Hr.Suhr
16.08.2019 kl 00:13 851

Tror det var KRF, men de var nok enige, tenker jeg.
Skulle forresten tatt seg ut om vanlig folk også fikk sko seg på globalismen.
Når vanlig folk får øynene opp for noen skarve fordeler,
tar det aldri lang tid før disse mulighetene stenges for almuen.
Har ALLTID vært sånn her til lands.
polemiker
16.08.2019 kl 00:24 847

Det var regjeringspartiene, men da i samarbeid med KRF. Må innrømme at jeg selv har utnyttet dette smutthullet på det groveste. Har kjøpt to joggesko separat (høyre/venstre) for å få det tollfritt inn i landet. Sportsbutikken som må betale høye leiekostnader i Bogstadveien kan ikke konkurrere mot de prisene.

Så har jeg kjøpt uendelig mye plastikk skrot og duppeditter som jeg egenlig ikke trenger eller fikk brukt for. Blir mye "søppel" fra Kina, da de i følge norske og internasjonale avtaler fremdeles er et uland, og følgelig ikke betaler for innlandsfrakt i Norge. De dumper bare kontainere med pakker på brygga i Oslo og så er det Posten Norge sitt ansvar å få "dritten" ut i det langstrakte landet.

Selv Biltema eller Europris som importerer 90% av varene sine fra Kina kan ikke konkurrere med dette. De må betale toll og merverdiavgift.

Denne 350 kroner tollfrie grensen kan sikkert forsvares ut i fra et kommunistisk perspektiv og om man ønsker at Kina skal få ennå mer makt og innflytelse i verden. Det hjelper også om man ønsker en snarlig butikkdød og nedleggelse av tusenvis av arbeidplasser her i landet, sponset av den norske stat.

Jeg kjøpte en usb kabel fra Kina, fraktfritt til min postkasse for 2 dollar. Kan du sende et postkort til bestemor for den prisen?
Redigert 16.08.2019 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
polemiker
16.08.2019 kl 01:07 840

Så hvem er det egentlig som ønsker å opprettholde denne 350 kr. skattefrie regelen? Er det sosialister eller er det kapitalister?

Er det LO som trykker på for å avvikle norske arbeidsplasser til fordel for sysselsetning i kommunistiske land? Her er det sterke krefter ute å går, og milliarder å tape for disse kommunistiske landene. Ikke rart de bruker noen kroner på PR byråer. Gelmyldrene pølsespisere jafser i seg.
Slettet bruker
16.08.2019 kl 07:54 809

LO? Kommunistisk? Du har ofte et veldig rart syn på ting må jeg si.

Det var dagens regjeringspartier som økte grensen fra 200kr ekskl frakt til 350kr inkl frakt, før de snudde 180 grader og bestemt seg så for å fjerne den. Grensen stod for øvrig fast på 200kr fra 1975 til 2013.

Før de kom i regjering var FrP de som ivret mest for en økning, og ville ha en grense på 1000kr. Høyre hadde vel 500kr eller noe i sitt program. Men det var altså på den tid da frihandel var høyresidepolitikk, og ikke proteksjonisme som i dag.
Slettet bruker
16.08.2019 kl 08:29 797

Problemet er vel at private arbeidsplasser også er høyrepolitikk, om ikke i praksis så er de i hvertfall opptatt av å snakke om det i valgkampene. I tillegg til alle de andre kvelende tiltakene innså de nok at dette rett og slett ble for drøyt.

Er det mulig å bli så forblåst i topplokket at man setter opp momsfritaket til kr 350.- samtidig som man dobler sukkeravgiften, OG fortsatt subsidierer Kina med gratis frakt. De innså i det minste var dumt dette var da de så effekten i praksis.

Det var vel noen nedleggelser og noen avbrutte etableringer i Norge, men noe godt kom det da ut av forsøket. Vi fikk skapt arbeidsplasser i utlandet og skapt noen nye millionærer i Sverige.
Slettet bruker
16.08.2019 kl 08:50 786

Vi kan sette ned momsen og alkohol/tobakksavgifter på vestlandet så kan Østlendinger harryhandle her istedet for i Sverige. Det vil også skape mange nye arbeidsplasser i bilbjergingsbransjen på fjellovergangene.
Slettet bruker
16.08.2019 kl 09:05 778

Jeg var sterkt imot å fjerne 350 kr grensen helt til det gikk opp for meg at toll- og momsfritaket bare tjener GLOBALISMEN.

Jeg betaler med glede (mye) mer for å støtte norsk industri og norske forretninger. STOPP (all) FRI FLYT!
Slettet bruker
16.08.2019 kl 09:11 774

Dagbladets eier Aller Media tok ut rekordstort utbytte på 100 millioner kroner fra Dagbladet i fjor. Samtidig søker avisa om pressestøtte. - NTB 1 time siden. (Aller Media er ikke norsk.)

Vi mennesker (les: forbrukere) må snart forstå GLOBALISMEN der nasjonenes skattebetalere subsidierer de RIKE og når mulighetene for de rike til å berike seg selv for skattepenger utvides globalt, blir det uhorvelig mye vi skattebetalere skal finansiere av korrupt omfordeling. Dette tjener verken sosialister eller konservative, men kun de superrike korporasjoner som har etablert seg i Kina og utbytter vesten derifra! Nok nå!
Redigert 16.08.2019 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 09:37 766

«STOPP (all) FRI FLYT!»

Hvis man går tilbake til EU-folkeavstemningene, så var det jo den tradisjonelle høyresiden og AP som ivret på at vi skulle gå inn.

Tidene endrer seg og EUs såkalte fire friheter har dårligere kår i dag enn på lenge. Fri flyt av folk (eller arbeidskraft som det jo heter) er for lengst blitt passé. Fri flyt av varer begynner å få mange riper i lakken og et par skikkelige bulker i tillegg. Tjenester er det ikke mange som snakker om.

Men hva med fri flyt av kapital? For eller i mot?
Redigert 16.08.2019 kl 09:38 Du må logge inn for å svare