Resett - Sosialismens nye høyborg

Fluelort
15.08.2019 kl 21:19 1963

Resett.no har gått i stadig lengre i omfavnelsen av Senterpartiet og skiftet kom kanskje da Lars Akerhaug kom inn i redaksjonen.

Senterpartiet er for alle praktiske formål et sosialistisk parti, som står sammen med de andre sosialistene om:

- De åpne dørers politikk, med ønske om flere innvandrere til Norge

- Klimahysteriet (så lenge tiltakene ikke rammer bøndene)

- Hardere belastning av bilistene med innkreving av mer i bompenger, samtidig som en mindre andel av penge skal gå til veiutbygging.


De mest latterlige kasusene finner vi imidlertid i kommentarfeltene hos Resett, hvor forkledde sosialister raser mot Fremskrittspartiet fordi at partiet ikke har stått hardt nok opp mot innvandring og bompenger.

Disse "smartingene" har funnet løsningen på problemet, og den er visst å gå over til sosialistisk side og Senterpartiet, slik at FrP svekkes, partier som stemmer for noe av det viktigste disse kasusene påstår de er imot, slik at det blir mer innvandring av uintegrerbare folk, samt enda hardere bompengebelastning for bilistene.

Ikke alle av disse debattantene er forkledde sosialister som rakker ned på FrP, noen er bare idioter, som har innbilt seg at FrP i regjerning skulle kunne gjennomføre 100 % av egne politikk, uten å måtte ta hensyn til demokratiske prinsipper og det faktum at FrP er i mindretall på Stortinget.

Var det en sånn utvikling stifterne av Resett så for seg, at Resett skulle utvikle seg til en nettavis som bidrar til et sosialistisk flertall i Norge? Det tviler jeg på.
Fluefiskeren
20.08.2019 kl 16:38 568

https://www.nrk.no/ytring/de-gronnkledde-1.14657494

Vi får være enige om å være uenige. Dere får løpe storkapitalistene og tyske industriinteresser sin vei.

Jeg har valgt å løpe naturen, dyrelivet og de som får det tett innpå seg sin vei. Da får dere heller kalle meg sosialist eller kommunist som mange ynder å kalle de som jobber for naturvern eller for den sakts skyld mot menneskapte klimaendringer.Jeg vet at mange mennesker lenger til høyre også brenner for disse sakene og det groteskt å dele inn disse sakene i den tradisjonelle blå-rød aksen som veldig mange på dette forumet elsker å gjøre.
Redigert 20.08.2019 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Fluelort
20.08.2019 kl 16:52 560

Siden du viser til en kronikk hvor en MDG-politiker påstår at det er NVE som til slutt bestemmer uansett (hva kommunen sier), kan jeg vise til en annen kronikk, fra mai i år, som sier det motsatte. Kommunene kan faktisk bestemme ganske mye gjennom arealplaner.

Kommunestyrene har vindkraftveto!

Fra flere hold er det reist krav om at lokale myndigheter må få tilbake retten til å kunne si nei til nye vindkraftverk-konsesjoner. Det er bra. Fram til det skjer, kan kommunestyrene bruke en annen mulighet.

Gjennom aktiv bruk av arealplanen har kommunene i praksis en reell vetorett imot vindkraft i egen kommune. Mange lokalpolitikere er faktisk ikke klar over dette. Andre vil helst ikke snakke om det.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xgol7B/kommunestyrene-har-vindkraftveto
Redigert 20.08.2019 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2019 kl 16:57 560

Jeg faller som en flue for fluespiserens selvinnsekt i sosialislamsk herskenetikk.

Fluefiskeren
I dag kl
Dere får løpe storkapitalistene og tyske industriinteresser sin vei.
Jeg har valgt å løpe naturen, dyrelivet og de som får det tett innpå seg sin vei.
Fluefiskeren
20.08.2019 kl 17:03 558

Fluelort skrev Innlegget er slettet
Isåfall. Hvorfor besluttet FRP på sitt landstyremøte at kommune skulle få vetorett. Og:

"Kommuner får ikke vetorett mot vindkraftverk

Men synspunktene skal tillegges stor vekt."

https://www.tu.no/artikler/kommuner-far-ikke-vetorett-mot-vindmoller/466983


"Stortingsflertallet vil ikke gi kommunene rett til å sette ned foten for vindmølleanlegg, slik MDG og Senterpartiet ønsker."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/06/05/195583568/kommuner-far-ikke-vetorett-mot-vindmoller

"Kommuner får ikke vetorett mot vindmøller
Kommunene får ikke rett til å sette ned foten. "

https://enerwe.no/ntb-vindkraft/kommuner-far-ikke-vetorett-mot-vindmoller/321469

"Kommuner får ikke vetorett mot vindmøller "

https://ksu.no/artikler/ksu-no/96943-kommuner-far-ikke-vetorett-mot-vindmoll

Trenger du flere så prøv et søk på Google

EDIT Ser du slettet innlegget ditt jeg linket til mens jeg skrev. Da får vi ta det som et svar på det neste innlegget ditt.

Altså:

Kommunene har altså ikke vetorett






Redigert 20.08.2019 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2019 kl 17:05 557

Det er de venstreradikale sjøl sin feil at det har blitt sånn. De er jo så infernalsk opptatt av å fremstå gode med sin «humane» politikk der alle skal ha det likt, ingen talenter skal løftes frem og alle skal ha lik lønn. Og «godheten» gir seg også utslag i dyre- og miljøvern. Gjerne irrasjonelt dyre- og miljøvern, slik som virker mot sin hensikt. Men som gjør at de selv fremstår bedre og moralsk overlegne.. Dette er deres hovedmotivasjon, og de venstreradikale er derfor alltid å se demonstrerende mot pelsnæring, tungindustri, jakt, privatbilisme og andre fornuftige ting.
Fluefiskeren
20.08.2019 kl 17:09 554

Ja pelsdyroppdrett er jo VELDIG, VELDIG fornuftig.

Skjønner ikke at jeg gidder. Kiss my ass!
Redigert 20.08.2019 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Fluelort
20.08.2019 kl 17:12 554

Det snakkes om forskjellige ting, og arealplaner handler i utgangspunktet ikke om en vetorett mot vindmøller, men like fullt kan en vedtatt arealplan bli en hinder for utbygging.

Og ellers er det verd å merke seg et avsnitt i artikkelen fra TU, da dette er meget viktig:
"Arbeiderpartiet, Høyre, Frp, KrF og Venstre mener imidlertid at det per i dag er ingen eksempler på at staten har grepet inn og gitt konsesjon mot lokale myndigheter og grunneieres vilje."
Fluelort
20.08.2019 kl 17:22 548

Jeg tenker vi forsøker å avslutte diskusjonen om vindkraft på denne tråden, som ble opprettet som en tråd om Resett, ikke en tråd for å gå i dybden om temaet vindkraft. Men link gjerne til denne tråden, om diskusjonen om vindkraft videreføres på en annen tråd.
Redigert 20.08.2019 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.08.2019 kl 17:23 548

linken du la ut var fra mai. I juni ble det i Stortingetbestemt at kommunene ikke skulle få vetorett. Du må bare innrømme at du tar feil. Frøya prøve seg med å legge ned veto. Det gikk ikke, men det skal i rettferdigheten skyld poengteres at de var (u)lovlig sent ute.
Redigert 20.08.2019 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Fluelort
20.08.2019 kl 17:27 550

Jeg tenker du har misforstått noe her, for i kronikken i VG som jeg lenket til, skriver vindkraftmotstanderen følgende:

"Dette betyr at kommunestyret gjennom arealplanvedtak i realiteten kan stoppe ethvert vindkraftprosjekt i egen kommune, selv om det har fått konsesjon av NVE. Den nå velkjente striden om Trønderenergi og München bys vindkraftverk på Frøya, handler nettopp om dispensasjon fra LNF-status for det aktuelle området."

Altså, kommunen kunne nektet, men har gitt dispensasjon og er da bundet av det.
Redigert 20.08.2019 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.08.2019 kl 17:39 542

Du så visst ikke hva jeg skrev over. Det ble bestemt i Stortinget i juni at de ikke skulle ha vetorett.


Men enig i at vi lar det ligge (selv om du brøt ditt eget forslag temmelig raskt) :-)
Slettet bruker
20.08.2019 kl 19:19 525

Nettop.

For 20 år siden barberte vi oss. Nå har vi snart skjært av halve hue.