Powerplant solgt til seg selv

Slettet bruker
EAM 16.08.2019 kl 12:55 1222

Skjønner ikke markedet Eam meldingen i dag ?
Tydelug må noen lese meldingen tydelig.

Man har solgt Powerplant til 2 av de største aksjonærer. Det er derinot ikke sikkert de selger powerplantene videre men drifter de selv twnker jeg og Eam kjøper de nok tilbake når alt er på stell.

Nå er cash sikkret til å stå løpet helt ut. Og gjelden er nær borte. Cashflow har selskapet.

Og så sender markedet kursen ned ??
En ting er sikkert. Børs skjønner jeg ikke en dritt av.
Det er mange med meg om det.
Redigert 20.01.2021 kl 02:53 Du må logge inn for å svare
Sydney
16.08.2019 kl 12:58 1213

Jeg forstår heller ikke at ikke kursen reagerer til himmels.
Slettet bruker
16.08.2019 kl 13:05 1207

Problemet er at gjelden er ikke borte... De får bort lease obligations, men ikke så mye gjeld. Så da sitter man igjen med 4 parker som gir omtrent 0 i EBIT per år og 8 M EUR i gjeld. De parkene som faktisk tjener penger blir jo nå solgt! Se bare note 5 i Q2-rapp...
Slettet bruker
17.08.2019 kl 08:10 1175

Solgt til de 2 største aksjonærer
Tror du de selger de 2 parkene ut av sitt eierskap ?
Vil tro det er en tanke her at parkene blir eam sine igjen
Og hva med de 5 m euro de kunne ta ut med en gang. Har de fått de kr ?
Redigert 17.08.2019 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Opp+
17.08.2019 kl 11:16 1120

Victor sa på presentasjonen ar de ville kreve disse med en gang den fulle dommen kom. Nå har de jo nok cash til å kjøre rettssakene videre selv, uten hjelp fra therium, dette er jo mega bull. Mer kake på oss, om de vinner en sikker sak.

Dette skriver Lars brandeggen på xi:
Kjapp titt på balansen per Q2 kombinert med gårsdagens melding:
De hadde netto arbeidskapital på 2 MEUR og leasing/lån på 12,65 MEUR. I tillegg forlanger UBI Leasing inntil 6 MEUR grunnet patronage letter/garanti - det er som kjent omtvistet. I gårsdagens melding fremkommer at det solgte selskapet tar med seg 7,6 MEUR av gjelden samt at de skal betale EAM cash på 9 MEUR. Regnestykket burde da bli som følgende. 2 MEUR (arb.kap) - 12,6 MEUR (gjeld) + 7,6 MEUR (gjeld som forsvinner) +9 MEUR (cash betaling - etterhvert) = 6 MEUR i netto fordringer pluss de to gjenværende solparkene. Så kan worst case 6 MEUR komme til fratrekk fra. dette hvis de må betale UBI Leasing (til gjengjeld vil vel kravet i tvisten mot Aveleos etc øke tilsvarende).
Mao - hvis jeg forstår dette rett og rask kladd av beløp stemmer:
Enten består EAM av ca 6 MEUR net cash (netto rentebærende fordringer) - dvs NOK 8,7 per aksje pluss solparkene pluss det store søksmålet (her må sies at andre mener beløpet er noen MEUR høyere)
eller så består EAM av ca null net cash pluss solparkene pluss det store søksmålet.

Så er spørsmålet - hva er resterende solparker verdt?
Og hvordan skal søksmålet vurderes? Mht søksmålet/dom er det verdt å ta med seg at Enovos altså har stilt morselskapsgaranti på 23,3 MEUR overfor kjøper (EAM) og at de i balansen har avsatt 8,6 MEUR. Viktor sa i mai at eierne stilte i forbindelse med salget til EAM en in demand corporate guarantee på 36 MEUR ‘enforceable with trigger events’. - mao så er garantien fordelt på Enovos og Avelar med ca 23/13 MEUR der begge er solidarisk ansvarlige. Ettersom Enovos har avsatt 8,6 MEUR og Avelar teoretisk skal hoste opp ca 65% av tilsvarende beløp - betyr det at det bør være fair å regne inn et minste sannsynlig beløp på ca 14 MEUR? Hvorfor har ikke EAM gjort krav på disse beløpene? Juridisk enkelt - siden EAM i rettsapparatet hevder at avtalen ikke er gyldig på kriminalitet så kan de ikke samtidig påberope seg avtalen til å få ut garantibeløp. Men taper de den store saken kan de altså kunne kreve inntil 36 MEUR der motparten finner det sannsynlig med over 50% (krav i regnskapet) at de tilsammen må betale ut 14 MEUR. Det er faktisk fra over 20 kroner per aksje og opp til NOK 52 .

Jeg har kjøpt aksjer i dag.
Redigert 17.08.2019 kl 11:17 Du må logge inn for å svare