SBX - Nordic Explorer med ny kurs mot Walvis Bay i Namibia


https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-sbx-ol-earnings-142503653.html?guccount

Noen utdrag:

"This includes the Eagle Explorer, which since the acquisition late 2018, has seen a 100% utilization with less than 1% technical downtime."

"So what is the operational status after this service has been completed? For the DigiSTREAMER, SeaBird will have a significant pool of repaired and tested streamer ready for use. In addition, comes a larger pool of Sercel Sentinel streamer. The current DigiSTREAMER problems are thus not expected to have any effects on future 2D and niche 3D projects."

"We see that the structural growth in the ocean bottom seismic activity is expected to continue. While the proprietary 2D and niche 3D demand is in early stage of cyclical recovery, predominantly for proprietary work in regions focusing on energy and security. Day rates in 2019 is up 20% to 30% year-on-year."
Redigert 02.09.2019 kl 22:21 Du må logge inn for å svare

Ser ut som Eagle er ferdig med source jobben og på veg mot land der den vel skal klargjøres for den lønnsomme 2D-jobben slik at disse inntektene kommer i Q3.

Osprey burde snart være i Bergen og gjøres klar for sin source jobb for den nye kunden som gir inntekter i Q3.

Samtidig går Petrel Explorer med 100% utnytting i Q3 for EMGS.

Og Q3 avsetningene for tapet fra Nordic Explorer (1,3 mill usd) ble jo tatt i Q2.

Avskrivingene for skrotingen av Aquila (2,3 mill usd) ble også tatt i Q2.

Så Q3 blir nok ganske greit.
Redigert 18.08.2019 kl 14:51 Du må logge inn for å svare

Norne er kommet med oppdatert analyse av SBX med kursmål 2.5 kr som er 250% over dagens kurs.

Norne mener også at SBX kan bli kjøpt opp av Shearwater eller BGP:
"We also believe that at these pricing levels SeaBird is an attractive takeover candidate both for industry players and PE funds: the company is very cheap, has a leader position in the growing OBN market and has an open shareholder structure. While TGS may find SeaBird not fitting its asset-light model and PGS needs to refinance first, Shearwater might view SeaBird as a vehicle for listing in the stock market, while the Chinese BGP, owned by CNPC, may be interested in eliminating its main competitor cheaply."
Redigert 20.08.2019 kl 17:41 Du må logge inn for å svare

Ser ut som Nordic Explorer endret kurs 180 grader i helgen fra å gå nordover mot Gran Canaria og nå heller går sørover mot Walvis Bay i Namibia i 8.8 knops fart.
Noe kan være på gang.

Hvorfor akkurat Namibia og hvorfor Walvis Bay?

Ser i alle fall ut som Walvis Bay ligger ganske sentralt i forhold til oljefeltene:

https://www.petroleum-economist.com/articles/politics-economics/africa/2018/namibias-exploration-drive-goes-on-despite-setbacks
Redigert 02.09.2019 kl 22:15 Du må logge inn for å svare

Da er Eagle begynt å røre på seg.
Skal den en tur innom Bergen før den stikker ut?

De fleste lurer vel på hvorfor Nordic Explorer plutselig endret kurs og går mot Namibia.

Linken nedenfor er fra 29. august 2019, dvs. fra torsdag og beskriver den kommende " boost" i leteaktivitet de neste månedene i Namibia.

https://www.petroleum-economist.com/articles/upstream/exploration-production/2019/qp-farm-in-throws-spotlight-on-namibian-potential

"Others are also primed to boost exploration in coming months. Analysts say four or five wells could be drilled in Namibian waters in the next 18 months by firms including Maurel and Prom and Shell. One reason for the continued optimism is that, while scores of wells have been drilled, Namibia remains relatively underexplored, given the extent of acreage extending out from its 1,500km of coastline."

Skal man prøvebore, må man ha sesimikk først. SBX kan levere med Nordic som bare er noen dager unna Namibia.
Redigert 04.09.2019 kl 21:39 Du må logge inn for å svare

Det er store avstander i Afrika og med ca 9 knop klarer Nordic ca 400 km om dagen. Med ca 1600 km igjen til Walvis Bay vil båten være framme mandag.

Vi får håpe SBX bruker helgen til å forhandle en lang kontrakt for denne båten. Har vanskelig for å tro at man sender Nordic Explorer tusenvis av km sørover i Afrika uten at det er styrebehandlet og at man har noe konkret på gang.
Redigert 05.09.2019 kl 21:26 Du må logge inn for å svare

SBX jobber i dag for Axxis Geo Solutions på source jobb i Nordsjøen med båten Osprey Explorer.

Noen stusset vel over at Axxis valgte å ta Osprey fra USA til Nordsjøen for bare en måneds arbeid. En mulig forklaring kom kanskje i dag fra Axxis som kom med LOI på kjempestor OBN i Nordsjøen:

"Axxis Geo Solutions (AGS), a Norwegian ocean bottom node seismic company, has entered into a letter of intent to start a large OBN survey in the fourth quarter of 2019.
The planned survey has an estimated scope of 28 vessel months, utilizing two source vessels and two receiver vessels, AGS said on Monday."

https://newsweb.oslobors.no/message/485818

Axxis trenger da båter. Kansje blir Osprey en del av dette? Det kan vel i så fall forklare transitten fra USA.
Uansett om SBX blir en del av dette eller ikke, vil en så stor OBN undersøkelse binde opp mye kapasitet i markedet og være med å presse ratene oppover. OBN markedet er tydeligvis i bedring og SBX har de riktige båtene.

Akkurat nå er båtene til SBX bra utnyttet:
- Harrier jobber utenfor Surinam
- Osprey har source jobb i Nordsjøen.
- Eagle har 2D jobb sør-vest for Lofoten
- Nordic jobber akkurat nå på 2D utenfor Namibia og skal etterpå på ny jobb i 3-4 mnd og er opptatt til langt inn i Q1 neste år
- Boa Thalassa har EM jobb i Asia og jobb til Q2 neste år med videre opsjoner.
- Voyager venter på oppstart av source jobb i Q4.
Redigert 23.09.2019 kl 17:59 Du må logge inn for å svare

Axxis ser økende etterspørsel etter OBN og skrev i melding den 5. September at de vil jobbe de neste ukene med meglerhus for å finansiere opp et ekstra crew:

”As AGS intends to grasp attractive opportunities in the market while also gaining the financial optionality for the addition of a second crew to meet longer term demand, AGS will in close cooperation with its advisors explore possible financing opportunities open to the company over the course of the next weeks.”

https://newsweb.oslobors.no/message/484536

Hvis Axxis nå kommer opp med et ekstra crew, vil man selvsagt trenge ekstra båter. Det vil kunne være 1-2 ekstra source-båter i tillegg til nodeleggingsbåter.

Det begynner nå å bli mangel på source-båter i verden og Seabird er en av dem som nå har flest av disse båtene. Axxis vil neppe starte med nytt crew uten å ha sikret langvarig tilgang til source-båter. Vi må derfor kunne håpe at Axxis vil bruke båter fra SBX.
Redigert 24.09.2019 kl 18:17 Du må logge inn for å svare

Den 16.september meldte SBX at Voyager Explorer hadde fått en source jobb i "Asia Pacific
region". Det viser seg nå at det faktisk er oljeselskapet Petronas som har leid Voyager til denne jobben som skal skje utenfor Borneo:

"Mariners are informed that the PETRONAS Carigali Sdn Bhd will be carrying out
Ocean Bottom Node Seismic Survey, offshore Sarawak commencing on or about 31st
October 2019 until 31st January 2020"

http://www.marine.gov.my/jlmv4/sites/default/files/NTMSRK1292019.pdf
Redigert 29.09.2019 kl 19:56 Du må logge inn for å svare

Den nye styrelederen i SBX syntes i sommer at SBX var "dirt cheap" på kr 1,05.
Hva synes han da om dagens pris på 0,66?

"Seabird at NOK 1,05 will be able to pay investors back in 2,2 years already on current rates as soon as all modification work
is finished and all it`s vessels are on the water, with lot`s of upside as the cycle gets going.
That is the benefit of an amazingly low vessel entry cost. Don`t confuse age/quality of assets
with value of earnings. On the latter, Seabird ranks head and shoulders above its peers."

https://www.harpooncapital.no/resources/SEABIRD%20–%20DIRT%28Y%29%20CHEAP.pdf

https://www.harpooncapital.no
Redigert 03.10.2019 kl 18:35 Du må logge inn for å svare

Endelig begynner det å skje noe.

Axxis henter i kveld penger for å møte økt vekst i havbunnsseismikk. Axxis vil bl.a. øke bemanningen med et nytt crew.
Axxis har jo nylig meldt om LOI for 28 fartøymåneder utenfor Nordsjøen. Bare denne undersøkelsen alene krever 2 source båter i 7 måneder.

Hvilke source båter skal det nye mannskapet bruke?

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/10/10/7460450/axxis-geo-solutions-skal-hente-over-200-millioner-i-emisjon

Side 19 i dagens Axxis presentasjon viser at verden trenger mange source båter fremover:

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=486880&attachmentId=188813&obsvc.item=1

Legg merke til at dette er veldig store jobber hvor Axxis og andre vil trenge å leie source båter i 6-12 måneder av gangen. SBX vet selvsagt dette:

Det brygger opp til et knallsterkt OBN marked og SBX har flest båter. Timingen av kjøpet av de to BOA-båtene var perfekt.




Redigert 10.10.2019 kl 19:58 Du må logge inn for å svare

I dagens melding fra MSEIS skrives det bl.a. at de ser økte kosnader:

"In addition, the Company sees lower average project margins and a generally excessive cost level given the current activity level and capacity utilization."

Både MSEIS og Axxis har jo basert seg på leie inn de fleste båtene. Det er sikkert smart når det er nok båter ledige, men mye tyder på at det nå er mangel på source-båter. Derfor var Axxis i sommer villig til å betalte 3-4 ukers dyr transitt fra USA for Osprey for en source jobb på bare 4 uker i Nordsjøen. Det var med andre ord ingen ledige source båter igjen i Europa.

Skal både MSEIS og Axxis få kontroll på kostnadene, må de leie inn mer source kapasitet på lange kontrakter. Axxis skal nå øke med ekstra crew, og må sikre båt-kapasitet. Blir derfor ikke overrasket om neste kontrakt for SBX blir lang konrtrakt for Axxis eller MSEIS.

Det nytter ikke å presse SBX på pris, når det er for lite båter.

Bare å lene seg tilbake for SBX og forberede seg på krafig økende source-rater og lengre kontrakter.

(Hyggelig også at Voyager har begynt å røre på seg. Med 3 båter i drift i Asia, på mer enn 70% utnyttelse, er SBX positiv på EBITDA i Q4 bare på disse 3 båtene alene).
Redigert i går kl 18:04 Du må logge inn for å svare