QEC med svært positiv utvikling og jeg gleder meg.

Villmannen
QEC 31.03.2018 kl 12:34 23148

President's Message

2017 was a turning point for Questerre. We were pleased to make progress on all our projects during the year.

We participated in seven gross wells on our Kakwa joint venture acreage. Exit production from the area doubled in 2017 and, with similar investment, growth should continue for the next few years.
Coupled with a light oil acquisition in Saskatchewan, we saw a material improvement in our proved and probable reserves. We also brought in a partner to develop our operated acreage at Kakwa, substantially reducing the capital required to create additional value.

In Quebec, we stayed focused on the regulations and social acceptability. We were pleased to see the government publish the draft oil and gas regulations last fall. We are looking forward to the final regulations this spring. Our clean gas pilot is gaining support among industry and stakeholders. Along with our local revenue sharing initiative, this will be vital to secure the acceptability we need.

We made headway on the engineering for our multi-billion barrel oil shale resource in Jordan. The last three of nine independent studies were completed. We have engaged an engineering firm to review and integrate this work. We also made a strategic investment in Red Leaf as their EcoShale process could be essential to developing this project at current oil prices.

We strengthened our balance sheet through equity placements for gross proceeds of approximately $56 million.

Highlights
- Kakwa development resumes with drilling of 7 (1.60 net) wells in 2017
- Quebec Government publishes draft hydrocarbon and environmental regulations for future development
- Internal feasibility study completed and supports concession application for Jordan oil shale project
- Total proved and probable reserves increased 20% to 27.11 MMboe with a before income tax NPV-10% of $174.69 million

Kakwa-Resthaven, Alberta

Our 2017 wells benefitted from the improvements made in prior years.

These include drilling longer laterals and using more sand per metre in the fracs. This contributed to an increase in our type curve last year to 1.01 MMboe on a proved and probable basis. We are incrementally drilling longer wells and using higher sand tonnage where possible. Our most recent well pairs are targeting adjacent intervals in the Montney to see if inter-well spacing can be reduced to less than 200m. This could increase the number of wells on our acreage.

Based on lateral lengths of approximately 1.5 miles and spacing of 200m between wells, there are over 50 (12.5 net) wells to be drilled on our joint venture block. Though we see some cost inflation in coming years, mainly for completions, we expect capital and operating costs will benefit from our $11 million investment in infrastructure over the last two years. These included the first phase of a central water storage facility, gas lift facilities and a regenerative amine system. We anticipate a further investment of approximately $15 million over the next two years that will include the next phase of the central water storage facility and a staged expansion of the central processing facility to 60 MMcf/d plus associated liquids.

We plan to use our share of these expanded facilities to process any volumes from our adjacent seven section block where we have recently brought in a partner. We are looking forward to the first results from this block later this year. Based on similar spacing and well length, success here could more than double the number of Questerre's net locations at Kakwa.

St. Lawrence Lowlands, Quebec

Final regulations and local acceptability are the remaining two hurdles to resuming drilling in Quebec.

The draft regulations introduced last fall appear workable but could be improved to be more efficient and competitive. We have provided our feedback to the ministries of energy and the environment on both the oil and gas and environmental regulations. We are looking forward to the final oil and gas regulations later this spring and the final environmental regulations this fall. Most importantly, the regulations allow us to drill and complete wells in Quebec subject to securing social acceptability.

Just as our step by step approach with the government was successful in introducing the new law, we think our clean gas pilot and local revenue sharing could do the same for social acceptability. We expect this will meet with opposition from some municipalities. However, in municipalities that are open to development, we are hopeful it can be done over the next twelve months.

We are designing our clean gas pilot to reduce emissions, fresh water usage and noise. This would use Quebec's abundant hydroelectricity to power compressors and eventually drilling rigs. It is similar to the North Sea where production platforms are now being electrified. We plan to store and recycle water used for completions, similar to our operations at Kakwa. We are also discussing with local communities how they could share financially in local development.

Oil Shale Mining

Our project in Jordan is at an earlier stage but still similar in scale to Quebec.

Jordan has well established regulations for oil shale development and is a premium market for oil because it imports over 100,000 bbl/d to meet its energy needs. The country is focused on the development of its natural resources, particularly its oil shale deposits, which rank among the largest in the world. The challenge is how to develop our multi-billion barrel oil shale deposit in the current price environment.

Our oil shale in Jordan is unique. It is primarily a marlstone or chalk with approximately 25% water by weight and relatively high in sulphur. Efficiently heating the shale and capturing the large volumes of water for future use in the process is critical. We are evaluating three different retorting processes with this goal in mind.

We acquired additional common shares and now hold approximately 30% of the common share capital of Red Leaf. We continue to work with them to further optimize their process for our shale.

Our goal for 2018 is to have a third party engineering firm validate and integrate our internal assessment and cost estimates based on the nine studies completed to date. We are targeting an initial project size of 50,000 bbl/d to benefit from the economies of scale, particularly those related to upgrading the produced oil to diesel and gasoline. Concurrently, we plan to begin negotiations with the Jordanian government for a concession agreement.

Operational & Financial

While our exit production from Kakwa doubled over the year to 1,358 boe/d and contributed to corporate volumes of 1,714 boe/d in the fourth quarter, our average daily production over the year remained relatively unchanged at 1,373 boe/d from the prior year. Higher oil prices in 2017 were offset by increased operating costs, particularly at Kakwa and Antler, resulting in adjusted funds flow from operations of $6.78 million.

In addition to a $27.75 million investment primarily in our producing assets at Kakwa and Antler, we also made a $10.33 million investment to increase our equity interest in Red Leaf.

Outlook

We will make a similar investment in Kakwa this year based on well performance and current prices. Subject to the operator's plans, this should again grow our production and reserves next year. Success on our Kakwa North acreage could add further incremental reserves.

Despite the outlook for natural gas prices, we are still bullish on our Quebec Utica gas discovery because the analogous Ohio Utica is exceeding expectations and the province remains a premium natural gas market. We have been designing our clean gas pilot to address stakeholder concerns and it fully aligns with the province's goals of reducing energy imports and emissions.

While the outlook for oil prices is improving, we are focused on making our project in Jordan economic at current prices. We expect the engineering work completed in 2018 will give us more refined estimates of the costs to develop this multi-billion barrel oil shale resource.

Michael Binnion, President and Chief Executive Officer

Ser man på rapporten med brillene til enhver proff aksjonær, ja så vil de fremholde følgende 3 momenter som avgjørende og viktig.

1. QEC sier i klartekst at reguleringen for gasseventyret for QEC kommer våren 2018 (og vi er i det som kan omtales som våren 2018, så når som helst slippes den reguleringen). Om man ønsker å selge for å presse kurs like over påske, ja så vil mange sette pris på det:). .Denne reguleringen som alle venter på kommer straks.

2. QEC har gjort noen (spes 2 stk) svært gode og fremtidsrettede investeringer. Gidder ikke påpeke hvilke, fordi dem som har interesse av QEC vet.

3. QEC har ett elefantfunn i Jordan som det er foretatt grundige undersøkelser på. Nå søker QEC om lisens til å få utvinne sitt oljefunn i Jordan :). . QEC legger listen med en start prod på 50 000 fat. En slik lisens er avgjørende for få en kobling opp mot de mega store pengene. Nå kan Jordan sakte men sikkert også prises inn i kursen (har vært verdsatt til 0.- før pga uvissheter som man nå har fått avklart mye av).

Disse 3 momenter er hvorfor investorene kjøper QEC. Ikke pga at de forventer at ett selskap i utvikling og vekst plutselig skal gå med overskudd eller i 0, eller gi utbytte. (ref idiotiet på en annen QEC tråd Mitt tips er at QEC fortsetter trenden oppover over påske. Så kan man se hvem som får rett :). Jeg sitter i alle fall med mine QEC aksjer frem til reguleringen er sluppet. Kanskje også til Jordan har gitt QEC lisens til å utvinne olje :).
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2018 kl 21:40 11322

Dow +1,38%
Brent +1,03%
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 16:15 10846

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Man mister absolutt ingenting med mindre man selger «med tap»!!
Jeg har sittet gjennom alle opp og nedturene siden våren 2016 med den ca. beholdningen jeg har nå (kjøpte litt sist vi «ble rævkjørt»). Jeg ha fortsatt en bra urealisert gevisnst som selvfølgelig svinger med kursen, men har ingen planer om å selge før jeg når mine to kursmål.
Heldigvis er jeg såpass «voksen» at jeg ikke så lett lar meg vippe av pinnen og baserer min investering i QEC på egen erfaring, kunnskap om O&G industrien og egen «research». Noe av det som skrives på HO kan være interresant, men er nå i ferd med å nå en mettningsgrense mht. alle gjentagelsene og det som på godt Norsk kaller «pisspreik».
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Karl Ewa
04.04.2018 kl 17:57 10704

Kiza.
Godt innlegg med gode refleksjoner. Spesielt dette med gjentakelser og pisspreik. For egen regning legger jeg til,"og mye sutring"
Nå er påske over og det er "striskjorta og havrelefsa" (gammelt jungelord) som teller. Og vi roer ned å venter videre.

ps. var ikke dette pisspreik så vet ikke jeg... Men jeg må jo få lov jeg også.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 20:51 10531

Kjøpte meg inn i Qec igjen. Har ikke lest eller fulgt med på enn så lenge. Hva er grunn til fallet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:11 10498

Re statoil
En kombinasjon av disse

-skuffende resultat/Jordanoppdatering
-shorting/manipulering
-frykt for utsettelse/komplikasjoner ved kommende regulering
-emisjonsfrykt
-frykt for global børsnedgang somfølge av handelskrig Usa og Kina
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:17 10477

Takk for svar.

Emisjon tror jeg ikke på.
Jordan har jeg ikke noe forventning til, aldri brydd meg om.

Da går jeg for de andre du nevner.
Frykt er en mulighet. Uten risiko er der ingen oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:32 10436

Emisjonsfrykten vil nok prege aksjen pga rekordhøye 3 emisjoner i 2017.

Uansett, kjøpte du idag har du nok gode odds for å tjene penger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2018 kl 21:43 10403

Har ikke lest Q4. De har vel nok en stund til. Kommer alt på plass vil de trenge penger eller selge hele sjappa.

Ja håper det. Qec «kontoen» har å gåpå uansett.

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 12:32 10047

Markedet og aksjonærene er fremdeles dypt rystet etter tirsdagen og gårsdagen.

Ikke rart at mange styrer unna denne aksjen når den manipuleres til de grader!

Jeg er usikker på om tirsdagens 5,14 var bunnen, tror vi kan vi nye dumperunder.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
05.04.2018 kl 12:48 7721

@Bonzo: Du er vel en av de som klager mest på denne manipuleringen, men samtidig er du også en av de som bidrar mest til å spre usikkerhet og prøver å bidra til denne manipuleringen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 16:01 7654

Nå sitter alle og avventer retningen til ledersauen, enten nytt løft eller dump til rødt terreng.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
05.04.2018 kl 17:58 7598

Snakk for deg selv og trader-kollegaene dine.
Vi andre sitter og venter på at Moreau skal få ut finger'n og få publisert disse reguleringene, som forventes å bli meget positive for QEC og som vil føre til en god reprising av selskapet.

Gjør som OddHarker og limer inn denne fine oppsummeringen av ak78:

"La oss slå fast noen ting som er OBJEKTIVE faktum og ikke gjenstand for subjektiv vurdering:

- QEC går bedre, det viser 2017 rapporten. Det er varslet et godt Q1 som kommer i mai 2018.
- QEC uttaler at de forventer hydrokarbonreguleringene vedr. Quebec "early 2018".
- Myndighetene i Quebec skriver på sine sider at reguleringene skulle vært publisert i henhold til Energy transition plan "autumn 2017", de ligger altså etter sin tidsplan.
- Minister Moreau som har ansvar for å frigi hydrokarbonreguleringene uttalte i januar 2018 at de "vil bli publisert så raskt som mulig".
- QEC har nå gått videre fra MOU og over til en prossess med å skulle søke konsesjon i Jordan.
- JV partner i Montney offentlig gjøres ikke da denne JV partneren har interesser i andre av QEC sine områder.
- QEC sitter på enorme verdier i Quebec og Jordan.
- QEC har økende produksjon på eksisterende felter i Canada."
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Karl Ewa
05.04.2018 kl 19:41 7526

Tydlig at sutrebaronen Bonzo har solgt, men vil inn igjen. Hva gikk galt med traden din. ble du tatt på senga av oppgangen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Karl Ewa
05.04.2018 kl 19:51 7513

Ser sutrepaven Bonzo er på banen igjen men nye spådommer. Tredje gangen på denne tråden han spår ny bunn, samt store hurrarop da QEC tronet høyest på taperlista. Er det ingen andre som reagerer på fryktspredningen hans.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
06.04.2018 kl 16:22 7270

Noen som vet hvor strengt det er med lekkasjer av sånn offentlig informasjon ift publiseringene av reguleringene i Canada?
Jeg ser det er flere som mener at det alltid er noen som vet, og at kursen vil stige kjapt når disse lekkasjene er ute.
Men er ikke dette ganske strengt der borte? Vi snakker her om ganske kurspåvirkende informasjon i en del selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
06.04.2018 kl 18:09 7239

Noen som kan noe om dette? Kiza42? AK78? Eller noen andre?
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2018 kl 02:56 7127

Jada, det er minst like strengt i Canada som i Norge og resten av den «vestlige verden» med oppegående demokratier. Hvor godt det blir fulgt opp og håndhevet av myndighetene (og den frie pressen) vil nok bl.a. være avhengig av verdiene som eventuelt er i spill....

At det også forekommer «lekkasjer» i Canada kan jeg garantere, men jeg har ingen formening eller kompetanse på hva som skal til for å trigge en etterforskning av slike hendelse i små selskaper som f.eks. QEC. Som ellers i samfunnet er det «dyrt å være fattig» og «money talks» som gjelder!

Siden QEC er børsnotert i Norge må selskapet selvfølgelig følge OB’s reglemang mht. informasjonsbehandling. Ref. publisert regelverk er det vel liten tvil om at det foregår manipulering av kurser på OB, men om dette strider mot gjeldene regelverk på eventuelt domstolene ta stilling til. Robothandel må vi dessverre innse har kommet for å bli og svært mange av oss gamle børstravere er nok en utdøende rase»...

Det blir spennende å se hva som kommer ut av de initiativene som enkelte her på forumet ha tatt mot Finnanstilsynet....
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
07.04.2018 kl 10:48 7039

Takker for et godt og interessant svar @kiza42.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Karl Ewa
07.04.2018 kl 14:50 6976

Bonzo. Jeg håper noen melder deg for villedende baising for egen vinning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Villmannen
07.04.2018 kl 19:09 6900

Bonzo

QEC trender opp fremdeles, også selv om aksjen trades / shortes helt vilt med store utslag i kurs. Jeg kjøpte meg litt mer opp med 60k på til kr. 5.20.- og er strålende fornøgd. Disse har jeg solgt mellom 5.80 / 6.- og er klar til å på nytt kjøpe om fallet kommer pga shortere / tradere.

Jeg har en større post i QEC som står helt i ro og som det ikke trades med. 60k for kjøp/salg er kun til bruk når noen presser på kurs uten at det foreligger noen nyheter som tilsier at kurs skal ned.

Reguleringen om boreløyver kommer som antydet av selskap og regjering på våren 2018. At det ikke stemmer med div angitte datoer på forum har lite å si. Kun spekulativ tradere som vektlegger det. At QEC øker sin opp-side verdi med utviklingen i Jordan kommer av at man vet hva tilsvarende, men mindre funn i Jordan har fått i kursutslag når Kinesiske penger har gått inn. De kommer også til å gå inn i QEC om det viser seg at siste undersøkelse gir ett res som de 2 forutgående undersøkelsene antyder og at det kan utvinnes med god fortjeneste. Alle ønsker å tjene penger?.

Så hele den nedturen med påløpende rekyl kommer av at noen forsøker å tjene penger på spekulativ info og at andre selger sine aksjer billig. :). For meg er det helt ok, men man må være obs på at troverdigheten til slike skribenter blir minimal, noe som og skinner gjennom i alt hva du skriver.

I sum var info nesten 100% på linje med hva som man kunne forvente av QEC med unntak av det positive innspillet rundt Jordan. Så nå får vi se da om ikke QEC er ett bedre sted å være enn svært mye annet. Men jeg noterer aldri hva kursen skal være fra dag til dag. Det er faktisk nesten umulig å spå.. Rødt i USA betyr ofte utslag i Norge. Men ser vi på fredagen og QEC vil jeg si at det var en flat utvikling på kr. 5.70.- Jeg er 100% sikker på at kursen er langt over kr. 7.- innen juni. :). Godt bet? Eller er du den nye StevenP?.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2018 kl 20:04 6865

Tror vi har ganske lik strategi, en longpos og en til trading. Antageligvis er jeg en mere aktiv trader enn deg og kjører også mye daytrading.
For min egen del er det helt utenkelig å sitte stille og ikke benytte seg av de enorme svingningene i aksjen i perioder.
Du høres seriøs ut, trist at du er et av nettrollene som mener jeg forsøker å manipulere aksjen med å utrykke mine meninger og kommentere kursutviklingen. Man skal være rimelig naiv hvis man mener at slike enkle kommentarer har noe som helst effekt på kursutviklingen.
100% sikker på at kursen er 7 innen juni? Jeg er usikker på om kursnivået er høyere enn dagens når vi entrer juni, alt avhenger av innholdet i eventuelle reguleringer og ikke minst eventuelle emisjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Villmannen
08.04.2018 kl 18:59 6675

Det er mye bullshit prat her. En del meglerhus tilbyr blind short og en del tradere solgte ut sine kjøpte aksjer samt shortet det dem kunne og kursen gikk ned til støtten 5.20.- med ett lite drypp under. Jeg kjølpte selv 60k på det fallet og aksjen tok fint mot og vi fikk en rekyl. Pareto sier at resultatet er nærmest helt i tråd med hva markedet burde forvente. Jeg tror at det store flertall av de som solgte mye den dagen vil tape penger på sitt salg. Selv økte jeg min beholdning med 60k når idiotiet toppet seg og kursen var lav. Rekylen gjorde at jeg tjente på den. Pareto sier videre at det er absolutt ingen endring i når reguleringen fremlegges. Noen har løyet om en dato til markedet og forsøker å tjene penger på å bli avslørt som løgnere? Blir for dumt. Reguleringen kommer og kursen kommer langt opp fra lave kr. 7.-
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 10:40 6473

Kvekken nr 2 på taperlisten idag

Edit....og der er vi på topp!
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 11:04 6440

Ja da var selskapet på nytt på taper siden for 3 gang denne mnd. Når BINA skriver på TWITER så er det samme som selg. Går han i media så er det samme som selg. Holde han kjeft så er det samme som selg, hvordan skal dette ende!!!!. Det er KUN PAR som anbefaler aksje, siden det var de som tilrettela emisjonen. LØP OG KJØP aksje ha ha ha om dere skal skrive tapet av på skatten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
anderix
09.04.2018 kl 11:08 6434

Noen av dere som kjøper. Virker jo billig i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
09.04.2018 kl 12:40 6373

Skuffende at vi er nede på så lave kurser i disse tider. Men QEC-askjen svinger mye, så her er det bare å være tålmodige.
Reguleringene kan komme når som helst og kursen kan gå bananas, og møkkasprederne forsvinner som dugg for solen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 13:13 6340

Re andrix
Tja, "billig" er et relativt begrep.
Markedet priser for øyeblikket QEC til 5,49...og markedet har alltid rett.
Så får tiden vise hvordan markedet tar imot de kommende reguleringene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 13:28 6324

Om det er noen som tror at det blir lønnsom i Jordan må tro noe annet. Dette er den størtse floppen QEC/Binna har brukt emisjonspengen påp. Her er det andre som tjener på dette og ikke aksjonerene.
Særdeles mye annet attraktivt
Utfordringene rundt «oil shale» hittil - og definitivt fortsatt - ligger ifølge Røren mer konkret på teknologi, energikonsum og forurensning av vann og luft under produksjonsprosessen, i tillegg til omfanget av inngripen i store landområder og - selvfølgelig - økonomien.

- Personlig synes jeg det må finnes særdeles mange andre attraktive muligheter innen oljeproduksjon enn å tenke «oil shale», både hva gjelder økonomi og miljø, oppsummerer han overfor Hegnar.no.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
TommyLee
09.04.2018 kl 13:48 6302

Da får vi lime inn denne her også da.

Innlegg av: easygo (06.04.18 23:02 ), lest 4425 ganger
Ticker: QEC
Endret: 06.04.18 23:29
QEC Jordan Oil Shale Project
Etter oppfordring, lager egen tråd for denne:

Litt lesestoff på en fredags kveld:

Hvorfor skal Jordan utnytte sine oljeskiferforekomster?:
1. Fordi de har et betydelig årlig handelsunderskudd hvorav oljeimport er 3 milliarder USD (i fjor)
2. De har nesten ingen forekomster av konvensjonell olje/gass, men store forekomster av oljeskifer
3. I motsetning til Quebec har de ingen andre til å betale regningen for seg

Hvorfor har QEC engasjert seg i oljeskifer i Jordan i stedet for, som Røren rører med «- Personlig synes jeg det må finnes særdeles mange andre attraktive muligheter innen oljeproduksjon enn å tenke «oil shale». Personlig må han gjerne mene det, men det er flere grunner til at QEC engasjerer seg der:
1. QEC sin forretningsfilosofi er å jobbe med ukonvensjonelle olje/gassforekomster på et tidlig stadium. Det er der de har sin kunnskap og styrke, ikke innenfor konvensjonelle forekomster.
2. For de «særdeles mange andre attraktive muligheter» (både konvensjonell olje/gass og ikke konvensjonell), er det mange om beinet, og det koster mye penger å kjøpe felt/sette i gang boring. QEC har ikke mye penger og kan ikke konkurrere der det må legges mye penger på bordet først. For MOU arbeidet i Jordan bruker QEC ca. 5 mill USD som er for «lommerusk» å regne i forhold til prosjektets potensiale.
3. Som del av sitt team har QEC ansatt Bashir Khasawneh som er Jordaner (geolog?) og har nyttige kunnskaper og innfallsporter til oljeprosjektering i Jordan.

Hvorfor tar prosjekteringen så lang tid? Er det ikke bare å bore litt (gjort), knuse noen steiner, varme litt og måle litt og regne litt på utvinnbare mengder? Det mange (de fleste) nok ikke er klar over er hvor stort og komplekst anlegget vil bli. Vi har fått en viss indikasjon ved at det skal produseres i gjennomsnitt 50000bbls/dag (femti tusen fat per dag). Videre skal oljen raffineres til diesel og lettere produkter. Det behøves altså:

-Utvinning (strip mining)
-Transport av grus/stein til knuseverk
-Knuseverk for grus/stein
-Retorting prosessutstyr
-Lagertanker for råolje, raffinerte produkter, vann og gass
-Infrastruktur som veier, kraftforsyning, rørgater, trykkluft, brannvann, m.m.
-Oljeraffineri for den produserte råoljen

Det er således mye utstyr, prosesser, logistikk og kostnader som skal regnes på. Det tar tid!

For å få en ide om hvor stort et 50 000 fat/dag anlegg er, kan en sammenlikne med andre kjente anlegg:

-ESSO raffineriet på Slagentangen har en raffineringskapasitet på ca. 120 000 fat/dag.
-De ca. 17 -18 oljeraffineriene i California har en gjennomsnittlig raffineringskapasitet på ca. 110 000 fat/dag.
- Attarat Power Company (med Enefit som deleier) skal bygge en «power plant» i Jordan med 500MW ytelse. Den skal fyres direkte med knust kerogensand. Hvis vi regner en effektivitet på 60% på kraftanlegget og bruker en brennverdi på 35MJ/kg for kerogenet vil forbruket tilsvare ca. 15 000 fat/dag av råolje fra kerogen.

Attarat Power Plant har en prislapp på 2,1 milliarder USD. QEC sitt anlegg (hvis det blir noe av) vil nok koste i samme størrelsesområde, si 1,5 til 2,5 milliarder USD.
Har QEC penger til dette? Selvfølgelig ikke, men det har ikke Attarat/Enefit heller for sitt anlegg. Pengene kommer fra et «consortium of Chinese banks» og det er nok tilsvarende långivere som etter hvert må inn på QECs prosjekt.

QEC har ganske sikkert sikret seg mot å bli sittende med svarteper ved at Jordanske myndigheter sier «takk for hjelpen – nå tar vi over og kjører videre på egen hånd». QEC har nok sikret seg ved at innholdet i en «concession agreement» finnes allerede og er omforent, selv om ikke alle detaljer er ferdigforhandlet. En concession agreement fordrer vel uansett at prosjektet ikke kjøres i gang hvis det ikke er lønnsomt.

Mvh
easygo
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 21:09 6134

Dow +1,38%
Brent +2,35%
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 21:50 6102

QEC:CNToronto
Questerre Energy Corp
0.92CAD -3.16% Det smaker ulv av dette hahahaha. Denne aksje skal langt ned på 3 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
anderix
09.04.2018 kl 22:08 6083

USA krasjet mot slutten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2018 kl 22:47 6035

Re signum
0,92 CAD = 5,63
Toronto følger OSE og vi var ned 3% idag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2018 kl 09:11 5888

Brent fortsetter klatringen og nærmer seg 70
QEC er igjen i minus og er veldig svak for tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Normal
10.04.2018 kl 09:42 5852

Helt ubegripelig at noen har interesse av å ødelegge handelen på denne måten. Bare manipulering. Fredag sluttet de fleste ordrestørrelser på 2, i går var det 4 i dag er det 1.
Redigert 21.01.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare