WENTWORTH RESOURCES LIMITED : 2017 ANNUAL FINANCIAL STATEMENTS

Kingen
WRL 28.03.2018 kl 08:07 42461

WENTWORTH RESOURCES LIMITED : 2017 ANNUAL FINANCIAL STATEMENTS AND MD&A

08:00
------
| |
------
PRESS RELEASE
28 March 2018

Wentworth Resources Limited

(Wentworth or the Company)

2017 Annual Financial Statements and MD&A

Wentworth Resources Limited, the Oslo Stock Exchange (OSE: WRL) and London
Stock Exchange (AIM: WRL) listed independent, East Africa-focused oil&gas
company, today announces its results for the calendar year 2017.

Operations

Tanzania (Mnazi Bay)

* Increased average gross daily gas production of 49.1 MMscf/d (2016: 43.0
MMscf/d). Gross gas sales volumes increased by 14 percent in 2017.
* Exit daily gas production rate of 73.4 MMscf/d
* The Company received total cash payments of $18.57 million relating to gas
sales and recovery of the long-term government receivable during 2017.
* During the course of 2017, gas sales receivables from the main purchaser of
gas increased from two to four months in arrears. Regular payments have
been received since Q2 2017. The Company continues to proactively manage
working capital, by matching settlement obligations with gas sales payment
timing.

Mozambique (Tembo)

* Completed an integrated technical evaluation of the Wentworth operated
Rovuma Onshore Appraisal Block, post the Tembo-1 well (2014), including
reprocessing existing 2-D seismic data.
* Commenced well planning for a Tembo gas discovery appraisal, including
optimising well design and costs, selecting a location, obtaining necessary
environmental permits and initiating long lead time equipment procurement
activities.
* Launched a farm-out process to secure an industry partner to participate in
the joint venture, in advance of planned drilling.
* The Company has formally requested a one-year extension of the Appraisal
License and continues to advance pre-drilling planning activities.

Corporate

* Wentworths share of Tanzanian Proved + Probable (2P) reserves are US$159.6
million NPV (10%) after tax at 31 December 2017, as independently valued by
RPS Canada.
* Mnazi Bay gas fields net 2P reserves were 115.1 Bscf (19.2 Mmboe) at
December 31, 2017.
* Completed a private placement on 23 May 2017 issuing 16,953,496 new common
shares for total gross proceeds of $5.53 million.
* Improved principal payment timing on existing $20.0 million credit facility
and secured new $2.5 million overdraft facility for working capital
purposes.
* Initiated relocation of executive management and head office from Calgary,
Canada to London, UK.

Financial

* Increased Mnazi Bay gas sales revenue to $13.44 million, up 14 percent from
2016, due to gas-fired Kinyerezi-1 and Ubungo-II power stations operating
at near full capacity during the second half of 2017, Kinyerezi-2 gas-fired
power station commencing commissioning during Q4 2017 and lower quantities
of gas supplied by industry competitors.
* Net loss of $0.71 million (2016: $5.09 million net loss).
* Incurred exploration capital expenditures of $2.38 million to advance the
appraisal of the Tembo Appraisal License and development capital
expenditures of $1.06 million on field infrastructure (tie-in) improvements
in the Mnazi Bay Concession in Tanzania.
* Cash and cash equivalents on hand of $3.75 million (2016: $0.98 million) as
at December 31, 2017.
* Working capital of $15.48 million (2016: $4.96 million).
* Ongoing focus on capital discipline with 15% reduction in G&A expenses to
$4.61 million.

Reduced outstanding long-term loans by $5.35 million of principal repayments
during 2017. Carrying value of long-term loans at year-end was $15.15
million.

In compliance with both reporting obligations as a public company, commencing
in 2018, the Company will now release a Half Yearly Financial Report and an
Annual Financial Report. The Company will no longer publish first quarter and
third quarter financial statements and management discussion and analyses as
these are no longer mandatory filing obligations.

Geoff Bury, Managing Director, commented:

2017 was a very positive year for Wentworth where we benefited from an
increase in production to an average of 62 MMscf/d in Q4 and reached an exit
rate of 73 MMScf/d, resulting in continued strengthening of our Company.
Wentworth enters 2018 in a strong and stable financial position enabling us
to continue to grow the Company and to enhance shareholder value. With the
relocation of the head office to London I will soon be stepping down as
Managing Director, so I would like to take this opportunity to thank our
shareholders for their support and thank Wentworths Board, management and
staff for their hard work and dedication.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
31.03.2018 kl 16:27 9300

Tja.... det som i alle fall ikke trenger noen psykolog for å forstå, er at enkelte skyr kritiske innlegg som pesten. For å få exit trenger man at noen kjøper aksjene, og forhåpentligvis til en høyre pris.

Det i seg selv er vel en motivasjon for å registere et nick, og hause i vilden sky. Men det er selvsagt ikke et interessant tema.
For ser man på historikken din her alph, så er du vel knapt innom andre tråder enn WRL.

Aksjer alla WRL, hvor folk med kritiske synspunkter blir "skutt ned", er i seg selv et signal om at man bør styre klar aksjen.
Et signal om at flere sitter klart til å ta exit, "bare de kommer i pluss". Da er det hausing som gjelder....
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
alph
31.03.2018 kl 17:24 9257

Ingen svar altså..

Haussing har i det minste en rasjonell mening, siden de fleste nok driver med kjøp og salg av aksjer for å tjene penger. Derimot er det nok lite rasjonelt å tro på høyere aksjekurs ved å være entusiastisk på Hegnar (eventuelt "skyte ned" kritiske stemmer..

Vil du prøve en gang til å svare, eller bør det overlates til profesjonelle?
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
01.04.2018 kl 00:34 9071

alph

Jeg synes du skal bringe på banen disse "profesjonelle" som kan svare på spørsmålene du stiller vedrørende meg.
Bare spørsmålene i seg selv, burde være interessant for disse såkalt "profesjonelle".

Fint om du legger ut svaret når du har fått det (av psykiateren din?).

Forøvrig morrer det meg å se hvor desperat noen blir her inne, så snart noe tar til orde for alternative meninger.
Apropos diagnoser..... det ligger vel en diagnose knyttet til mennesker som mener ens egne meninger representerer det eneste fornuftige :P

Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2018 kl 20:51 8801

@ alph
jeg synes du bør holde deg for god til å hetse folk som er negative til en aksje du eier.
@ jim Johnny Det samme gjelder deg . - du må ikke absolutt svare dritt slenging med dritt.
Synes det er flott du engasjerer deg i WRL, men du burde ihvert fall komme med tyngre skyts enn det du gjør her.
Når det gjelder at ledelsen ikke forutså at etterspørsel ikke samsvarte tilbudet et stykke tid, kan de ble neppe lastes for det, siden fakta er at etterspørsel nå øker raskere enn tilbudet, Så selv om timingen var litt dårlig med det resultatet at det har tatt lang tid før selskapet tjener penger, er det gode nyheter for alle potensielle investorer, fordi selskapet nå tjener penger. Og komme til å tjene mange penger. Jeg mener det er en uoppdaget juvel på OB.
Dette at du laster ledelsen for at det ikke ble noe farm out i Tembo, kan du heller ikke laste ledelsen for. BBC skrev i november 2017 at det var fare for borgerkrig ved at opposisjonen ved Renamo yppet seg mot myndighetene i Mozambique. Det kan vel ikke forutsees, og ingen major vil farme inn i et område der det er fare for krig og liv kan settes på spill. Så vidt jeg vet, har det roet seg og sjansene for borgerkrig er nå betydelig mindre.
Du kritiserer også Kateriine Roe, IR ansvarlig. Om ikke annet ser vi at hun nå er forfremmet til Chief Financial officer, CFO eller finansdirektør. Hvis du ser på hennes track record ser du at hun har jobbet 14 år i London med investment banking. bl. annet i Morgan Stanley og i https://www.panmure.com som director . Hun har sin utdannelse fra England og vender nå altså tilbake. At hun ikke har kjøpt aksjer, er vel ikke noe å kritisere, når man ser på kursutviklingen, og ellers heter det seg at man ikke skal dømme noen før man har vært i deres mokasiner. Du vet ingenting om hennes livsituasjon .Hun virker overkvalifisert i rollen som IR ansvarlig. Jeg har også kritisert hennes manglende proaktive rolle hittil, men ser det klart som en fordel at WRL har vært under radaren - siden ingen norske meglerhus eller banker har WRL på listene sine. Det bety at aksjen er mye billigere enn andre oljemygger, f. eks. Qec som hadde et underskudd på 25 mill $ etter et gass salg på 21 mill $. Det selskapet har en m. cap på 2,5 milliarder Nok Til sammenligning med WRL med et underskudd på 700K $ (egentlig etter ekstraordinære kostnader i siste kvartal på 900k $ i forberedelser på Tembo så vidt jeg kan se av regnskapet) Vi vet at WRL kommer til å øke omsetningen med nesten 50 % i 2018 og dermed få formidable overskudd. Den finansielle situasjonen til WRL er meget positiv, det blir ingen emisjoner, og de driver solid og fornuftig. F. eks,. ble lønninger i 2017 redusert med 300K forhold til 2016. Market cap for wrl som hadde gass salg på 13,5 mill $ i 2017 er bare ca 600 mill nok dvs bare 4. parten av Qec, Begge selskaper har store potensielt verdier, men min vurdering er at bare WRL kommer til å gå i pluss på driften i 2018.
Jeg mener WRL er fortsatt en god investering som vil overraske markedet i fremtiden med svært gode resultater. Jeg mener også det er mye bedre at et selskap har en kurs basert på nøkterne fakta, fremfor å ha en kurs som er hausset opp og pumpet opp over alle støvelskaft. Riktig kurs inntreffer etter hvert.
@ Fremog tilbake
Jeg mener at det var fornuftig av WRL å ta kostnader ved Tembo på ca 900 K $ i 4.Q med tanke på at det øker sjanse for å få utsatt borefrist. Som nevnt ovenfor var det i følge BBC en reell frykt for borgerkrig i Mozambique i nov. 2017 og da kan vel det handle om force majeur - det at man ikke kunne få på plass en farm out eller starte boring?
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
alph
02.04.2018 kl 00:08 8690

SP1M oppjusterer sitt kursmål fra kr 3,- til kr 3,30. Dette basert på WRLs oppgittte produksjonsmål for 2018 som er høyere enn hva SP1M forventet.

Spenstig. Hva skulle man gjort uten aksjeanalytikere?
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
40something
02.04.2018 kl 07:36 8609

Muligens fått et høyere kursmål ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Mdg1
02.04.2018 kl 08:19 8584

Då oppjustert de vel igjen når produksjonen blir mye høyere enn produksjonsmålet. Det blir i alle fall i toppen av intervallet som i 2017
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
MostlyHarmless
02.04.2018 kl 10:33 8500

Natural gas boosts economic growth in Tanzania

"Tanzania’s domestically produced natural gas has led the country in saving funds worth US$4bn between 2015 and 2017

Kapuulya Musomba, acting managing director at TPDC, said that the demand of the supply of natural gas is rapidly increasing and TPDC is working hard to address the requirements in accordance to the industrialisation plan of the country."

http://www.oilreviewafrica.com/gas/gas/natural-gas-boosts-economic-growth-in-tanzania
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
thief
02.04.2018 kl 11:10 8474

he..he,de hadde altså kursmål på 3kr,og når produksjonen øker MINST 50%,så øker de kursmålet med 10%!!!Høres fornuftig ut,mange tullete kursmål der ute,ser man i alle aksjer.Var vel i underkant av 50mmscf/d i 2017,2018 kan fort bli over 80mmscf/d og 2019 100mmscf/d,så her går det bare oppover:)!!Melding om betaling i morgen tenker jeg,som kommer regelmessig inn på konto nå:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 13:44 8385

@Alph man kan kritisere Sparebank 1 markets analyse fra 18.januar - for åpenbart å sove i timen - denne dagen da de satte kursmål 3,30 var kursen 3,18, men man må heller ikke glemme at WRL ved Katerine Roe da hadde annonsert noe feilaktig at WRL hadde fått inn 2,5 mill $ på konto, og dette var formulert slik at det kunne tolkes som betaling for gassleveranser for hele 2017. Jeg tolker det som at deres analyse er av typen harelabb.
Hadde vært lurt om det fantes kunder i Sparebank 1 markets å spørre om de kunne foreta en ny analyse nå. Ellers mener jeg som nevnt i innlegget ovenfor at så vidt jeg forstår virker som WRL kostnads førte 900 K $ vedr forundersøkelser i Tembo i 4.Q og dersom de ikke hadde gjort det, hadde WRL hatt overskudd på 200K $ i 2017. Men som jeg skrev til fremogtilbake tror jeg den kostnaden var fornuftig mht på å søke utsettelse av boringsfristen - bl. a fordi det var uro og fare for borgerkrig i Mozambique i følge BBC i november 2017.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
alph
02.04.2018 kl 15:03 8315

Hvis man tolket det at det var innbetalinger for et helt år, så burde man ikke jobbe med aksjer. Skal ha ganske stor vrangvilje til å ikke forstå hva som mentes med meldingen.

Det var forøvrig Xtrainvestor som hadde lagt inn meldingen i går, så jeg antok det var en ny "analyse".
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
thief
02.04.2018 kl 17:20 8230

Ok,så det var en "gammel" analyse,da burde kursmålet være en del høyere nå,etter vi fikk vite at wrl har rekordproduksjon over 80mmscf/d nå:)!!Egentlig det samme,wrl vil stå i 5kr+ om ikke lenge.2018 blir et kjempeår,stort overskudd med produksjonen som er og kommer + innbetalinger fra utestående:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
02.04.2018 kl 17:53 8193

Brumle
Selvsagt har du rett, vi har vel alle et ansvar for å bringe frem et saklig forum. Det er dog helt symptomatisk, når man stiller seg kritisk, så blir man "skutt ned". Et fornuftig diskusjonsforum inneholder både positive og kritiske synspunkter. Vi har vel alle sett eksempel på aksjer som har blitt "ensidig" huset, hvor selskapet har endt konkurs.
Selvsagt tror jeg ikke WRL går konkurs, men av tidligere historikk, mener jeg det er grunner for å være varsom.

Vedrørende Katherine, så ser jeg ikke hva hun har bidratt med i selskapet. Det har i alle fall ikke gitt utslag på kursen, snarere tvert om.
Det at hun IKKE kjøper aksjer, tolker jeg faktisk som en "advarsel", om at det fortsatt finnes "skjær i sjøen". Jeg føler meg rimelig trygg på at hun hadde klart å løfte noen kroner, om hun mente det var potensial for stor gevinst på disse.
Jeg ser at noen forsøker å fremstille det som en personlig "vendetta" mot damen. Personlig mener jeg hun IKKE har innfridd forventningene som ble "solgt inn" når hun begynte (og ja, jeg er åpen for at det finnes ulike forventninger til rollen/vedkommende).

Vedrørende betaling, så finner jeg dette:
(Så får det være opp til enhver å mene om dette er å anse som "løpende" betalinger. Jeg vil understreke at det kan være noen som har gått meg hus forbi)

1. Mars 2018
$2,5 mill.
payments received during February for gas sales (for periode?)

1. Februar 2018
$1,82 mill.
for gas sales during 2017

20.Desember 2017
$2,5 mill.
gas sales during the year.

20. Oktober 2017
$1,1 mill.
unpaid invoices from earlier this year

18. September 2017
$2,0mill.
one month's gas sales ,and two month's gas sales

17. august 2017
$1,9 mill.
June 2017 and October 2016

19. Juli 2017
$1,2mill.
outstanding invoices (?)

13. juni 2017
$1,0 mill.
monthly invoices

10. april 2017
$4,9 mill
So far in 2017, TPDC has settled in full the November 2016 and December 2016 invoices that were outstanding at the year end, and has also settled a 2015 invoice for line fill gas volumes. In addition, we have received payment from Tanesco for five months of outstanding invoices
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
02.04.2018 kl 18:28 8156

Vedrørende Temob, så er "tidslinjen" som under.
Personlig tror jeg at utsettelse av Tempo skyldes at de ikke har interessenter til disse "milliarder av oljefat", og at "borgerkrigen" i så måte kom som "sendt fra himlet" som en forklaring på "utsettelser".
Jeg merker meg særlig det som ble nevnt i september.
Mener også å erindre at "en major" har blitt nevnt i prosessen, men finner ikke det igjen nå.

28. Februar 2017
"The Company is focused on advancing a new 2D seismic acquisition program over the Tembo appraisal area in Mozambique and will be looking to secure an industry partner to share the costs and risk on the appraisal of the gas discovery."

10. April 2017
In Mozambique, the completion of the reprocessing of the seismic and interpretation of the results confirms our belief in the potential of the Tembo gas discovery and we are very excited about being able to advance this world class discovery through securing an industry partner."

30. Mai 2017
Commenced process of securing an industry partner to participate in the appraisal program.

13. Juni 2017
Further to the Operational Update in April and the successful Private Placement in May, we are pleased to announce that the farm-out process for the Company's Tembo-1 appraisal asset in northern Mozambique is now underway. The analysis of the results from the Tembo-1 discovery well and interpretation of the existing seismic data are now complete. The Company is continuing to advance its appraisal programme and is looking to secure an industry partner to participate in an appraisal well, which is planned for Q2 2018.

10. August 2017
Proceeding with plan to commence the drilling of an appraisal well on the Tembo discovery next year, before acquiring additional seismic if necessary. Consideration to acquiring additional seismic will be contingent upon the results of the appraisal well.
Continued work on reprocessing existing 2-D vibroseis seismic data, completed Tembo-1 well analysis and continued mapping and interpretation of all existing data with a view to selecting a well location.
Continued the process of securing an industry partner to participate in the appraisal programme in advance of drilling an appraisal well.

13. September 2017 (Pareto Securities Oil & Offshore Conference)
TEMBO BLOCK, MOZAMBIQUE: FARM-OUT UNDERWAY
GMP FirstEnergy advising on a farm-out transaction
Preliminary meetings have been held with potential farm-in partners with follow-on data sharing meetings now being arranged
Virtual and physical data rooms fully operational
Anticipate completion of farm-out process prior to drilling appraisal well
Announcement to the market once industry partner has been selected and terms agreed

14. November 2017
Completed the analysis of the Tembo-1 well drilled in 2014 and the reprocessing of existing 2-D vibroseis seismic data from the Rovuma Onshore Block while continued mapping and interpretation of all existing data.
Continued planning of the drilling activities for an appraisal of the Tembo-1 gas discovery, including designing the appraisal well, selecting a well location, obtaining necessary environmental permits and initiating preliminary procurement activities.
Continued the farm-out process to secure an industry partner to participate in the appraisal programme in advance of drilling the appraisal well in 2018.
We have substantially advanced pre-drilling activities for the Tembo appraisal well in our oil and gas concession in Mozambique with a plan to commence drilling operations late in Q2 2018. The Company has completed the Tembo-2 well design and has commenced the procurement process for long lead items. Furthermore, we have identified drilling rigs in the region capable of drilling to the planned depth and are in the process of determining the civil works necessary to prepare the well site location.
In parallel, we are actively seeking one or more industry partners to participate in the drilling of this prospect and to-date have received positive interest. If successful, it will provide significant running room within the block and should add substantial value to the investment in Mozambique."

11. Janaur 2018
Tembo Appraisal, Mozambique
Design and procurement activities for the drilling of an appraisal well of the Tembo-1 gas discovery, are ongoing concurrent with the farm-out process to secure an industry partner to participate in the appraisal programme. The Company anticipates the drilling of the appraisal well in Q3 2018, subject to securing a partner.

Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 19:56 8072

JimJohnny
Ser at den største hausseren har faket ut. Vedkommende som har hatt wrl som sitt år i årevis og sist i 2017 skulle det garantert bli wrl sitt år. Og det var bare å glemme andre aksjer som QUE,PEN,IOX, APCL, for 2017 vart garantert wrl sitt år. Sist møte på The Thief vart det rene vekkelsesmøte igjen med en godt fremoverlent Geoff( som førøvrig aldri har stått over et måltid) messet om tembo i omtrent 2 timer, og det frådet nærmest rundt munnen hans av begeistring og han hadde aldri sett en så engasjert Geoff vart det skrevet. (Forøvrig snakket miss roe kun to setningen under hele dette møtet, så veldig engasjert var vel ikke hun) Dette vart så formidlet videre på HO av hausseren selv om at det var utrolige mengder med olje der, og han stoppet ikke på inntil 1 mrd. fat olje som den fremoverlente Geoff messet om, nei han strakte det til 1-2 mrd. fat oljeekvivalenter.

Det er en formidabel økning i forhold til wrl sitt "estimat" på inntil 1 mrd. fat. Han fortalte sågar at det var en enorm interesse også, selskaper stod i kø for å farme inn på Tembo. Det var snakk om nært forestående. Ordet "Imminent" i wrl sammenheng har nok dei fleste kjennskap til. Og her har du nok fått sett ordet "Major" JimJohnny i disse innleggene. Det var Major selskaper som banket på døren. Vi skulle ikke bli forbauset om vi så aksjekursen opp mot 500,- pr aksje, og kanskje enda høyerer også.

Tror nok som deg JimJ. at dette er nå blitt en aldri så liten "unnamanøver" fra wrl, og ved neste kvartalsmelding blir det nok fortsatt utsettelser.
Ville likt å se om Geoff er like begeistret idag og om Major selskaper fortsatt står i døren som han sigende fortalte under siste møte på The Thief.

Nå skal det heller ikke undre meg om stor hausseren har fått nyss i dette, som vi tenker om tembo, og lusker seg ut bakdøren med halen mellom beina.

Ellers Jim J. så ser jeg du har fått lite svar fra disse "Professjonelle"

Håper du ellers har hatt en fin påske og fått mange skiturer i dette fantatiske været vi har hatt og det flotte fjellandskapet vi har her i Norge.

Vil ellers nemne at dette kun er skrevet til Jim J. Jeg vet hvor dere andre står så ber meg frabedt med at dere svarer på dette innlegget.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
d12m
02.04.2018 kl 21:52 7979

Ja, rateutvikling har en betydning på verdsettelse av flåteverdien. Stålet blir mer verdt når raten stiger. Hvor er klovnenesen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
d12m
02.04.2018 kl 21:56 7976

Personlig tipper jeg Tembo utsettes 1 år dersom lisensen forlenges. Dette pga regntid og urolighetene som har vart (og fortsatt holder på) i regionen.
Personlig blir jeg heller ikke lei meg om de sier ifra seg lisensen, for MB alene er bra nok til at en hod del høyere kurs bør forsvares.

Et selskap vurderes med tanke på fremtiden. JimJ virker å utelukkende bruke historien. Historikk er viktig, men ikke glem kommende tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
JahMason
02.04.2018 kl 22:16 7965

November 2017 ble det meldt en innbetaling under Conference callen. Så fra juni 2017 til nå 3.April 2018 har det kommet 10 betalinger på 11mnd. Januar 2018 er eneste mnd uten melding(?)

Betalingen som blir meldt i morgen gleder jeg meg ekstra mye til :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 22:31 8132

som Jim Johnny og eventuelt pokerfjeset er inne på, virker det ikke akkurat som WRL eller Katherine Roe har en agenda å snakke opp kursen. Ellers Jim Johnny - mye av historikken peker i postitivt terreng. Det er vel bra på alle måter. Og du må huske på at gassledningen WRL er knyttet til og derav gassleveransene har vært et skikkelig boost for Tanzania - som andre land må misunne og da er det rimelig klart at med mange hundre milliarder i besparelser og den økning i BNP som har skjedd, vil medføre at WRL før eller siden får pengene staten eller statens selskap skylder WRL.
Jeg ser ofte heller på regnskap enn å lese årsberetninger; ser at i mange andre selskap fokuseres det omtrent utelukkende på årsberetninger og skyhøye forventninger, I disse selskapene gir ledelsene og "betalte" analyser inntrykk av at det er vanvittig strålende utsikter, selv om det ikke er det - i hvertfall ikke når man ser på regnskap og / eller tidsaspektet for når disse "skryteselskapene" skal tjene penger og snu gigantiske tap til å bli gigantiske profitter. . Jeg synes WRL er påfallende nøkterne i forhold, for eksempel når de skriver "Wentworth enters 2018 in a strong and stable financial position enabling us to continue to grow the Company and to enhance shareholder value. " Deres fokus er klar å få til vekst og øke aksjonærenes verdier. Ledelsen har gjort lite for å pumpe opp kursen slik jeg ser det og anser det som positivt; for om kursen er 5 eller 10 om et år, er jeg helt fornøyd med det og da har selskapet faktisk lykkes med å skape og øke verdiene for aksjonærene - hvilket er hensikten med å eie aksjer. . Før var det noen som hausset WRL kursen med store og vage løfter og linker som skulle borge for knalloppgang omtrent hver uke, uten at noe slikt skjedde. Dette finner du nå hos andre selskaper som har ledere og haussere som holder koken ved superhaussing. Jeg liker bedre WRLs mer nøkterne politikk.
En av dagene kommer info om siste innbetalinger og det blir spennende å få resultatet. Spennende er det uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
alph
02.04.2018 kl 22:42 8111

Medio januar 2018 ble det gitt beskjed om at meldinger om innbetalinger innværende måned ville bli varslet 1 børsdag inn i ny måned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
03.04.2018 kl 00:16 11711

Poker
Tusen takk for hyggelig melding. Jo, denne påske føyer seg vel inn i kategorien "tidenes beste". Det var deilig å nyte noen fridager, spesielt når det er vindstille ute, sol og ypperlig skiføre.
Håper du fikk anledning til å nyte påske du også!

d12m
Jeg tar oppfordringen fra Brumle, og lar videre "krangling" ligge. Regner med du kan leve med det?
Og ja, jeg baserer synspunktene mine i hovedsak på historikk. Mitt PERSONLIGE syn i så måte, er at det går en "rød tråd" gjennom hele selskapet, hvor de overestimerer og feilvurderer til stadig. Det å legge til grunn, at dette også gjelder fremtiden, har så langt "holdt vann".
(Poker sier mye om dette i sitt innlegg)

Brumle
Selskapet har selvsagt sine lyspunkter. Det selges gass, og det kommer penger inn (i rykk og napp).
Så tilbake til dette med historikk. Historikken viser at man kan legge til grunn at ikke alt går på skinner.
Personlig synes jeg ikke betalingen er så stabil som man forsøker å gi inntrykk av. Selvsagt er det bedre enn at det IKKE kommer penger, og ja, jeg kan være enig i at tidslinjen viser en god trend.
Vi får se!

Hva gjelder Tembo, så tror jeg de "bløffer". Jeg finner det nesten utrolig, med DET "potensialet", at Anadarko skulle trekke seg ut.
Selvsagt har de hatt klare formeninger om potensialet, risiko mm.
Og jeg kan ikke se for meg at noen andre har vurdert dette annerledes. Selvsagt kan jeg ta feil, men jeg tipper WRL er LANGT unna å få med seg en partner.

Det har tidligere blitt referert til at den godeste Bob ser på småaksjonærene som ei "kvise i rumpa". Hvordan man uansett snur og vender på dette, så kan man vel knapt si at selskapet har vært spesielt "aksjonær vennlig" (her sikter jeg til mindre aksjonærer).
I de tilfeller større aktører har vært interessert, så har disse i hovedsak kommet inn gjennom emisjon, og solgt seg ut på bekostning av mindre aksjonærer (press på kursen).
Jeg klarer altså ikke helt se for meg at McBean har til intensjoner å dele kaka med "småaksjonærene fra Norge" (som td. utbytte)

Som du forstår, jeg er en smule skeptisk til WRL, og formoder jeg deler dette synet med flere, ellers hadde vel kursen stått langt høyere.
Når det er sagt, jeg tror endring i ledelsen var et smart trekk. Du vet, nye koster.......
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Mdg1
03.04.2018 kl 06:42 11623

Har ikke vært aksjonær så lenge, men i 2017 estimerte de salg på 40-50 med og endte på 49. Det er vel ikke grov overestimering. Så langt i år ligger de langt over estimater og kommer til å levere enda mer utover så lenge konkurrentene ikke klarer å få sin lille produksjon igang igjen. De trodde kanskje en gang at gasskraftverkene skulle komme fortere. Det har vel lite å si nå som det første står ferdig og tar, var det 36mcf, gass fra Mnazi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 07:31 11597

synes det er helt greit Jim Johnny, at du er skeptisk til WRL.
For det første nå guider de konservativt, til enkelte aksjonærers store irritasjon. Både innbetalinger og produksjonstall har vist seg være høyere enn forespeilet av ledelsen i det siste. Du må vel være enig i at det er bedre å eie et selskap som har en kurs som er basert på nøkterne fakta fremfor at det bare dreier seg om forventninger som sjelden inntreffer. Jeg mener det har skjedd et paradigmeskifte i ledelsen når det gjelder å skape for høye forventninger. Og ellers vis meg det selskapet hvor allting alltid går på skinner...;-)
Om noen tror at selskapet snakker sant eller bløffer om Tembo, blir bare spekulasjoner. Det er uavhengige selskap som har gjort estimater over potensialet og verdiene, men hvis du ser på kursen og sammenligner med andre oljemygger, er faktisk verdiene på Tembo knapt bygget inn i kursen i det hele tatt. Ta f. eks. APCL. De hadde omtrent ingen inntekter, og store underskudd. På det høyeste var market cap opp mot 1,5 milliarder, alt basert på forventninger om farm out og treff på en oljetestboring. Nå er kursen 12. part av hva kursen var på det høyeste dvs fra kr 11. til ca kr 0.85. Dette selskapet mente mange - bl. annet ledelsen og betalte analysebyrå som Pareto at kursen skulle mangedobles fra kr. 11. Noen haussere snakket om kurser over kr 50. Jeg synes det er positivt at det ikke er så mye hausing i WRL, hverken hos ledelsen eller her på HO. Selv om sånne som meg forventer at kursen skal øke jevnt og trutt, og jeg sammenlignet. feks. kursutviklingen med en Skilpaddes ferd mot target, Og dermed at kursen sakte og sikkert nærmet seg drømmen vår om dobling, det er helt greit for meg ;-) De drømmene - som de faktisk er, er ikke basert bare på luftslott fantasier, men på faktiske forhold om produksjons økning som skjer og høyst sannsynlig nedbetaling av gjelden til WRL.


Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
d12m
03.04.2018 kl 08:32 11534

Jeg kan leve med å la krangelen ligge, men vil avslutte med en liten brannfakkel; prøv å se selskapet med friske øyne. Ikke la deg bli for mørk basert på historien og at du gjerne har brent deg kursmessig. Det er fremtiden som vil gi avkastning, og den ser lys ut uansett hva du måtte mene om tidligere guidinger. Dagens guiding er konservativ. Den er ikke overestimert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
d12m
03.04.2018 kl 08:34 11530

Ok, jeg klarte visst ikke å la krangelen ligge for jeg må si imot når du presterer å påstå at "det kommer penger inn (i rykk og napp)."

Det kommer penger hver eneste måned. Det er ikke rykk og napp. WRL kommer med betalingsinfo i starten av hver måned. Senest idag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
bjay
03.04.2018 kl 09:21 11452

Jeg synes det er helt på plass med kritiske innlegg ala Jim sine. Jeg er langt på vei enige i flere av sakene som blir satt en peker på. Jeg har personlig vært ut og inn av WRL aksjen en rekke ganger de siste 4-5 årene.(av varierende årsaker). Vi vet alle at det er M&P som har guidet feil over en periode, noe som førte til at WRL gjorde det samme. Likevel, M&P har ansvaret for sine aksjonærer og WRL for sine. Ledelsen sitter faktisk på så mye kunnskap rundt MB, at dette er noe de kunne vurdert bedre selv. Det gjelder vel de fleste av dere, tar dere en rapport fra en kollega og sender til sjefen uten og sjekke. Da brenner det på dass om den inneholder masse feil. Da nytter det ikke å skylde på kompisen etterpå, når det er du som har ansvaret. Ganske forenklet, men WRL har ansvar for sine aksjonærer og det som blir levert til de. Da kan man ikke skylde på M&P. Når det gjelder Tembo er det vanskelig å si hva som skjer i den prosessen. Jeg mener det er lov og være skeptisk, når ledelsen har pratet så ekstremt varmt om Tembo i lang tid nå. Likevel har de enda ikke fått på plass noen partner. På den annen side er det ganske naturlig slik situasjonen er pr i dag, at ingen partner vil signe noen avtale før de vet om fristen blir utsatt. Det kunne likevel vært mulig å presentere en partner med klausul om utsatt frist. Når de nå har brukt litt penger på forberedelse av Tembo, så må vi nesten anta at de har hatt stor tro på at dette skal gå i orden. Så den enkelte må nesten gjøre seg opp sin egen mening om Tembo.

Personlig er jeg mest opptatt av MB, og Tembo kan godt legges død for min del. Det ser ut som flere glemmer at det er mulig å bore flere brønner i MB området. Det er gjort en del jobb der fra før, og det er merket ut 6-7 mulige steder og bore fra tidligere. Her vet vi at gassen vil bli solgt og etterspørselen bare vil øke de neste årene. Forskjellen er at på MB så er det M&P som er operatør og bestemmer når man evt skal gå videre, på Tembo styrer WRL dette selv. (pr i dag).
Så lenge MB leverer, så ser jeg ikke den store nedsiden i aksjen. Sånn sett sitter jeg fortsatt rolig i båten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Lille
05.04.2018 kl 20:25 11269

Kanskje få inn en mygg som vil investere i selskapet? Brummleman
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
bokaj70
05.04.2018 kl 23:08 11140

Jeg er ikke specielt uenig med Jim Jonny men er alligevel meget positiv til WRL. Det handler nok om forventninger.
For mig arbejder WRL under forhold som kan være svære at forudsige, og jeg går ikke så meget op i, hvor gode WRL har været til at kommunikere dette.

Vigtigst for mig er, at det går planmæssigt med eller uden forsinkelser. Altså at produktionen stiger stødt, og at indtjeningen følger med. Tembo er for mig ren bonus, da kurspotentialet er solidt blot fra produktionen i Mnazi bay.

Det virker måske underligt at jeg kan være tilfreds på trods af markante forsinkelser i forhold til oprindelige udmeldinger. Men jeg har fra start indregnet en risiko for dette, da det trods alt er Afrika, vi opererer i, og er glad så længe der er fremdrift i bygning af kraftværker og tilstødende industrier.

Kursen nu er egentlig fair nok, hvis vi ser isoleret på produktion/indtjening 2018. Dvs. vi behøver ikke længere at se år frem for at retfærdiggøre kursen!
Alt peger mod at (med eller uden forsinkelser) WRL går mod fuld kapacitetsudnyttelse i 2019, og det bør løfte kursen markant. Om kursstigningen sker i 2019 eller før på forventninger for vi at se.

Nu er WRL en ud af 16 investeringer, og jeg har det fint med nogle "sleepere" i porteføljen. Jeg er altid bevidst om at kursen ikke nødvendigvis stiger før bundlinjen følge med uanset, hvor fantastisk og åbenlys case jeg synes det er. Bl.a. derfor foretrækker jeg også at sprede investeringerne, så jeg ikke risikere at alle pengene ligger døde i årevis - f.eks. i en aksje som WRL inden der sker noget. Masser af spændende selskaber derude, hvis man orker at lede.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Mdg1
06.04.2018 kl 08:05 11001

Det som er fint med WRL sammenlignet med de andre oljemyggene er at man har et solid fundament slik at nedsiden er liten. Så har vi Tembo som kan gi fin oppside og Mnazi med flere brønner som vil gi en solid inntekt og godt driftsresultat. Flere av de andre har større potensielle ressurser og mulighet for en mye sterkere vekst. Samtidig har de også mulighet for at alt skal rase sammen om de ikke er heldig med boreresultater. Om produksjonen stabiliserer seg over 80mcf vil kursen etterhvert øke til rundt 4kr. Det er klart at potensialet er større i QEC, PEN og også IOX, men de har ikke pr dags dato noe funn som genererer overskudd. WRL hadde fint overskudd siste halvår 2017, etter at produksjonen løftet seg, og det blir bedre fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
bjay
06.04.2018 kl 09:30 10911

Bokaj, er inne på flere int detaljer. Jeg har også snakket om det tidligere, men WRL har investert penger i folk som er på plass i Afrika. Det er M&P som er operatør MB, men man har likevel vurdert det at det er viktig med lokale kontakter. WRL har gjort en god jobb her, og det ligger nok mye "skjult" jobbing i kulissene. Det fungerer neppe på samme måte som i Europa, og det må enn bare innrette seg etter hvis man skal være med i Afrika. Mitt inntrykk er at WRL har god kontroll på det meste som skjer lokalt, og at de har fått bygget opp ett stor nettverk. Det er ikke lett og sette en verdi på det. Det er lettere og se "høye" lønnskostnader. Det har vært langt lettere for meg å være kristisk til organisering av ledelsen. Hovedkontor i Canada, drift i Afrika, notert AIM og OSE. Det har gitt liten mening for meg, og det slipper jeg og irritere meg over lenger. Da hovedkontoret flyttes til UK. Så synes brikkene faller sakte på plass. Hva som er fair pris på WRL pr i dag kan sikkert diskuteres. Jeg mener det vertfall er høyere enn pr i dag. Det spesielle med WRL (i forhold til mange andre mygger) er at det prises ikke inn forventninger. Det gis heller en rabatt på fair pris. Så det er fortsatt mye å gå på når det gjelder kursen, så vi får bare håpe flere ser det utover i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Mdg1
06.04.2018 kl 09:37 10894

Det går ikke å sammenligne seg med for eks Qec, gigantiske forekomster i Canada om de får rettigheter til å utvinne, når det kommer til potensielle forekomster. WRL har Tembo som kan bli ganske stort, og Mnazi kan inneholde mye mer gass enn det som er kjent idag. Uansett så er det en del andre mygger som har større potensielle forekomster. Inntil man får partner på Tembo kommer WRL til å prises på kjente forekomster på Mnazi. Fair pris på disse er etter min mening i alle fall over 4kr pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
OzSurfer
06.04.2018 kl 10:53 10802

Det kommer oppkjøpsbud på WRL i løpet av kort tid med hensyn på dagens inntjening og markedsverdi. Garantert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Allegro
06.04.2018 kl 11:25 10753

I så fall vil kursen ta av. Det er ikke slike tendenser vi har sett etter påske. Så dette er ikke noe man kan garantere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
HighYield
06.04.2018 kl 11:25 10752

Mer om Kinyerezi kraftverken i denne artikeln.

http://www.thecitizen.co.tz/News/1840340-4369986-38p4ioz/index.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
40something
06.04.2018 kl 12:39 10635

Er det som foregår nå trading eller er det så mange som må ut nå da wrl tjener penger?
Det er jo ingen kunst å skjønne hvorfor ingen eller få kjøper aktivt, siden vi i lang tid kan sitte å vente på massesalgene
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Eankee
06.04.2018 kl 12:48 10617

2,92.....hvem selger? Kan noen ha gevinst på disse nivåene ?? Helt uforståelig for en menigmann som meg .....
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 13:02 10593

Er det uforståelig at noen selger en aksje? Bakenforliggende årsaker vet en aldri, men om noen trenger likviditet, må omprioritere, funnet en bedre investering eller generell markedpsykologi er det alle legitime årsaker. At noen trader i en illikvid aksje som WRL har jeg vanskelig for å forstå.

Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
40something
06.04.2018 kl 13:31 10538

Men at noen /flere i så lang tid trenger likvider er like ufårståelig. Jeg tror som vanlig at ingen trenger pengene, men er veldig utilfreds med at Wrl trekker så få kjøpere til seg. Særlig nå når inntektene er stabile. Hvis denne trenden fortsetter så har vi sannsynlig kun tilbakekjøp og utbytte som eneste alternativ. Det at Wrl går bra er ikke noe som skaper headlines i dagens numne tabloidemedia
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
icebear
06.04.2018 kl 13:43 10499

Må være VM i kålhuer her. Problemet er da ikke at noen få selger! Problemet er jo selvfølgelig at de ansatte i selskapet ikke har evner til å skape interesse for bedriften. Roe har trolig grodd fast i en stol. Selskapet er solid som bare det rent teknisk. Gjentar det jeg skrev for 3 år siden. Det hjelper ikke å produsere verdens beste pølser om ingen kjenner til de. Tenk selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 13:47 10478

Som sagt, grunnene for salg kan være så mangt. Hvor mange individuelle aksjonærer finnes det ikke i WRL? Om noen trenger penger eller er utilfreds spiller for meg ingen rolle. Her kommer dog det andre poenget ditt inn, og her er jeg enig. Hvor er kjøperne?

Håper ny CEO kan gjøre en bedre jobb her fremover.. men hvor er meldingen om tiltredelsesdato?

Tembo kunne bidratt til økt fokus på selskapet gjennom en CPR, farm-in-melding, dato for spud. Men her har det blitt utsettelser og nå er prosessen lagt på is i påvente av utsettelse på lisensforpliktelsene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare