Elk

Slettet bruker
ELKEM 16.08.2019 kl 19:57 8330

.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2019 kl 22:29 2576

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Moralen med tråden over er at et grønt skifte kommer. Aldri betvile det. Når verdens bilfabrikker skal handle av underentrepenør vil de se på de som har en miljøvennlig teknologi. Rene produkter. De vil ikke se på slitene selskaper globalt. Media vil fotfølge selskapene. Elkem er der nå . Grønn som en sommer plante.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 07:05 2471

Kan jeg hindre noen av å bli lurt inn i dette luftslottet, så bruker jeg gjerne litt tid på dette. Dette er den mest ubrukelige ledelsen på Oslo Børs, de er ekstremt aksjonærfiendtlig og har et ønske om at de selv skal berike seg på aksjonærenes lidelse. Dette har jo nå salah innrømmet.
Navlebrokk
26.08.2019 kl 09:41 2328

Usa eksporterer varer for 180 milliarder dollar pr. år til Kina, og kjøper varer for 558 milliarder dollar fra Kina. Dette utgjør henholdsvis 1 og 3% av USAs GDP. I praksis har tollkrigen liten påvirkning i globalt perspektiv.
Tollkrigen med Kina har lite eller ingenting med det fundamentale i økonomien å gjøre. Faktatall viser hvor liten økonomisk påvirkning dette har. Mediene og politikerne elsker dette og slik selger som fy. Fakta tallene står over slik at dere selv kan gjøre dere opp en mening om at alt blir bra, om bare USA og Kina kommer til enighet. Våkn opp og regn på kalkulatoren fremfor å hype rundt medias overskrifter. Helt på siden, men en Fun fact som kanskje ikke mange er klar over er at California alene er verdens femte største økonomi. Da skjønner kanskje folk hvilen størrelse USA har i den globale økonomien og hvor lite Kina tollen betyr.

Jeg liker ikke Trump personlig, men fakta er at Trump er den første politikeren som har erfaring og faktisk forstår handel. Mannen gjennomfører det han sier og er således også den mest forutsigbare presidenten i nyere tid. Skulle noen få mer skyld enn andre i det økonomiske rotet i et globalt perspektiv, er det vel Bill Clinton som stikker seg mest ut. På 90-tallet åpnet han og demokratene for bankene, som igjen ga grobunn for finanskrisen i 2008. Dette hører vi ikke om, men slik er det med uforutsigbarhet. Enda har ikke folkemassene forstått hva Clinton stod bak.

Poenget er at markedet ikke vil ta seg opp slik flere her håper på. Stimuleringen er over, og fallet blir nok større enn hva de fleste forstår. Elkem vil virkelig merke manglende etterspørsel til industrien i tiden fremover. Derfor er inntjeningen vi er vant med historie. Oppgang i kursen vil være gode salgsmuligheter. Om ett til to år er kursen mye lavere enn i dag. Vi står trolig fremfor historiens største boble i finansmarkedet i nyere tid. Dvs at 2008 blir liten i så måte. Nå er det ikke private, men stater og nasjoner som skal gjennomgå og da blir det fort stygt. Trenden er i gang, og de som følger med ser kanskje tendensen rundt om både i Europa og verden ellers og særlig i sør amerika.

Tyskland har akkurat forsøkt seg på negativ rente på 30år obligasjoner. De fikk solgt ca 40% av de utstedte to milliarder euro... altså ingen investeringslyst, og det finnes bedre plasser å parkere penger. Eksempelvis i pundet som vil gå opp om brexit lykkes og i dollar som vil stige, samt thailandske bhat.
Bare vent sier nå jeg, her spilles det på siste vers. Vanskelig å pin pointe akkurat tidspunkt, men aksjer som elkem vil blø kraftig i fremtiden. Er man uenig i mine fremtidsutsikter er elkem et godt kjøp. Er man derimot enig bør man selge seg ut av aksjen.
Elkem bygger stein på stein, men verden står på et fundament som er på bristepunktet. Ryker fundamentet ryker også steinen til elkem. Det er ingen endimensjonal verden..

Lurer fortsatt på om noen kan fortelle meg hvorfor aksjen er ned over 50% siste år!

Mvh Navle



Redigert 26.08.2019 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Navlebrokk
29.08.2019 kl 07:30 2182

Det grønne skiftet er politisk motivert og vil ikke vedvare over tid. Dette er en hype som mye annet, og baserer seg baktanker om å skape grunnlag for å kunne skattlegge folkemassene. Økonomien og virkeligheten vil innhente også miljøforkjemperene etter hvert. De fleste driter i miljø når folk gjør opprør og det begynner å bli vanskelig å skaffe mat på bordet. Sosialistene som ofte er miljøforkjempere, er de første som også blir blakk og går ut i gatene og brenner bildekk.. se rundt i verden hva som skjer, dette er bare starten og det kommer til Norge også. Alt vi trenger er tid. Feilslått pengepolitikk over flere tiår skal nulles ut og da blir det aldri pent. Elkem vil selvsagt også lide stort, jeg vet heller ikke om det er en fordel med kinesiske storeiere i den kommende tiden.

Jeg hørte forresten om at isen på Grønland skulle smelte og heve havnivået med flere titals cm. Hvordan i all verden kan noen tro på dette. Grønland er kun på størrelse med saudi Arabia

Vi får se da.

Mvh Navle

Slettet bruker
29.08.2019 kl 11:24 2078

Hvordan kan en bygge sten for sten når resultatet er elendig? Har ledelsen smurt inn såpe på stenene og sklidd i forsøket på å passere dem?

Elekem:
Total operating income for the second quarter 2019 was NOK 5,882 million, which was down 17% compared to second quarter 2018. EBITDA amounted to NOK 647 million in the quarter, down from NOK 1,971 million in the corresponding quarter last year. Earnings per share
(EPS) was NOK 0.25 in the quarter.
Silverfeather
29.08.2019 kl 19:50 1994

Om jeg kan få en forvirret stakkar som deg til å slutt å kjøpe aksjer - så er ikke tiden min bortkastet.

norx
29.08.2019 kl 21:50 1886

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ser shorten er økt, lover godt for oppgangen som kommer...
MaxMekker
30.08.2019 kl 10:19 1756

Ja, fin oppgang i dag .. :) Litt for avhengig av opplegget mellom Kina og USA denne Elkem, men ser vel et lys i tunnellen her nå :)
Slettet bruker
30.08.2019 kl 12:34 1706

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Har fått i oppgave fra salah og passe på at ingen kjøper aksjer i elkem. Hun anbefalte elkem på 37 og solgte på 21 og er nå i pengenød. Ikke har hun jobb heller. Håper noen kan støtte salah med noen kroner. salah mener ledelsen er håpløs og er frå hell. Ikke lett å forstå seg på sånne kvinner...