Hvem vil Frontline kjøpe opp først? Hunter eller Okeanis?

Frodon
FRO 19.08.2019 kl 19:38 45537

Hvis Frontline skulle kjøpt enda flere skip nå, hvilke selskap er mest attraktive å kjøpe opp?
Redigert 21.01.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Empire
11.09.2019 kl 19:10 6769

Takker. Jomfruturen skal være litt underbetalt, men sa de noe om hva den er etter 6 mnd? Ser Hunter pooler opp med tankers international, noe som virker som et bra valg.

Blir en god cashflow så lenge minus, minus fortsatt blir pluss :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2019 kl 16:58 6838

Fra side 6 i presentasjonen HUNT holdt i dag på Pareto Oil & Offshore Conference:
https://mb.cision.com/Main/1339/2901505/1104153.pdf

- Bareboat rate first 6 months: USD 11,500/d
• Potential for dividends from Q1 2020
• TCE Cash Break-Even first 6 months of USD 18,900 per day, excluding ECO and scrubber savings

I følge figuren/illustrasjonen på samme side er TEORETISK TCE Cash Break-Even inkludert ECO- & Scrubber-savings
= USD -7.640 (USD minus 7.640)
Nok flere som trakk på smilebåndet av den.

Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2019 kl 10:52 6967

Innlegget var ironisk ment, men jeg feilet åpenbart. Beklager.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2019 kl 00:53 4457

Aldri all-in. Har mange forskjellige egg i kurven, og noe FRO egg har vært der en god stund  :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2019 kl 00:50 4456


http://vxz.eu/2019-09-11__FA_26__Fredriksen-betalte-rekordpris
Altså ikke alltid like gjerrig, eller skyldes det en FA forveksling?
http://vxz.eu/2019-09-11__FA_40__Skilt-ved-fødselen

Ellers er det i Unacasten en bør jobbe. De «Satser på sokkelestledelse» og alle ansatte får 1.000 kroner året i sokketillegg:
http://vxz.eu/2019-09-11__FA_24-25__Unacast_satser_på_sokkelest-ledelse
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
spurswild
10.09.2019 kl 23:50 4468

Da antar eg du er all-in i hunter… Alt aent ville være idiotisk :). Selv har eg veldig tro på frontline
.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2019 kl 23:28 4486

Fra en artikkel på side 20 i FA 11.09:
"– Jeg har ingen problemer med å regne hjem en verdijustert egenkapital i Frontline på 150 kroner ett år frem i tid, sier Kepler Cheuvreux analytiker Petter Haugen."

Og hvis jeg mishandler kalkulatoren tilstrekkelig hardt og lenge nok, har jeg ingen problemer med å regne hjem en verdijustert egenkapital i Hunter på 210 kroner to år frem i tid  ;)

Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.09.2019 kl 23:04 4652

Da må du slutte å tvile på deg selv ;););) Dnb tok Fro inn i porteføljen sin, da er det ofte noen dager til med oppgang hvis ikke det kommer en ny tweet ;)

Burde ikke Fro kjøpe Hunter nå, som tilbakekjøps summen er usd 60 mill pr VLCC, lool. Er det ikke alltid en triks og fiks Fredriksen måte å gjøre det om til gull? Fro kjøper billige VLCC og Hunter tar tapene eller no?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
moneymachine
09.09.2019 kl 22:49 4663

Sluttet på HOD og $9,06 i USA...80,80 NOK.

Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Empire
09.09.2019 kl 18:29 4792

Tja, egentlig ikke. Jeg skrev jo at jeg ikke hadde veldig tro på det selv, men det er hyggelig at SFL "kjøper" tankskip. I debatten om hva FRO skal bruke penger på, er da Hunter ute. Dnb er ute med ny ellevill oppdatering i dag og det bygger seg opp til et storkjøp, skulle man tro aksjekursen.

Ser det er flere som har gjort en god jobb i forhold til å regne på caset både for SFL og Hunter. Lite innspill i debatten er at charter-out fra SFL sannsynligvis ikke vil være flat over de 5 årene, men størst først og synkende. Det er vel den "faste biten".

Så er spørsmålet om det kanskje også er en variabel bit i kontrakten?

Hyggelig å være i Fro, selv om det tok litt tid å knekke 80. Det rister i salgsknappen :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.09.2019 kl 08:14 5053

Perfekt treff av deg Empire 💪

«Hunter Tankers har inngått en avtale om å selge tre skip for så å lease de tilbake»

«Avtalen er inngått med John Fredriksens Ship Finance»

https://aksjelive.e24.no/article/4q0MKg
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 22:39 5327

Det var veldig morsomt, du gjorde i hvert fall meg glad, haha ;)

Synd VLCC ratene gikk noe ned igjen, men det var kanskje for mye å håpe på at de skulle holde seg så høyt allerede nå? Håpet var at Suezmax ratene skulle komme etter og ikke at VLCC ratene skulle gå ned. Hva tror du om rate utviklingen de neste ukene?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 22:36 5326

Har du sett på skipene dems, alder osv, om noe er av interesse å kjøpe opp?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Empire
01.09.2019 kl 18:01 5432

Ny tråd og greier. Det var ment mer som et morsomt innspill, siden flere på denne tråden er nettopp investert i enten OCY eller SFL. Jeg har nok liten tro på det selv, men man vet jo aldri :)

Ole86 sitt forslag er kanskje en bedre vei å se, når det kommer til "hvem som snakker med hvem".

Det er spennende tider i tank.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Ole86
01.09.2019 kl 15:55 5478

Aner ikke. Har hørt rykter om at de har jobbet med Oman Shipping, men vet ikke om noe materialiserte seg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 15:01 5502

Aaa, ok, da misforsto jeg, beklager det 😊

Hvem tror du Hunter har lagd avtale med nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Ole86
01.09.2019 kl 09:01 5627

De har jo en del VLCC, men kommentaren var at jeg tror SK Shipping kjøpte VLCCen fra Hunter.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 21:28 5769

Hva har SK Shipping som Frontline kan ønske å kjøpe?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 18:09 5857

Med dagens rater er det bare å seile, og HUNT vil tjene penger "som gress" :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 13:04 5978

Personlig tror jeg Hunter har signert denne avtalen med OCY. Tiden vil vise, uten tvil positivt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Empire
31.08.2019 kl 11:33 6027

Når du sier det, så lurer jeg på om jeg har lest det samme i en rapport/her på forumet, rundt den tiden salget ble gjennomført, men jeg kan huske feil. Tipper du har rett.

Jeg ser på den sales-leaseback avtalen som en måte for Hunter å hente inn tiltrengt cash på. De skaffer seg spillerom i forhold til at de nå kan vente på at de får den "riktige prisen" for resten av skipene sine. Om denne avtalen er fundamentet til en større avtale som inneholder flere skip og om SFL eller OCY er inne i bildet, er ren spekulasjon fra min side. Jeg tror som sagt at det er cash Hunter trenger og dette gir de noe tid/rom i forhold til de forpliktelser de har fremover, etterhvert som flere skip blir levert fra verft.

Arne Fredly er litt som "bygde tøsen" nå. "Vi snakker med alle" sier han og det blir spennende å se om "Hunter, the asset play" blir den gullgruven som Hunter aksjonærene håper på, eller om de føyer seg inn i rekken der f.eks Team tankers tilslutt endte opp. Hunter sitter på skip, det kan ingen ta ifra de, men det er nå de snart skal/bør lande en avtale som det renner honning av til aksjonærene. Den siste delen er gjerne den vanskeligste :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Cutter
31.08.2019 kl 02:24 6185

Fordon: Det er selgers marked nå. Fortsetter i 3 år
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 00:01 6201

 
http://vxz.eu/2019-08-31__FA_20__Hunter-snakker-med-alle-sier-Fredly
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.08.2019 kl 22:35 6249

Jeg håper det er OCY de har signert med, men sannsynligheten er kanskje større for SFL pga relasjonen Fredly/Fredriksen. Regner med at Fredly har sendt ut en del anbud, men det hadde vært litt typisk JF med SFL sales leaseback avtale og oppkjøp av Hunter med Frontline aksjer?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.08.2019 kl 22:10 6278

Okeanis er billig pr dags dato i forhold til verdien VLCC blir solgt for nå. Men det er noe helt annet hva de største aksjonærene ville akseptert som en salgspris. Hvor stor sannsynlighet er det at grekerne vil ha bytte deal med aksjer i Fro?

Okeanis har guidet utbytte fra Q4/19-Q1/20, så et eventuelt oppkjøp burde komme før det. Okeanis har også sagt at hvis ikke selskapet blir priset mer riktig før 2021, vil de vurdere salg av skipene og utbetale pengene i utbytter.

Fra analysen til Pareto:
"By the end of Q4 the company will have all its vessels in the water, and we expect EBITDA to grow from ~USD 6m in Q2 to USD 200m next year. Even without any value appreciation (but adjusted for ageing) we see NAV above NOK 120 by 2021; when OET will start divesting ships unless the share price reaches more meaningful levels"
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 22:02 6287

Tror ikke at Fredly selger hvis han ikke får ønsket pris. Da seiler han heller. Selge kan han gjøre "når som helst" senere.

Basert på det JF sier, virker det som han har god tid med å kjøpe, flere måneder.

Litt rart hvis JF forventer at ratene skal stige kraftig (og bratt) fremover. Stiger ratene, stiger også "brukt"prisen på "nye" skip. Men JF regner vel med å kompensere det med stigende FRO kurs. Isåfall er Fredriksen - helt som forventet - "kun" interessert i å kjøpe med >=90% oppgjør i FRO aksjer og <=10% oppgjør i cash.

Ikke sikker på om regnestykket til JF går opp hvis han er for gjerrig.

----- ----- ----- ----- ----- -----

22.05.2019, 16:35:30   https://newsweb.oslobors.no/message/477661
31.05.2019, 07:30:11   https://newsweb.oslobors.no/message/478359
"The Company has received a bid from a third party buyer for two of its
Newbuildings at an en bloc sales price
of USD 196m (USD 98m per vessel) and the
Company is currently in advanced discussion with the buyer in finalizing a sale."


Var det likelydende avsnittet i begge børsmeldingene bare en Fredly finte?

Ser slik ut når det identiske avsnittet i begge børsmeldingene sier at HUNT har fått et en bloc (samlet) bud på to av VLCCene, men så langt bare har solgt en. Enten har kjøperen begge børsmeldingene referer til, trukket seg, HUNT forhandler videre med kjøperen, eller avsnittet er en Fredly finte for at andre interessenter (som i utgangspunktet ikke ville betale Fredlys minstekrav på USD 98m) skulle få ut finger'n.

Når "The Company has received a bid from a third-party buyer for two of its Newbuldings at an en-bloc sales price of USD 196m (USD 98m per vessel)." gjentas i dagens Q2 rapport, fremstår det enda mer som en Fredly finte for at en (les: JF) som er interessert i å kjøpe alle 7 VLCCene, skal få kalde føtter og høyne budet.

JF er altfor proff til å falle for noe sånt. Dessuten har han sine "underbetalte spioner" overalt og er 24/7/365 oppdatert på hver eneste liten shipping-skrue som beveger seg 1/100 mm.

Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.08.2019 kl 21:57 6294

Takk for svar. Hvilket steder har du likt best å reise til og hvorfor?

Det er enklere å holde formen med ei ung kone ;);) Ja, aksjer tar tid, det er helt sikkert. Det ser ikke ut som det er mange som har tid nok til å skrive fornuftig på HO, selv om de legger ned mye tid her. Godt vi har skribenter som blant annet deg, Empire og Surik her ;)

Hva slags programmer skriver du? Tok du skrittet opp til å lage apper også? Tid har vi egentlig nok av, bare snakk om prioriteringer :)

Det ser ut som en gjenganger, hardt arbeid og EK-bevis. Synd jeg ikke begynte med utbytte aksjer langt tidligere, men nå ligger de i bunnen og genererer fremtid...

Heldig, flaks, dyktig...sikkert ikke tilfeldig at du tok valget å kjøpe aksjer i Microsoft, Google og Amazon ;) Var det mye fordi du var "inn" i IT verden? Kjøpte du boka eller aksjene først i Amazon?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 21:42 6290

 
Empire:  «Vet vi hvem kjøperen var, utover "far-east buyer"?»

Ingen andre skip i denne listen
https://www.q88.com/Ships.aspx?letter=H
med samme spec som Hunter Atla, Laga & Saga.
Men kan være at skipet (skrog 5457) ennå ikke er døpt. 2 måneder til levering 31.10.2019.

Klikket meg igjennom listen, fra A til 0-9, og søkte på 299,750 (Dwt).
Tar til sammen 2-3 minutter med CTRL+F > CTRL+C > CTRL+V for hver bokstav, etter at du har gjort CTRL+F > 299,750 for A.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Empire
30.08.2019 kl 17:32 6391

Takk, det har du også reserven :)

Jeg er ikke uenig i deg om at både hunter (sannsynligvis) skal selge og Fro skal (forhåpentligvis) kjøpe. Det er prisen og regnestykkene du presentere som jeg egentlig ikke har noen tro på. De virker dyre for en Fro aksjonær som vet at det alltid kommer nye muligheter jmf F.eks "griselista 2018" som inneholder mange spekulative nybygg og de er på vei ut i markedet nå.

Det er greit å ha med seg at det du referer til er adjusted CBE, med en del forbehold i forhold til f.eks lånebetingelser og besparelser i forhold til hvordan spread utvikler seg for drivstoff.

Som Surik nevner, så er faktisk break even på i overkant av 23 000 Usd/day. De fleste tankselskaper ligger +/÷ 20 000 usd/day, så skulle være rart om Hunter drifter sine skip på halvparten, ihvertfall med tanke på at de ikke har driftet ett eneste skip enda. I forhold til eco besparelse er f.eks distansen en viktig multiplikator, så det er vanskeligere for meg som Frontline aksjonær å kjøpe det gullet som du, hunter aksjonær, prøver å selge meg. Ihvertfall når jeg vet at Fro sin driftsorganisasjon går Hunter (sin ikke-eksisterende?) en høy gang hva gjelder både oppnådde rater, drivstoff priser og ikke minst historisk avkastning til aksjonærene.

Jeg sier du kan få aksjer for de baljene og lite cash, men vi må bare vente på at vennen til Fredriksen (DnB) har pumpet den noe mer opp ;)

Spennende hvem Hunter har inngått en sales leaseback med. OCY og SFL er kanskje to gode "norske"kandidater, utover det selskapet som kjøpte det første skroget? Vet vi hvem kjøperen var, utover "far-east buyer"?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 16:40 6427

Ny DN artikkel som kan leses uten DN abonnement:
https://www.dn.no/shipping/john-fredriksen/kathrine-fredriksen/cecilie-fredriksen/kathrine-fredriksen-ryktene-om-var-utfasing-er-altsa-betydelig-overdrevet-den-er-faktisk-helt-feil/2-1-663810
Kathrine Fredriksen: – Ryktene om vår utfasing er altså betydelig overdrevet – den er faktisk helt feil
Kathrine Fredriksen sier at hun og søsteren Cecilie fortsatt vil ha en sentral rolle i familiens imperium.


Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 16:32 6439

Empire, du har flere gode argumenter - men overser Fredly-coatingen og Fredly-propellene ;-)
http://vxz.eu/2019-06-18__FA_6-7__Arne-Fredly_Vi-gjør-det-vi-har-sagt-vi-skal
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 15:53 6468

I ifølge Hunter har alle deres VLCCere en CBE på USD 8.300/dag:
http://vxz.eu/2019-03-07__HUNT_17__Investor-Presentation@DNB_Oil-Offshore-&-Shipping-Conference_2019

Og etter dagens melding om bedre finansiering enn banklån, bør CBE også reduseres litt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Surik
30.08.2019 kl 13:42 6535

(12 500 000 USD/180 dager) + 24 500 USD (BE for VLCC) = 93 944,44 USD/dag.
For å tjene inn den høyere kjøpesummen ved levering 6 måneder før.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 13:31 6552

Tror IKKE vi snakker dagrater over BE, men inkludert.
Aldri hørt om noe annet, bortsett ifra i presentasjoner fra rederier.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Surik
30.08.2019 kl 13:19 6575

Mulig jeg begynner å bli sløv når det nærmer seg helg men snakker vi 60-70 000 USD over BE, dvs 85-90 000 USD i dagrater (i snitt)?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Empire
30.08.2019 kl 10:17 6614

I siste handelen som Fro gjorde, så betalte de 92,5M usd for en Vlcc som er klar i mai 2020. Det er altså 12,5M Usd opp i forhold til den prisen du nevner, da med ca. 6 mnd tidligere levering for det skroget som Hunter solgte til nevnt pris.

Spørsmålet er fremdeles, hvor mye må ratene være på, for at en tidligere levering (f.eks hunter sitt skrog med levering i høst) skal lønne seg hvis man antar en kjøpspris på 105M Usd for "hunter skroget"?

Er det ingen som kan svare på det eller har dere regnet på det og sett at ratene for 6mnd tidligere levering må være helt sinnsyke for at dette regnestykket skal gå opp og Fro tjene noen kroner på å gå opp 12,5M Usd i kjøpspris siden forrige kjøp?

Det er kanskje en grunn til at Fro ikke kjøpte det første "hunter skroget" og heller betalte drøye 5M Usd mindre for et resale med en seinere levering?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Surik
30.08.2019 kl 08:22 6704

Nei, det blir bare gjetning. De det er snakk om lenger opp her, Okeanis, er vel kanskje ikke så bort i natta? 8 VLCCer, 4 Suezmaxer og 3 Aframaxer.
Alt henger vel på pris, det er vel ikke typisk JF å kjøpe dyrt i et marked hvor "alle" mener det ser lovende ut?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare