Seismikken er for dårlig, må ha CSEM

Slettet bruker
EMGS 15.08.2019 kl 13:28 3496

Ny artikkel

«“These prospects contributed to the industry’s very poor reserve replacement ratio of only 11 percent achieved in 2017. We see that despite considerable advances in seismic technology, the industry appears to be having less success in finding substantial reserves. The cases cited above were all either wet or had residual hydrocarbons – this could easily have been identified using CSEM at a fraction of the drilling cost,” said Arowolo. »

https://neweralive.na/posts/nabirm-ups-the-ante-on-offshore-exploration-with-csem-survey
http://www.emgs.com/content/1775/EMGS-in-the-spotlight---First-CSEM-survey-in-the-Walvis-Basin-picked-up-in-the-Namibian-Press
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 13:50 3471

Streamerseismikk er for dårlig produkt i dagens oljemarked. Til og med bananrepublikker velger å kjøpe inn CSEM
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 14:01 3456

Et varsko til PGS, SBX og PLCS.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
15.08.2019 kl 14:34 3423

I din naive verden ja.... TGS kom med positiv PW i går, som er direkte relatert til blant annet PGS. Håper folk skjønner desperasjonen din for nodeaksjene dine som ingen ønsker å eie.

Jeg kjøpte PGS igjen i dag, hva tror du vil skje med den fremover da? (Jeg vet hva som vil skje, den går nok til 30 kroner eller mer innen ett år, akkurat som sist gang jeg kjøpte PGS.)

Fra TDN i dag:

Ellers kunngjorde TGS onsdag etter stengetid at selskapet har fullført kjøpet av Spectrum. Samtidig kunngjorde selskapet at de se en proforma omsetning på over 250 millioner dollar i tredje kvartal.

"Dette er første gang vi ser en midtkvartalsoppdatering fra TGS, dermed tenker vi at spørsmålet ikke blir hvorvidt omsetningen vil overstige 250 millioner dollar, men med hvor mye. Normalt genererer TGS 50 prosent av salg fra seismikkbiblioteket i siste måned av et kvartal", skriver SEB i en oppdatering.

Bloomberg-konsensus er på 249 millioner dollar i proforma omsetning i tredje kvartal, skriver SEB, som nå venter at omsetningen kan nå 300 millioner dollar.

TGS vil som følge av sluttføringen av kjøpet utstede 16,076 millioner egne aksjer som vederlag. Dette er 0,528 millioner mindre enn SEB hadde regnet med.

DNB skriver at visibiliteten burde ha en positiv effekt på selskaper med biblioteker med samme eksponering som TGS, og skriver at dette vil gjelde Schlumberger, CGG og PGS.

TGS-aksjen stiger 3,1 prosent.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 14:49 3393

Naive verden? du følger åpenbart ikke med. I Q2 presentasjonen til TGS, kunne du se på oversikten over aktivitet at den innehold joint venture med både Axxis Geosolutions og MagseisFairfield. Det samarbeidet kommer bare til å øke fremover. TGS satser på havbunnseismikk.
En artikkel her
https://www.offshoreenergytoday.com/tgs-and-schlumberger-join-forces-for-obn-projects-in-gulf-of-mexico/

og her

“TGS CEO Kristian Johansen held an industry talk/webcast this afternoon. One of the focus points was on new technology and he spent a considerable time on the node/ocean bottom seismic development. TGS see a trend of new ocean bottom seismic companies emerging with lower cost solutions and they expect that this will continue going forward to a more competitive level versus traditional streamer surveys. On numerous occasions the CEO commented that the ocean bottom development is something they follow very closely, to a level where they are already working with some of the leading players and that this could be the future of the seismic industry. According to TGS, ocean bottom should be the highest growth area going forward and oil companies have a higher appetite for this survey method now. Ocean bottom surveys are still more expensive compared to traditional towed streamer surveys, however, the data quality is significantly better. This development is getting increasing attention in the industry, and could be a risk for both traditional vessel owners but also the value of existing conventional 3D multi-client libraries.”
https://forum.hegnar.no/thread/7252/view
*****************
NB!! "This development is getting increasing attention in the industry, and could be a risk for both traditional vessel owners but also the value of existing conventional 3D multi-client libraries."
*****************
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 14:58 3373

Får håpe for din del at PGS ikke kommer med krisemisjon, etter at første forsøk på refinansiering gikk i dass.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
15.08.2019 kl 15:22 3354

Innsidekjøp i aksjen i både juni og juli fra to ulike hold viser at selskapet er komfortable med at de må sette opp strukturen i refinansiering annerledes enn i første forsøk. Emisjoner i PGS har forøvrig tidligere vært triggere for påfølgende kursoppganger da det bestandig har senket kursen unødig i forkant av nettopp frykt for emisjon. Skal PGS emittere i kveld hadde de garantert klart å sette den på 10 kroner, og da hopper alle ned fra gjerdet og inn i aksjen igjen hadde det skjedd.

Jeg anser det som 70 % sannsynlig at de refinansierer uten emisjon, men med inngang på 10.60 spiller det egentlig ingen rolle for min del om det blir A eller B. Begge vil løfte kursen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 15:32 3338

Innsidekjøp har de holdt på med i lang tid, hele veien ned til 11kr. Det tar jeg ikke som noe signal, det tror jeg ingen andre gjør heller.
Analytikere er også enige om at et nytt forsøk på refinansiering, vil inneholde en slump med egenkapital. Det betyr emisjon.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/PGS-sjefen-Vi-planlegger-aa-refinansiere-uten-aa-hente-egenkapital
"- Vi planlegger å refinansiere uten å hente egenkapital, og det tror vi at vi skal få til dersom markedet er stabilt, sier finansdirektør Gottfred Langseth til TDN Direkt torsdag."

Men markedet er ikke stabilt. Det er ustabilt og spesielt utsatt er streamerbibliotekene til PGS.

"Emisjonsfrykt i PGS Analytikerne tror ikke på refinansiering" stod det i finansavisen. Har ikke artikkelen foran meg
https://www.pressreader.com/norway/finansavisen/.../281857235121238
19. jul. 2019 - PGS hadde planlagt en refinansiering i mai, men på grunn av et ... en av flere analytikere som tror PGS kan vaere nødt til å hente egenkapital i


I tillegg kan man ikke regne med at FERD stiller opp i en emisjon, slik som tidligere. Jeg tror en emisjon blir satt under 10kr. DnB har 9 kr i kursmål på PGS
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 15:47 3313

Det er bare å konstatere det faktum at streamerseismikk ikke er bra nok i dagens oljemarked.

Dette er superbull for EMGS, som kommer til å signere store kontrakter i Afrika i 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Stubben
15.08.2019 kl 16:01 3296

Stå på, min venn.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
15.08.2019 kl 16:10 3287

Flott at du tror på emisjon i PGS til 9!kr.

Du tror også MSEIS skal i 60 kroner i 2019 og EMGS 12 kroner i 2019, så din tro er en god bekreftelse på hva man kan forvente skal skje.
(Det er også grunnen til at går long PGS og holder meg langt unna halveringskameratene)
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 16:14 3270

DnB ha 9kr, jeg tror 5kr, det har jeg skrevet tidligere. EMGS og MSEIS kommer etter, når børsuroen har lagt seg og Msgseis har kommet med Q2. De kan doble seg på et par dager, når de har falt så kraftig som nå, på tynt volum.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 16:17 3266

Stubben skrev Stå på, min venn.
Jeg dokumenterer mine syn med ferske linker, i motsetning til den ville synsingen, håp tro og kjærlighet som leses i trådene til sbx, plcs og pgs. Noe mer kan jeg ikke gjøre.

Jeg har bommet på timingen, men ikke på det fundamentale, som tross alt er det viktigste
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Stubben
15.08.2019 kl 16:43 3246

Ja, du skal ha all ære. Tror det er mange til deg som har bommet på timingen hva kurs og news gjelder. Vil tro det siger inn gode kontrakter etterhvert.. Lykke til
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 18:24 3186

Da må du begrunne ditt syn, ikke bare slenge ut substansløse kommentarer
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Stubben
15.08.2019 kl 18:42 3172

Det har seg vel slik at de fleste feltene vil selv legge kabler på havbunnen og med luftkanoner på dekk for en totalovervåking av feltene. Sende ut jevnlig signal og vips så er båtene overflødig
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 18:59 3155

Prøv på nytt. Den kommentaren du svarte på, omhandler streamerseismikk og csem noder, ikke seismikknoder inkl permanent reservoir monitoring. Jeg skjønner at dette er komplekst og noe de færreste på HO har satt seg inn i, men gjør et forsøk likevel.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Stubben
15.08.2019 kl 20:12 3106

CSEM er en metode der elektromagnetiske signaler sendes ned i undergrunnen for å måle formasjonenes resistivitet (motstand mot strømgjennomgang). Signalene reflekteres tilbake til overflaten der de måles av EM-mottakere
Seismikk er en geofysisk måte å undersøke undergrunnen på. Resultatet er et «kart» som viser de geologiske strukturene. Seismikk går ut på at man sender en trykkbølge (fra en luftkanon, dynamitt eller en stor vibrator) ned i jorda, deler av denne trykkbølgen blir reflektert av når den kommer til en geologisk grense. Signalet reflekteres tilbake til overflaten etter noen sekunder. Hvor lang tid signalet bruker opp og ned sier noe om hvor langt ned i jorden den geologiske grensen er. Med moderne teknologi kan man lage enorme tredimensjonale kart over undergrunnen.,
Nu har vel Mseis fått montert seismikknoder. Vet ikke hvor mange noder men det er vel sikkert flere tusen.Regner med at det vil bli en generell oppdatering innen seismikk

Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
vagabonder
15.08.2019 kl 20:23 3095

Altså med noder greier du ikke dekke noe stort havområde slik som du kan med streamers. Prøv å regn på en moderne 3D båt med et spread (bredde) på 1 km som går i 5 knops fart i 16-18 t pr dag og gjør dette i 180 dager kontra hvor mange km2 du greier å dekke med dagens nodeteknolgi. Du snakker varmt om EMGS; prøv å spør en geofysikk avdeling i et stort olje-selskap om hva de tror på.... Trolig vil få flere svar om dette har noe for seg eller ikke. Mange mener at det å måle resistans har noe for seg, men selv etter mange år er det å prosessere disse dataene enda en stor utfordring. Har det vært så bra som EMGS påstod så hadde "alle" brukt det, men etter alle disse årene er det svært få plasser dette brukes.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 20:45 3075

Har du lest trådstarten i det hele tatt? svaret på spørsmålet ditt, står der. Alle bør bruke det, men med oljeprisfest før 2014, brydde ingen seg om kvalitet, kun kvantitet. Teknologien 3D CSEM, har en treffsikkerhet på 80% i følge notat i siste kvartalsrapport. Når man leser arbeidsbeskrivelsene for letelisenser på norsk sokkel, står det klart å tydelig at elektromagnetiske data skal vurderes innhentet for enkelte blokker. Bare at det er nevnt i arbeidsbeskrivelsene, er et kraftig signal om hva myndighetene ønsker. Petroleumdirektoratet skriver i en av de siste leterapportene, at de forventer mer bruk av CSEM både på norsk sokkel og internasjonalt. Det stemmer også med hva EMGS rapporterer selv. CSEM blir har blitt en del av arbeidsbeskrivelsene i mange steder verden. Sist ut er Argentina.

"These prospects contributed to the industry’s very poor reserve replacement ratio of only 11 percent achieved in 2017. We see that despite considerable advances in seismic technology, the industry appears to be having less success in finding substantial reserves. The cases cited above were all either wet or had residual hydrocarbons – this could easily have been identified using CSEM at a fraction of the drilling cost,” said Arowolo".

Petronas
Pemex
Statoil
BP
Med 38 flere kunder... http://www.emgs.com/content/1254/Our-customers

Når det gjelder seismikknoder fra Magseis, handler det ikke om kvantitet, det handler om kvalitet. Hjelper ikke hvor mange km2 du klarer å dekke, så lenge dataene er for dårlige til å drille på. Når det koster en halv milliard å drille et hull, er det enkelt å forsvare de "ekstra" kostnadene med noder. Dessuten blir nodeseismikk stadig mer konkurransedyktig på pris, som TGS CEO forteller, se tråd høyere opp. I tillegg er store deler av de interessante områdene for oljeleting, allerede dekket med 2d og 3d streamer seismikk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 20:54 3061

Emgs er kupp nå
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 20:54 3060

Bra du har googlet litt. Magseis har konteinere med tusenvis av noder, usikker på totalt antall, men tror det er på 15.000 noder av siste modell de har. Etter overtakelsen av fairfield, har de sikkert det dobbelte. En operasjon benytter cirka 3000 noder. Hovedårsaken til at streamerseismikk gir dårligere bilder, er fordi det er mye støy og signalet blir svakt mellom havoverflaten og havbunnen. Enkelte streamerselskaper, har prøvd å kjøre streamerne et stykke under havoverflaten, men bildene blir fortsatt ikke som ekte havbunnseismikk hvor nodene ligger på havbunnen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
vagabonder
15.08.2019 kl 21:10 3047

Jeg vil anbefale deg å snakke med folk som jobber med fagfeltet enn å lese artikler som virker mer som reklame. Da vil du få et mere nøyansent bilde av de forskjellige teknologiene og du vil forstå det som står i mange rapporter (TGS; PGS , EMGS) er ting du bør ta med en klype salt. Dette gjelder egentlig alle aksjeselskap, utrolig mye som blit skrevet som ikke tåler tidens vann.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.08.2019 kl 21:15 3042

Jeg følger med på oljenæringen og ser at det benyttes 2D og 3D seismikk på de fleste steder det letes etter olje. Og jo de benytter streamere. Jeg leser artikler på nettsider som f.eks. offshoreenergy.com og ser at det skytes seismkk både her og der.

https://search.offshoreenergytoday.com/search?s=seismic&page=174


Tok et søk der. Her er litt lesestoff. Jeg vet også f.eks at det har stadig blitt skutt seismikk offshore i f.eks. Gambia og Senegal.

Da gjenstår det for deg å dokumentere at det nesten ikke finnes seismikk lenger. Til og med i land du foraktelg kaller bananrepublikker.

Det var du som først kom med en påstand og jeg har ikke sett snurten av dokumentasjon fra din side. Du er fullstendig på bærtur.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 22:22 2995

Har jeg sagt at det ikke benyttes streamere når det letes etter olje? nei, det har jeg ikke sagt. Det som er fakta, er at etterspørselen synker kraftig, derfor har PGS stupt fra over 40kr til 10kr på børsen og taper en halv milliard i kvartalet. I tillegg gikk refinansiering i dass og backloggen et mindre enn backloggen til Magseis. Hvis du ikke er i stand til å se det åpenbare en gang, kan jeg ikke hjelpe deg. At du ikke følger med, er åpenbart for oss andre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 22:27 2981

Hvem andre?
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 22:29 2978

Man trenger ikke å snakke med "noen", når hvem som helst kan skjønne hva som skjer ved å lese fagfora. Det står side opp og ned med uttalelser fra letesjefer i diverse fagfora, som både er positiv og negativ til EMGS sin teknologi. En svært enkel måte å ta tempen på markedet, er å lese børsmeldinger fra EMGS. Backloggen har gått kraftig ned de senere årene, men i 2019 snudde det, da gikk backloggen fra 2,4musd til over 100musd. Gamle kunder kommer tilbake og gir store og små kontrakter. En av de mest oppsiktsvekkende, var kontrakten de fikk 28 juni. Det er faktisk 10 år siden de sist fikk kontrakt fra BP. Det betyr at det har vært i tenkeboksen lenge og har nå endelig tatt steget.

Electromagnetic Geoservices ASA ("EMGS" or the "Company") is pleased to announce
that it has been awarded a contract from BP for a proprietary CSEM survey,
offshore Senegal and Mauritania.

The contract has a total value of approx. USD 6 million.

Acquisition is expected to start in the first quarter of 2020.

CEO of EMGS, Bjørn Petter Lindhom comments:

"EMGS is delighted to return to Africa and for the opportunity to work for BP
and partners on their high-profile acreage in Mauritania and Senegal. This
contract extends our already healthy backlog and puts us in a good position to
secure additional work in the prolific MSGBC Basin and in West Africa."


Jeg ser forøvrig at det jubles i SBX-tråden over inntektene på 9musd og tap på 6,5musd som SBX meldte for Q2. Her ser vi altså at en liten kontrakt for en innsamling for EMGS er på 6musd. Jobben som avsluttes for Petronas i Q3, er på minimum 24musd. PEMEX-jobben er på over 70musd. Så hvorfor EMGS og SBX er priset til omtrent det samme på børsen er en gåte spør du meg. Av og til lurer man virkelig på om det er 10% smartinger og 90% tullinger på børsen. I samfunnet forøvrig, er det motsatt. 10% av befolkningen som ikke er istand til å utrette noe som helst, mens resten jobber og bidrar til samfunnet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 23:27 2930

Heyhey...høy temp her inne!

2D-,3D-seismikk og SCEM har begge sine fordeler. Seismikk kan se titalls kilometer ned i jordskorpa. CSEM fungerer så vidt jeg vet ca ned til maks 5 km.
Begge teknologiene vil nok gå side om side i mange år til. Men jeg tror faktisk CSEM sakte, men sikkert vil ta over. CSEM vil nok kunne brukes enda dypere etterhvert som teknologien utvikles. I tillegg er den skånsom mot alt som lever i havet. Tradisjonell seismikkskyting er bevist å stresse og skade sjøpattedyr. CSEM foregår helt lydløst og har ikke større magnetfelt enn et gammelt fjernsyn. En annen fordel er at mer treffsikker kartlegging reduserer antall boreoppdrag. Det er besparende rent økonomisk. Men ikke minst reduserer det også inngrep på havbunnen og sparer det maritime livet der.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 23:58 2905

Trolig taper aaaaamseis og emgs mere penger enn hva Ts håper på.Sjikane mot Pgs er uansett håpløst dede er ekstremt gode og finne olje se Gunea mm.Sånn går dagan og Mseis har mye og bevise før de kan erobre gode selskaper ww.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 08:40 2807

Tror jeg ville kjøpt emgs nå....lukter news og kraftig oppgang
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 11:26 2637

Det kan du banne på. 700.000 aksjer krysset her om dagen, det er 0.45 av aksjene
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Shotgun
21.08.2019 kl 11:30 2634

Her om dagen? Må tilbake til 25 Juli for å finne volum av den størrelse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 11:45 2617

19 august, krysset 700.000 aksjer, det ble kommentert i den andre tråden
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2019 kl 12:12 2069

Q3:

SBX taper penger og tåler ikke nytt kvartal med tap før emisjon er et faktum

PLCS gikk i pluss, men ikke nok til å betrygge aksjonærer

EMGS tjener bra med penger, har bra backlog

PGS tjener ikke nok penger og må refinansiere, mest sannsynlig emisjon

MSEIS; tall kommer snart.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare