Ved oppkjøp, hva mener du er minste pris?

Newsman
PHO 18.08.2019 kl 18:41 11853

Det har vært noen debatter rundt mulig oppkjøp.

Hvilken minstepris er du villig å selge for?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 23:36 2637

For meg så endret en del seg når et kinesisk farmasi selskap kom inn i bildet. Jeg leser at flere tror at oppkjøp nå ikke er sannsynlig og det er jeg til en viss grad enig i. Problemet eller fordelen, alt etter som, med Kina og kinesere er at de tenker på en helt annen måte enn det trauste nordmenn gjør. Etter at det ble mer trøkk på økonomien og de åpnet opp for mer markedsøkonomi i Kina har de virkelig tatt for seg i økonomien. Jeg håper PHO har en så spriket avtale med Asieris at den ikke kan 'misforstås', jeg tror Daniel Schneider har god kontroll for hva de driver med. Jeg har et inntrykk av DS at han er en meget erfaren mann som har vært ute i flere vinternetter før og gjør det som er riktig for Photocure. Avtalen de har fått i stand med Cevira ser jo slik ut.

Jeg stoler uansett ikke på Kina, slik har det vært lenge. De overkjører små nasjoner og tar for seg på en måte vi i vesten ikke er vant til. Vi ser, et bud på kr 150,- +- fra et amerikansk selskap (som selvsagt blir avvist) hadde fått fart i kursen og trolig kinesiske farmasi selskap. Det er viktig å få kursen opp, få frem verdien og potensiale som ligger i selskapet. Dagens prising er helt latterlig etter mitt syn, et bud løfter kurs og interesse. Vi må få betalt for mulighetene dette selskapet har jobbet seg frem til, dagens aksjonærer fortjener å få godt betalt på den ene eller andre måte.
Haltopen
19.08.2019 kl 21:01 2823

Hva tror du om mulighetene og potensialet for BLC i Asia og spesielt Kina?
Londonmannen
19.08.2019 kl 20:26 2905

Medisinmannen
Med all respekt å melde så forsøker jeg ikke å finne negative ting med PHO. Jeg har ståltro på PHO, men jeg er oppriktig bekymret for at kinesiske interesser kan ha fått litt for stor appetitt etter å ha fått øye på Cevira. Jeg tviler ikke på at de også har latt sine øyne hvile på PHO og sett det flere av oss andre ser. Da ser de også et selskap med et vanvittig stort potensiale som er priset langt lavere enn det burde være.
såpe i øynene
19.08.2019 kl 20:18 2919

De har ingenting Medisinmannen. I mellomtiden ser de aksjen bygge moment, men forstår ikke hva som utfolder seg. Med tanke på hvor lenge enkelte har holdt på har de allerede gått glipp av betydelig gevinst. Det er nok fremdeles et meget tidlig stadie i Photocure kursens utvikling, men vi har sett før med andre selskaper som sitter på unike produkter at det kan gå fort. Mens vi ventet øker vi litt hver gang økonomien tillater det. Når Photocure nå skal erobre verden er det veldig hyggelig at driftige Kinesere også er med. Photocure er i dag for liten til å kunne erobre Asia alene. Med partnere vil enda et uvirkelig stort marked åpne seg til glede for pasienter, myndigheter, forsikringsselskaper, og aksjonærer.
Medisinmannen
19.08.2019 kl 19:28 2999

Londonmannen, jeg har gjort business med kinesiske selskaper. Ja, man kan bli lurt. Gjør man en god jobb så blir man ikke lurt. Kinesiske selskaper er hverken bedre eller dårligere enn vestlige. Der som her så finnes det gode og dårlige selskapet.

Nå er dere en liten gjeng som leter etter negative forhold rundt Photocure og det ser ut som dere ikke har mye krutt i pungen. Det eneste dere kommer med er kritikk av kinesisk business og High Seas. Nå ser sistnevnte ut til å gå bedre og business i Kina er en gammel myte som kun norske nisser tror på. Hva har dere igjen da?
SørenE
19.08.2019 kl 18:59 3042

Hej Norge

AH: Nå er vi i gang :-) -- ville være dejligt med den melding.

Mønsteret fra sidste uge fortsætter --- nogen vil ind :-) -- stadig høj omsætning.
Det gode spørgsmål er om der er nogen der får "lov" at komme ind inden melding og Cevira fase 3 bliver offentlig gjort senere på ugen eller næste -- virker bare sådan.
Det var dagens konspiration :-)

Den glade Dansken
Tålmodig 2-4 kvartaler
Slettet bruker
19.08.2019 kl 18:33 3087

Det at det ikke er meldt er nok greit innenfor. De har informert om at Asieris ville gå igang med fase 3 umiddelbart.
Men jeg mener også at de godt kunne informert.
Det er forskjell på at de vil gå igang og idag opplyst om at "Nå er vi i gang med fase 3"

Det ville vært en enkel og endatil "gratis nyhet/melding"

Dette kunne helt klart gitt noe i media og således vekket enda flere.
Redigert 19.08.2019 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2019 kl 18:24 3114

Dersom selskapet skulle valgt å dele ut 5 mill usd i utbytte så hadde det gitt 2 kr per aksje. Peanøtter. Bare en melding om forsiktig start av tilbakekjøp ville trolig løftet kursen mer uten å bruke en krone. Videre ville de som vil kjøpe aksjer i PHO fått langt sterkere konkurranse enn i dag og kursen ville kunne gå mye på det.
risksøker
19.08.2019 kl 18:23 3115

Enig i at vi nå trenger hjelp fra selskapet til å løfte kursen. Det som forundrer meg er at vi ikke har hørt fra selskapet angående oppstart av fase III i China. For et hvilket som helst annet selskap ville oppstart av fase III være en stor nyhet.
focuss
19.08.2019 kl 18:14 3140

For egen del frykter jeg hverken oppkjøp eller konkurranse i overskuelig fremtid. Skulle jeg dristet meg med et råd til styre så skulle det vært å begynne tilbakekjøp av egne aksjer. Slike aksjer kan fungere som betalingsmiddel når realisering av trinn tre i Schneiders Strategi. Dersom styret selv mener selskapets verdi er undervurdert slik Simply Wall Street gjør så kunne de nå kjøpt egne aksjer med enorm rabatt. MW hadde selvfølgelig blitt grinete med hvem bryr seg om det. Tror en litt smart tilbakekjøpings strategi fort kunne løftet aksjen 20-40 kroner. Bare en melding om de vil gjøre det kunne sent aksjen opp mange kroner.
Redigert 19.08.2019 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 17:49 3185

Patent i USA utløper november 2020 om ikke det blir forlengelse ifølge Edison.

Patent protection expires in the EU in September 2019 and in the US in November 2020 (however, we assume there are residual sales due to the drug/device combination nature of Hexvix/Cysview)

Patent Expiration: Nov 6, 2020
https://www.drugpatentwatch.com/p/NDA/022555

Eller,
https://www.pharmacompass.com/patent-expiry-expiration/cysview-kit
Redigert 19.08.2019 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Hayen
19.08.2019 kl 17:44 3199

Bud er kun risiko hvis 90% takker ja.
Jeg tror uansett at bud nå vil være for lavt til at det skjer.

Effekten av 'nei takk til bud' vil deretter bli mye oppmerksomhet, og godt mulig en kurs (på Ose) som så passerer tilbudsprisen fra selskap x.
Redigert 19.08.2019 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
risksøker
19.08.2019 kl 17:31 3244

Enig i det du skriver. Skal vi få et akseptabelt bud på PHO må kursen først kraftig opp. Kursen nå 56, er utgangspunktet for et bud. Vi kan max forvente 50% i et bud hvis det kom nå. Det er derfor en stor risiko å ha slik lav kurs på PHO. Vi skulle raskt ta ut kursen fra ifjor på 64 og deretter ath på 150. Det var en god start i dag. Var det informasjonen om fase III i China som drog kursen. Vi fikk ingen info. fra selskapet.
Londonmannen
19.08.2019 kl 17:09 3295

Nei, det er ikke merkelig. Kina representerer en betydelig innsparing i produksjonskostnader og det tiltaler vestlige ledere. Økonomer har en tendens til å se seg blinde på tall og hvordan de kan øke profitten. Men i sin iver etter å øke profitten glemmer de risikoen de løper ved å flytte produksjonen til Kina. Kina krever jo innsyn i patentet for å få innpass til det forjettede prodsuksjonsland.

Det som er merkelig er at vestlige ledere ikke er mer skeptiske til regimet i Kina og hvordan kineserne driver forretninger. Nå er det vel heller ikke bare Ola Dunk som blir lurt i Kina. Men at Ola Dunk som tydeligvis foretrekker å handle på billigkjeder som Plantasjen, Ikea og Clas Olson, og tror han gjør gode kjøp, vitner jo om en kultur der man søker konstant etter det som koster lite, og ikke etter kvalitet. Da er det ikke rart at en nasjon, som er gjennomsyret av tankegangen at det billigste anbudet vinner, også har mange ledere som prioriterer pris foran kvalitet. For slike ledere er det naturlig å flytte produksjonen ut av Norge og over til et billigland, f.eks. Kina. Er man i tillegg en smule naiv oppi det hele, så smiler nok kinamannen ekstra bredt. Jeg er blitt fortalt at i enkelte land i Afrika har de et eget uttrykk for billigvarer produsert i Kina. Og det er ikke positivt.

Sikkert mye bra med Kina, men man skal vite hva man begir seg inn på. Men at det er et enormt stort marked skal jeg ikke benekte. Ei heller at landet er rikt og at selskaper i Kina har dype lommer. Så at en potensiell oppkjøper er kinesisk, skal vi slett ikke utelukke.
Haltopen
19.08.2019 kl 16:31 3389

Med flere suksessive kvartaler med positiv inntjening og sterk vekst er både kursen høyere og oppkjøpspotensialet større. Hvis Photocure kan kvantifisere et snev av det store potensialet for markedsandeler eller SoC i form av inntjening, er nok budet rett rundt hjørnet. At en potensiell budgiver regner seg frem til at potensialet er 20% markedspenetrasjon for BLC vil det ikke betale mer enn en brøkdel av dette i form av bud av selskapet. Hvorfor skulle det det når Photocure selv bare kan vise til 0,5 – 1% markedsandel i dag, og mål om $20-25M USD omsetning for 2020, og kursen er 55 kr? Det er tross alt ingen garanti for at BLC blir en gedigen suksess i USA, og hvorfor skulle en oppkjøper betale overpris og ta all risiko videre?
Slettet bruker
19.08.2019 kl 16:01 3458

Ja her har vi vel ett eksempel til på vår fantastiske ceo som trur att de 5 mil usd skall betales i tre omganger. Men eg
trur han blander det med de 3 milepæler som skall utbetales efter hånd som de uppnås. De 5 mil kommer nok som en
betalning i Q3. Og har våre fantastiske selgere ikke klart att selge mer en ett halvt scope var på ett kvartal, så bør de
nok finne seg noe annet att gjøre.....
focuss
19.08.2019 kl 15:50 3496

Scoopfinder skrev

"Da virker det mest fornuftig med oppkjøp fremfor å la Pho innta Kina på samme måte som USA."

At PHO skal gjøre i Kina slik de gjør i USA er fullstendig uaktuellt. Det er ikke det som er alternativet.
Redigert 19.08.2019 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 15:47 3500

Prøv att følg med lite i alle fall, så vidt eg vet har ikke PHO søkt patent verken på Cevira eller Cysview i Kina.
Men de har skaffet seg rettigheter på att utvikkle og selge Cevira i hele verden. Men nær det gjeller cysview kan
hvem som helst lage en kopi fra og med neste måned og selge i hele verden. Utom i USA som de må vente til april
neste år nær patentet går ut. Var dette førståligt eller er det mer du behøver vete.
Slettet bruker
19.08.2019 kl 15:24 3574

You think a bud will come in Q3? With the Cevira payment they should be cash positive by some margin......
Scoopfinder
19.08.2019 kl 15:17 3598

Jeg er heller ikke begeistret for Kina, men jeg har en følelse av at Kina før eller senere kan ønske BLC.
Da virker det mest fornuftig med oppkjøp fremfor å la Pho innta Kina på samme måte som USA.

Hvis ikke de gjør som Pafo antyder, at de driter i alle reguleringer og lager en kopi.
Men det gjorde ikke Asieris med Cevira :-)
Redigert 19.08.2019 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Medisinmannen
19.08.2019 kl 15:14 3313

Flott at vi har eksperter på Kina her inne. Det er merkelig at så mange som blir lurt i Kina og vestlige selskapet fortsetter å satse der? Kan det være at det er en Ola Dunk holdning? Kjetil Hestdal hadde samme holdningen.......


Tidligere hadde man samme holdning til Japan...m

Når Photocure er cash positiv så kommer budet. Det føler jeg meg veldig sikker på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2019 kl 15:09 3336

LM
Schneider skjønner dette, det kan vi ta for gitt. Så skjønner han i tillegg noen her på forumet ikke skjønner og det er at den organisasjonen, kompetansen og infrastrukturen Pho har bygget har en merverdi. Åpen dør inntil USA`s blærekreft miljøer har også en merverdi som han åpenbart er opptatt av å realisere. Dette er det som skal benyttes når vi kommer til steg 3 i strategien.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.08.2019 kl 14:54 3376

Får da inderlig håpe at vi har et styre i PHO som ikke består av nedsnødde nolduser og som ikke skjønner en dritt av selskapets potensiale. For i så tilfelle sitter vi med et stort problem.
At kinesere eller andre har gjort seg opp en formening om både Cysview og Cevira er jeg ikke i tvil om. Og man skal søren ikke grave dypt eller ha noe spesielt velutviklet intellekt for å skjønne at PHO sitter på produkter som har et enormt potensiale. Det burde være nok å lytte til fagmiljøet i USA og deres positive holdning til Cysview. Cevira har tydeligvis fått gluggene opp på en del fagpersoner i Kina og da vet vi fra tidligere at ting kan gå raskt.

Men jeg er slett ikke overbegeistret for Kina og deres måte å drive forretning på. Ethvert selskap som roter seg opp med kinesiske interesser må vite hva de gjør og innse risikoen med et slikt engasjement. Jeg håper DS og resten av ledelsen i PHO er seg sitt ansvar bevisst og ikke lar seg bondefange av fagre løfter og utsikter til enorme inntekter. For selv om Kina er et enormt marked og mulighetene for enorme inntekter er store der borte, så handler dette om at Kina er et tveegget sverd der mang en industrileder i dag angrer bittert på at han flyttet produksjonen til Kina. De stjeler ideer og patenter og er kyniske i forretninger.

La oss håpe at PHO er inneforstått med hvilket marked de begir seg inn i.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2019 kl 14:10 3480

Scoopfinder
Så jeg regner med at du synes det er unødvendig med en verdivurdering dersom bud mottas. Deg om det, men å gjøre en verdivurdering gjøres helt uavhengig av når budet kommer. Hva resultat av verdivurderingen vil bli kan selvfølgelig endres med tid. Skjønner jo dette er helt fremmed for deg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2019 kl 14:05 3491

Før en kjøper, Asieris eller andre, kan legge inn bud så må de lage en verdivurdering for presentasjon til sitt styre for godkjennelse. La oss si vurderingen endte på 1000 kr for å ta ett tall, så ville styre på toppen av dette bestemme en bud strategi. La oss si at kursen er 55 og kjøperen er enige med seg selv i at i PHO sitter det stort sett bare idioter så de forsøker ett bud på 100 kroner, da de regner med at i PHO så er det ingen som skjønner hva selskapet kan bli verdt.

Da er det bra for PHO at Schneider har vært tydelig på at potensialet er enormt og målet er SoC. Slikt kan gi et bidrag til at budet ikke blir alt for stupid. At ledelsen har tro på eget selskap er en god ting for oss aksjonærer. Men som sagt å tenke oppkjøp nå mener jeg har lite for seg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.08.2019 kl 14:01 3504

Såpa, du er i en helt annen divisjon intellektuelt.
Det er ingen som tør å diskutere med deg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
såpe i øynene
19.08.2019 kl 13:54 3524

Nå må du være snill. Gå en luftetur og prøv å unngå polet. Vi som jobber synes dine kopimaskin konspirasjoner har en tendens til å bli litt voldsomme. Lag en egen tråd om bilene, osv. På Photocure tråder hører liksom ikke slikt hjemme.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 13:49 3537

Jeg innrømmer mer enn gjerne at det er meget jeg ikke vet.
En av de tingene som nå jeg tenker på er at dersom en ser på Asieris sin pipeline så tyder den på at Cevira fase 3 har kommet ca. 25% ut i prosessen. Hvor lang tid kan det ta å få dette gjennom?
Hvordan er prosessen i Kina kontra eksempelvis Europa og USA mht tidsbruk.
På meg virker det som kineserne er veldig på hugget ift å få dette gjennomført snarest mulig og jeg antar ut fra hva jeg leste igår at det er velvillighet og forståelse for at Cevira vil være et meget bra produkt.
Dersom noen har peiling på slikt, hvor fort kan det teoretisk gå når en legger til grunn at det er Kina vi snakker om?

http://www.asieris.cn/index.php/about/en_pipeline
http://www.asieris.cn/index.php/content/175

Har lest meg opp litt på denne for å skjønne bedre hvordan det foregår, men tenker mest på tidsaspektet og at dette er Kina....
https://farmakologi.portfolio.no/read/80336e60-c05f-4be3-b5fc-f8eab456aee1
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.08.2019 kl 13:49 3540

Ja, akkurat. Men det behøvde de ikke gjøre med Cysview.
En sentral beslutning om å utstyre Kina med BLC, så .....pang
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 13:48 3545

Det er rett hadde de bare ville bruke det i Kina, så hadde de aldri gått med på den her avtalen. Men de vil selge Cevira
i resten av verden og.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.08.2019 kl 13:44 3551

Kina lager allerede kopier av Porsche mm
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.08.2019 kl 13:44 3558

Poenget er at Kina kunne finne på å drite i patenter og godkjennelser.
:-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.08.2019 kl 13:43 3563

Focuss, du skjønte tydeligvis ikke svaret mitt. Det der er potensialet om flere år og har ingenting med hvordan investorer ville verdsette Pho i dag.
Det er slike drømmer som forteller meg at du aldri har investert før. I så fall hadde du gått skoene av deg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 13:41 3573

Du må begynne tenke Scoopy Cevira er en global avtale som PHO har patent på i 11 år til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2019 kl 13:39 3580

Herregud. På Cevira er det fortsatt 10 år med patent.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2019 kl 13:38 3583

Sjakknøtt
Skulle det kommet ett bud nå så er det mye mulig det ville ligget i området du nevner. Derfor er det viktig at styret har gjort en jobb for å etablere hva som er en fornuftig pris. Scoopfinder skjønte ingenting av det så jeg gjentar det like godt så kan han stave seg rolig gjennom det.

"Hvis et selskap virkelig ønsker å kjøpe Photocure så vil de gjøre en grundig hjemmelekse først.En av de viktigste tingene de vil gjøre er å lage scenarier som grunnlag for NPV beregninger.Dette må gjøres for alle områder PHO i dag er aktive og også for nye områder en kjøper tenker de ønsker å satse. I tilfellet Asieris vil et typisk nytt område være Kina. Per i dag finnes det ikke meg bekjent noen analyser som forsøker å etablere verdien av Photocure. Analysene til selskap som Norne og Edison er totalt ubrukelig i en slik sammenheng. Det samme gjelder analysen til Simply Wall Street.

Hvis man først bare gjør en vurdering basert på USA så må de begynne med vurdere hvor stor del av det amerikanske markedet som realistisk kan vinnes og der må de akseptere at det foreligger usikkerhet. Selv ville jeg sett på si fire scenarier, med markedsandel 10,20,40 og 70% markedsandel. En slik analyse vil vise at utfallsrommet når det gjelder verdi vil være så enormt at det vil være vanskelig å konkludere. Det neste trinnet vil da være å gi disse scenariene en sannsynlighet for at de vil oppnås og basert på det beregne en Økonomsk Forventningsverdi.

Hvordan skal PHO være forberedt på å motta et mulig oppkjøpstilbud? Første bud vil selvfølgelig være at styret må selv få gjort en verdivurdering av PHO og hva den verdien kan utvikles til.Uten at styret kjenner verdipotensialet av eget selskap kan de bare glemme å tro de ivaretar aksjonærenes verdier på en forsvarlig måte. Slike beslutninger skal ikke baseres på analyser av typen "tenk på et tall" Selv mener jeg det er alt for tidlig å tenke oppkjøp. Vi må først bl.a få mer kjøtt på beinet i forhold til utviklingen i USA"
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
19.08.2019 kl 13:36 3589

Der har du et poeng for en gangs skyld, Pafo. Kina kan finne på noe slikt. Men hvorfor gjorde ikke Asieris det med Cevira ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 13:34 3594

Helt klart scoopy de betaler sikkert 10 mrd før cysview nær de kan lage en kopi og få godkjend før 25 mil.
Da snakker vi BIG money.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Haltopen
19.08.2019 kl 13:30 3606

Of course. Alle ville solgt til den prisen i et hypotetisk drømmescenarie.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare