Alaska
Trump ville kjøpe Grønland. Det fikk meg til å tenke: Norges oljefond skal kun brukes til investeringer i utlandet. Så ideen min er: burde vi bruke fondet til å kjøpe Alaska fra USA? Det har jo allerede vært til salgs en gang...
Trenger itte kjøpe driten se. Nørge eier allerede Bouvet, eneste som trengs er å deportere alle utenom oss som skaper verdier på Vestlandet, så er økonomien sikret for geeeneeerasjooooner gett.
Zorin
16.08.2019 kl 16:48
462
Men hvem skaper verdiene?? Den som aler opp bjørnen og så jakter og slakter den for kjøttet eller de som trader og investerer kjøttet på børsen?
Redigert 16.08.2019 kl 16:49
Du må logge inn for å svare
"investerer kjøttet på børsen"
Hvordan kan je investere kjøtt på børsen? Er det bare å kjøre dyra bort tell børsen? Hvakan je investere i med 20 lam se?
Hvordan kan je investere kjøtt på børsen? Er det bare å kjøre dyra bort tell børsen? Hvakan je investere i med 20 lam se?
Trumpen tjener 10K usd per geit. En skulle blitt geitebonde i USA og leaset dem ut til milliardærer som vil spare eiendomsskatt.
De som får oljen opp fra oljebrønnene og frakter den til kjøper skaper verdiene. De som sitter å forhandler priser, selger og investerer skaper selvfølgelig ingenting. De formaliserer kjøp/salgsprosessen. Nødvendig, men ikke verdiskapende.
Det er en klassisk feiloppfatning bare uvitende og navlebeskuende mennesker kan prestere å tro.
Å hevde noe slikt er en redusering av alle andre ledd enn den overbetalte praktiske jobben som mye av den faktisk består av.
Det er mange dyktige i alle ledd, men de som selger må presentere det hele på en eksepsjonelt god måte.
Får de ikke solgt hjelper det ingenting hvor dyktige de er til å borre hull eller hvor moderne utstyret deres er.
Det er hele prosessen som må ses på som en helhet, slik at hele tilbudet må ses på som en positiv merverdiøkning.
Å hevde noe slikt er en redusering av alle andre ledd enn den overbetalte praktiske jobben som mye av den faktisk består av.
Det er mange dyktige i alle ledd, men de som selger må presentere det hele på en eksepsjonelt god måte.
Får de ikke solgt hjelper det ingenting hvor dyktige de er til å borre hull eller hvor moderne utstyret deres er.
Det er hele prosessen som må ses på som en helhet, slik at hele tilbudet må ses på som en positiv merverdiøkning.
Redigert 16.08.2019 kl 17:46
Du må logge inn for å svare
Unntatt i råoljesalg og annet råvaresalg som selges uansett om du presenterer det i full SS-uniform og roper Heil Hitler, så lenge du følger gjeldende markedspris. Så nei, der er det stort sett kun på vestlandet og der oljen borres verdiskapningen skjer.
Nei. Standardvarer og gitt pris er ikke det samme som homogent marked. Hvorfor finnes det da store og små selskaper? Du impliserer jo at det er det samme hvem det kjøpes fra fordi varen og prisen er lik? Noe forskjell i positiv retning må jo de store gjøre, hva?
Gørg har rett. Men ja noe olje er lettere og lysere, og dermed mer attraktiv. Dessuten får man nok en cent eller to i rabatt dersom man kjøper fra noen i nazi-uniform som roper heil hitler.
He he halmstrå fra kjennere av detaljer men som ikke ser hele bildet.
De store er store fordi de er store! Det handler om å ha kapasitet og langsiktige avtaler som viser stabilitet til å levere på lang sikt etter avtale om menge, sted, tidspunkt, herunder også pris osv. Det vet både selgere og innkjøpere, ellers ville de ha gjort en meget dårlig jobb. Representerer ikke det en merverdi altså?
De store er store fordi de er store! Det handler om å ha kapasitet og langsiktige avtaler som viser stabilitet til å levere på lang sikt etter avtale om menge, sted, tidspunkt, herunder også pris osv. Det vet både selgere og innkjøpere, ellers ville de ha gjort en meget dårlig jobb. Representerer ikke det en merverdi altså?
Jo, det representerer en merverdi men merverdi i olje er noe helt annet enn merverdi i for eksempel motebransjen hvor en t-skjorte kan koste under hundrelappen eller flere tusen kroner. Der forskjellen på billigste og dyreste oljen er på under 10% er forskjellen mellom billigste og dyreste t-skjorte på flere tusen prosent. Sammenligner man olje og motebransjen blir det riktig å klassifisere oljemarkedet som homogent og motemarkedet som heterogent. Ingenting lever 100% opp til døm økonomiske modellene i lærebøkene se.
Joda, på sett og vis feks børsen, strøm, og nettopp oljemarkedet det er bare det at jeg ikke kunne dy meg. Men det er ikke helt riktig det heller, fordi man har preferanser for det ene eller andre, faktisk også ubevisst. Dette bygger på en rekke forutsetninger som ikke holder stikk. Feks at folk handler rasjonelt, og det stemmer over hodet ikke i de fleste tilfeller. Hvorfor kjøper folk cola på meny når de vet den samme colaen er billigere på rema? Hva med avisa? Den har samme pris overalt og man velger ikke alltid det nærmeste stedet.
Men det startet med kjøtt da.
Men det startet med kjøtt da.
Redigert 16.08.2019 kl 19:35
Du må logge inn for å svare
https://no.wikipedia.org/wiki/Peter_I_%C3%98y
Peter I Øy er faktisk tre ganger større enn Bouvetøya med sine 156km2, en tredjedel av oschlos areal.
Peter I Øy er faktisk tre ganger større enn Bouvetøya med sine 156km2, en tredjedel av oschlos areal.
"Feks at folk handler rasjonelt, og det stemmer over hodet ikke i de fleste tilfeller. Hvorfor kjøper folk cola på meny når de vet den samme colaen er billigere på rema? "
Det er sosialistisk og overformyndersk å stemple meny cola kjøpere som irrasjonelle.
Noen vil ikke bli sett på rema, kan du ikke bare godta det har sine rasjonelle grunner?
Markedsandelene viser at de fleste handler feil, men det må være lov å unne seg en cola på meny for å demonstrere mot ensretningen i lavpris.
#det beste er "litt" dyrere
Det er sosialistisk og overformyndersk å stemple meny cola kjøpere som irrasjonelle.
Noen vil ikke bli sett på rema, kan du ikke bare godta det har sine rasjonelle grunner?
Markedsandelene viser at de fleste handler feil, men det må være lov å unne seg en cola på meny for å demonstrere mot ensretningen i lavpris.
#det beste er "litt" dyrere
Det er en kjennsgjerning Hanvann. Folk handler ikke rasjonelt og de er heller ikke konsekvente. Det er ikke noe jeg finner på.
De som foretrekker meny gjør det pga det samlede tilbudet fordi de liker det totalt sett. Men det gjelder ikke alltid. Om du trenger fire ting og du har kiwi rett foran deg med få folk i butikken, kjører du en halvtime til nærmeste meny med masse folk da? Majoriteten gjør neppe det, og det er uansett vanskelig å forutse hva andre gjør fordi man velger forskjellig. Noen velger faktisk å ikke handle men tar det heller senere. Det er viktig å være klar over. Hva kan man gjøre for å få de som ikke vil handle i det heletatt til å likevel gjøre det?
Andre eksempler er hva de svarer i markedsundesøkelser. De sier at de ønsker feks et kinotilbud i byen, men betyr det at de vil benytte det?
Det er endeløse eksempler og har ingenting med sosialisme å gjøre, heller tvert i mot. Det er old school basic marketing.
De som foretrekker meny gjør det pga det samlede tilbudet fordi de liker det totalt sett. Men det gjelder ikke alltid. Om du trenger fire ting og du har kiwi rett foran deg med få folk i butikken, kjører du en halvtime til nærmeste meny med masse folk da? Majoriteten gjør neppe det, og det er uansett vanskelig å forutse hva andre gjør fordi man velger forskjellig. Noen velger faktisk å ikke handle men tar det heller senere. Det er viktig å være klar over. Hva kan man gjøre for å få de som ikke vil handle i det heletatt til å likevel gjøre det?
Andre eksempler er hva de svarer i markedsundesøkelser. De sier at de ønsker feks et kinotilbud i byen, men betyr det at de vil benytte det?
Det er endeløse eksempler og har ingenting med sosialisme å gjøre, heller tvert i mot. Det er old school basic marketing.
Redigert 16.08.2019 kl 20:15
Du må logge inn for å svare