REACH - Hva skjer framover med skipene?

Jæims Bånn
REACH 31.03.2018 kl 18:32 27521

Status siste dag i mars:
Begynner med den nye skuta Olympic Challenger: På vei til Haugesund fra Gursken med ankomst 1/4.
Havila Subsea og Edda Fonn ligger klare til oppdrag i Haugesund. Edda F var ute på test siste uka av mars - jeg setter en colaboks på at det er Surveyor 2 som var ombord etter messen med MMT og Kystdesign i London.
Stril Explorer har holdt på i Skotsk farvann i lange tider, nå er den utenfor Esbjerg.
Normand Reach har verdt i jobb i britisk farvann med base i Holland siden den ble ferdig i Ølen. Ligger i Holland denne påskehelga.
Viking Neptun er på walktowork-kontrakt.
Olympic Delta har vært på jobb siden den ble hyret i sommer. Lurer på om dette kan være det innbringende prosjektet de nevnte i rapporten??
Nå er OD på vei til storbritannia.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Gaote
06.04.2018 kl 20:20 9455

De gjør det fordi de tror at ratene skal betraktelig opp i løpet av i år.
Redigert 06.04.2018 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
06.04.2018 kl 20:31 9443

Jeg tror du har mye rett.
Men som vi ser av ratene på andre skip,så kan dette snu fortere enn noen tror.
Uansett, om dette snur over helga eller til neste år,så er reach klare til å hugge. Samtidig har de råd til å vente mens de øker flåten.
Takk for bidrag gaote!
Gaote
06.04.2018 kl 21:50 9422

Du kan ikke sammenligne AHTS markedet med subsea, det har overhodet ingen relevans at ratene går i taket der. Og hvor lenge har de råd til å vente ? Tusenlappene flyr raskt ut av kassen når skipene ligger til kai, Jeg synes og det er litt bekymringsverdig at tonnasjen de besitter begynner å bli litt sliten og drar på åra.

Jeg tro at 19 blir en topp, og at det deretter flater ut. Litt analyse fra Westwood for 2018-2022 som støtter min pessimisme:

Over the forecast period, subsea vessel day demand will increase by 9% compared to the 2013-2017 period. However, vessel operations expenditure will decline by 2% over the forecast compared to the hindcast, as pressures on vessel day rates continues.

www.sut.org/wp-content/uploads/2018/01/SUT-Global-Offshore-Prospects-Westwood-Global-Energy-Group-18-01-2018.pdf
Redigert 06.04.2018 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
06.04.2018 kl 22:50 9396

Den vesentlige forskjellen på reach og konkurrentene er at de betaler bare leie når skipene er i jobb. Så tusenlapper flyr saktere ut ved rolige tider..
Som du også påpeker så er reach innstilt på travlere tider,hvorfor skulle de ellers øke fra 4-7 skip på ett år??

Jeg bekymrer meg ikke så mye for aldrende utstyr, enda. Jeg tror reach blir kjøpt opp før dette blir en virkelig utfordring.
Gaote
06.04.2018 kl 23:10 9391

Vel de garanterer fortsatt for et minimumsvolum, så det kommer jo an på aktivitetsnivået. Og det gjelder vel ikke alle skipene ? Ja, det blir travlere tider, men marginene er fortsatt presset og det er bunnlinjen som teller og det hjelper ikke med en armada som går i break-even.

Bekymringen for gammelt utstyr er at kunden vil velge det nyeste om prisen er noenlunde lik.

Ellers har jeg veldig vanskelig for å se hvem som kan være interesert i å kjøpe Reach i disse dager ? Konkurrentene har nok med sine egne forpliktelser til bank og obligasjonseiere, rederene har sett hvordan det gikk med andre som forsøkte seg som kontraktør (Eidesvik Subsea f.eks) og de har i alle fall gjeldsforpliktelser så det holder.

Leser du presentasjonen jeg linket til vil du forresten se at de skulle ansatt en asiat og en araber i stedet for denne amerikaneren, men det er jo ikke for sent enda:-)
Redigert 06.04.2018 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
07.04.2018 kl 10:22 9318

Stig Remoy baulks at brokers over his ‘pay as you go’ deal
Olympic Shipping chief admits his new two-year fixture is not initially worth 24 months of charter hire – but backs contract model

March 7th, 2018 23:00 GMT
by Darrin Griggs
Published in OFFSHORE
Olympic Shipping chairman Stig Remoy has said a long-term charter signed with Reach Subsea is profitable and has many more committed days of work than some brokers have guessed.

“It is a great contract for us, actually. The more the market grows, the more benefit we get out it,” Remoy told TradeWinds, deflecting questions over an implied trigger mechanism on rates.

Oslo-listed subsea contractor Reach announced the two-year charter for the Norwegian private owner’s 106-metre light construction vessel, the Olympic Challenger (built 2008), this week.



The contractor announced few details, telling investors the charter was “structured in a way that enables Reach to offer a competitive subsea service to our clients”.

As Remoy confirmed for Trade­Winds, brokers had correctly interpreted that statement to mean the deal was a “pay as you go” contract.

Under such contracts, only a limited number of days in each year of a charter are firm commitments. Several small subsea contractors have disappeared in the downturn, but nimble Reach has used the model to great effect, keeping bids to clients low.



One broker said: “The days of ‘pay as you go’ will come to an end but we are not there yet.

“It is interesting to me that owners are still willing to go down this route of giving charterers a bit of faith that they will end up using the ship. But we are seeing more owners who just want firm commitments.”

The broker added that perhaps Reach had “only four months of commitments each year” under the 24-month deal, which works out to about 32% of the term.

Remoy rejected that estimate, telling TradeWinds that it was “much more”, but he refused to be drawn on the number of firm days, or day-rate levels.

“We are very comfortable with the day rates. Based on the agreements we have now with banks, it is more than interest and instalments,” he said.

Remoy also pointed to the charter of the 93-metre Olympic Delta (built 2015) as a “pay as you go” deal with Reach’s Swedish co-operation partner MMT.

That ship is believed to have been guaranteed for about 160 days in 2017.

But Remoy said: “MMT kept it running the whole year [in 2017].” He added the minimum number of contracted days for the vessel had been increased for 2018.

Reach’s other main long-term commitments are for one ship each from Ostensjo Rederi, Havila Shipping and SolstadFarstad. It reported unaudited numbers that it sold 588 vessel days of work to its end-clients in 2017.
Jæims Bånn
08.04.2018 kl 07:48 9196

Olympic Delta ligger nå ved Aberdeen Windfarm.
Den skuta har ikke hatt mange timene fri siden den ble hyret inn.

Oppdatering for aktivitet i mars kommer senest 15.april.
Ut ifra Marine Traffic bør det bli fine tall.
macland
08.04.2018 kl 23:57 9075

Takker james.du jobber godt,jeg prøver å ha et avslappet forhold ettersom beholdningen øker litt etter litt. Vi er iallefall 2 som tror på muligheter her.
PetroMonkey
09.04.2018 kl 08:40 9011

Happy Monday ...

All of these pressed vessel and ROV margins and rig rates are great for the oil companies ...... the vessel owners and service providers need their own little OPEC, but no one is disciplined enough to do it. Sad, but true. It's been years of well run Reach in a market that simply doesn't care to pay attention, and the only reason that can be is the margins.

On the other hand, moving upstream to the money flowing out of the ground, the first PEN Dussafu well is completed and everthing went well :-) They who sit on the oil money dictate the market who is more than willing to cut each others throats. And when the rates do get good, everybody runs out and builds too many boats destroying the good market cutting eachothers throats in a different kind of way. It's like a no win situation.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/04/BW-Offshore-har-fullfoert-foerste-broenn

Jæims Bånn
09.04.2018 kl 10:50 8880

Havila Subsea ligger på sitt vante sted før oppdrag.
Regner med den tøffer til sjøs iløpet av ettermiddaggen.
Jæims Bånn
09.04.2018 kl 10:53 8160

Marginer eller ei.. REACH har levert varene så det holder siste året. Før eller senere vil dette prises inn, om ikke annet i noen kortere rally.
Se intervjuet med Remøy, det blir ikke lett å få tak i skuter til denne type avtale lenger.
keane
10.04.2018 kl 13:42 8101

Der tippet oljeprisen 70 dollar fatet...helt utrolig at man fortsatt kan få kjøpe Reach askjer på 2,4!!?? Latterlige lave kurser...venter på en kraftig reprising her nå!
Jæims Bånn
10.04.2018 kl 14:26 8089

Se på Subsea7. 2 feite på en dag.
Her vil det dryppe på fler, tror jeg.
Jæims Bånn
10.04.2018 kl 14:30 8093


kommentar 13:11 - 10.04.2018
Johann D. Sundberg
Aksjemarkedet gikk klokelig nok ikke av hengslene da ratene for ankerhåndteringsskip gikk til himmels etter påske.

Eksplosjonen i ratene kan imidlertid være et første signal om at det går mot lysere tider for den gjeldsrammede næringen, selv om superratene i forrige uke var spesielle.

Og når – og hvis – de lysere tidene kommer, ligger det an til det ekspertene ofte kaller en «reprising» av offshorerederienes aksjer.

Da gjelder det å finne aksjene med størst potensial for kursoppgang.

Et virkemiddel i jakten kan være å se på hva aksjene er verdsatt til i regnskapene, altså bokført egenkapital per aksje.

Man skal ikke legge for stor vekt på regnskapsførte verdier, men man kan ikke ignorere informasjonen heller. Revisor har tross alt signert og gått god for tallene.

Bokført egenkapital per aksje for Dof, Solstad Farstad, Havila Shipping og Siem Offshore ligger på henholdsvis 1,74 kroner, nærmere 17 kroner, godt over 30 kroner og 3,76 kroner.

Med andre ord innebærer et scenario der børskursen stiger til bokført verdi at Dof-aksjen skal opp 125 prosent.

Samme regneøvelse tilsier at Solstad Farstad skal tredoble seg, mens Havila Shipping skal mer enn tredoble seg. Siem Offshores potensial i så måte er på 74 prosent.

Men det er alltid et men. For det første vil første kvartal trolig gi underskudd og reduksjon i bokført egenkapital for alle.

Det er verdien av skipene som avgjør egenkapitalen. Selv om rederiene allerede har nedskrevet skipene, er det et åpent spørsmål hva de egentlig er verdt i dagens svake marked.

Og rederienes hovedproblem er gjelden, som det skal mer enn noen uker med supergode rater til for å løse.

Se bare hva som skjedde i Dof. Selv etter en stor refinansiering i 2016, måtte selskapet i fjor høst hente inn nye penger for å løse en ulmende gjeldskrise i det deleide datterselskapet Dof Subsea. Det førte til kursras på Oslo Børs.

Siem Offshore har også gjennomført en de facto refinansiering ved salg av en virksomhet og to skip til Subsea 7.

For Solstad Farstads del er det kjent at de forhandler med kreditorene til et av datterselskapene og utfallet er ikke gitt.

Havila Shipping har også kun gjennomført en refinansiering.

Og felles for alle rederiene er at gjelden er så stor at de balanserer på en ganske stram line. Det skal ikke mange feilskrittene til før det går galt.

Og da blir de prisgitt et aksjemarked som for tiden ignorerer regnskapene som revisorene har signert.

Jæims Bånn
10.04.2018 kl 19:53 8048

Olympic. Challenger gjøres klar. Skal vi avslutte uka med 7. skip i jobb?
macland
11.04.2018 kl 05:05 7984

God morgen. Var innom MT. Kanskje du får rett Jæims. Havila tok løs ved midnatt og er på tur nordover til Mariafeltet og jobb for wintershall.
Redigert 11.04.2018 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
macland
11.04.2018 kl 08:15 7944

Ser ikke det er nevnt her ,så legger det inn. MMT har forrige uke forlenget kontrakten med Stril Explorer.Den nye kontrakten har en varighet på 18 måneder, og fartøyet - som ble levert i 2010 - skal brukes til forskjellige undersøkelses-relaterte prosjekter, opplyses det.

- Fartøyet har vært på kontrakt med MMT siden april 2014 og Møkster er stolte av å styrke relasjonen med MMT fremover, skriver det Stavanger-baserte offshorerederiet i meldingen.
Jæims Bånn
11.04.2018 kl 08:30 7943

Stril explorer har surveyor ombord og masse jobb framover...
Gaote
11.04.2018 kl 13:45 7895

Siste oppdatering fra megler Smekk for det europeiske subsea skip markedet de nærmeste ukene er 49 % utnyttelse av den totale flåten, 15 % i opplag og 4 % på verft. Det skulle tilsi at 32 % av flåten er tilgjengelig på kort varsel. (for 2 uker siden var tilsvarende tall 46%, 16% og 4 %)
macland
12.04.2018 kl 21:37 7781

En krevende aksje :) .Hverken kjøpere eller selgere. Kun Challenger som ligger ved kai nå. Kan ikke skjønne at ikke Reach har mer inntekt enn til "maten". Det rimer dårlig med veksten,,eller er det først når de føler seg store nok at belønningen kommer??
marco83
14.04.2018 kl 18:02 7704

https://fromthesouthsea.com/2018/04/06/more-for-less-tier-2-contractors-is-where-capacity-will-leave-the-market/

Interessant lesning fra en knakende flink kar! Verdt å notere det han sier jer
Redigert 14.04.2018 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
14.04.2018 kl 19:12 7685

Takk for linken.
Jeg opplever det som om reach er mye mer på hugget nå enn for et år siden. Så gjenstår det å se om det er med bakgrunn i drifta...
Som skribenten nevner så er det urasjonelt å øke flåten i et marked som er mettet. Da må jo tanken være at de mener de tilbyr et bedre produkt enn konkurrentene er i stand til..?
Jæims Bånn
15.04.2018 kl 11:17 7621

Da er tallene kommet.
Aktiviteten er vesentlig høyere på alle parametre enn 2017.
Nå kommer årsrapporten med skuteoppdatering 27.
Q 1 i slutten av mai med ny regnskapsmodell og det viktigste av alt: hvordan er rateutviklingen??
Slettet bruker
15.04.2018 kl 11:35 7587

Nå mangler vi i realiteten kun noen små drypp om rater og/eller rammen i en og annen kontrakt slik at vi kan regne hjem volumøkningen med god samvittighet. Enn så lenge så blir vi holdt på pinebenken.
Redigert 15.04.2018 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2018 kl 11:37 7605

Reach Subsea er en sånn typisk aksje som kan ta av fullstendig når den får oppmerksomhet på tall og stabile kontrakter fremover. Denne kan lett oppnå 10-20 når omsetningen kommer i gang.
Jæims Bånn
15.04.2018 kl 13:46 7567

Som de viste til i Q4 så er det smådrypp av godt betalte jobber, mens majoriteten sannsynligvis fremdeles er rett over breakeven.
Ble bekreftet i forrige uke fra selskapet at ratene svinger som Ole Ivars?
keane
15.04.2018 kl 20:21 7493

Tallene i dag er jo knallsterke i forhold til i fjor..og trenden vil jo bare bli sterkere og sterkere...:-)
Slettet bruker
16.04.2018 kl 10:30 7391

Er jo ikke nødvendig å nevne det, men markedet lar seg altså ikke påvirke av "positive" tall. Det kan jo være mulig at størrelsen på innsiden og konsentrasjonen av aksjene på et relativt begrenset antall hender faktisk er en en hemsko for minoritetsaksjonærene på kort sikt, og noe som holder andre interessenter på avstand.

Eller sagt på en annen måte; er REACH nå definert som en utbytteaksje, eller en mulig oppkjøpskandidat ? Er det det som ligger i NORTH sin omtale av REACH som en strategisk investering ?

Hvordan skal man ellers få avkastning på investeringen i REACH som retail/småaksjonær ?
Redigert 16.04.2018 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Orcelle
16.04.2018 kl 10:47 7383

Svært lovende statistikk, 2018 blir et kanonår for REACH. Anbefaler virkelig folk å se på muligheten for å kjøpe REACH via NORTH som er priset under verdien på børsnoterte assets og net cash, og som i tillegg får 200 mill + tilbake på skatten..
macland
16.04.2018 kl 16:07 7325

bæærnt kan ha en del rett i det han skriver. Hav gjør vi små da?? For egen del er det meningen å sitte tolmodig og håpe på at kursstigning tvinger seg fram. Det enten av at de tjener penger etterhvert og kan betale utbytte. Eventuellt ha et lite håp om oppkjøpstilbud. Blir ikke riktig for meg å selge med så liten fortjeneste når jeg har vært her så lenge. Vil heller plukke en og annen aksje når jeg har råd.
macland
17.04.2018 kl 07:43 7250

Og da var Challenger og i gang..ps..ser ut som den hadde en runde og går til Killingøy.
Redigert 17.04.2018 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
17.04.2018 kl 10:17 7208

Ingen som sperrer for å handle billig idag?
Slettet bruker
17.04.2018 kl 10:30 7196

Med fraværende etterspørsel så er ikke det nødvendig heller. Makan. Bortsett fra den regelmessige plukkinga av av små poster av Holme så er det knapt bevegelser i boka. Også bulken da.........
Jæims Bånn
21.04.2018 kl 21:06 7053

Noen har vært på byen,rappa olympic Challenger og seilt hjem??
?
Redigert 21.04.2018 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
macland
22.04.2018 kl 03:06 7005

endelig dro den Jæims Normand ligger til ankers,men kanskje ikke helt uten rate? Dette ser ikke svart ut.
Jæims Bånn
22.04.2018 kl 07:23 6981

Normand skal på 90 dager+ kontrakt "late april, early may".

Første stopp for OC er Sassnitz i Tyskland.
Vindkraft eller minerydding?
Stol70
22.04.2018 kl 21:06 6893

Stol70 skrev Innlegget er slettet
Fonn i Southampton. Må være noe på gang, da dette ikke er naturlig plassering for å vente på ny jobb?
Jæims Bånn
23.04.2018 kl 00:00 6870

Tror det. Var ikke fotball i byen denne helga...?

Viking Neptun må vel være ferdig med denne walk to work snart. Tror det blir neste skip i Haugesund.
Kommer flåteoppdatering med årsrapporten til uka.
Jæims Bånn
23.04.2018 kl 08:15 6906

Og nå byr subc7 på mcdermott.
Denne sektoren er i ferd med å bli interessant..