mishka
18.08.2019 kl 12:28 233

Ja, disse tingene er nok nokså skremmende for de fleste som tenker tanken på å kjøpe Tesla. Musk har fullstendig undervurdert hvilket apparat man må ha for å yte god kundeservice og ikke minst hvor finmasket nett av forhandlere man bør ha. Det er noe helt annet å selge forbrukerelektonikk på postordre enn å selge biler. Resultatet er et fullstendig kaos i alt fra levering av biler til oppfølging etterpå. Tyske Auto motor und sport hadde en større artikkel om dette i sommer og intervju med kunder som var helt "pissed". Det var folk som fikk biler med så mye feil at de bare måtte levere de tilbake, Kunder som ventet i evigheter og aldri fikk svar på mailer eller kom igjennom på telefon og stadige utsettelser og feil på bilene. Toppen av kaoset i Tyskland var folk som fikk biler hvor chassisnummeret var forskjellig fra det som sto i vognkortet. Som en sa: Man skal ikke lenger enn en tur ut av EUs østgrense så ville bilen bli beslaglagt i første og beste russiske eller ukrainske grensekontroll, for der er kontroll av chassisnummer obligatorisk på dyrere biler. Og der nytter det ikke å begynne å bable om at feilen er hos Tesla. Man vil bare få til svar: Jaaada og Putin er broren min.

Tyskerne blåser nå liv i det gamle merket Borgward. Der har de lært litt av dette. De har alliert seg med verkstedkjeden ATU som skal være serviceverksteder for disse bilene som produseres i Kina. Da blir i alle fall nettverket finmasket nok. Bare i Berlin er det minst 10 slike verksteder.