Flyselskapet Norwegian har fått på plass en finansieringpakke.

Staak
NAS 29.03.2018 kl 09:47 17756

Flyselskapet Norwegian har fått på plass en finansieringpakke som bidrar med 250 millioner dollar eller nesten to milliarder kroner for kjøp av Dreamliner-fly fra Boeing.
Stadig drypp av gode signaler. Stenshagen kjøper for 50 mill osv. Fremtiden er meget lys - ikke så mørk som pessimistene vil ha det til. Jeg har for høyt snitt men har troen og kommer til å tegne meg og kjøpe mer om det blir ytteligere fall. Om 2-3 år er det priset som Rayanair..
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Record
29.03.2018 kl 10:25 12222

Bare å kjøpe , denne blir god som gull om ikke alt for lenge , umulig å forutsi om den skal ned før videre oppgang , akrobatene herjer i denne som verst da kan det gå begge veier :-)
Nå som de største investeringene i infrastruktur og personel er tatt ,de fleste må nødvendigvis på plass før en kan generere intekter vil det nok vises på resultatene fremover :-) Tålmodighet må nok til ,men med den fyllingsgraden NAS har parralelt med enorm expangsjon vil nok butikken gå med overskudd lenge før jeg hadde forventet det :-) Slik som det fremstilles i Norsk media er jo selskapet konkurs forde de ikke leverer overskudd , det går vel ikke an i den fasen som NAS er i nå ? Om det var så dårlig stelt med selskapet hadde de vel ikke skaffet kapital så enkelt , de har god sikkerhet i driftsmidlene allerede , så kommer snart trippel A snart , blir nok en pengemaskin om markedet gennerelt ikke faller i dass, de "brukte " flyene er jo adskillig mere drivstoff økonomisk enn de etablerte selskapene sin flåte , det er lang bestillingstid på å få slike allerede :-) Jeg sitter søkklastet allerede , tar risikoen og handler mere ukentlig på disse dippene , blir nok butikk for meg og etterhvert skal du se :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
pipers75
29.03.2018 kl 12:14 12137

Finnair bra konkurrent på Asia. Tror imidlertid det kun er et tidsspørsmål før Nas også får anledning til å benytte den såkalte Sibir-korridoren som gir betydelig konkurransefortrinn ved direkteflight med redusert reisetid, attraktiv også for asiater på ferietur til norden.
chttps://e24.no/naeringsliv/finnair/finnair-venter-kjempevekst-fra-asia-jeg-tror-vi-bare-har-sett-starten/24294700
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Søndre
30.03.2018 kl 07:53 11790

2 miliarder ! Hva betaler NAS for en Dreamliner ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2018 kl 08:11 11775

Listeprisen er vel rundt 230 MUSD, men i eksempelvis 2012 kunne man bestille disse til 48% rabatt fra Boeing. Siden den ryktes at Norwegian fikk en god deal her så er det ikke utenkelig at de betaler mindre, men nøyaktig hva vet vi jo ikke.

Om vi antar en god rabatt og ned til 100 MUSD per fly og 6 gjenstående i levering er vi på rundt 4,7 milliarder. Tror kanskje de betaler litt mer enn dette da.

Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
pipers75
30.03.2018 kl 08:11 11769

ettersom jeg har forstått, gjelder selve leveransen nå 8 stk. hvordan oppgjør blir fordelt ift nåværende og fremtidig bestilling, vet jeg ikke
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2018 kl 09:08 11695

Kan være greit å huske at å kjøpe et fly er ikke som å kjøp en pose potittgull på butikken. Som ved alle leveranser av stort og dyrt utstyr er det en betalingsplan inn i bildet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2018 kl 09:51 11652

Søndre skrev Innlegget er slettet
https://no.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttles_flyfl%C3%A5te#Kommende_fly
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
pipers75
30.03.2018 kl 12:57 11508

https://www.dagbladet.no/tema/politiet-matte-gripe-inn-mot-sinte-norwegian-passasjerer/69661961

Slike ting er selskapet bare nødt til å få bedre konytroll på. Norwegian har selv en verdens nyeste flyparker. Å basere seg på å være nødt til å leie inn fly og crew fra portugisiske HiFly syntes jeg ikke er greit. Fikk en slik maskin hjem fra Bangkok en gang, og det var noe helt annet enn å fly dreamliner, for å si det forsiktig. Jeg sier ikke at de alltid må unngå det, men de må bare få bedre kontroll slik at slike situasjoner kan unngås i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 11:33 10729

Tallene for mars bør jo vise en knallsterk vekst mtp økt kapasitet, nye ruter og at påsken var i mars i år mot april i fjor. Likevel med et stygt underskudd men forhåpentligvis vil optimalisering av rutenettet og ressursbruk ift personal o.l. pluss inntjening ved nye "schemes" som setevalg og priority boarding bidra til å gjøre tapsmaskinen lønnsom ikke bare i juli.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 11:57 10684

Hektar sitter tydlivis bare i taperaksjer.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Søndre
02.04.2018 kl 12:09 10659

Tidligere Skagen-forvalter Kristoffer Stensrud har den siste tiden

kjøpt NAS aksjer for 25 millioner ifølge DN. Med en ferdigfinansiert base 2019/2020,

tror han Norwegian kan tjene 10-12 milliarder i året.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
pipers75
02.04.2018 kl 12:23 10643

SS
Hva ønsker du egentlig å formidle med en slik uttalelse?
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 14:00 10934

Pipers;

Det vet hektar godt. Jeg og. Alt her er ikke beregnet på alle.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 14:13 10906

Søndre skrev Innlegget er slettet
Denne er åpen 24/7/365 med SS som styrer og pedagog.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 15:02 10842

Er bare gøy med sånt. Tydelig at avsløringen i forrige uke har plaget han hele påsken. Det liker jeg :) Du vet at du har såret noen dypt når de begynner å lyve og fantasere for å snakke ned andre, spesielt når de begynner å følge etter deg er det klart at nå er situasjonen for deres selvfølelse prekær. Sånt er nå koslig da, godt å få bekreftelsen på at man har truffet godt. Sånn går det når man sitter og juger på seg gevinst i hytt og pine Kanokaptein ;)

Men tilbake til NAS, er klart at tap i et enkelt kvartal på 2,6 milliarder er rimelig heftig for et selskap som verdsettes til 6,5 milliarder. Jeg er tvilsom til at de oppnår den kostnadsreduksjonen de lovte da de i emisjonsmeldingene justerte kostnadene opp nok en gang. Ifølge mailen fra Norwegian så blir bulken av dette å finne i Q3 og Q4, mens kostnadene holder seg høye i Q2. Om de tjener i Q2 er da vanskelig å si per nå. Uansett hva så må yielden kraftig opp og om de overlever dette og oppnår lønnsomhet så er det klart at NAS kan stå i alt mellom 500 og 1000 innen 2-3 år. Håper selv på et fall mot emi kurs før jeg vil kvekke til med noe større kjøp, og utnytter selvfølgelig tegningsrettene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 17:04 10741

Hahah, ja jeg har hatt en ille påske Hektar.
Rett og slett forferdelig, for du traff virkelig spikeren denne gangen ??

SS lyver som kjent aldri, men at en som Hektar er overasket over at noen klarer 110% avkastning i 2017 blir enda morsomere, når det viser seg at Heltar kun sitter i konkurskandidater som; NAS, EPR, H&M, PRS og lignende møkka aksjer.

Du må bare spørre om du lurer på noe, mine tips er gratis, og de har over tid vist seg å være verdt å lytte på ?

Suss

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
bokaj70
02.04.2018 kl 21:36 10554

I guder SS. Skal det altid handle om dine og andres gevinster eller tab.
Du kan bruge nok så mange smileys.. det skjuler ikke at du konstant er fanget i smålige diskussioner med anonyme brugere på Hegnar. Tag dig sammen. Ingen er interesseret.
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2018 kl 22:46 10461

?
Er det i morgen dere skal ha NAS ned på emien ?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Søndre
07.04.2018 kl 16:32 9946

Klarer NAS å betjene sine lån ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
pipers75
07.04.2018 kl 20:31 9844

Dette var vel finansiering knyttet til en/flere leveranser. Den store "syretesten" kommer vel i mai hvor hovedgjelden skal refinaniseres;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Hartepool
08.04.2018 kl 10:34 10164

Mai forfall er pierce of cake , 1,2 milliarder svenske kr er en non- issue.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2018 kl 10:37 10158

Ta en titt på hvordan obligasjonen handles så ser du vel det?...
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2018 kl 10:41 10153

Det som virkelig ser ut til å bli en ny verdsettingsissue er Norwegian Reward !
At denne analytikeren i Spare1 som etter å ha vær bullish til nas i fire år samt andre analytikere først nå ser på verdien av slike reward-programmer er intet mindre enn en skandale !
Hva har vi analytikere for ? For å regne på verdier selvsagt !…
Dersom Nas- Reward verdsettes til 10 milliarder og selskapet har 5-6 milliarder i banken, samt 17% av Nofi, vil en oppkjøper snappe hele greia og kunne sitte med over 10 milliarder pluss et av de sterkest voksende flyselskaper i verden, som har verdens nyeste flyflåte !!
Det er vel dette superanalytiker Stensrud og superinvestor Stenshagen har oppdaget. !
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
08.04.2018 kl 11:05 10124

Med dagens eierstrukturen i er det ingen som kan "snappe" opp NAS. Topp 20 kan eventuelt få
en svært gunstig pris for sine aksjer. Det tror jeg ikke er gunstig for øvrige aksjonærer.

Det skal bli interessant å se aksjonærlisten 26 april 2018.

Så får vi se ettervert om shorten fyker "i taket" når de nye aksjene er fordelt.

Noen trenger vel inntekter til å betjene lån og formueskatten for 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Hartepool
08.04.2018 kl 11:07 10122

Nas sek bid 90 .ok da an issue, men ingen big issue.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
08.04.2018 kl 11:39 10088

Hartepool !

Hva er det du prøver å formidle ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Hartepool
08.04.2018 kl 14:29 9994

Jeg prøver å formidle at plutselig ut av det blå,oppdager analytikerne at selskapets største asset ikke er flybusinessen eller banken, men Rewardprogrammet.
Ingen av disse høyt gasjerte « ekspertene « har den fjerneste anelse om hva slikt kan være verdt ,de har aldri omtalt det som en asset overhodet, men Pareto prøver seg og kommer frem til i underkant av 10 milliarder...og voksende med voksende medlemsmasse !
Så skriver jeg at en en takeover ( som selvsagt er umulig på dagens pris) kan betales med kassabeholdningen som er omtrent like stor som markedsverdien av Nas.
Da får man altså bankens ca 3 milliarder og Reward gratis pluss merverdien i flyene som Pareto har beregnet til ca 450/aksje.
Det viser at nas antakelig er markedets mest feilprisede aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2018 kl 14:36 9987

Tøys og tøv, det er ikke ut av det blå. Foreslår du leser artikkelen og ser at det faktisk finnes direkte sammenligningsgrunnlag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Hartepool
08.04.2018 kl 16:41 9911

Jeg skriver at analytikerne ikke har omtalt dette tidligere.
Ingen analyser inneholder verdsettelse av bonusprogrammet.
Spare1 analytiker har fulgt nas i årevis.
Plutselig endret han i høst kursmål fra 240 til 100.
I net asset verdsettelsen er ikke en krone fra Reward .
Pareto har et annet utgangspunkt med en net asset value på ca 430,
Her er heller ikke en krone fra Reward , kun merverdi i flåten.

Ikke før nas oppretter et eget selskap innholdende kun Reward begynner man å regne på verdien.....som har ligget ser hele tiden og er økende med økt antall medlemmer.
At dette ikke har vært hensyntagen er intet mindre enn opsiktsvekkende.
Nas fremstår plutselig som et helt annet selskap med kanskje så mye som 250/ aksje i skjulte verdier.
Antar at analysene og verdsettelsen vil endres kraftig fremover.....sammen med aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2018 kl 17:39 9856

Altså Westby i SB1M er håpløs.

De sendte ut kjøpsanbefaling 19. juni i fjor med TP 360 - Rett før den kollapset.
Så kom enda en kjøp 7. juli, TP 260 - Midt i raset.
Gjentatt 26. juli - Eneste de har vært halvveis innenfor med.
Hold 26. september, TP 240 og gjentatt 10. oktober - Fra november til starten av desember gikk den fra 240 til 170 igjen.
Så 20. desember var kursmålet plutselig kuttet til 100 og selg - 20. desember var vel perfekt bunn så vidt jeg husker, så gikk den til 230 og over igjen.
Gjentatt 5. januar - Midt i oppgangen.
Gjentatt 10. februar, 15. februar, 16. februar, 4. mars, 6. mars og 21. mars.

Burde virkelig finne seg noe annet å pusle med, når du presterer å anbefale kjøp på topp og salg på perfekt bunn så er troverdigheten fullstendig borte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
oyvind123
08.04.2018 kl 18:30 9787

Gikk over alle fly Norwegian/datterselskaper av Norwegian (AAA) eier pr. 8.4.18:

- 3. Stk. 787-8
- 6. Stk. 787-9
- 6. Stk. 737 MAX 8
- 76. Stk. 737-800
- 5. Stk. Airbus A320neo)

Totalt 96 eide fly av en flyflåte på 152. (Resten er leaset). Ser man på listepriser for 2017 Airbus/Boeing ville disse flyene kostet over NOK 84 Milliarder nye uten rabatter. I brukmarkedet bør vel disse være vært et sted rundt 45-50 milliarder?

http://atwonline.com/data-financials/airbus-and-boeing-average-list-prices-2017

I tillegg venter nå Norwegian i 2018 12. Stk. leveranser av eide 737 MAX 8, 3. Stk. Eide 787-9, og 2. Stk leasing avtaler for 787-9.

Så kommer Norwegian Reward (Eid av Norwegian) som kan ha en markedsverdi på rundt 10 Milliarder, rundt 3,8 Millarder i eierandel bank Norwegian.

Noen som vet om Norwegian Cargo AS, Norwegian Holidays AS og Norwegian Brand Ltd har noe verdi?

Store verdier ligger det her i hvertfall. Får Norwegian opp lønnsomheten og kontroll på gjeld så er det bare en vei på kursen.

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
08.04.2018 kl 19:22 9737

Lars Ola Kjos blir adm.direktør i det nye selskapet : Norwegian Reward.
Hei hvor det går !

NAS eierpost i NOFI er verdt 2,7 milliarder. (30,6 millioner aksjer x kr. 87,85)

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
nafa
08.04.2018 kl 21:10 9642

Noen her som kan gi en grei og enkel forklaring på grunn til antydningen om verdsetting av Rewardprogrammet på 10 milliarder ??
Tungt å forstå dette selv for toppen av analytikerstanden skjønner jeg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare