annonse
Geveran Trading Company, et selskap kontrollert av John Fredriksen, har i dag kjøpt 810.000 aksjer i Axactor.

Ifølge en børsmelding skjedde det til en kurs på 16,9658 kroner aksjen, hvilket betyr at han la 13,74 millioner kroner på bordet.

Etter denne transaksjonen vil Geveran eie 42.775.233 aksjer i Axactor, noe som utgjør en eierandel på 27,53 prosent.

Geveran har også 13 millioner tegningsretter i Axactor.

Dersom Gevaran benytter seg av alle tegningsrettene vil eierandelen komme opp i 35,89 prosent.
Redigert 14.08.2019 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 21:25 2381

Sector, du er ny i axa trådene. Du får se min historikk, og se at dette har du ingen peiling på.
Jeg har tusenvis av timer bak meg på axa traderen, og sett hva DNB har drevet på med i to år nå.

Det er heldigvis mange andre som ser samme galskapen. Du vet at det er DNB som er hoffmegleren til Geveran?
Du vet hvordan DNB opptrådte i media, og sine anbefalinger ovenfor axa før nedturen starta da DNB overtok som VIP megleren til Geveran?

Nei dette kunne jeg utdypt i det vide og brede, men det gidder jeg ikke atter en gang. Det er titalls punkter å nevne ang DNB!
DNB står bak nedgangen i kurs, og det er på bestilling av Geveran.

SS
lisleby
14.08.2019 kl 22:17 2303

Jeg klarer ikke helt å se at Fredriksen vil innløse warrant på 32,5 så lenge kursen er betydelig lavere. Er det noe som tyder på at Fredriksen har veldig dårlig tid? Han vil selvfølgelig ha så stor eierandel som mulig til lavest mulig pris. Sett at kursen er 20 i oktober og Fredriksen løser inn warrants på 32,50. Hva skjer? Jo en rask reprising av selskapet. Men er ikke han tjent med plukke så mye som mulig på lavest mulig kurs? Altså ikke innløse, men plukke jevnt og trutt på lave priser. Han har tid til å vente på at selskapet selv lager reprisingen gjennom resultatutviklingen. Det er jo det som teller til slutt altså selskapets inntjening. En joker - hvorfor kjøper ikke de største aksjonærene mer? Har de ikke tro på selskapet? Vel, de selger jo heller ikke.. De er stort sett helt stille. Merkelig. Er det i det hele tatt mulig at det finnes en forståelse mellom de aksjonærene å sitte stille i båten? La Fredriksen plukke, mot å innløse warrants og dermed allikevel få en god og etterlengtet opptur for alle de store..

Enkelt å plukke for Fredriksen, risikofri avkastning for de store...
Vet ikke om det er mulig, eller lovlig.
Marketwatch
14.08.2019 kl 22:17 2303

Dersom det er shorting som driver kursen ned, så får vi en litt underlig situasjon:
Siden det nesten ikke er større kjøpere av Axa aksjer utenom Fredriksen, må det da
bety at han kjøper sine egne utlånte aksjer fra shorterne. Så massivt som kjøpene hans
har vært de siste to måneder, burde dette vises i shortregisteret (selv om deler kan skjules under 0,5%).
Jeg tror han kjøper aksjer av investorer som reelt vil ut av aksjen av ulike grunner.
Trøsten for den som fortsatt er inne i aksjen er da at ihvertfall Fredriksen systemet tror
aksjen minst er verdt 17,- pr. aksje, noe de beviser ved å satse enorme beløp i selskapet.
At han får gjøre det, uten at andre, større investorer hiver seg på, viser hvor svakt aksjemarkedet
er for tiden. Han vil selvsagt ikke benytte Warrenten så lenge han kan kjøpe de aksjer
han ønsker lavere enn 32,50 pr. aksje. Men, hvem vet, kanskje målet er som med
Aktiv Kapital, overta selskapet fullt ut, pleie det ytterligere et par år, og så selge
Axa videre med en fin gevinst. Dersom det er målet, kan det godt hende han benytter
Warrenten for å få ytterligere kontroll, selv om aksjekursen i markedet skulle ligge litt under.
Han må da også være beredt på å by kr 32,50 for de øvrige aksjene.
Redigert 14.08.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 22:27 2277

Nettopp, enten vil kursen gå noen kroner opp om Fredriksen velger å kjøpe 13 millioner aksjer over børs, eller den tar et kvantesprang om warrents innløses.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 23:16 2213

Jeg tror de har fått munnkurv det har jeg tenk lenge
Slettet bruker
14.08.2019 kl 23:18 2206

Akkurat, så mange tror at han får kjøpt millioner aksjer i markedet på disse latlige nivå, jeg tror Gevran vil benytte seg av warrant, han har en plan. hva med alle reo leiligheten ,avtalen med Normura sparer masse penger enn låne fra Gevran. Markedet beste datainkrevning av gjeld. Pluss alle avtaler som vil generere masse cash for fremtiden. Så får almuen være så negativ de måtte være. jeg har trua.
Redigert 14.08.2019 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 23:27 2182

markedet tror at kursen minst skal være vært mer en 17kr total bullshit minst 26 kr. Totalt manipulert fra 28kr
tenketanken
14.08.2019 kl 23:31 2174

Klippet ut fra en nettside slik ordlyden var utformet: Hva mener dere dette betyr ??

Geveran eier 13 millioner warrants som kan byttes i 13 millioner aksjer i Axactor til tegningskurs 32,50 kroner frem til 24. oktober 2019.


Min forklaring :
-Warrants eies allerede nå av Geveran er utstedes fra selskapet til investoren,
etter en underliggende warrants avtale som begrunner vilkårene .
(eks investere i selskapet , stilt lån til disposisjon, etc )
-Dersom aksjekursen går like høyt eller høyere en 32,5 frem til 24 Okt-19
så forfaller avtalen, Motsatt er den verdiløs. (Kan muligens ha en form for nedsideavtale)
-Da får Geveran tildelt 13 mil nye aksjer i Axa
-Tilsvarende antall nye aksjer utstedes da av firma, som vil utvanne eksisterende
aksjonærer tilsvarende.
Marketwatch
14.08.2019 kl 23:49 2148

Min forståelse er at Geveran har en rett, men ikke en plikt til å tegne seg for aksjene til 32,50.
På tidspunktet Warrenten ble gitt, i forbindelse med finansiering av selskapet, var kursen så høy,
at det så ut til å være en god deal for Geveran. Men jeg har tatt feil før, og kan gjøre det igjen.
Slettet bruker
14.08.2019 kl 23:52 2138

SS - jeg er aksjonær i mange av Fredriksens selskaper. Dersom du hadde hatt rett, hadde jeg og de fleste andre solgt oss ut tvert av alle hans selskaper. Er også kunde i DNB og handler aksjer vis dem, samme sak der selvfølgelig om det du påstår stemmer.....

Du er short i AXE og venter på lavere inngang, noe du selv har bekreftet her inne nylig. Du er en trader og snur kappen etter vinden/din posisjon.

Lykke til med short og ny lav inngang.
Redigert 14.08.2019 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2019 kl 23:52 2138

Den som har evne til å sitte til 24okt .jeg har trua
Slettet bruker
15.08.2019 kl 00:45 2096

SS,

Sprørsmål 1 der er meget bra. Hva har JF betalt for dem. Dette burde vel kunne opplyses til Investorene(eirene). Kan ikke skjønne om Johnny ikke kan svare på dette. Info i ett AS skal da være likt uansett størrelse på eierskapet, eller?
Redigert 15.08.2019 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 07:59 1901

Nå venter vi på en opptur !
Slettet bruker
15.08.2019 kl 08:02 1897

Tror det blir en herlig dag etter 3 dager på rad med store kjøp av Fredriksen, som nå mangler ca. 300.000 aksjer på å sikre seg negativ kontroll.

Her også litt motvekt til SS sine dommedagsprofetier:
.......
Sjefstrateg Erica Blomgren Dalstø: – Vi har ikke et resesjons-scenario

Onsdag blinket varsellampene for resesjon etter utviklingen i amerikanske renter. Sjefstrateg Erica Blomgren Dalstø i SEB lar seg ikke skremme.
Publisert: 14.08.19 — 21.30 Oppdatert: 2 timer siden
Sjefstrateg Erica Blomgren Dalstø i SEB Bank.
Sjefstrateg Erica Blomgren Dalstø i SEB Bank. (Foto: Gorm K. Gaare)
Eirik Helgaker Følg meg

Del
– Det er ytterst sjelden at vi får en resesjon i verdensøkonomien. Selv om risikoen for lavere vekst har økt betydelig, er det ingenting som tyder på at vi står foran en nærstående resesjon, sier Sjefstrateg, Erica Blomgren Dalstø, SEB Bank.
Da renten på amerikanske tiårige statspapirer krysset under toårsgjelden begynte varsellampene å blinke. Historisk sett har dette vært en indikator for å forutsi en resesjon.
Resesjon

Resesjon = minst to kvartaler hvor økonomien krymper.
De amerikanske børsene falt kraftig onsdag.
Dow Jones endte ned 3,05 prosent til årets hittil største fall på én dag.
S&P 500 endte ned 2,93 prosent.
Nasdaq endte ned 3,02 prosent.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Børsene faller på grunn av spekulasjoner om at utsettelsen av toll kan føre til at Fed velger å avvente ytterligere rentesenkninger. Samtidig har makrotall fra både Tyskland og Kina økt resesjonsfrykten i markedet, sier Blomgren Dalstø.
Nedturen fortsatte i Asia da børsene der åpnet natt til torsdag, men ikke så kraftig som fryktet.
Flere økonomiske eksperter ser mørkt på utsiktene for verdensøkonomien.
Stimulanser svekker forklaringskraften
Rentene har vært lave over en lengre tid, og når inflasjonen i verdensøkonomien har avtatt sammen med økt risiko knyttet til handelskrigen, har det presset sentralbankene til å gjennomføre stimulanser, hvor kvantitative lettelser er de mest kjente.
Kvantitative lettelser

Omtales ofte som QE (quantitative easing).
Betyr i praksis at sentral­banken trykker penger (øker pengemengden) for å kjøpe statsobligasjoner (statsgjeld).
Hensikten er å sprøyte frisk kapital inn i økonomien for å få økt aktivitet, vekst og syssel­setting, blant annet ved at bankene blir i stand til å låne ut mer penger. Det er også et mål å få opp inflasjonen og unngå tendenser til deflasjon, altså at prisene faller.
Mer
Når bankene trykker penger for å kjøpe statsgjeld, bidrar de til å senke renten ytterligere.
– De lange rentene er blitt presset ned av uro koblet til vekstutsiktene og handelskrigen mellom USA og Kina, som har ledet til en flukt til sikre plasseringer. At den amerikanske rentekurven har invertert er normalt sett en god indikasjon på en nærstående resesjon, men på grunn av at sentralbankene har «manipulert» de lange rentene gjennom sine obligasjonskjøp har rentekurven ikke samme forklaringskraft som tidligere, sier Blomgren Dalstø.
At rentekurven inverterer vil si at de lengste rentene er lavere enn de korte rentene.
Vil se en avmatting
– Vi har ikke et resesjonsscenario, men at vi vil se en avmatting i veksten i verdensøkonomien er helt klart, sier Blomgren Dalstø.
Les også:
USA-børsene faller kraftig etter resesjonsvarsel
Usikkerheten knyttet til hva som vil skje i handelskrigen gjør at børsene hopper kraftig på kort sikt. Utfallet av en vedvarende handelskonflikt vil også kunne føre til en svakere vekst i verdensøkonomien, mener Blomgren Dalstø.
– Amerikansk økonomi er i den lengste konjunkturen noensinne, men veksten har toppet ut og vi forventer en avmatting fremover, sier hun.
Slettet bruker
15.08.2019 kl 08:55 1842

Hahaha, se på E24 , DN, HEGNAR - ikke få motvekt artikler til deilige Erica.

SS