En tredobling av inntektene

solid1
SBX 15.08.2019 kl 09:22 19547


En tredobling av inntektene, og vi alle vet at utgiftene dessverre ble midlertidig skrudd opp.
Da er det virkelig godt at de nye båtkjøp ble fornuftig finansiert. Kan vi holde på, eller øke inntektssiden fremover vil nok dette gå bra.

Mulig noen “visste om“ de midlertidige “problemene“?

Driftsinntektene beløp seg til 9,20 millioner dollar, sammenlignet med 2,94 millioner dollar i 2. kvartal 2018.
Vil børs-sjokket i morgen-minuttene være midlertidig?

No major news in 2Q report after the profit warning
SeaBird’s 2Q report, announced this morning, contained no surprises after
the profit warning. We keep our view that the recent operational problems
related to “Digistreamer” are disappointing, but the reaction in the market
sent the stock to very cheap levels.
2Q EBITDA USD -1.7m, as guided
SeaBird reported its 2Q19 results this morning with EBITDA od USD -1.7m, as
pre-announced in the profit warning. This includes the earlier announced
loss provision for 3Q of USD 1.3m relating to the Nordic Explorer West Africa
3D survey due to the contract being treated as an onerous contract. EBIT was
also affected by a write-down of the decommissioned Aquila Explorer vessel
of USD 2.3m, which had also been announced earlier.
HP17
15.08.2019 kl 09:26 10500

Ja hva hjelper vel det når økte inntekter gjør at tapet mer en dobler seg?
Nå taper selskapet nesten 60 millioner i Q2 og det er jo helt enormt. Hvor lenge har SBX penger til drift før ny emisjon må settes?

Pengene renner ut av SBX.
Resultat etter skatt på minus 6,56 MUSD som tilsvarer ca 58-59 millioner og det bare i et kvartal.
SeaBird Exploration melder om et resultat etter skatt på minus 6,56 millioner dollar i 2. kvartal 2019, mot minus 2,68 millioner dollar i samme periode året før.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Seabird-mer-enn-doblet-tapet
frafy
15.08.2019 kl 09:27 10482

Cash position marginally lower than expected
Cash position at the end of 2Q was USD 18.9m, slightly below our estimate
of USD 20.7m, though the purchase and upgrade of BOA Galatea for a
combined cash amount of around USD 15m still has to be reflected after the
end of 2Q.
solid1
15.08.2019 kl 09:34 10440

Et "Håp på 17" ser nok ikke den, men når inntektene tredobler seg kan man noen ganger kalle det "vokse-smerte".

Nye industrier som vokser så fort, vil ofte få likviditetsproblemer. (som Norwegian)
Vi vet at dette ikke er tilfelle med SBX, men at utgiftene var/er av midlertidig teknologisk karakter. (som var/er varslet)

SBX har nok penger til drift. Det viktige nå er å få tatt inn noen kontrakter. Ha en fortsatt god dag.
Redigert 15.08.2019 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Norbo
15.08.2019 kl 09:49 10364

Eneste positive i dag er vel at SBX er et skritt nærmere total havari...
ezUnix
15.08.2019 kl 09:54 10361

Takk for et edruelig innlegg og analyse.
Uproff
15.08.2019 kl 09:55 10355

Dette kan være en bra mulighet å snitte ned, eller komme inn som aksjoner på kurs som er ATL.
Neste kan være innsidekjøp, meldes innen utgangen av neste uke.
Meldinger om nye kontrakter, innen utgangen av august. Flåteutnyttelsen skal være på 80% eller mer for 1Q 2020. alt annet er selvfølgelig uaktuelt og alternativet burde være endringer i dagens ledelse.
Norbo
15.08.2019 kl 10:27 10248

Jeg skrev i mai at denne skulle under krona, da ble jeg lattelig gjort. Nå mener jeg den skal ned på 30 tallet i første omgang, blir sikker lattelig gjort igjen. Men hvem har hatt rett...???
solid1
15.08.2019 kl 12:16 10068


Dersom jeg antok den gikk til 30 øre ville jeg solgt min beholdning og kjøpt det doble tilbake.
Imidlertid føler jeg det ligger store muligheter til nye oppdrag for selskapet, og at vi både i Q4 og Q1-20 skal balansere.

Antar Q3 nå til høsten også kan bli litt tøff, men jeg tar ikke sjansen på å selge ettersom jeg tror det kan bli vanskelig å kjøpe tilbake.
Dersom du føler deg latterliggjort, kan det bero på enkeltes manglende kunnskap.

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.


Dagens Q2 rapport var omtrent som ventet.
Det kan virke som SBX vil ta mest mulig utgifter i Q2:
- Avskriving på Aquila skroting 2,3 mill usd
- Forventet tap på Nordic Explorer for Q3 er tatt i Q2: 1,3 mill usd. Hvis dette tapet var tatt i Q3 i stedet, ville EBITDA være "bare" minus 0,4 mill for Q2.

Vi er nå halveis i Q3 og vet jo en del allerede om dette kvartalet.
SBX har tydelig endret opplegg og vil sette opp Eagle på 1 mnd 2D jobb i Q3 og denne jobben bør gi ca 1 mill usd bidrag til EBITDA i tillegg til ca 0,5 mill USD fra Eagle på source, tilsammen 1.5 mill USD.
Så har vi EMGS båten som er utleid 100% som gir ca 0,8 mill USD til EBITDA.
Osprey kjørte litt soucre i Amerika og skal starte på ca 1 mnd i Europa, ca 0,7 mill bidrag til EBITDA.

Egenkapitalen er nå på 72%, som er bedre enn de fleste.
Redigert 16.08.2019 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
HP17
15.08.2019 kl 18:32 9915

Kan vanskelig se hvordan en ny emisjon kam unngås.
Ned mot 0.30-0.40 før en emisjon må settes mellom 0.15-0.20?
KimLee
15.08.2019 kl 18:44 9889

Q3 blir nok betydelig bedre enn Q2. Det som bekymrer er at så lite av flåten er booket for Q4.

Hvis man ser forenklet på Seabird, så gir i dag både Eagle og Boa Thalassa ca 30% årlig avkastning på dagens rater. Boa Galatea vil gi tilsvarende når den er oppgradert om noen måneder:

Eagle: ca 5 mill usd i året til EBITDA
Boa Thalassa: 3 mill usd
Boa Galatea: 5 mill usd
Sum 13 mill usd fra disse 3 båtene alene.

I tillegg kommer inntekter fra Harrier, Osprey og Voyager, kanskje 10 mill usd i alle fall.

Ledelsen i SBX skal rote veldig mye for å klare å tjene mindre enn 200 mill kr neste år på dagens rater. Når SBX i dag er priset til ca 400 mill kr burde dette være greie odds. Pengene fra emisjonene for de nye båtene er ikke borte, men gir avkastning hver dag.
Får vi videre økning i source-ratene, blir det "spinnvilt".
Redigert 15.08.2019 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
KimLee
15.08.2019 kl 19:28 9812

Ja, Investor_11, det er sant.

Men som Myrseth skrev så forutsetter dette at de får kontrakter og at de leverer på dem.
Myrseth tror fortsatt det men han skriver også at ingen kan spå fremtiden helt sikkert.
Og markedet tror ikke dette går hvis man skal dømme etter dagens kurs.

Lilleulv
15.08.2019 kl 19:44 9776

Myrseth tror de klarer det. Dagens markedet tror det ikke. Jeg tror Myrseth vet mer enn markedet.
KimLee
15.08.2019 kl 20:10 9740

Ja og det spors jo også hvem i markedet vi snakker om. Har sett på aksjonærlister over de 50 største og det er definitivt flere som kjøper seg opp enn som selger seg ned,

Skal vi få en kjærkommen kontrakts melding i dag??
Adamek
16.08.2019 kl 11:22 9380

KimLee, du kan da ikke dømme ut fra dagens kurs ! Skal det dømmes ut fra en kurs, så er fremdeles et viktig poeng at det er omsetning i aksjen.
Med de daglige omsetninger som har vært de siste uker/mnd., kan jeg ikke tro du mener det du sier om det. Og du sier også at det er flere av de større aksjonærene som kjøper, enn som selger. Det poengterer også hva dagsomsetningen i aksjen sier om kursen i Sbx.
Slutt nå å tulle om at det der, og se heller på det som kvartals-rapporten viser. Oppsettet av Sbx- flåte - utnyttelse her foran, viser hva som gjelder i selskapet. At de har hatt problemer, er ting det jobbes med (selv om noen antyder at det er en dårlig ledelse og styre), og de vil få sving på dette.
Og uten tvil jobbes det mot kontrakter. Å mistenkeliggjøre noe annet er jo tøv.
Dersom det hadde vært mistanke om annet, hadde de større aksjonærene tatt affære. Sbx er på god vei fremover, og vil innfri det meste (og kanskje mer).
solid1
16.08.2019 kl 11:24 9371


Takk for innlegg. Godt formulert.

Registrerer i ditt innlegg at ledelsen skal "rote mye" dersom dette på sikt ikke skal gå bra.
Personlig så både tror og håper jeg at ledelsen nå det siste året har gjort en meget god jobb, men at vi/de fikk en "liten" teknisk overraskelse underveis.

Selv nå har de taklet situasjonen, og det ser lysere ut fra Q4.
Mye skrives på forumet på både godt og vont. Slik er det nok bare.

Hva mener du egentlig med at ledelsen har taklet situasjonen og det ser lyst ut for Q4??

Realiteten er for øyeblikket det stikk motsatte! Må si utsiktene for Q4 er det som bekymrer meg aller mest!! Det meldes jo overhode ingen kontrakter, det må da være et ledelses problem? Håper virkelig ting snur å det kjapt
KimLee
16.08.2019 kl 12:09 9286

Helt sant. Utsiktene for Q4 er mørke som natten pga elendig utnyttelse (under 30%).
Selvsagt kan det komme kontrakter før Q4 men det vet vi ikke og det er nettopp derfor kursen er lav.
solid1
16.08.2019 kl 12:14 9278


Min personlige mening er nok motsatt av din.
Det ble påpekt at man "har råd til" å vente på kontrakter i håp om å presse priser opp.

Q4 starter først om 45 dager. Antar både meldinger og børskurs er høyere da enn nå.
Det er likevel vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Ha en behagelig børsdag.
KimLee
16.08.2019 kl 12:30 9251

Dette er IKKE sant. SBX har slettes ikke råd å vente. Nå må de først overbevise markedet at de faktisk er i stand til å få kontrakter. De må også vise at de klarer å levere uten tekniske feil og kostnadsprekker, ikke bare mht oss aksjonærer men også ovenfor kunder.
Og dette tullet med at de skal "presse ratene" fører bare til at de presser seg selv ut av markedet. Dette er et selskap med frynsete rykte og nå er det blitt enda mere frynsete.
solid1
16.08.2019 kl 12:48 9225

Hva er ikke sant, at

"Det ble påpekt at man "har råd til" å vente på kontrakter i håp om å presse priser opp."?
eller
at de virkelig har råd til å vente?

Min personlige mening, som påpekt, er at ledelsen gjør det rette. (selv om de fikk en teknisk "overraskelse")
At selskapet tidligere har hatt et dårlig rykte, bør ikke dagens ledelse straffes for.

Det ville være mindre fornuftig av ledelsen å fremlegge en rekke såkalt "gode kontrakter" like før Q2.
Den eventuelle oppgangen ville automatisk blitt ødelagt av Q2-resultatene.

Jeg håper og tror at ledelsen har forhandlet med en rekke potensielle kunder, men ventet med den avgjørende signering.
Slike må meldes fortløpende, så da er/var det beste å inngå avtaler etter Q2.

Kan naturligvis ta feil, men jeg både tror og håper på noen "små" godbiter fremover.
Ha en behagelig helg.
KimLee
16.08.2019 kl 14:14 9134

Hvis de skal få god utnyttelse med alle båter i arbeid i Q4 så trenger vi 4 kontrakter før Q4.
Nå har jeg vanskelig for å tro at det skjer men hvis det skjer så vil vi få et kjemperally.

Adamek
16.08.2019 kl 14:39 9091

Solid1 og investor formulerer vel situasjonen mer nærliggende sannhet (iflg. siste rapport) enn KimLee.
Syns Kim helet iden maser om kontrakter, og poengterer at han ikk tror de kommer. Hva er det han vil oppnå?
Alle vi andre vet jo at det ikke er meldt mange kontrakter, men i utgangspunktet er det jo det selskapet lever av (kontrakter). Hvis de ikke leverer, hva da ?
Med din innstilling Kim, hadde jeg solgt meg ut straks, og vært kvitt de evindelige teoriene om hvorfor Sbx ikke får kontrakter.
Selskapet ledelse har aksjonærenes tillit (er jo bevist etter gen.fors). Eller skal de ta kontakt med deg Kim og spørre om hva du tror? For alle teorier du kommer med, avsluttes med at du ikke tror på dem. Hva er det du mener egentlig, siden du er aksjonær, etter hva jeg forstår ?

Konsentrer deg om volumet du adamek worthy!
KimLee
16.08.2019 kl 17:35 8928

Selskapets ledelse har aksjonærenes tillit?
Ja, det kan man jo tydelig se på kursutviklingen.
Men du har vel kanskje ikke giddet å fulgt med på kursen, du følger bare med på volumet.

Source markedet har bedret seg siste år. Markedsverdien av Eagle Explorer som ble kjøpt ekstremt billig i fjor til 17 mill usd, er derfor nå trolig nærmere 30 mill usd enn 17. Det skal ikke store bedringen til i rater før verdien er enda høyere. Man kan sikkert si mye om Hans Petter Klohs, men lønnsomme kjøp av seismikkbåter er han faktisk ekspert på.

Ser man på feks. Shearwater, så har de mange båter men egentlig ikke spesielt mye source kapasitet. Dersom source markedene strammer seg til som ventet, vil den raskeste og billigste måten for Shearwater å øke source kapasiteten være å kjøpe underprisede selskap med svake privataksjonærer og SBX er som kjent det største av disse, spesielt etter siste ukers "kabelrabatt".

Dagens prising av SBX er trolig godt under markedsverdien av Eagle og de to BOA-båtene og med på kjøpet ville da man få Harrier og Osprey samt den gunsige leieavtalen på Explorer.

Hvis source markedet tar seg videre opp, vil prisen på SBX komme opp enten ved oppkjøp eller reprising av aksjen. Hvorfor bygge nytt når man kan få hele Seabird "nesten gratis"?
KimLee
16.08.2019 kl 21:06 8808

Du mener SBX vil bli oppkjøpt?
Adamek
17.08.2019 kl 08:42 8645

Investor _11 har tar det på kornet. Poenget er nemlig at det er store verdier i selskapet som ikke reflekteres i kursen.
Selvsagt er kontrakter viktige, men det vet alle aksjonærene og. Det er det som er forretnings - ideen til SBX.
Konsentrer deg om omsetningen i aksjen du og, Kim, så tror jeg du skjønner hva som foregår med kursen.
Det er ingen som ønsker å selge, men et lite antall som prøver å presse kursen ned for å skremme ut selgere. Kanskje med din hjelp ?
Matsern
17.08.2019 kl 09:06 8629

«Ser man på feks. Shearwater, så har de mange båter men egentlig ikke spesielt mye source kapasitet. Dersom source markedene strammer seg til som ventet, vil den raskeste og billigste måten for Shearwater å øke source kapasiteten være å kjøpe underprisede selskap med svake privataksjonærer og SBX er som kjent det største av disse, spesielt etter siste ukers "kabelrabatt".»

Du skriver gjennomgående bare villedende kommentarer. Samtlige skip med streamere har source (luftkanon) også. Det betyr at shearwater har 11 skip som også kan være source-skip. Verdien av eagle explorer har heller ikke doblet seg. Det er overflod av skip i markedet og de som har streamere, kan bare nappe av streamermottakere og la luftkanonen være igjen, vips, så har de et source-skip.
Redigert 17.08.2019 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
KimLee
17.08.2019 kl 09:45 8578

Adamek, jeg ser faktisk også på omsetning og hvem som kjøper og selger.
Har sett liste på de 50 største aksjonærene og det som er positivt er at det er flere store som kjøper enn som selger.
Noen store har benyttet anledningen til å kjøpe billig fra mindre aksjonærer som selger.
Men jeg er pissed pga av nedturen og uten nye kontrakter så ser ikke dette bra ut.
Utbyttet som ble hintet neste år blir utsatt hvis det i det hele tatt blir noe av.
Prøver slettes ikke å skremme noen til å selge. Men for at kjøpslysten skal komme så må det nå komme kontrakter.
Og jeg ser også på lønnsomheten i kontraktene. Det er liten vits å selge seg billig og gå i null eller minus.
Men nå er ratene økt og de gjorde en ny emisjon for å kjøpe båter fordi de måtte si nei til jobb i Q1.
Kontrakter er nå den eneste nøkkelen til oppgang.




Feil igjen, Madsern.

Shearwater har i dag bare aktive 5 båter som kan gå som source/2D.
Det er en av grunnene til at det er ventet mangel på source båter i 2020.

Det er også grunnen til at Remøy bruker 30 mill usd for å konvertere brukt båt til source:
https://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Rem-Offshore-kjoeper-supplyskip-til-bruk-i-seismikk
Det koster med andre ord minimum 30 mill usd å skaffe seg en source båt som oppfyller alle krav.

Eagle Explorer har i tillegg 2D/3D utstyr, så 30 mill USD for Eagle er nok ganske riktig markedspris akkurat nå, det vil si SBX har en gevinst på 13 mill usd på bare denne båten.

Tilslvarende gjelder for Boa Galatea som kostet 11 mill som "distressed asset" (dvs billigsalg) og som videre vil koste 8 mill å oppgradere til source/2D tilsammen 19 mill usd. Ferdig konvertert vil denne oppfylle alle source krav og ha verdi opp mot Eagle, dvs. en gevinst på 7-8 mill usd i dagens marked.

Nybyggingsprisene for slike båter er vel rundt 100 mill usd, så det er vanskelig å etablere seg for nye aktører.
SBX sitter nå med akkurat de riktige båtene.

Hvis ratene for source stiger mer som ventet, blir det "spinnvilt".
Redigert 17.08.2019 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
KimLee
17.08.2019 kl 10:35 8528

Hvis det blir så ekstrem mangel på 2D båter så syns jeg bare det er merkelig at de vil bruke millioner på skrote Aquila når de heller kunne brukt penger på å få den aktivert igjen. Hans Petter sa i intervjuet at det var en god 2D båt.
Matsern
17.08.2019 kl 12:51 8435

Du vet jo åpenbart ikke hva en «source-båt» er for noe! Det er en båt med luftkanon, noe alle båter med monterte streamere har, hvis ikke får de ikke laget noen signaler! Alle 11 streamerskipene til shearwater kan brukes som source båter hvis markedet etterspør det!
Redigert 17.08.2019 kl 12:52 Du må logge inn for å svare

Ja du kan i teorien kjøre source med kjempestore og dyre båter men disse blir aldri konkurransedyktige på pris.
Matsern
17.08.2019 kl 13:25 8409

Igjen lyver du her:
«Det er også grunnen til at Remøy bruker 30 mill usd for å konvertere brukt båt til source:
https://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Rem-Offshore-kjoeper-supplyskip-til-bruk-i-seismikk
Det koster med andre ord minimum 30 mill usd å skaffe seg en source båt som oppfyller alle krav.»

Båtene bygges om til nodehånteringsskip, ikke source skip. PSVer har stor lastekapasitet, dvs mye plass på dekk. Rem Aquarius har plass til over 5000 noder på dekk.

Ergo, Rem Offshore satser på havbunnseismikk, ikke streamerskip med luftkanoner, selv om luftkanonene brukes i forbindelse med havbunnseismikk også.
Redigert 17.08.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare

Mads du må snart bestemme deg. Tror du på vekst i havbunnsseismikk eller ikke...?
Lilleulv
17.08.2019 kl 14:46 8322

Hehe :)
Man må bare ikke begynne å diskutere med han.
Matsern bajset PEN på 3 kroner. Han leser også regnskap på samme måte som han leser alt annet: Ser kun det han vil se, og trekker frem kun det som passer i hans bilde. Men så går det ofte til et punkt hvor det blir selvmotsigende.