Hvem vil Frontline kjøpe opp først? Hunter eller Okeanis?

Frodon
FRO 19.08.2019 kl 19:38 12386

Hvis Frontline skulle kjøpt enda flere skip nå, hvilke selskap er mest attraktive å kjøpe opp?
Reserven
11.09.2019 kl 16:58 1892

Fra side 6 i presentasjonen HUNT holdt i dag på Pareto Oil & Offshore Conference:
https://mb.cision.com/Main/1339/2901505/1104153.pdf

- Bareboat rate first 6 months: USD 11,500/d
• Potential for dividends from Q1 2020
• TCE Cash Break-Even first 6 months of USD 18,900 per day, excluding ECO and scrubber savings

I følge figuren/illustrasjonen på samme side er TEORETISK TCE Cash Break-Even inkludert ECO- & Scrubber-savings
= USD -7.640 (USD minus 7.640)
Nok flere som trakk på smilebåndet av den.

Redigert 11.09.2019 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Empire
11.09.2019 kl 19:10 1813

Takker. Jomfruturen skal være litt underbetalt, men sa de noe om hva den er etter 6 mnd? Ser Hunter pooler opp med tankers international, noe som virker som et bra valg.

Blir en god cashflow så lenge minus, minus fortsatt blir pluss :)
Reserven
11.09.2019 kl 19:54 1780

Har ikke mer info enn det som står i presentasjonen - var ikke på Pareto konferansen. Finner ikke noe info om bareboat rate etter første 6 mnd. Kankje noe mer i morgendagens FA?

På side 6 i presentasjonen står også:
• Lower all-in cost of capital in first 9-12 months

Hvilket vel indikerer høyere bareboat rate etter første 6-12 måneder?

----- ----- ----- ----- ----- -----

På side 4 i presentasjonen er det under «Hunter Group ASA Oslo Axess ("HUNT")» kommet til en ny boks "Future opportunities?" ved siden av de 2 kjente boksene "Indicator AS" og "Hunter Tankers AS"
Fredly har planer :)

----- ----- ----- ----- ----- -----

Tror følgende sider av presentasjonen også er interessant for bare FRO aksjonærer:
7: 2017-2025 oil production & consumption growth
8-11: VLCC supply/shortage og seilingsruter
12: MGO vs. HSFO spread
15: Scrubbers have been misunderstood
18: US oil export forecast by IEA
19: Going forward, the marginal barrel is 2-3x farther away
20: Forskyvninger av raffineri-fordelingen
22: 2022 shortage of ~ 11 VLCCs
24: 74 VLCCs scheduled for scrubber installation remaining ‘19

Redigert 11.09.2019 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Reserven
11.09.2019 kl 20:21 1750

Fra side 3 i presentasjonen:
• Open to outright asset sales, M&A, ship for shares, long-term time charters, etc.
GamlePU
14.09.2019 kl 21:39 1394

Kan muligens gi en kjempemulighet i Frontline da fraktvolumet vil stupe sammen med ratene. Regner med at all tank faller kraftig på mandag. Vi får utvilsomt en spennende uke..
Reserven
14.09.2019 kl 21:49 1381

Har liten tro på større ratefall, heller at den forventede rateøkningen blir mindre eller uteblir. Ettermontering av scrubbere pågår for fullt, som tar flere VLCCere ut av drift for 45-60 dager

Innlegget er slettet av Reserven

Vanskelig å vite hva som er situasjonen, vi trenger mere informasjon om skadeomfanget. Faller tankmarkedet tror jeg det heller er kjøpsmulighet, enn starten på en langvarig nedtur.
Reserven
14.09.2019 kl 22:30 1324

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2019/09/14/6956743/droneangrep-kan-ha-rammet-saudi-arabias-oljeproduksjon-hardt

Droneangrep kan ha rammet Saudi-Arabias oljeproduksjon hardt
Saudi-Arabias daglige oljeproduksjon kan være redusert med fem millioner fat etter angrepene natt til lørdag, sier kilder til Wall Street Journal og Reuters.


"Angrepene natt til lørdag ble gjennomført med droner, og Houthi-bevegelsen i Jemen har tatt på seg ansvaret. De rammet to anlegg tilhørende det statseide Saudi Aramco. Et av dem var prosesseringsanlegget i Buqyaq, som regnes som verdens største.

Buqyaq-anlegget fjerner svovel fra råolje, og er en viktig brikke i den saudiarabiske oljeindustrien. Oljen fraktes fra Buqyaq til transitthavner i Persiabukta og Rødehavet, eller til lokale raffinerier. Det anslås at anlegget kan prosessere opptil 7 millioner fat olje om dagen."



Faller Buqyaq-anlegget ut for lengre tid, og med IMO-2020 rundt hjørnet, bør det tilsi betydelig øket etterspørsel etter US Permian olje, som er lett og lavsvovel. Lang seilingsdistanse = behov for flere VLCCere.

Dubai-børsen er åpen på søndager, man kan sjekke via den for å se markedsreaksjonene i regionen.
Reserven
15.09.2019 kl 01:07 1177

Snek meg forbi betalingsmuren til WSJ og leste hele artikkelen.
Den sier egentlig lite annet enn overskriften «Saudi Officials Say Oil Production to Return to Normal Levels by Monday»

At råolje produksjonen går som normalt på mandag, ihvertfall iløpet av neste uke, er sikkert riktig.

Men artikkelen sier ingen ting spesifikt om skadene på Abqaiq raffineriet i Buqyaq, og når det er tilbake til normal produksjon. Er et oljeraffineri som har brent, tilbake i normal drift i løpet av 48 timer?


Alt WSJ artikkelen sier om raffineriet:

"The drone attacks Saturday hit Hijra Khurais, one of Saudi Arabia’s largest oil fields producing about 1.5 million barrels a day, and Abqaiq, the world’s biggest crude stabilization facility, which processes seven million barrels of Saudi oil a day, or about 8% of the world’s total output.

The damage at Abqaiq will reverberate throughout the kingdom’s oil fields. It is where the Saudi industry turns crude oil into specific grades, such as Arabian Extra Light, requested by customers.

The Ghawar field, the world’s largest, and the Shaybah field, which produces a million barrels a day, also reported disruptions due to Abqaiq’s problems, the people familiar with the matter said.

But prolonged disruptions to Abqaiq, the world’s biggest crude stabilization facility, could result in significantly higher fuel prices, some analysts said."


Redigert 15.09.2019 kl 01:30 Du må logge inn for å svare

Man vil vel trekke på lagrene både i Saudi Arabia og i USA. Det er vel ikke helt umulig at tankratene kan stige.

https://uk.reuters.com/article/saudi-aramco-fire-reaction/instant-view-4-reactions-to-attack-on-saudi-oil-facilities-idUKL2N26507H

“It takes 19-20 days to ship Ras Tanura (Saudi) to Singapore, but 54 days from Houston to Singapore. So U.S. ‘relief’ will take time. The real issue here is how much stocks the Saudis have to supply the market until their production is fixed.
Frodon
15.09.2019 kl 10:54 947

Det er mulig at 1 million fat i daglig produksjon blir borte en stund. Kan eks USA eller Russland dekke opp tapet i produksjonen hvis olje prisen blir høy?

Det jeg hørte var at USA har "nødlagre" av olje så det er snakk om at de vil bruke av dette. Saudi har også eksterne lagre i Nederland og Egypt. I den siste pressemeldinga fra Saudi skal de komme med mere informasjon om skadeomfanget om 48 timer. Kanskje litt flaks at det er helg slik at USA og Saudi har litt tid på seg å snu seg rundt og få litt på plass før markedene åpner.

USA har 416 millioner fat crude oil på lager ifølge siste rapport. Lagrene er 2% under gjennomsnittet. Det er ekskl. de strategiske lagrene. Antar at man kan trekke en del på de ordinære lagrene i en slik situasjon og hvis prisen går så høyt som man tror.
Ellers har OPEC landene kuttet produksjonen med 1,2 mill fat per dag, men en god del av dette er produksjon i Saudi Arabia.
Redigert 15.09.2019 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 11:27 889

Det blir spennende å følge med på ;) Hvis lagre bygges ned pga dette, skal de sannsynligvis bygge lagrene opp igjen etterpå ;)

I en artikkel på sidene 8+9 i FA 18.09, og denne online artikkelen (kun for FA abonnenter)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/17/6957279/spetalen-satser-pa-tank
står det at Spettet er blitt storaksjonær i Okeanis med 286.433 aksjer.
Frodon
17.09.2019 kl 22:02 528

Jeg tror journalisten bommer, Spetalen har nok eid aksjene mye lenger og nå står navnet hans på aksjene. Hvis du ser på omsettingen i aksjen, når ble de 286.433 aksjer omsatt? ;)
Redigert 17.09.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare

https://preview.mailerlite.com/k5t5t5/1247614363397788598/j5n9
"…. Red.anm: Iht Okeanis nettsides aksjonæroversikt er ikke Spetalens inngang helt fersk – han har vært inne minst siden slutten av august ettersom Tycoon var oppført per 1.september og oversikten oppdateres månedlig."

Hehe, godt de rydder opp 😉

Hvorfor går kursen opp når Spetalen kjøper og ikke når jeg anbefaler aksjen? 😜

https://finansavisen.no/forum/thread/32339/view

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/19/6961910/fredriksen-og-frontline-er-sulten-pa-flere-av-de-aller-storste-tankskipene

Fredriksen og Frontline er sulten på flere av de aller største tankskipene
John Fredriksen dropper opsjonene på å utvide med flere Suezmax-tankere. Nå er det Frontlines stortankflåte som skal økes.


«Det skjer samtidig som de største råoljetankskipene nå kan leies ut i spotmarkedet for 36.800 dollar dagen, mens meglerhuset Kepler Cheuvreux anslår at gjennomsnittsinntjeningen neste år vil stige til 72.000 dollar pr. skip pr. dag.

Torsdag kom meldingen om at Fredriksens børsnoterte tankrederi, Frontline, velger ikke å benytte seg av retten det hadde til å kjøpe ytterligere fire Suezmax-tankere i tillegg til de ti som det nylig ble inngått avtale om overtagelse av fra oljehandelsselskapet Trafigura.

Rederiet viser til at hovedfokuset fremover vil være på VLCC-ere – Very Large Crude Carriere; råoljetankskip på rundt 300.000 dødvekttonn – der det ønsker å utvide med flere fartøyer.

– Vi økte kraftig gjennom vårt kjøp av ti Suezmax-ere fra Trafigura og er tilfredse med eksponeringen selskapet nå har i denne aktivaklassen, sier Fredriksens tanksjef Robert Hvide Macleod.

Når Fredriksen nå vil vokse med flere stortankere, vil oppgjørsmodellen kunne bli den samme, med en kombinasjon av nyutstedte aksjer i Frontline og kontanter.»