Slettet bruker
20.08.2019 kl 11:20 3061

Det la jeg merke til også, RR. Vil faktisk anbefale alle å lese Daniels kloke innlegg over her! :-)
Daniel_K
20.08.2019 kl 11:58 3049

Jøss, Takk takk.
Jeg får kred fra både havfruen og Risk, hvem hadde trodd det? Får nesten tårer :-)

Redigert 20.08.2019 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2019 kl 12:04 3043

Det skulle ikke mer til enn at du sa at Manshaus ikke er en terrorist.
Hr.Suhr
20.08.2019 kl 16:40 3025

Jeg vet faktisk litt om hjernevask jeg; Da er man mentalt drevet inn i en tilstand av villfarelse
hvor villfarelsen har blitt vedkommendes sannhet.
Vet ingen ting om psykoser, men innbiller meg disse kan fortone seg på lignende vis.
Begge deler former for galskap.
Hørte en gang i tiden at gale mennesker er vitende om når de tråkker over streken og
begår sinnssyke handlinger. Dette tror jeg på.
Ut i fra disse enkle fakta mener jeg man skal være konsekvent, og at absolutt ingen skal
frikjennes fra ansvar for onde handlinger.
Andres ansvar forut og underveis, eller for å forhindre den slags fra å skje, er et annet spørsmål
og burde hatt/fått langt større konsekvenser.
Brutalt? Nei, kun preventivt.
Sotah
20.08.2019 kl 16:49 3021

Phillip er i den alderen hvor noia og vrangforestillinger gjerne slår ut hvis man er disponert for sånt. Det er selvfølgelig nødvendig å vurdere tilregnelighet. I motsetning til andre er jeg ikke skråsikker, men er spent på hva de sakkyndige kommer til. Det får tida vise. I mellomtida sitter han godt og verden er et anelse tryggere.
Risk-reward1
21.08.2019 kl 10:13 2982

Handlet ikke om det overhodet, men at han kom med saklige argumenter og debatterte. Det er faktiske en kraftig endring av kurs, og fortjener cred.
Keep it up, Daniel!

Bare hyggelig å gi cred når fortjent, og hyggelig at du takker. Det viser også en positiv endring :)

RR
Slettet bruker
21.08.2019 kl 10:30 2978

"Handlet ikke om det overhodet"

Selvfølgelig gjorde det det.
Det eneste han skrev var at PM sannsynligvis ikke er en terrorist men et psykiatrisk kasus. Hva var så saklig med dette?
Litt morsomt at også Havfruen, som på en annen tråd i går kalte fjerndiagnosering for uetisk, hopper på og roser denne kommentaren.

Men om du er så enig med Daniel så tror du også at de som lar seg lokke til kamp for IS stort sett er psykiatriske kasus også? Jeg er iallefall ikke villig til å avskrive alle terrorister som lar seg radikalisere som psykiatrisjke pasienter. De er svake og lar seg lede ja, men slik vil alltid en del av befolkningen være. Noen lar seg lede andre leder. Så må vi ikke glemme at oppi alt dette, enten terroristene blir definert som svake eller psykiatriske, at det er de som står for radikaliserings prosessen det er viktigst å stoppe, Om det er et høyrekstremt internettroll eller en Imam er for meg revnende likegyldig.
Redigert 21.08.2019 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 11:15 2968

Vær klar over, Jabbe, at psykiatriske diagnoser ikke er objektive sannheter i et vakuum. Psykiatri hører hjemme i en kultur og en kontekst. Det som er psykiatri hos oss kan være kulturelle utslag i Midt-Østen eller i Afrika.
Og det som er psykiatri hvis konservative gjør det (voldelige demonstrasjoner), kan være helt normalt for sosialister.

Det ER ikke normalt for en rik pappagutt fra Bærum å begå terror, men for radikale jihadister som støttes av sine stolte mødre ER det normalt (les: forventet) å gjennomføre terror og da gjerne som selvmordsangrep som gir 72 slektninger tilgang til Allahs frelse.
Redigert 21.08.2019 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 11:38 2964

"Det ER ikke normalt for en rik pappagutt fra Bærum å begå terror,"

Tror vi heller skal si VAR ikke normalt. Det er etterhvert mange eksempel på at dette er mer vanlig.
Christchurch, El Paso, Poway, Gilroy, Utøya, Pittsburgh
Det har etterhvert blitt en del eksempel på at gutter med relativ normal oppvekst plutselig begår grusom terror.

Det var heller ikke normalt at muslimer utførte selvmordsbombinger. Selvmord er synd i Islam. Derfor måtte radikalisererene omtolke skriftene til å gjøre dette til en hellig handling.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 11:47 2962

Så det du sier er altså at med multikultur, jihadister og muslimer i hvite land, så er det nå blitt normalt for hvite å begå terror???

Takk for din klargjøring! I rest my case!
Slettet bruker
21.08.2019 kl 11:51 2959

"Det var heller ikke normalt at muslimer utførte selvmordsbombinger. Selvmord er synd i Islam. Derfor måtte radikalisererene omtolke skriftene til å gjøre dette til en hellig handling."

Så en artig dokumentar fra BBC her om dagen, unmasking Jihadi-John. Der påsto de at det som gjorde at IS mistet sin appell til mange unge muslimer var at de brente den jordanske piloten levende, siden kun "gud" har lov til å dømme med ild i Islam, spesielt ovenfor muslimer.

Tydeligvis var ikke massevoldtektene, pedofilien, massedrapene og det andre småsnackset gæærn't nok, de måtte sette fyr på en sunni før det demret for de store massene.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 12:06 2957

The Russians and Ukrainians Translating the Christchurch Shooter’s Manifesto

On August 10, 2019, a 21-year-old man reportedly murdered his 17-year-old stepsister before attempted to attack a mosque just outside of Oslo, Norway; he managed to injure only one person in the attack.

The Norwegian claimed he had been inspired by another 21-year-old man in El Paso, TX, whose massacre on August 3 was driven by, according to a 2,000 word manifesto the American had written and published online, a hatred of immigrants and people from Spanish-speaking parts of the Americas, particularly Mexico.

Both of these 21-year-old men were inspired chiefly by what one 28-year-old Australian did on March 15, 2019, in Christchurch, New Zealand, when he undertook one of the most horrific mass murders in recent memory, one that he even livestreamed and recorded for posterity.

These two men in August (we have chosen not to name them) were inspired by what the Christchurch shooter published on the internet and emailed to dozens of people minutes before he began his massacre back in March. A rambling document that runs more than 70 pages, the Christchurch shooter’s manifesto outlines, both with dead-serious aplomb and in-the-know shitposting, why he chose to perpetrate one of the most vile acts of far-right terror possible. And, five months after the attacks, it’s still not hard to find the manifesto online.

But what if a budding far-right extremist wants to read it and doesn’t speak English? Unfortunately, a multilingual global community of violent far-right extremists has them covered.

In a testament to the increasingly transnational nature of violent far-right extremism and the global reach of far-right ideologies, Bellingcat found at least fifteen translations of the manifesto online. Whether French, German, Spanish, Croatian, Hungarian, Polish, Ukrainian or Russian, among others, the Christchurch shooter’s manifesto is available to read for hundreds of millions around the world who don’t speak English or would prefer to read the rambling screed in their native tongue.

It’s not a short document to translate; the manifesto, in its original English rendering, runs more than 70 pages. But it shows just how much effort some far-right extremists are willing to put into making their hateful ideas a reality. One 4chan user (where the original manifesto was posted before the March 15 attack) shared a translation they apparently made of the manifesto into Bulgarian; the user claimed it took them three straight days to do.

At the Bellingcat Monitoring Project we’ve chosen to take a look at two translations in particular: the Ukrainian-language and Russian-language translations of the Christchurch shooter’s manifesto, and how they are being promoted online, especially on the social media app Telegram. These two translations serve as unfortunate case studies of how the extreme far-right is truly becoming more and more transnational.

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2019/08/14/the-russians-and-ukrainians-translating-the-christchurch-shooters-manifesto/
Slettet bruker
21.08.2019 kl 12:10 2957

I Usa er jo begrunnelsen innvandrere fra Latin amerika. Spansk ættede altså. Fellesnevneren er at alle på en eller annen måte tror det foregår en bevist utskifting av inbyggerne til fordel for andre. The great replacement theory, Eurabia som det kalles på våre kanter. I USA er de redd for spanjoler, i Europa er man redd for muslimer. Dette får altså unge gutter til å utføre terror.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 17:09 2937

Men du gidder ikke en gang å regne på demografien, til tross for at det var en som belærte deg litt i går!
Det er fallitt for deg at unge gutter forstår mer enn deg, men det er tragisk at disse unge guttene har gitt opp politikerne som skulle tatt styring med befolkningsutskiftingen og at de derfor heller begir seg inn på en voldelig linje.
De er unge - skylda har politikere og slike som deg som snakker om "tankegods" - der det er helt eksistensielt grunnleggende at territorium, nasjon, økonomi, kultur og befolkningsgrunnlag ødelegges systematisk for disse unge sin fremtid. Hvite mennesker er jordas mest verneverdige rase fordi vi er utrolig få sammenlignet med jordas fargete befolkning.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 18:01 2927

"Hvite mennesker er jordas mest verneverdige rase fordi vi er utrolig få sammenlignet med jordas fargete befolkning."

Mer rasistisk er det neppe mulig å uttrykke seg der du sitter priviligert i en fin leilighet i et av de bedre strøk i et av de rikeste landene i verden.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 20:17 2915

Finnes ikke noe rasistisk i å påpeke det faktum at hvite mennesker er den rasen som er minst folkerik. Hva har det med leiligheten min å gjøre? Skal vi utryddes så min leilighet kan overtas av en fra Afrika? Faktisk tror jeg INGEN er interessert i å bo i Norge når norske skattebetalere og våre tilhørende velferdsordninger er borte.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 20:33 2912

White supremacist er vel en mer korrekt benevnelse.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 20:36 2917

Jeg har ALDRI ansett meg å ha mer verdi enn andre - uansett hudfarge.

At DU setter slike karakteristikker på meg får stå for din egen regning og har ingenting med meg å gjøre!
Slettet bruker
22.08.2019 kl 13:04 2876

Far-right violence is on the rise. Where is the outrage?

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/aug/22/far-right-violence-on-rise-where-is-outrage
Slettet bruker
22.08.2019 kl 13:05 2876

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck
Slettet bruker
22.08.2019 kl 14:01 2865

Hvorfor skriver du alltid imot høyreekstremisme? Hvorfor ikke venstreekstremisme eller islamisme?
Det er jo det som suger mest <<<-- Storkæll-argument gett.
Redigert 22.08.2019 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2019 kl 17:33 2853

Alle andre gjør jo det. Hvorfor skal jeg også gjøre det eksklusivt.
Hvorfor har du et problem med at 1 % av brukerne skriver om høyreekstremisme?
Redigert 22.08.2019 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2019 kl 18:43 2840

Det virker som vi har et par dysfunksjonelle her inne også. Strikken ser ut til å være strekt så langt den kan, og jeg venter bare på at en ny idiot finner på det helt store.
Slettet bruker
22.08.2019 kl 18:54 2838

E9 med Franzgreger
Risk-reward1
23.08.2019 kl 11:13 2824

D
U
S
T

Du innbiller deg at du vet hva jeg mener og tenker! Gjentar, DUST!
PH er i mine øyne en terrorist, en mislykket terrorist, så jeg gjentar også, det handlet ikke om det overhodet, men at han faktisk hadde argumenter og debatterte til en forandring.

Så er det heller ikke slik at fordi en, eller to eller tre, er et kasus, så er alle andre terrorister det samme
Nevnte jeg at du er DUST?

RR
Fluefiskeren
23.08.2019 kl 18:01 2813

Det er mange flere hvite enn inuitter, indianere og Aboriginals. Det er mennesker det også.
Redigert 23.08.2019 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2019 kl 19:29 2803

Men den minste minoriteten av dem alle er enkeltindividet. Så for å halvveis sitere Rand, kan dere slutte å late som dere er opptatt av å beskytte minoriteter så lenge dere ikke respekterer enkeltindividet.
Fluefiskeren
30.08.2019 kl 21:09 2719

«Terrorsiktet i politiavhør: Ville drepe så mange som mulig

Terrorsiktede Philip Manshaus (21) hadde et klart mål da han kjørte til Al-Noor-moskeen i Bærum med rifle og hagle: Å drepe så mange som mulig.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Opq7yO/terrorsiktet-i-politiavhoer-ville-drepe-saa-mange-som-mulig?utm_source=vgfront&utm_content=row-1


Den stakkars guttungen ikke så grei likevel? For han ville jo bare inn å prate med dem som det har blitt fremstilt her. De som har ment at han burde anmelde de gamle mennene for vold har en dårlig sak. Ja stakkars liten. Blåveis fikk han også.


Slettet bruker
30.08.2019 kl 21:26 2717


Daniel_K
16.08.2019 kl 11:46 1350
drar du inn religion, etnisitet, kultur og de verste konspirasjonsteoriene.
Kan ikke det tenkes at "svak sjel" ligger til grunn i de tilfellene også?

...................

Kan det tenkes at noen hjærnemaskerte idiotreologioner er spesialister på systematisk bruk av svake sjeler i bunn for hele galskapen.
Jeg spør og venter på svar. Jeg nevner ikke islam. Bare spør venstresidens islambortforklarere om kloke svar.
Slettet bruker
30.08.2019 kl 21:26 2716

Folk anmodes å merke innlegg med #IroniVarsel
Libtards er moralens voktere og forstår verken ironi, satire eller spøk.
Fluefiskeren
30.08.2019 kl 21:58 2704

Havfruen skrev lenger opp i denne tråden:

«Dessuten viser det seg nå etter som avhørene av den unge desperadoen skrider frem at hans hensikt slett ikke har vært å
"drepe muslimer", men å "skremme muslimer" - noe som er konsistent med at han tok seg inn i moskeen en lørdag ettermiddag når det oftest ikke er noen der. Tumultene i moskeen har med andre ord vært hærverk og skremmeskudd i veggen, før den unge mannen lot seg overmanne og rundjule av moskeens eldsteråd som tilfeldigvis var der.»

Synes du at du traff spikeren på hodet her? Sannsynligvis siden du er fullstendig ute av stand til å ta selvkritikk. Eller påberoper deg plutselig ironi på dette?
Slettet bruker
31.08.2019 kl 10:50 2686

Det hører vel inn under "å skremme" at det nå i ettertid er endret til "å drepe flest mulig" siden mosketumultene jo ikke skremte særlig mange. Når du kommer bevæpnet til tennene og blir overmannet av en 70-åring og deretter rundjult, så er jeg nok tilbøyelig til å ta den første politiforklaringen som mer troverdig enn den som er pønsket ut etter et par uker... Hele saken gir meg egentlig et stort gjesp. Vi har en gal mann iblant oss nordmenn, hva så?

Derimot - slikt som dette når ikke MSM-løgnmedia en gang:

I en liten notis på Twitter skrev politiet at de hadde pågrepet en mann som gikk rundt og viftet med et samuraisverd på Karl Johan. «Forbipasserende ble naturligvis engstelige», registrerte politiet. Men altså ingen direkte trusselsituasjon. Viktigheten av å formidle nyheter fra utlandet vokser for hver dag. I andre hovedsteder i Europa har vi sett mange angrep både med samuarisverd og macheter. Hva hvis denne mannen ikke hadde nøyd seg med bare å vifte med sverdet?
Det må vel kalles for flaks da?
Samuraisverdvifteren ble i det minste arrestert. Det var heldig at vi kunne skrive denne lille notisen istedet for en artikkel om at fem tilfeldige personer ble drept med samuraisverd på Karl Johan på en torsdagskveld i august. Tilliten til at alt går bra og at alle vil oss vel, er borte. Det var mye som gikk tapt med det.
https://www.document.no/2019/08/30/den-nye-hverdagen-samuraisverdvifting-pa-karl-johan/

Dette er altså verken terror, skremsel eller noen nyhetssak... Hæææ???

Det interessante for meg er ikke hvem som ble skremt, eller hadde grunn til å bli skremt av disse hendelsene - de ER begge skremmende og burde ikke ha skjedd! Men mens moskeen til en viss grad kan sikre seg med låste sikkerhetsdører, porter og overvåkningskameraer, så er folk på Karl Johan totalt usikret mot en gærning som har klart å få et samuraisverd inn i landet.

Hva skjer med gærningen som gjorde det? Hva het han, hvor gammel var han, hvor bor han, hvor er bilde av huset hans? Hva sier broren hans? Vennene og naboene om ham? Ble han bare sluppet fri etter å ha blitt fravristet sverdet? Fikk han sverdet tilbake eller ble det inndratt? Skal han undersøkes psykiatrisk? Er han vurdert som farlig? Har han postet noe på FB eller 4chan? Får han straff?

Hvorfor hører vi ikke et pip i media om samurai-terroristen på Karl Johan, og hvor blir det av handlingsplan fra regjeringen mot slik terror, og hvor blir det av Erna og Kronprinsen som tar folk i hånden på gaten for å vise oss sin medfølelse og forsikre oss om at vi skal trygges mot slikt hat?

PS. Ingen ironi, nei absolutt ingen ironi på dette!!!
Redigert 31.08.2019 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 00:11 2631

En drept, ni såret i knivangrep i Frankrike - NTB for 3 timer siden
Franske medier melder at det var to gjerningsmenn som gikk til angrep i halv fem-tiden lørdag ettermiddag, den ene med kniv og den andre med et grillspyd.
En av de to angivelige gjerningsmennene er pågrepet, mens den andre er på frifot og etterlyst, ifølge det lokale politiet. Mannen som er pågrepet, sier han er afghaner, men han har også oppgitt minst to andre identiteter, ifølge en politikilde.
Angrepet kan være terrorrelatert, sier kilden, men politiet er foreløpig mer tilbøyelig til å mene at det dreier seg om mental ustabilitet. Det er ikke klart om mannen som ble drept, kjente angriperne.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/en-drept-ni-såret-i-knivangrep-i-frankrike/ar-AAGCbW8

Slik er det når terroren skjer mot Europas hvite opprinnelsesbefolkning - politiet mener altså straks at 2 blir psykotiske samtidig - men når den gale full av barndomstraumer fra moskeen i Bærum gjør materiell skade - da siktes det for terror før psykiaterne har sagt sitt - og Erna lager handlingsplaner. Hvor lenge må løgnene tåles?
polemiker
01.09.2019 kl 00:41 2625

Pussige greier, men ingen later til å skjønne sammenhengen med den eksplosive bruken av sverd, sabler, øks og kniv, Ingen gidder å lese haditene og historien om Muhammeds liv. Hadde de gjort det, ville de visst at dette var Muhammeds foretrukkende våpen og hva han gjern benyttet for å kappe hue, armer og bein av folk.

Når det mest perfekte "menneske "( dvs. muslim) kan gjøre slikt, hvorfor skal ikke følgerne hans også kunne gjøre det? Han form for fred var som kjent å drepe flest mulig og ta resten som slaver. For ham selv funket det bra og han hadde sitt lille harem med sexslaver og småpiker som vasket bort sæd og andre ting inntil de ble 9 år og selv kunne delta.

I dag hadde han naturligvis blitt erklært sinnsyk og innlagt på lukket avdeling, men hans skrifter og koranen blir betraktet som "hellige" av myndigheter over hele verden. Skjønn det den som kan.
BalkongSjampis
01.09.2019 kl 01:11 2618

En skittstøvel er fyren uansett årsak
Redigert 01.09.2019 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
01.09.2019 kl 11:45 2587

Gutten din fungerte helt fint han inntil han ble radikalisert på svært brune sosiale medier. Du viser en rørende omtanke for han gang etter gang. Noe han ikke har fortjent. Og mhp. rettspsykiatri ble han vurdert for fem dager siden.

«Oslo politidistrikt har mottatt den foreløpige rettspsykiatriske erklæringen på Philip Manshaus. Det fremgår av konklusjonen at det anbefales en mer omfattende vurdering av siktede.»

Uansett er det naturlig at han blir siktet for forsøk på terror, men det er vel ikke gjort ennå? Han er derimot siktet for drap på sin søster

. Så får tiden vise hvilken straff han får. Her kommer psykiatrien inn.
Redigert 01.09.2019 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 13:32 2573

Rettsstatens grunnleggende prinsipp om likhet for loven er mitt eneste anliggende!

Jeg har overhodet ingen "rørende omsorg" for drapsmannen, slik du påstår. Men du forstå ikke hva jeg sier uansett, der du terper og terper i flokk med andre for å lage et poeng av "radikalisering på brune sosiale medier".

Hvis folk radikaliseres av "brune" sosiale medier, så går det titusener av "motbevis" rundt for hvert eneste "bevis" du klarer å skaffe! Jeg skal vedde på at det finnes flere mordere på Facebook enn det gjør på det du kaller "brune medier"!!!!! Garantert!
BalkongSjampis
01.09.2019 kl 15:25 2564

Storkæll å gi terroristen juling.
Redigert 01.09.2019 kl 15:25 Du må logge inn for å svare