PHO - Hansson sliter
Herbjørn Hansson og sønnen Alexanders familieselskap High Seas seiler nå helt og holdent på kreditorenes velvilje. Etter enda et år med fall i verdien av aksjeporteføljen til selskapet er gjelden disse aksjene er finansiert med nå større enn markedsverdien av dem. Belåningsgraden er altså over 100 prosent! Ved årsskiftet var børsverdiene av far og sønn Hanssons aksjer i henholdsvis USA-noterte Nordic American Tankers, Hermitage Offshore Services, og norske Photocure på til sammen 202 millioner kroner. Men gjelden til finansinstitusjonene, som muliggjorde Hanssons aggressive aksjekjøp i de to førstnevnte selskapene i 2017, hadde da samtidig økt til 209 millioner kroner.
Siden årsskiftet har verdien av de to USA-noterte shipping-/offshore-aksjene fortsatt å falle kraftig. Men til gjengjeld har Photocure steget så mye at markedsverdien av Highs Seas samlede aksjeportefølje nå i midten av august 2019 er omtrent det samme som den var ved utgangen av 2018. Photocure utgjør alene nå over 60 prosent av verdiene i aksjeporteføljen. Men tross en verdistigning på Photocure på 20 prosent i år er det ingen grunn til jubel. For rentene på gjelden som High Seas (før eller siden) skal betale for disse lånene, har medført at gjelden har økt med ganske så mange millioner siden nyttår. På dagens gjeldsnivå øker gjelden trolig med rundt 15 millioner kroner i året grunnet akkumulerte renter
Siden årsskiftet har verdien av de to USA-noterte shipping-/offshore-aksjene fortsatt å falle kraftig. Men til gjengjeld har Photocure steget så mye at markedsverdien av Highs Seas samlede aksjeportefølje nå i midten av august 2019 er omtrent det samme som den var ved utgangen av 2018. Photocure utgjør alene nå over 60 prosent av verdiene i aksjeporteføljen. Men tross en verdistigning på Photocure på 20 prosent i år er det ingen grunn til jubel. For rentene på gjelden som High Seas (før eller siden) skal betale for disse lånene, har medført at gjelden har økt med ganske så mange millioner siden nyttår. På dagens gjeldsnivå øker gjelden trolig med rundt 15 millioner kroner i året grunnet akkumulerte renter
Redigert 20.01.2021 kl 21:51
Du må logge inn for å svare
Scoop.
Nettopp det som har vært poenget mitt de siste 14 månedene.
Derfor skjønner jeg ikke hvorfor en skal bruke så mye tid på dette.
Jeg skrev en gang noe slikt som at medlemmer i "gutteklubben ordner seg nesten alltid uten unntak" så også HS.
Hva tror du blir overskriften i 2020?
Nettopp det som har vært poenget mitt de siste 14 månedene.
Derfor skjønner jeg ikke hvorfor en skal bruke så mye tid på dette.
Jeg skrev en gang noe slikt som at medlemmer i "gutteklubben ordner seg nesten alltid uten unntak" så også HS.
Hva tror du blir overskriften i 2020?
Redigert 20.01.2021 kl 21:31
Predator
18.08.2019 kl 10:06
4314
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Bedre-enn-ventet-for-Hansson-rederi
«Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities skriver i en oppdatering at både topplinjen og bunnlinjen var bedre enn ventet. »
«Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities skriver i en oppdatering at både topplinjen og bunnlinjen var bedre enn ventet. »
Scoopfinder
18.08.2019 kl 10:20
4282
Andy, jeg håper virkelig at overskriften i 2020 blir : «Hansson på rett kjøl»
Men ettersom dette er en usikker situasjon synes jeg det er best å forstå den slik at man ikke gjør noe dumt hvis han må selge.
Et annet poeng er at Hansson kanskje ville ha akseptert et lavere bud på Pho nå enn han normalt ville ha gjort. Enda en grunn til å håpe at han kommer på tett kjøl. Hvordan utsiktene er for NAT har i alle fall ikke jeg kompetanse til å uttale meg om, men detblir jo en avgjørende faktor.
Men ettersom dette er en usikker situasjon synes jeg det er best å forstå den slik at man ikke gjør noe dumt hvis han må selge.
Et annet poeng er at Hansson kanskje ville ha akseptert et lavere bud på Pho nå enn han normalt ville ha gjort. Enda en grunn til å håpe at han kommer på tett kjøl. Hvordan utsiktene er for NAT har i alle fall ikke jeg kompetanse til å uttale meg om, men detblir jo en avgjørende faktor.
Scoopfinder
18.08.2019 kl 10:23
4277
Bra Predator 😊
Hansson har gjort mye bra for Pho. Vi får håpe det beste men det skader ikke å være forberedt
Hansson har gjort mye bra for Pho. Vi får håpe det beste men det skader ikke å være forberedt
Jeg nevnte dette med gutteklubben i et av mine tidligere innlegg.
Husk at i de kretsene finnes sterke relasjoner til særdeles pengesterke venner, Far og sønn Hansson har i flere år hatt et nært forhold til Fredriksen familien.
Husk at i de kretsene finnes sterke relasjoner til særdeles pengesterke venner, Far og sønn Hansson har i flere år hatt et nært forhold til Fredriksen familien.
Hansson betaler utbytte på NOK 12-13 mill, så kassa er tydeligvis ikke helt tom
Tankratene vil løfte seg utover høsten og gjennom vinteren, og innen 6 måneder vil kursen i PHO høyst sannsynlig være doblet.
Far og sønn lever vel et tilnærmet Jet-set liv der nede, så de har nok en del å gå på m h t eiendeler som hus, båter etc.
Jeg tror ikke vi skal uroe oss for tvangssalg fra HS i første omgang, og finansieringen er ordnet for 5 år framover fra februar 2019.
Finansieringen er sannsynligvis gitt på antagelse av at kapitalen i HS vil vokse betydelig på disse 5 årene.
https://www.dn.no/shipping/herbjorn-hansson/nordic-american-tankers/clarkson-platou/penger-pa-plass-hos-hansson/2-1-542005
Far og sønn lever vel et tilnærmet Jet-set liv der nede, så de har nok en del å gå på m h t eiendeler som hus, båter etc.
Jeg tror ikke vi skal uroe oss for tvangssalg fra HS i første omgang, og finansieringen er ordnet for 5 år framover fra februar 2019.
Finansieringen er sannsynligvis gitt på antagelse av at kapitalen i HS vil vokse betydelig på disse 5 årene.
https://www.dn.no/shipping/herbjorn-hansson/nordic-american-tankers/clarkson-platou/penger-pa-plass-hos-hansson/2-1-542005
focuss
18.08.2019 kl 12:33
4151
Artikkelen starter med å slå på alarmen for å avslutte med å slå den av igjen. Kan synes som om artikkelen er plantet av noen som hadde en hensikt med det, men hvor Kapital selv tar til fornuft. For egen del betyr artikkelen ingen verdens ting. Kjent stoff i lang tid.
kreinh
18.08.2019 kl 15:20
4070
"Jeg tror ikke vi skal uroe oss for tvangssalg fra HS i første omgang, og finansieringen er ordnet for 5 år framover fra februar 2019.
https://www.dn.no/shipping/herbjorn-hansson/nordic-american-tankers/clarkson-platou/penger-pa-plass-hos-hansson/2-1-542005"
Da mener jeg at denne oppdiktede problemstillingen om tvangssalg kan legges død. Punktum finale.
https://www.dn.no/shipping/herbjorn-hansson/nordic-american-tankers/clarkson-platou/penger-pa-plass-hos-hansson/2-1-542005"
Da mener jeg at denne oppdiktede problemstillingen om tvangssalg kan legges død. Punktum finale.
God dag for Hansson familien idag.
Photocure opp i overkant av 8% og NAT er i skrivende stund opp over 9%.
Photocure opp i overkant av 8% og NAT er i skrivende stund opp over 9%.
Scoopfinder
19.08.2019 kl 19:41
3817
He he, dette ble en riktig så fornøyelig tråd.
Verdt å lese gjennom igjen i sin helhet.
Man kan ha det moro på lørdager også, selv med stengt børs 🤣
Verdt å lese gjennom igjen i sin helhet.
Man kan ha det moro på lørdager også, selv med stengt børs 🤣
Scoopfinder
03.09.2019 kl 16:06
3511
Ja, nå skjer det jeg advarte mot og som jeg fikk masse pepper for.
Utrolig at kursen klarer seg så bra. Dette er virkelig et styrketegn
https://www.dn.no/marked/herbjorn-hansson/alexander-hansson/nordic-american-tankers/hansson-opploser-familieselskapet/2-1-664915
Utrolig at kursen klarer seg så bra. Dette er virkelig et styrketegn
https://www.dn.no/marked/herbjorn-hansson/alexander-hansson/nordic-american-tankers/hansson-opploser-familieselskapet/2-1-664915
focuss
03.09.2019 kl 16:12
3493
At HS sliter er gammelt nytt og noe Merlin har advart med ett års tid.
Scoopfinder
03.09.2019 kl 16:14
3486
OK, så hvorfor rakket du ned på meg for å skrive det da ?
He-he, er du hårsår?
Hansson & sønn har meg bekjent ikke solgt noen aksjer på minst 2 år.
Det bryr meg mitt i ryggen hva Hanssons foretar seg, hvor mange penger de har, eller om de sover om natten.
Selv har jeg lagt opp til å få maksimalt ut av livet med god, sunn og næringsrik mat, mange former for mosjon og aktiviteter som gjør at jeg for det meste føler meg vel, og å ha det morsomt med moderat inntak av alkohol.
Hanssons sørger for seg, og jeg sørger for meg.
Ha en god eller dårlig kveld alt etter som du tar imot det som kommer i din vei.
Hansson & sønn har meg bekjent ikke solgt noen aksjer på minst 2 år.
Det bryr meg mitt i ryggen hva Hanssons foretar seg, hvor mange penger de har, eller om de sover om natten.
Selv har jeg lagt opp til å få maksimalt ut av livet med god, sunn og næringsrik mat, mange former for mosjon og aktiviteter som gjør at jeg for det meste føler meg vel, og å ha det morsomt med moderat inntak av alkohol.
Hanssons sørger for seg, og jeg sørger for meg.
Ha en god eller dårlig kveld alt etter som du tar imot det som kommer i din vei.
Scoop.
Vet vi egentlig hva som skjer?
Vi gjør jo ikke det.
Forøvrig enig i siste innlegg av OK, eller hvertfall det meste av det.
Vet vi egentlig hva som skjer?
Vi gjør jo ikke det.
Forøvrig enig i siste innlegg av OK, eller hvertfall det meste av det.
Computum
03.09.2019 kl 22:47
3231
Hvis man ikke bryr seg, så er det jo bare å la være å kommentere?
Jeg tror ihvertfall at største eiers økonomiske status betyr noe. Om ikke annet så psykologisk. Om han blir tvunget til å selge seg ned samtidig som cocktailen av Trump, Brexit og annen elendighet topper seg, kan det være akkurat det Marshall har ventet på. Selvom de ikke fikk full uttelling og måtte dekke mye på relativt høye kurser.
Jeg tror ihvertfall at største eiers økonomiske status betyr noe. Om ikke annet så psykologisk. Om han blir tvunget til å selge seg ned samtidig som cocktailen av Trump, Brexit og annen elendighet topper seg, kan det være akkurat det Marshall har ventet på. Selvom de ikke fikk full uttelling og måtte dekke mye på relativt høye kurser.
Computum - kortsiktig tror jeg også det vil kunne ha en effekt på kursen, og dagens kursfall viser etter mitt syn nettopp den psykologiske siden ved at flere valgte å selge seg ut selv om dagens oppløsning slik jeg forstår det ikke medfører at HH vil selge sine PHO aksjer - snarere tvert imot. Samtidig må en erkjenne at HH sin økonomi har ingen betydning for det fundamentale i PHO - og således ikke påvirker fremtidsutsiktene for selskapet på langsikt. En får derfor selv vurdere om dagens fall gir en kjøpsmulighet.
Med en aksjekurs på kr 50.70 er PHO verdt litt over 1 mrd - et selskap som etter Cevira avtalen har 130 mill i EK, ingen gjeld, ingen fare for emisjon og opplever en stor vekst i USA (med utsikter om over 300 mill i omsetning og overskudd i 2020). Cevira avtalen kommer i tillegg.
Lykke til!
Med en aksjekurs på kr 50.70 er PHO verdt litt over 1 mrd - et selskap som etter Cevira avtalen har 130 mill i EK, ingen gjeld, ingen fare for emisjon og opplever en stor vekst i USA (med utsikter om over 300 mill i omsetning og overskudd i 2020). Cevira avtalen kommer i tillegg.
Lykke til!