Jinhui kjedelig selskap som leverer!


Tydeligvis er folk på OSE ikke så opptatt av som meg om et selskap tjener penger og som er billig pr utstedt Aksje. Nok en gang må man her på Jinhui tråden dra fram regnskap og nøkkeltall, dette er jo det børsen dreier seg om i følge de seriøse.

Men slik er det ikke siden investerorer trenger penger for å skape nye sektorer og de trenger rett og slett dine penger til å investere i bobler og luftslott. Det er bare å bruke NEL som et eksempel. De har en P/E på minus 30 og de har en pris pr aksje på bokført kapital i selskap på 4. Det vil si at i NEL sier de at en pølse i kantina kjøpt inn til 10 kr blir bokført til 40 kr. Er jo ikke helt slik i praksis siden en pølse ikke blir ført som egenkapital men som en kostnad. Den samme pølsa til 10 kr blir bokført til 3.50 i Jinhui. Det verste er at NEL taper penger og lover at de vil tjene penger i fremtiden. Mens Jinhui tjener penger akkurat nå. Så hvorfor prises NEL så høyt når de ikke leverer mens Jinhui leverer og bygger bokført hver dag? Ja ikke lett å si. Uansett vi som sitter i Jinhui kan ikke selge til landeveisrøvere til denne aksjekursen i dag. Her er det bare å sitte...
Redigert 18.08.2019 kl 11:09 Du må logge inn for å svare

og hvordan er flåten til Jinhui forberedt i møtet med IMO 2020 fra neste år?

Jinhui sin flåte vil, i likhet med de fleste supramax, bruke lavsvovel drivstoff. Dette har Jinhui-ledelsen vurdert utfra kostnader, tekniske alternativer og skipenes alder, og eventuelle nåværende og fremtidige restriksjoner på bruk av scrubbere i områder der Jinhui hovedsakelig opererer. Det er naivt å tro at den meget erfarne ledelsen i Jinhui ikke har vurdert slike forhold nøye, og tatt en beslutning som vil være i aksjonærenes (inkl ledelsen selv) beste.

Supramax-ratene hadde forøvrig en voldsom oppgang sist uke, til supramax å være. Mens capesize-ratene ofte har tatt sjumilssteg så har supramax-ratene fulgt etter i et mer bedagelig tempo. En del av forklaringen er selvsagt at supramax aldri var helt nederst i den dype bølgedalen som capesize var i på våren. Men nå ser vi en "trickle down effect" av de høye ratene innen cape-/panamax, og det kan fort bli mer. Fra Baltic Briefings ukerapport før helgen:
"In the Pacific, a 61,000dwt ship open North China was fixed for a North Pacific run at $16,700, with redelivery in Southeast Asia. Most market participants considered this as a benchmark with higher expectations for next week."
18.08.2019 kl 14:57 6007

Jeg tror ikke de som ble lokket til å kjøpe på 9.- er så enige i denne beskrivelsen :)
Innrømmer at jeg lot meg friste på 8.5 , og resultatet ser alle. Dessuten hjelper det lite at rederiet tjener penger når ledelsen stikker pengene i egen lomme
Redigert 18.08.2019 kl 15:01 Du må logge inn for å svare

Det har vært litt uforutsigbar utbyttepolitikk fra Jinhui de siste årene, men flere har antydet at det er i ferd med å endre seg. Q2 blir nok ikke det helt store, men med de nåværende ratene bør det kunne bli solide utbytter fremover.

Er det ikke utrolig at et selskap hvor ledelsen "stikker pengene i egne lomme" får være notert på Olso Børs? Ikke norsk selskap engang, men kinesisk!! Tør nesten ikke si eller tenke det, ender noen av disse kronene der også???
Redigert 18.08.2019 kl 16:57 Du må logge inn for å svare

Klassisk mistillit mot Jinhui der, altså. Slik har det vært siden kursen lå på under krona på midten av 2000-tallet. Triader, mytteri, bestikkelser, det var ikke måte på. Allikevel har kursen gått til kr 7, og var til og med oppe i 80kr. Emisjoner har det omtrent ikke vært, i motsetning til i svært mange andre rederier. Jeg kommer bare ihug en. Selskapet har en annen måte å føre succes fee på enn mange andre som pakker det mer inn. Ledelsen/de største eierne er mer "hands on" i den daglige driften enn mange av konkurrentene som benytter seg av ekstern ekspertise, og tar seg betalt for det.

Sagt det før men sier det en gang til. En normal emisjon i dag vil si total utvanning i de fleste tilfeller. Jinhui økte antall aksjer med 30 prosent. Jeg vil bare kalle det egenkapital flikking eller et gratis lån. Uansett så hadde det ikke noe å si på kursen fordi kursen var saftig underpriset fra før. Blir moro å følge NEL og det sirkuset der, det er rake motsetning til Jinhui når det gjelder finanser og også aksje kurs. Bedre å plukke 1 kr til 0.35 øre i Jinhui enn å plukke 1 kr til 4 kr i NEL med lovnader om penger i fremtiden.
Redigert 18.08.2019 kl 18:01 Du må logge inn for å svare

Jeg har også litt lite tro på inntjeningen blir noe særlig å skryte av i dette kvartalet. Det har vel godt dårlig på de aisiatiske børsene den siste tiden, noe som vil legge en ytterligere demper på inntjeningen? Tipper også at det ikke blir noe utbytte dette kvartalet. Har mer tro på kvartal 3-4 og 1

Det er umulig å si hvordan porteføljen til Jinhui gjør det på det asiatiske markedet. Jeg vet ikke hva de har kjøpt engang. Den jokeren er der bestandig. Men husk de kan ikke bokføre noen annen verdi enn den urealiserte verdien pr den siste børsdag i juni. Dessuten så har de kontorer i Hong Kong som de skulle selge hvis de fikk en god pris, men da kommer det en børsmelding. De har også et par krav rullende i rettsvesenet til mange hundre millioner til gode hvis de klarer å få det gjennom. Men med de spotratene de har i dag på dobbelt av break Even minus finans er meget heldig for Jinhui. Legg merke til at analytikere anbefaler GOGL så vi som et i Jinhui nå er endelig i en anbefalt sektor nå et det bare å vente til kursene begynner å reagere.
19.08.2019 kl 13:59 5632

Nå er det vanlig å spissformulere seg på HO. Men hvis en f.eks sammenligner utbyttet fra diverse ande rederier med JIN så forstår de fleste...
Men har en tålmodighet nok er sikkert JIN OK
En halvering av kursen på 5 år er derimot ikke så bra
Redigert 19.08.2019 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
coccoman
19.08.2019 kl 18:22 5541

Svært få har vel greid kunststykket å kjøpe på topp. Sammelignet med andre rederier er jo havering av kursen bra. Gogl har for eksempel falt fra 200 i samme tidsrom - dobbelt så mye. Med tanke på hvor lite aksjonærvennlige JIN og ratene så langt i Q3 så står vi fort foran en dobling av kursen i høst....
Hau, hau
ruda
19.08.2019 kl 22:05 5472

I tillegg gode utbytter

Ledelsen har sagt at de har store selskaper i porteføljen sin. Det er vel et lite trygghetstegn. Hvis de hadde hatt hele porteføljen i bitcoin hadde jeg vært mer skeptisk.

Uansett jeg tror det er på vei til å skje noe stort i shippingsektoren fremover. Handelskrigen fører til lengre tradingruter noe som fører til høyere rater, masse skip skal i dokk for å installere scrubbere, gamle skip blir tatt ut av markedet fordi de ikke lenger er effektive, flere skippingselskap kjøper tilbake sine egne aksjer. Nybyggingen er meget lav. India vil på sikt bli det nye Kina i etterspørselen etter råvarer. Mange selskaper selges til under NAV. Skippingsektoren har enda ikke tatt av selv om ratene har forbedret seg for mange sektorer innenfor shipping. Årsaken er nok at markedet generelt hater shipping pga dets dårlige rykte, historisk elendig avkastning, dårlige ledere, samtidig som frykt for lavere vekst i verdensøkonomien og handelskrig. Men faka er at det fundamentale har endret seg til det positive og utsiktene fremover er klart positive.
20.08.2019 kl 16:22 5265

Ja, kursen for de gamle traverne som WILH. og HØEGH har hatt en lignende utvikling som JIN. Det viser vel hvor håpløs denne sektoren er. Men Flex LNG og noen andre er positive også på 5års sikt.
En bør også justere for hvor mye JIN har betalt ut i utbytte

Nei man må ikke justere for hvor mye Jin har betalt i utbytte. Det er jo en av grunnene for at pris bokført er på 0.36 er jo at de har bygd bokført istedenfor å tømme selskapet for cash som for eksempel GOGL. Det virker som de skal bygge et idiotsikkert selskap som skal bli en gedigen gullgruve med minimal gjeld litt eiendom osv. Det virker også som at de har en grunn filosofi på å ligge mellom 15 til 30 skip og selge og kjøpe litt skip etter som markedet svinger. Dette er et selskap som har kommet for å bli de har ikke tenkt å utvanne eksisterende aksjonærer eller selge hele flåten slik som for eksempel Hunter group. Jeg ser for meg at alle som har aksjer i dette selskapet kan få seg en saftig opptur og også en del utbytter pluss at regnskapstallene til Jinhui blir bare bedre og bedre.

Kursmål 45 kr på sikt for min del
ruda
21.08.2019 kl 08:09 5066

Kvartalsrapportene 29.08. og 29.11 vil nok gi oss en pekepinn hvordan rikets tilstand er. Har god tro på en markant fremgang
21.08.2019 kl 10:28 5000

De største eierne bygger verdier for seg selv ja. Jeg tror neppe at de vil tilgodese småaksjonærer fra Norge. Husk at de er Bermuda registrerte

https://www.dn.no/bors/jinhui-shipping-and-transportation/ng-siu-fai/ng-kam-wah-thomas/de-to-toppsjefene-fikk-mer-i-lonn-enn-rederiets-65-ansatte-til-sammen/2-1-583133
Dette viser vel noe av mentaliteten til ledelsen
Redigert 21.08.2019 kl 10:37 Du må logge inn for å svare

Bermuda-registrert, som bl.a. Golden Ocean. Fæle greier...
bokaj70
21.08.2019 kl 14:38 4926

Jeg er ikke meget for at reducere med Supramax rater der muligvis passerer 14.000 i løbet af ugen.
Men et svagt Q2 vil givetvis sparke kursen ned omkring 7 NOK igen
21.08.2019 kl 14:47 4911

Vel, du har vel vært så lenge på børs at du vet hva Fredriksen er kapabel til ;)

Joda, shipping kan være brutalt, men jeg finner ikke noen bevis for at JIN er verre enn andre. Her er forresten en svært positiv artikkel, spesielt for supramax-rederiet Jinhui:
Mats Berglund sees several stronger years ahead for dry bulk
BY TOMAS KRISTIANSEN
Published 21.08.19 at 09:41
Mats Berglund, CEO of dry bulk major Pacific Basin, is cautiously optimistic and expects a stronger market to emerge, above all for minor bulk. And it may last a couple of years, he explains to ShippingWatch.
https://shippingwatch.com/secure/carriers/Bulk/article11554727.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Newsletter&utm_content=2019-08-21&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_com
Redigert 21.08.2019 kl 17:14 Du må logge inn for å svare

Supramax-index opp 21% på to uker, og vi er "deep into profit-territories"

Må faktisk korrigere meg selv, da jeg var på etterskudd. Vi er nok over 25% opp nå..

Men, hva skjer med aksjen? Er det ikke på tide at noen "ordner opp"?
22.08.2019 kl 18:53 4623

Vel, det er vel ikke lenge til Q3, og da får en se hvor spandable disse kineserne er.
coccoman
22.08.2019 kl 22:05 4557

13840 USD !!!!

Q2 talla kommer. Utbytte i Q3 ???
Redigert 22.08.2019 kl 22:06 Du må logge inn for å svare

Likviditet nok til utbytte allerede ved Q2 om man vil. Fatter virkelig ikke at kursen subber på 7-tallet.
mithra
23.08.2019 kl 11:49 4438

Fantastisk fortsatt å kunne kjøpe denne til P/B 0,38.
2.hånds markedet for skip er opp, fraktratene er opp og inntjeningen for selskapet øker for hver dag.
Nå er vel marginene på over 100 % .
coccoman
23.08.2019 kl 13:27 4391

8 februar var aksjekursen omtrent som nå 7,66 ... og supramax var 4870 USD

Ratene har steget 284% siden februar uten påvirke kursen, tihiiiiii. Slå den!

Må si markedet er effektivt om dagen. Ironi

Jeg er spent på 2 ting nå som tallene snart er klare. Blir det utbytte og hvor bra blir Jins nøkkeltall etter siste kvartal.

I dag så har vi pris bok på 0.38 og P/E på 11 begge tallene er utrolig gode og de er gode fordi kursen er så lav. Men siden Jin kan ha tjent mer penger nå så kan fort P/E nærme seg 5 til 6 tallet. Det vil si for hver krone selskapet har i overskudd så er folk villige til å betale 5 til 6 kr for aksjen. Blir spennende å se hvor langt denne underprisingen skal gå og hvor dumt dette skal bli før bjellesauene og meglerhusene lar dette gå før de sier kjøp. Er jo ikke lite frekt egentlig at de anbefaler NEL til pris bok 5.0 og en negativ P/E på minus 30 det vil jo si at NEL ikke har noen P/E. Er jo slikt bobler skapes og folk biter på. Noen som husker REC i 300 kr...
bokaj70
26.08.2019 kl 22:25 4204

Raterne var lave i Q2 og bundlinjen reddes ikke af salg af skibe som i Q1. Jeg tror på negativ bundlinje.

Gennemsnitsraterne for Q3 er heller ikke specielt høje. Det ændrer sig selvfølgeligt hvis nuværende niveauer holder.
coccoman
26.08.2019 kl 23:17 4167

Rater i Q2 fra USD 7997 K til 9298, snitt 8,5K, det er vel pent over break even! Men holder det til utbytte ... ?
Q3 blir kanon med rater fra 9 til 14K, snitt ca 11,5 så langt. Jepp, da blir det utbytte !

Lykke til jin-gamblere.

Ja snitt 8500 dollar det var litt svakere enn jeg trodde. Hva var snittet i Q1?
coccoman
27.08.2019 kl 07:59 4078

Supramax var nede i 4870 i februar og endte Q1 i 8434 USD. Tipper rundt 6,5 til 7K, så noe bedre var det i Q2.
Hau, hau

Jeg gjorde et forsøk på å regne på JIN sitt kvartalsresult i fjor. Jeg tok da utgangspunkt i snittratene til BDI for supra. Det gikk ikke spesielt bra og Jin leverte et resultat som var dårligere enn hva en snittrate skulle tilsi. Således har jeg ingen forventning om at JIN skal levere et resultat tilsvarende snittratene. Imidlertid har jeg en forventning om at de tjener penger i dagens marked og at Q3 tallene blir ok. Jeg er ikke spesielt optimistisk, men samtidig er selskapet svært lavt priset.

Hvordan det gikk i fjor kan ses her;
https://forum.hegnar.no/thread/12818/view/274095/0
bokaj70
27.08.2019 kl 13:06 3993

Ja. Jin landede vel 20-25 % under gennemsnitsraterne i Q2

I Q3 er snittet lavere en 11.000 da der var en lang periode med 9xxx i starten. Men det ændrer sig hurtigt hvis raterne holder sig på nuværende niveauer.
I hvert fald tror jeg ikke Q2 resultatet får kursen i vejret - måske Outlook men her plejer de at være yderst konservative.

Q3 er jo ikke ferdig enda. Men Q2 kan gi er høyere rate nivå selv om Jinhui har underprestert før. Jinhui går vel mest ut fra havner i Asia selv om båtene laster og losser over hele verden. Så det kan som vanlig være store svingninger i ratene for laster som går ut fra Amerika eller laster som går ut fra midtøsten eller Asia.