Strongpoint 9:Jacob Tverrabak holder direktesendt Q&A på tirsdag

Slettet bruker
STRONG 16.08.2019 kl 15:10 55624

Link til sendingen--> http://bit.ly/STRONGPOINT

Det vil være mulig å stille spørsmål under direktesendingen, men forhåndsinnsendte vil bli prioritert. Har dere spørsmål dere vil CEO skal svare på?

Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Norviking
22.08.2019 kl 08:26 6307

Så enig Traderen
Folk ser vel at de MÅ være hjemme mellom gitte tidspunkt for å ta i mot matkassen
Hentestasjon gjør det enklere da kunden kan stikke innom å hente selv
Vesentlig mer attraktivt spør du meg

Jeg tror også at hentestasjoner sentralt i feks et borettslag vil være mer attraktivt for både kunder og leverandører da man kan plassere feks 10-15 ordre på en og samme plass og man slipper da å distribuere disse ordrene til 15 forskjellige husstander med det ekstraarbeidet som det medfører.
Derfor bør StrongPoint nå kjøre på mot matkasseleverandørene for å få inn Click&Collect
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Traderèn
22.08.2019 kl 08:37 6310

Viking:
Jeg kunne ikke vært mer enig, kostnadene må ned. Det blir nesten umulig å tjene penger på å ha en bil kjørende rundt og rundt i byggefelt for å levere en liten eske her og der... Samlestasjoner hvor kundene kan hente varene innenfor en viss tidspunkt er en mye mer servicevennlig løsning, samt at leveringskostnadene går ned. Hentestasjonene kan også på sikt brukes av andre enn en leverandør som da kan dele på kostnadene, feks, pakker fra posten og andre pakkeleverandører som DHL, varm mat leveranse osv...

Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.08.2019 kl 08:56 6285

Jeg kjørte innom Circkle K stasjonen ved krysset der man tar E6 mot Abilsø sør for Oslo. Inne på parkeringsplassen der sto det en diger varehenger fra ett sånt mat- leveringsselskap. Mens jeg satt i bilen og slappet litt så kom det flere innom som låste seg inn i hengeren og hentet ut posene sine.
Var så utkjørt etter en dag i rettssalen (som vitne bare) så jeg kom ikke på å se nærmere på det, men det kan jeg jo gjøre en annen gang.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Traderèn
22.08.2019 kl 10:22 6234

Jeg anbefaler dere å se på ABG sin analyse av StrongPoint som kom ut i dag:-P
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
mrdoob
22.08.2019 kl 10:25 6237

Var finns den att läsa?

Måste man vara kund kanske?
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
22.08.2019 kl 10:28 6230

Fra Xtrainvestor i dag.
INVESTOR RELATIONS: Vi levere svært gode seertall for presentasjoner/Q&A for børsnoterte bedrifter der profilerte analytikere i anerkjente meglerhus gjerne stille opp. Vi kan tilrettelegge/produsere sending om ønskelig, men kan også begrense oss til å markedsføre sending/opptak og sørge for at dette når tusentalls av aktive investorer gjennom BørsXtra, xtrainvestor.com og våre grupper/sider på Facebook. Sendingen til StrongPoint som presenterte seg tirsdag har blitt sett av 3.000 unike investorer og videoen er dukket opp på skjermen til ca 10.000 investorer – foruten at den er godt nevnt til de ca 20.000 som daglig nås av BørsXtra. Vi kan f.eks tilby tjenester der vi rett og slett dele kvartalssending på sosiale media eller legger de inn i med bilde/lenke BørsXtra - ta kontakt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Krosta
22.08.2019 kl 11:11 6184

ABG er enig med deg at det er gode sjanser for at Strongpoint blir et 100% "retail technology" selskap.
"Cash Security and Labels are considered non-core by StrongPoint, and we therefore believe that the businesses may be sold at some point if the price is right"

Edit: Denne analysen er veldig informerende. Veldig god og interessant lesning! Her har ABG gjort en grundig jobb. Likte spesielt godt side 30-31 hvor det sammenlignes med peers.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
JosMag
22.08.2019 kl 11:14 6195

Utrolig grundig analyse. Interessant å lese om markedspotensialet i Spania 👍

Smeller det inn en stor ordre så vil fort gamle rekorder på 15 - 17 være i spill.

Bare å sitte rolig i båten..
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2019 kl 11:54 6148

Får se på hele analysen i kveld. Men uten å analysere for mye det Jacob sa, så ser jeg det som en stor mulighet. Så kan man jo leke med tall. Hva får vi for Labels og SQS? Labels tror jeg går i forbindelse med at de må ut av Tangen lokaliteten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
JosMag
22.08.2019 kl 12:11 6122

Og vi vet hvor god Jacob er til å forhandle 👍👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Traderèn
22.08.2019 kl 21:25 5902

Nå er analysen kommet på nettsiden til SP også
https://www.strongpoint.com/news/commissioned-based-research-about-strongpoint-from-abgsc/

Det var ihvertfall en meget bra og informativ analyse. Jeg kan knapt huske å ha sett en så godt gjennomarbeidet analyse av selskapet før
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
23.08.2019 kl 15:23 5708

I dag er det visst selgerne som varmest på frøten,( Men noen tar i mot. Avanza igjen på en eller flere kundekontoer? De3t må jo være flere siden det ikke er gitt noen flaggmelding. Så kan man spekulere.

God helg, jeg setter meg min e-sykkel og tar en tur i marka for å finne litt sopp. Kantareller, og nå kommer jeg til steder det ikke er så mange som leter..
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
sulzrox
23.08.2019 kl 16:01 5686

Det er vel Sparebank 1 Market som kjøper og vi må betale

https://newsweb.oslobors.no/message/482737
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
23.08.2019 kl 23:24 5582

Jeg tror ikke det er så enkelt Sulroz.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Krosta
23.08.2019 kl 23:54 5573

Just_Nilsen
Ble det en vellykket soppjakt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
24.08.2019 kl 00:17 5584

Nupp, Jeg ble dratt inn igjen i jobb.. Men helgen er frii, I morgen satser jeg langt inn i nordcmarka, e.sykkel er utrolg artig,

Det er fredda'n. Etter ti års prøving og feiling klarte jeg å lage den perfekte pizzabunn. Oppskriften er hemmelig.

Og vil noen være med på tur tror jeg at jeg er på lokeberget cq 1200. gi melding på min anonyme epost justme@vivaldi.net
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Krosta
24.08.2019 kl 01:34 5567

Perfekte pizzabunn etter kun 10 år?! Jeg er imponert! Hadde jeg vært i området hadde jeg møtt opp.

Ha en fin tur i morgen og god helg!
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
HrDuck
24.08.2019 kl 02:25 5508

Flagging er på 5% så venter på at det kommer. Blir vel drøye 2 mill aksjer så kan være litt igjen. Sulzrox har misforstått hva marketmaking er.

God helg gutter og jenter
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.08.2019 kl 03:26 5496

Hjelp meg!

Jeg trenger hjelp til å redde meg selv fra de feilene jeg allerede vet om aksjemarkedet, og likevel gjør.
Legger hodet på stubben og sier at jeg har tapt masse penger i B2Holiding.
Dette er fullstendig idiotisk, fordi man tror man er smartere enn markedet. Det er man aldri!
Jeg trenger virkelig en stor pep-talk. Tror Krosta har hode på rett plass i sånn sammenheng, hjelp meg!

Læren om beskyttelse av kapital er undervurdert, noen av dere andre som kan ringe å kjefte på meg?
Jeg er en idiot!!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
riskypick
24.08.2019 kl 08:11 5447

Hei tunktee
Tipper vi er omtrent i samme posisjon. Jeg har hatt vps og aksjer siden ca 1994. Pengene jeg har tjent er mest fra aksjer. Hvor mye flaks er det? Veldig mye.

Det er mange ganger jeg har vært i stor tvil om avgjørende valg og har nesten alltid endt med å gjøre det riktige. Det er bare tilfeldig. Jeg jobber fortsatt. Jeg vet ingenting om kapitalbeskyttelse,derfor leser jeg alltid innleggene dine med stor interesse fordi tanken har jo streifet meg om jeg skal gå for bare aksjehandel og slutte jobb.
Men skal man handle aksjer,så må man jo tro på noe. Man må etter beste evne lese rapporter og finne sine kjøpsargumenter. Prøve å danne seg et bilde av totalsitusjonen for selskapet man analyserer. Jeg er sikker på at du gjør dette. Allikevel blir det feil av og til. Det er det som er kjipt. Man kan ha lagt ned mye tid og handlet en aksje,men har tatt feil. Dette er noe ALLE gjør tunktee. Da er det viktig å ta halen mellom bena og ta tapet,mens det enda er penger igjen av investeringen. Så kan man jo fortsette å følge aksjen etterpå. Det kan jo hende du hadde rett likevel,og da kan man kjøpe seg inn igjen.

Håper du fortsetter å poste på forumet her.

PS Buffet sitter med 25% i cash. Det kan kanskje være et tips??

Jeg har videre hatt følgende tanker dersom jeg skulle gått for bare aksjer:
Maks 10% av totalkapital kan satses i ett selskap dersom aksjen er illikvid.
Maks 15% av totalkapital kan satses i ett selskap dersom aksjen er likvid.
På ett eller annet tidspunkt skal det realiseres noe gevinst. Kanskje etter 50% oppgang. Jeg har ikke tenkt så mye dersom posisjonen går imot meg. Her tror jeg,jeg må følge tidligere tankegang. Klarer dessverre ikke å konkretisere den så mye,men pleier å komme meg nogenlunde greit ut av tapsposisjon. Kanskje greit å bruke noe mindre her. Kanskje selge ved 25% nedgang uansett?
En andel av Porteføljen min skal ha enten en viss andel utbytteaksjer eller skal slavisk følges noen med lang god trackrecord. Eller en kombinasjon av disse to ting.
Det skal være en andel cash,minst 10% har jeg tenkt tidligere,men jeg tror det er for lite. Jeg høyner det til 20%. Denne andelen skal benyttes ved krakk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
riskypick
24.08.2019 kl 08:52 5434

En ting til tunktee;
Kongesvar du kommer med enkelte ganger her på forumet til visse debattanter. Som eksempel til sjefen,altså skipssjefen som herjer på B2h og axa tråder:-D
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
riskypick
24.08.2019 kl 10:44 5400

Mye mas fra min side her nå,men andre enn tunktee må gjerne få kommentere innlegget mitt. Strong gjengen er en fin gjeng synes jeg! Sikkert fler av dere som har tenkt tanken om å leve av aksjehandel,eller som faktisk gjør dette. Hadde vært interessant med fler betraktninger evt. noe av det jeg skriver som virker ulogisk/ufornuftig.
Min største feil er at jeg ofte går for hardt inn i en aksje. Derfor disse reglene om maks 10-15%. Her må man jo finne ut av hvordan man er som person. Det er sikkert noen som sprer pengene sine på alt for mange posisjoner. Det er jo heller ikke riktig. Man blir jo da helt gjennomsnittlig. Da kunne man like gjerne fortsette i jobben sin hvertfall og bare spart i div indeksfond eksempelvis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Krosta
24.08.2019 kl 12:18 5363

Hei tunktee. Trist å høre. Jeg tror at alle som leser denne tråden tror de er smartere enn markedet (hvorfor skulle vi ellers være interessert i enkeltaksjer?).

Problemet oppstår når posisjonen går i mot oss. Er det på tide og doble posisjonen eller selge alt ut. Begge deler kan være rett - avhengig av tidshorisont og investeringsstrategi. Hemmeligheten ligger som jeg nevnte forrige helg i det å ha planen klar med investeringen før man kjøper.

tunktee, du har vært i aksjemarkedet i mange år. Du har gått på smeller før og slått hardt tilbake. Slik er aksjemarkedet. Aksjemarkedet er et nådeløst spill hvor de som ikke er ydmyke blir lært en lekse eller to. Ydmykhet har du, staheten til å ikke gi seg og dyktigheten til å finne gode "caser" har du også. Det er umulig å treffe rett hver gang, det er absolutt ingen som klarer det.

Når det gjelder håndtering (beskyttelse) av kapital er det forskjell på en "get rich" og "stay rich" portefølje. Hva er hensikten med å ta høy risiko i en "stay rich" portefølje? Jeg kan komme på et par grunner, men jeg skal raskt ta for meg en av grunnene her som stammer fra feltet "neuroscience": Mennesker har ikke fri vilje.

Hvis noen sier til deg "reis deg plutselig opp fra stolen i løpet av det neste minuttet" er det naturlig å tenke at man reiser seg opp fra stolen når man har tatt et bevisst valg om å reise seg fra stolen. Det er ikke slik det fungerer i praksis. Når man har blitt kognitivt bevisst på at NÅ skal man reise seg fra stolen, så har allerede neuroene som styrer bevegelse vært aktive i 300-500 millisekunder. Dette er en sterk indikasjon på at vår ubevisste hjerne starter alle prosesser for alle frivillige handlinger.

Eksempelet ovenfor forklarer også hvorfor mennesker har vanskelig for å lære av sine feil. Hvordan vår ubevisste hjerne kan ødelegge for oss selv forklarer Al Pacino bedre enn meg https://www.youtube.com/watch?v=HdE-BZoB9SA
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Baron1!
24.08.2019 kl 13:04 5343

Takk for at du deler, Tunktee. Aksjemarkedet er brutalt og vi gjør alle feil. Selv om man skulle ha rett i 99 % av de logiske konklusjoner som potensielt kan treffes, så vil enten ubestemmelige markedsbevegelser, politikk, eller rett og slett uredelige aktører føre til at det blir noen skjær i sjøen over tid. Det er helt uunngåelig. Det er selvsagt mer irriterende når man selv mener å kunne se (i ettertid) tegn som man burde ha reagert på, men ting er som regel langt mer åpenbart i ettertid. Alle er generaler etter slaget. Det samme skjer når det går andre vei. Det har eksempelvis vært flere aktører på denne tråden som har hyllet egen fortreffelighet etter det som etter alle solemerker fremstår som risikovillighet kombinert med flaks.

Når det kommer til det konkrete bettet ditt har jeg 3 bemerkninger utenfor det rent finansielle (som jeg ikke kan godt nok i b2h):
1) B2H, AXA (gjeldsinnkreverne generelt) har vært anbefalt om og om igjen av institusjonelle. Det trigger varsellampene for min del. Både fordi de fleste som ønsker å være inne allerede er inne, og fordi det fører til hype.
2) Tenk risikostyring. Det kan høres ut som om din posisjon i B2H har vært uproporsjonal. Jeg er generelt tilhenger av fokuserte porteføljer. Man bør imidlertid ha veldig sterk tro (og grunn til å ha slik sterk tro) på uforhodlsmessig store posisjoner. Slik jeg ser det bør man helst ha 7-10 aksjer i en portefølje. Det innebærer at man skal ha meget velbegrunnet tro på å skjønne noe markedet ikke skjønner om man setter mer enn 10-15% i en enkelt aksje.

Vi går alle på smeller - enten lærer man av dem, tilpasser seg, og fortsetter, eller så fortsetter man som før til man taper alt.

-Baronen
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
riskypick
24.08.2019 kl 15:19 5294

Som regel,dersom man har tatt feil vil man på ett eller annet tidspunkt innse at minst ett av kjøpsargumentene ikke holder mål lenger,eller egentlig aldri holdt mål. Det kan også være ting markedet begynte å bli redd for som man selv ikke var,men hvor det etter en tid går opp for deg at markedet hadde rett. Det har siste årene aldri vært noe problem for meg å ta tap hvis jeg innser noe sånt. Kan også oppstå uforutsette ting som ingen hadde kontroll på.

Å ta tap er stort sett veldig greit og ofte en lettelse,dersom jeg har andre sterke kort jeg ønsker eksponering mot.

Man kan aldri hvile helt hvis posisjonen går feil vei.

Verre er det faktisk synes jeg hvis det går riktig vei. Her har det lettere for å skurre med generelle børsregler(dersom jeg tenker å realisere)om å holde på vinnerne som jeg har veldig sansen for.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.08.2019 kl 15:20 5291

Tusentakk for medfølelse, trøst og gode poenger Riskypick, Krosta og Baronen!

Det som biter meg mest er at jeg har et uttalt regelverk som jeg forteller de som spør om hvordan jeg tjener penger i markedet.
Kan for eksempel finne på å si at jeg jeg kan tape penger på to av tre plasseringer og likevel gjøre det godt.
Det fordi jeg går ut av tapende posisjoner og rir de gode.

Dette er jo vel og bra hvis man bare følger det.....
Så var det den psykologien da. Har flere ganger tenkt at jeg burde samarbeide med en annen der vi begge fulgte med på hverandres porteføljer, slik at vi kunne advare hverandre om når den andre var i ferd med å gjøre større feil, og bli fanget av psykologiske puss.

Jeg har overlevd i markedet, og lever i prinsippet av det. (Og bittelitt eiendom der avkastningen først skal tas ut til pensjon.)
Heldigvis er plasseringen i B2H moderat i forhold til Strongpoint, så året har en fin blåfarge.
Tapet har likevel blitt vesentlig gjennom sommeren, og på mer enn det jeg tar ut i årslønn.
Det aller mest idiotiske er at jeg snittet ned kursen etter at den hadde falt fra min opprinnelige investering tidlig i vår på 13 tallet.
Det er jo en handling som jeg har advart andre mot å gjøre her på forumet, så litt vanskelig å aksepter at jeg selv gjør det.

Gjorde en tilsvarene tabbe for en del år siden i Songa. Fortalte kanskje noe om det her og, der var tapet så stort at det kunne nesten satt en stopper for dette levebrødet. Heldigvis tjente jeg et tilsvarende beløp i eiendom omtrent samtidig som jeg realisert tapet.

I prinsippet syns jeg man skal være rigid på å komme seg ut av tapende posisjoner.
Har selv tenkt type maksimalt 3-5% i bluechip. 6-10% i mer volatile selskaper, der risk/reward er høyere, og et absolutt maksimalt tap på 20% i risikoperverse investeringer.

Jeg har fortsatt ingen omgangsvenner som driver med aksjer, og altså ingen sparringpartner annet enn de Strongpointaksjonærene som jeg prater med på telefon av og til.

Kunne gjerne tenkt meg et forum der man både passet på hverandre og ga hverandre tips.
Slike miljøer finnes, og det er sikkert forskjellig hvordan de fungerer.
I utgangspunktet tenker jeg at dersom en viktig funksjon skal være kapitalbeskyttelse, så må man gå inn i noe slikt med en viss ydmykhet der man ikke forsøker å forsvare sine egne handlinger når disse strider mot et forhåndsbestemt regelverk. Og så må de to, alternativt flere medlemmer, få innsyn i hverandres investeringer. Det krever naturligvis fortrolighet.

Jeg takler (heldigvis?) dette omtalte tapet mye bedre nå enn jeg ville gjort for ti år siden, og har ikke tatt det med meg i sengen.
På den positive siden er det fordi jeg etter noen år i aksjemarkedet innså at det ikke nyttet å drive med dette hvis de røde og blå dagene skulle påvirket livet utenfor «jobben». På den negative (noen ganger positive?) siden, så er det fordi jeg har lært meg å gi faan. Det siste får jo også konsekvenser for handlingsmønsteret, fordi jeg i motsatt tilfelle ikke ville hadde stukket hodet i sanden i utgangspunktet mht. B2H.......
🤔🤔🤔😤

God helg gode Strongere og andre deltagere!


Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.08.2019 kl 15:27 5289

Godt poeng Riskypick!
Har lest at en av de største feilene investorer gjør, er å ikke selge taperne og selge vinnerne for tidlig.
Det var relatert til psykologi, der det ble henvist til personlig seier og tap.
Man ville ikke selge med tap, fordi man da måtte innrømme et nederlag for seg selv.
Mens flere vist nok hadde et vist ubehag ved å sitte med urealisert gevinst, og følte at de måtte skynde seg å ta gevinsten.
Har noen ganger fortalt om enkelte gode plasseringer (deriblant Strongpoint) til en kompis som driver med eiendom.
Når en aksje har steget mye, er hans første instinkt at jeg må gevinsten. Det er akkurat det instinktet jeg prøver å motvirke. Et salg må gjøres med hodet, ikke hjertet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.08.2019 kl 15:52 5275

Hvilken film var det igjen Krosta?
Kanskje en av de bedre prestasjonene til Al Pacino i moderne tid, som etter årtusenskiftet har blitt en parodi på seg selv!?
Hva skjedde med skuespilleren fra Gudfaren?

Noen som kjenner på sannheten i det han sier?
Forstår kanskje prinsippet om å påføre seg selv noe dårlig... på en eller annen merkelig måte så kan det noen ganger være befriende..!?
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.08.2019 kl 16:30 5279

Skal plage meg selv enda litt til (og kanskje dere etterhvert med så mange innlegg, hehe)
Skrev dette på forumet for B2H

tunktee
09.08.2019 kl 14:28
706
Syns det meste tyder på at denne har falt så mye mest grunnet tekniske signaler, og investorer som går ut på stopploss/kapitalkontroll.
Vanskelig å vite hvor bunnen er, men selskapet er tilsynelatende svært lavt priset nå.
Så kan man som vanlig ikke se vekk fra at deler av markedet vet mer enn oss andre, og at der finnes gode grunner for nedgangen....

Ergo, jeg har selv tenkt at deler av markedet muligens viste mer enn resten.
Og hva skjer? Selskapet skrev nettopp av over 400 mill, etter det som skal ha vært en revisjon av verdiene over en lengre periode.

«Johnsen sier det var tidligere konsernsjef Olav Dalen Zahl som initierte prosessen, og at han også deltok i den. Gjennomgangen har pågått gjennom juni, juli og august»

Om noen har vist mer enn andre? Det blir vel nesten et retorisk spørsmål....

Edit: Ser at siste innleggene kan tyde på at det sitter en dypt depressiv person på denne siden av tastaturet.
Nesten alt jeg sier, selv i diskusjoner, blir sagt med et glimt i øye. Noen ganger ikke lett å formidle sarkasme, selvironi og morbid humor uten et ansikt og et toneleie!
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Titleist
24.08.2019 kl 16:44 5275

Hei Just Nilsen.

Er du villig til å dele pizzabunn-oppskriften med meg på privat basis? (Om jeg sender deg en mail?)
Jeg kunne tenke meg å sammenligne med min egen.. :-)

Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Krosta
24.08.2019 kl 23:30 5146

Takk til riskypick og baron1 for gode innlegg, og ikke minst takk til tunktee som har skapt en interessant diskusjon basert på din åpenhet og ærlighet.

Jeg har nettopp kommet hjem fra konsert (Utopia), det vil si jeg lå i båt rett utenfor og nippet i Whiskey. Over 20 grader og nesten helt vindstille. Nydelig kveld!

Filmen jeg linket til heter "For the Money (2005)". Jeg ble nysgjerrig om du har rett i påstanden om at Al Pacino helt har sluttet å være awesome. Sekundet etter jeg har skrevet dette innlegget starter jeg opp "You don't know jack (2010)" med Al Pacino i hovedrollen. Har hørt at denne filmen skal være veldig bra.
tunktee: "Noen som kjenner på sannheten i det han sier? Forstår kanskje prinsippet om å påføre seg selv noe dårlig... på en eller annen merkelig måte så kan det noen ganger være befriende..!?"
Ja jeg forstår hva han snakker om. Både hva han direkte sier og den dypere meningen bak det. Jeg har drevet med pengespill stort sett hele tiden siden 10-års alderen (først og fremst tippekupongen, langoddsen, poker og aksjemarkedet). Det har til de fleste tider vært en sunn og underholdende hobby, men jeg har også opplevd harde tider hvor hardt opptjente gevinster over lange tidsperioder har blitt blåst bort på grunn av psykologiske tilbøyeligheter til å takle motgang på en måte som er et godt stykke fra hva en rasjonell aktør ville gjort det.

Den dypere meningen bak Pacino sin lille tale er at alle individuelle mennesker har visse medfødte disposisjoner som vi må jobbe med å overkomme (negative) eller gjøre vårt beste for å utnytte (positive).

tunktee: "Syns det meste tyder på at denne har falt så mye mest grunnet tekniske signaler, og investorer som går ut på stopploss/kapitalkontroll.
Vanskelig å vite hvor bunnen er, men selskapet er tilsynelatende svært lavt priset nå.
Så kan man som vanlig ikke se vekk fra at deler av markedet vet mer enn oss andre, og at der finnes gode grunner for nedgangen...."

Man skal ikke kimse av tekniske signaler. Når aksjen brøt under 200 dagers MA i august 2018 er det et tegn på at det langsiktige sentimentet i aksjen er nedadgående - og kursrisikoen økende. Etter hvert som aksjen faller videre går mange ut på stopploss/kapitalkontroll, jo mer den faller jo flere blir tvunget til å ta tapet. Noen vet alltid mer enn andre. OK, dette vet du tunktee. Fordi det jeg har gjort nå er jo kun å gjenta det du har skrevet med litt andre ord. Men nå kommer vi inn i kjernen på ditt første innlegg og kanskje det du innerst inne håper å få ut av denne diskusjonen!?

tunktee: "Jeg har fortsatt ingen omgangsvenner som driver med aksjer, og altså ingen sparringpartner annet enn de Strongpointaksjonærene som jeg prater med på telefon av og til. Kunne gjerne tenkt meg et forum der man både passet på hverandre og ga hverandre tips."

Den beste måten å gå ned i vekt eller å slutte å røyke er å melde seg inn i en gruppe eller å gå mer eller mindre offentlig (facebook post?) ut med sin plan. Grunnen til dette er etterrettelighet (legger man til redelighet og sannferdighet (som du også er inne på) har man de viktigste forskningsetiske kravene i boks). Hvis man skal klare å gjennomføre sin egen plan hjelper det stort at noen andre vet om det, hvis ikke er det lett å jukse. Det er altfor let å komme opp med gode unnskyldninger for hvorfor man skal droppe treningen eller hele tiden flytte ned SL'en. Men hvis noen andre har mulighet til å se at man ikke gjennomfører sin egen plan... Ja, jeg tror poenget mitt kommer tydelig fram.

Et slikt forum med alt fra 2-8 personer er noe jeg også er veldig interessert i. Det ville krevd mye, men jeg er helt sikker på at det hadde vært verdt det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
tunktee
25.08.2019 kl 03:57 5104

Fantastisk bra Krosta, kommer tilbake til deg etter at leveren har gjort sin jobb!
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2019 kl 09:14 5047

Døgnåpen og selvbetjent landhandel:
https://www.nettavisen.no/okonomi/hegna-landhandel-er-norges-aller-forste-dognapne-ubetjente-butikk/3423830000.html

Om det er et marked for dette, så klarer nok Strong å sette sammen en løsning.
God søndag
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
25.08.2019 kl 10:29 5016

Sikkert en god løsning for tusenvis av viktige/ønskede småbutikker gjennom Norge.
Strong har vel allerede de fleste tekniske løsningene, - inkl. C. & C, som et godt tillegg.
Nå er det vel også mange som tar en tur på butikken for å treffe folk, å bli sett. Men slike småbutikker kunne sikkert da kombineres med en liten kafe', og pakking av C&C.-varer, og varepåfylling/rengjøring (?)
Så spørs det hva disse tekniske løsningene koster i forhold til ellers nødvendig timebehov.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Grantchester
25.08.2019 kl 13:58 4955

Beundringsverdig av deg, tunktee, å ta opp dette temaet på en så åpen måte som du gjorde. Takk også for reflekterte og lærerike reaksjoner fra Krosta, Riskypick og Baron1! Å ikke selge taperne og å selge vinnerne for tidlig er jeg selv godt kjent med. Så kan tapere bli vinnere og omvendt. Det er umulig å time markedet til perfeksjon men man kan bi bedre med øvelse og økt kunnskap og ved å sette noen grenser som det har blitt nevnt. For meg har det viktig å distansere meg fra feiltrinnene etter noen korte runder og å ta neste case med full konsentrasjon.

Fortsatt god helg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
sulzrox
25.08.2019 kl 17:16 4889

Hva er det du meiner eg har misforstått?

Har søkt litt rundt på hvordan denne avtalen virker i praksis men har ikkje funnet noe.Så viss du eller noen andre veit hvordan den fungerer så hadde det vært fint med litt info.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Grantchester
25.08.2019 kl 19:43 4839

Interessant, 100%OSE. Noen ganger kan man ligge foran markedet, dvs. skape et marked med å designe løsningen (i samarbeid med en eller flere sluttkunder) som man tror markedet vil ha. Dette er absolutt noe STRONG bør se på.

Blant de ca. 30 supermarkedkjeder i Nederland er nest største Jumbo med ca. 600 butikker kommet lengst i sine e-commerce løsninger. Ved siden av hjemmeleveranse tilbyr Jumbo 3 forskjellige "pick-up" løsninger (som ikke involverer henteskap) som er verdt å se på;

i) Solo Pick Up Point: minner om en bensinstasjon og ligger langs større veier. Dagligvarene plasseres gjerne i bilen av en ansatt.
ii) Drive Through Pick Up Point: finner man på Jumbo supermarkeder. Dagligvarene plasseres i bilen for deg.
iii) Walk-in Pick Up Points: er i selve Jumbo-supermarked hvor dagligvarene hentes ved et spesifikt hentepunkt.

Nesten 400 hentepunkter er allerede på plass i Nederland som viser hvilken vekst e-commerce for daglivarer er i.

https://www.jumbo.com/content/seizoen/pick-up-points
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
25.08.2019 kl 22:09 4765

justme@vivaldi.net

Anonym adresse i et eller annet land. Trolig Island eller Nederland. Jeg bor på Grefsen Oslo og er ikke så veldig redd for å dele meg med folk rundt. Men det er meniakker der ute. Nettroll jeg ikke vil ha kontakt med. så derfor en mellomstasjon.

Og ja. Dronningen gad meg en klem da vi varmet opp restene fra fredag. " beste pizzabunn ever." Jeg har altså brukt ti år på det. Men deler gledelig med SP-venner om hva jeg gjorde og ikke gjjorde. bare folk slutter å kjøpte frossenpizza. Det har jeg aldri gjort, men Peppes levert hjem er favoritten etterr å ha vært borte fra hjemmet en periode på ferie eller jobb. Tradisjon her i heimen. Jeg har vært Peepes fan siden 1974, Ja Peppe Wetend på Frogner og ikke den første der på Sollieplass.
Jeg er klar for prat på dagtid så bare send en epostTitleist. Jeg kjnner de fleste her , men røper ingen nick.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
25.08.2019 kl 22:23 4786

Velig god diskusjon her i dag. Nesten til å få lesekrampe av å lese.

"Mamma, hvorfor betaler ikke pappa noe sktt, han jobber jo så mye" hÆHÆHÆ, GGS for mange år siden. Vi har alle gått på blemmer. Kapitalsikring er å tåle det og så kunne være med på emisjon om man fortdsatt tror selskapet skal tjene penger.

GGS,: Spetalen og Blystad kjøpte opp til en slikk og ingenting, men det ble en repemisjon og der gikke for mye. Det ble spectrumaksjer. Solgt på høyt 20 tall og jeg betalte mye skatt neste år da jeg realiserte.

STRONG: Gledige ble det repemisjon der på 3.30? Jeg kjøpte det jeg fikk fordi jeg hadde penger på bok.

Og jeg har fortsatt penger på bok. Men STRONG ligger veldig fast. Man handlingsfriheten min gir jeg ikke fra meg med cash i bakhånd.

T. Du er en smart fyr som er lett å like. Slå på tråden på dagtid når vi begge har tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare