Dokumentavgift på eiendom

Jskadsem
31.03.2018 kl 09:12 5602

Jeg har gjennom mitt eiendomsselskap kjøpt en eiendom med en bolig fra 1967 med 1,3 mål tomt. Planen er å renovere det eksisterende huset samtidig som papirarbeidet med fraskilling av tomten behandles hos kommunen og selge det gamle huset så snart som mulig.
På den nye tomten er planenen å oppføre en v/d tomannsbolig.

Mitt spørsmål er om jeg kan utsette dokumentavgiften selv om jeg skal dele fra tomten til egne gårds- og bruksnummere.
Redigert 20.01.2021 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2018 kl 20:35 5395

Har ikke kjennskap.
Slettet bruker
31.03.2018 kl 21:02 5364

Dokumentavgiften skal beregnes av markedsverdien på eiendomen på kjøpstidspunktet, hva du gjør videre med tomten er ikke relevant.
Jskadsem
31.03.2018 kl 23:50 5295

Kanskje det ikke kom tydelig nok frem. Mange som "flipper" eiendomer (kjøper, pusser opp, selger) spesielt leiligheter kjøper leiligheten, men unnlater å få den tinglyst over på seg selv og lar den stå på tidligere eier til de skal selge. Når de da selger går tinglysingen fra den første eieren til den nye.
Dvs. Personen som flipper eiendommen slipper å betale dokumentavgiten. Jeg lurer altså på om dette er mulig når jeg skal gjøre mer med eiendomen enn å bare male og pusse litt her og der
Slettet bruker
31.03.2018 kl 23:59 5286

Har ikke kjennskap til det som Ts skriver, trodde at tinglysing var obligatorisk når eiendommen blir solgt/kjøpt.
Das Kapital
01.04.2018 kl 13:01 5146

Det er ikke krav om tinglysing! Problemet er at eiendomsretten fortsatt vil tilhøre forrige eier til tross for at du er reell eier. Med andre ord kan tidligere eier selge boligen på nytt og banken kan selge huset ditt om forrige eier ikke innfrir. Likevel vil selger ha erstatningsansvar overfor deg dersom boligen selges på nytt .. Men dersom selger ikke innfrir gjeld kan kreditorene faktisk ta utlegg i boligen din ettersom eiendomsretten tilhører selger. Her vil du kunne stå igjen med å ha tapt hele boligen uten krav på erstatning.

Løsningen er normalt at man oppretter en sikringsobligasjon som gir deg som kjøper sikkerhet for at ikke selger kan disponere boligen (du vil også tinglyse obligasjonen med pant i boligen som du kjøpte), men du vil aldri oppnå rettsvern for å unngå at selgers tidligere kreditorer kan ta beslag ved konkurs (med heftelser utover sikringsobligasjonen) med mindre du blar opp 2,5 prosent dok.avg. Ved konkurs vil du imidlertid melde krav tilsvarende sikringsobligasjonen.

Du kan lese mer f.eks. her:

https://eiendomsrettsavdelingen.no/tingsrett/hvorfor-utstedes-blanco-skjoter-og-hva-er-risikoen/
Redigert 01.04.2018 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2018 kl 15:54 5098

Hvordan skal du klare å dele opp tomta og selge det gamle huset når du selv ikke står som tinglyst eier? Vil kommunen i det hele tatt behandle en søknad om oppdeling av eiendommen?
Redigert 01.04.2018 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
01.04.2018 kl 20:02 5032

Litt usikker der, men må nok ikke nødvendigvis være sånn. Dette skriver kartverket om å dele opp tomt:

"Ved opprettelse av en ny eiendom forblir de tinglyste eierforholdene uendret. Det betyr at den eller de personene som er registrert som eier på den opprinnelige eiendommen også har grunnbokshjemmel på den nyopprettede eiendommen. Det er bare denne eller disse personene som kan endre grunnbokshjemmelen. Dette gjør man normalt ved å tinglyse et nytt skjøte eller festekontrakt til nye eiere på den nye tomten."

https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsgrenser/fradele-ny-eiendom/

Altså ser det ut til å være mulig det TS ønsker, men det vil jo oppstå et nytt problem at den nye tomten også vil tilhøre forrige eier. Mener uansett det bør være mulig å få til, men ville ikke gjort dette uten å ordne sikringsobligasjon mv.

Forøvrig er det en del ulovfestet praksis knyttet til dokumentavgift. Staten kan komme til konklusjon om at Det likevel må betales dokumentavgift dersom eiendomsretten i realiteten er overført.
Redigert 01.04.2018 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2018 kl 20:54 5005

I tillegg må det medføre en del komplikasjoner for tidligere eier hvis man fremdeles står oppført som eier, f.eks med formueskatt og hvis det er skatteplikt i forbindelse med salget. I tillegg må tidligere eier være involvert i mye ekstra papirarbeide.

For å få dette gjennom kreves det nok en del velvilje fra tidligere eier.
Eiendomsm 008
04.04.2018 kl 02:54 4841

Det er selger som avgjør om han aksepterer såkalt "åpent skjøte". Hvilket betyr at skjøte utstedes uten at kjøpers navn og beløp femkommer. Opprinnelig selger signerer som hjemmelshaver (den som grunnboken utpeker som eier). Du som kjøper må sikre deg ved at det utstedes et pantedokument lydende på minst kjøpesumm, hvor det og er påtegnet en såkalt urådighet som betyr ay selger (hjemmelshaver) ikke kan utstede skjøte til noen andre. Og dette dok må tinglyses.

Ulempen med dette er at en selger med svak økonomi kan få heftet utlegg mv på eiendommen (ufrivilig pant). Skal du pusse opp over litt tid bør du sikre deg at pantet lyder på f eks 120% av kjøpesumm. Da vil eventuelle utlegg få pant etter denne summen og vil være noe lettere å få fjernet i ettertid.

Vær oppmerksom på at noen panthavere (altså utlegg/tvangspant) kan nekte å slette sitt pant uten å få helt eller delvis dekning for sitt krav. Du bør derfor være relativt sikker på at selger er ryddig og at han ikke er presset økonomisk. Er du ikke proff bør du konsultere advokat om dette før du gjør noe.