Ikke scrubbere - full kapasitetsutnyttelse i stigende marked


I motsetning til de fleste alternative bulkrederiene på OB har Jinhui satset på å ikke installere scrubbere. Mens f.eks GOGL skipene må ut av markedet, og på den måten reduserer tilbudssiden, kan JIN holde skipene i gang i et stigende ratemarked.

Siden jeg postet mitt siste innlegg for vel en månedsiden , har supramax ratene steget med 20% og panamax ratene med vel 13%.
Kursen på JIN har i samme periode blitt rammet av den generelle markedsuroen, og har falt med 10%.

Q2 blir ikke noe å skryte av ,bl.a pga nedgang i verdien av verdipapirporteføljen. Det har imidlertid ikke innvirkning på kontantstrømmen , som bør være noenlunde akseptabel.
Q3 bør derimot gi et godt resultat og veldig god kontantstrøm. Det er grunn til å tro at også Q4 blir bra, bl.a på pga den reduserte tilbudssiden som følger av alle IMO investeringene.

Jin er nå ganske sikkert et godt kjøp.
Flipper
16.08.2019 kl 16:35 323

Riktig nok er JIN kinesisk selskap, men utens crubbere vil de erfare hva som
skjedde med Tankskip, etter Valdes i Alaska etc.

DOBBELT BUNN OG DOBBELT SKROG.

Greit at Kina gir en dritt i hva slag skip som kommer til hjemme havn,
MEN, de glemmer at, det er en laste havn, hvor Nye regler som OGSÅ
gjør seg gjeldende. Ingen befrakter vil ta JIN tonnasje med ildtang.

Aurstralia ( tipper også Vale ) IKKE aksepterer tonnasje uten srubbers.

mithra
16.08.2019 kl 16:40 320

Feil.
Jin bruker lavsvovlig drivstoff.

Snakk om uvitenhet, det er nok snarere tvert om!
Scrubbere er allerede forbudt i en rekke mindre havner pga. utslipp til sjø.
Miljøvennlig drivstoff blir vinneren for de mindre skipa, scrubbere på panamax og cape.

Lavsvovel er miljømessig det beste, så her har JIN alt på det tørre. Kostnadene ved dette er en ukjent x-faktor. Det vil sannsynligvis lønne seg på sikt med scrubbere og billig dritt på tankene, hvis ikke det blir ytterligere tilstramminger på miljø-regler (lokale eller internasjonale).