Hvem vil Frontline kjøpe opp først? Hunter eller Okeanis?

Frodon
FRO 19.08.2019 kl 19:38 15322

Hvis Frontline skulle kjøpt enda flere skip nå, hvilke selskap er mest attraktive å kjøpe opp?
Reserven
11.09.2019 kl 16:58 3168

Fra side 6 i presentasjonen HUNT holdt i dag på Pareto Oil & Offshore Conference:
https://mb.cision.com/Main/1339/2901505/1104153.pdf

- Bareboat rate first 6 months: USD 11,500/d
• Potential for dividends from Q1 2020
• TCE Cash Break-Even first 6 months of USD 18,900 per day, excluding ECO and scrubber savings

I følge figuren/illustrasjonen på samme side er TEORETISK TCE Cash Break-Even inkludert ECO- & Scrubber-savings
= USD -7.640 (USD minus 7.640)
Nok flere som trakk på smilebåndet av den.

Redigert 11.09.2019 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Empire
11.09.2019 kl 19:10 3099

Takker. Jomfruturen skal være litt underbetalt, men sa de noe om hva den er etter 6 mnd? Ser Hunter pooler opp med tankers international, noe som virker som et bra valg.

Blir en god cashflow så lenge minus, minus fortsatt blir pluss :)
Reserven
11.09.2019 kl 19:54 3064

Har ikke mer info enn det som står i presentasjonen - var ikke på Pareto konferansen. Finner ikke noe info om bareboat rate etter første 6 mnd. Kankje noe mer i morgendagens FA?

På side 6 i presentasjonen står også:
• Lower all-in cost of capital in first 9-12 months

Hvilket vel indikerer høyere bareboat rate etter første 6-12 måneder?

----- ----- ----- ----- ----- -----

På side 4 i presentasjonen er det under «Hunter Group ASA Oslo Axess ("HUNT")» kommet til en ny boks "Future opportunities?" ved siden av de 2 kjente boksene "Indicator AS" og "Hunter Tankers AS"
Fredly har planer :)

----- ----- ----- ----- ----- -----

Tror følgende sider av presentasjonen også er interessant for bare FRO aksjonærer:
7: 2017-2025 oil production & consumption growth
8-11: VLCC supply/shortage og seilingsruter
12: MGO vs. HSFO spread
15: Scrubbers have been misunderstood
18: US oil export forecast by IEA
19: Going forward, the marginal barrel is 2-3x farther away
20: Forskyvninger av raffineri-fordelingen
22: 2022 shortage of ~ 11 VLCCs
24: 74 VLCCs scheduled for scrubber installation remaining ‘19

Redigert 11.09.2019 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Reserven
11.09.2019 kl 20:21 3041

Fra side 3 i presentasjonen:
• Open to outright asset sales, M&A, ship for shares, long-term time charters, etc.
GamlePU
14.09.2019 kl 21:39 2694

Kan muligens gi en kjempemulighet i Frontline da fraktvolumet vil stupe sammen med ratene. Regner med at all tank faller kraftig på mandag. Vi får utvilsomt en spennende uke..
Reserven
14.09.2019 kl 21:49 2689

Har liten tro på større ratefall, heller at den forventede rateøkningen blir mindre eller uteblir. Ettermontering av scrubbere pågår for fullt, som tar flere VLCCere ut av drift for 45-60 dager

Innlegget er slettet av Reserven

Vanskelig å vite hva som er situasjonen, vi trenger mere informasjon om skadeomfanget. Faller tankmarkedet tror jeg det heller er kjøpsmulighet, enn starten på en langvarig nedtur.
Reserven
14.09.2019 kl 22:30 2632

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2019/09/14/6956743/droneangrep-kan-ha-rammet-saudi-arabias-oljeproduksjon-hardt

Droneangrep kan ha rammet Saudi-Arabias oljeproduksjon hardt
Saudi-Arabias daglige oljeproduksjon kan være redusert med fem millioner fat etter angrepene natt til lørdag, sier kilder til Wall Street Journal og Reuters.


"Angrepene natt til lørdag ble gjennomført med droner, og Houthi-bevegelsen i Jemen har tatt på seg ansvaret. De rammet to anlegg tilhørende det statseide Saudi Aramco. Et av dem var prosesseringsanlegget i Buqyaq, som regnes som verdens største.

Buqyaq-anlegget fjerner svovel fra råolje, og er en viktig brikke i den saudiarabiske oljeindustrien. Oljen fraktes fra Buqyaq til transitthavner i Persiabukta og Rødehavet, eller til lokale raffinerier. Det anslås at anlegget kan prosessere opptil 7 millioner fat olje om dagen."



Faller Buqyaq-anlegget ut for lengre tid, og med IMO-2020 rundt hjørnet, bør det tilsi betydelig øket etterspørsel etter US Permian olje, som er lett og lavsvovel. Lang seilingsdistanse = behov for flere VLCCere.

Dubai-børsen er åpen på søndager, man kan sjekke via den for å se markedsreaksjonene i regionen.
Reserven
15.09.2019 kl 01:07 2484

Snek meg forbi betalingsmuren til WSJ og leste hele artikkelen.
Den sier egentlig lite annet enn overskriften «Saudi Officials Say Oil Production to Return to Normal Levels by Monday»

At råolje produksjonen går som normalt på mandag, ihvertfall iløpet av neste uke, er sikkert riktig.

Men artikkelen sier ingen ting spesifikt om skadene på Abqaiq raffineriet i Buqyaq, og når det er tilbake til normal produksjon. Er et oljeraffineri som har brent, tilbake i normal drift i løpet av 48 timer?


Alt WSJ artikkelen sier om raffineriet:

"The drone attacks Saturday hit Hijra Khurais, one of Saudi Arabia’s largest oil fields producing about 1.5 million barrels a day, and Abqaiq, the world’s biggest crude stabilization facility, which processes seven million barrels of Saudi oil a day, or about 8% of the world’s total output.

The damage at Abqaiq will reverberate throughout the kingdom’s oil fields. It is where the Saudi industry turns crude oil into specific grades, such as Arabian Extra Light, requested by customers.

The Ghawar field, the world’s largest, and the Shaybah field, which produces a million barrels a day, also reported disruptions due to Abqaiq’s problems, the people familiar with the matter said.

But prolonged disruptions to Abqaiq, the world’s biggest crude stabilization facility, could result in significantly higher fuel prices, some analysts said."


Redigert 15.09.2019 kl 01:30 Du må logge inn for å svare

Man vil vel trekke på lagrene både i Saudi Arabia og i USA. Det er vel ikke helt umulig at tankratene kan stige.

https://uk.reuters.com/article/saudi-aramco-fire-reaction/instant-view-4-reactions-to-attack-on-saudi-oil-facilities-idUKL2N26507H

“It takes 19-20 days to ship Ras Tanura (Saudi) to Singapore, but 54 days from Houston to Singapore. So U.S. ‘relief’ will take time. The real issue here is how much stocks the Saudis have to supply the market until their production is fixed.
Frodon
15.09.2019 kl 10:54 2254

Det er mulig at 1 million fat i daglig produksjon blir borte en stund. Kan eks USA eller Russland dekke opp tapet i produksjonen hvis olje prisen blir høy?

Det jeg hørte var at USA har "nødlagre" av olje så det er snakk om at de vil bruke av dette. Saudi har også eksterne lagre i Nederland og Egypt. I den siste pressemeldinga fra Saudi skal de komme med mere informasjon om skadeomfanget om 48 timer. Kanskje litt flaks at det er helg slik at USA og Saudi har litt tid på seg å snu seg rundt og få litt på plass før markedene åpner.

USA har 416 millioner fat crude oil på lager ifølge siste rapport. Lagrene er 2% under gjennomsnittet. Det er ekskl. de strategiske lagrene. Antar at man kan trekke en del på de ordinære lagrene i en slik situasjon og hvis prisen går så høyt som man tror.
Ellers har OPEC landene kuttet produksjonen med 1,2 mill fat per dag, men en god del av dette er produksjon i Saudi Arabia.
Redigert 15.09.2019 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 11:27 2196

Det blir spennende å følge med på ;) Hvis lagre bygges ned pga dette, skal de sannsynligvis bygge lagrene opp igjen etterpå ;)
Reserven
17.09.2019 kl 21:25 1880

I en artikkel på sidene 8+9 i FA 18.09, og denne online artikkelen (kun for FA abonnenter)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/17/6957279/spetalen-satser-pa-tank
står det at Spettet er blitt storaksjonær i Okeanis med 286.433 aksjer.
Frodon
17.09.2019 kl 22:02 1839

Jeg tror journalisten bommer, Spetalen har nok eid aksjene mye lenger og nå står navnet hans på aksjene. Hvis du ser på omsettingen i aksjen, når ble de 286.433 aksjer omsatt? ;)
Redigert 17.09.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Reserven
18.09.2019 kl 10:25 1707

https://preview.mailerlite.com/k5t5t5/1247614363397788598/j5n9
"…. Red.anm: Iht Okeanis nettsides aksjonæroversikt er ikke Spetalens inngang helt fersk – han har vært inne minst siden slutten av august ettersom Tycoon var oppført per 1.september og oversikten oppdateres månedlig."
Frodon
18.09.2019 kl 12:30 1653

Hehe, godt de rydder opp 😉

Hvorfor går kursen opp når Spetalen kjøper og ikke når jeg anbefaler aksjen? 😜

https://finansavisen.no/forum/thread/32339/view
Reserven
19.09.2019 kl 20:56 1431

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/19/6961910/fredriksen-og-frontline-er-sulten-pa-flere-av-de-aller-storste-tankskipene

Fredriksen og Frontline er sulten på flere av de aller største tankskipene
John Fredriksen dropper opsjonene på å utvide med flere Suezmax-tankere. Nå er det Frontlines stortankflåte som skal økes.


«Det skjer samtidig som de største råoljetankskipene nå kan leies ut i spotmarkedet for 36.800 dollar dagen, mens meglerhuset Kepler Cheuvreux anslår at gjennomsnittsinntjeningen neste år vil stige til 72.000 dollar pr. skip pr. dag.

Torsdag kom meldingen om at Fredriksens børsnoterte tankrederi, Frontline, velger ikke å benytte seg av retten det hadde til å kjøpe ytterligere fire Suezmax-tankere i tillegg til de ti som det nylig ble inngått avtale om overtagelse av fra oljehandelsselskapet Trafigura.

Rederiet viser til at hovedfokuset fremover vil være på VLCC-ere – Very Large Crude Carriere; råoljetankskip på rundt 300.000 dødvekttonn – der det ønsker å utvide med flere fartøyer.

– Vi økte kraftig gjennom vårt kjøp av ti Suezmax-ere fra Trafigura og er tilfredse med eksponeringen selskapet nå har i denne aktivaklassen, sier Fredriksens tanksjef Robert Hvide Macleod.

Når Fredriksen nå vil vokse med flere stortankere, vil oppgjørsmodellen kunne bli den samme, med en kombinasjon av nyutstedte aksjer i Frontline og kontanter.»
Reserven
20.09.2019 kl 00:10 1320

Vil Fredriksen bare ha flere VLCC-ere, ikke flere tankskip av andre kategorier, er Okeanis da en aktuell oppkjøpskandidat?
Frodon
20.09.2019 kl 08:11 1232

Tror du ikke det er snakk om pris og etterspørsel? 😉 Uansett hvordan vi snur på det, er Okeanis mye billigere enn Hunter pr dags dato 😜
Frodon
20.09.2019 kl 14:11 1083

Har dere sett ratene idag? Rart at Frontline og Okeanis ikke stiger mer
Empire
20.09.2019 kl 18:44 946

De er vel det, men spørsmålet er kanskje om Fro, i motsetning til SFL, er interessert i å kjøpe skip som allerede har kontrakter, eller om FRO er mest interessert i å ha fleksibilitet i forhold til å dra nytte av et forventet sterkt spot marked?

Hva tenker du selv om en eventuell handel mellom de to?
Empire
20.09.2019 kl 18:53 935

Se rateøkningen litt i sammenheng med økning av bunkers priser. Der er positivt at rederne får dyttet dette over på befrakterne og det vitner om et bra marked, men det trenger jeg kanskje ikke å fortelle dere :)

Har kjøpt noe Fro i dag, så får vi se hvordan neste uke utspiller seg. 80 virker ihvertfall sterk.
Redigert 20.09.2019 kl 18:55 Du må logge inn for å svare

The Winter is coming… :) Er veldig positiv til Fro, men gikk et halvt år for tidlig inn i Fro. Bedrer meg :)
Frodon
20.09.2019 kl 22:04 793

Fikk du med deg dette?

"Da begynner det å bli bra kaos, siden noen får utsatt sin plass i køen for å installere scrubbere fordi andre byr høyere sum for å få byttet scrubber på sitt skip".

Skal vi regne med at Fro og Gogl har et fortrinn her, siden Fro eier scrubber selskapet?

Hva tenker du om alle shipping selskapene nå? Er det mulig å se hvem som kan bli vinnerne og hvem som kan bli taperne, eller er det for tidlig?

Hvis vi ser på noen enkle indikatorer, eks p/b og p/e:

- Frontline pb 1,3, pe 24,2
- BW LPG pb 0,9, pe -26,4
- Avance Gas pb 0,7, pe -14,6
- Ocean Yield pb 1,2, pe 192,9
- Höegh LNG pb 0,7, pe 28,7
- Oceanteam pb 0,4, pe 6,9
- TORM pb 0,7, pe 240,6
- Concordia Maritime pb 0,5, pe -4,2
- Okeanis Eco Tankers pb 0,9, pe -46,
- Golden Ocean pb 0,6, pe 65,8
- DFDS pb 1,5, pe 8,8
- Wallenius Wilhelmsen pb 0,4, pe 25,7
- Stolt-Nielsen pb 0,5, pe 41,3
- American Shipping pb 1,4, pe 55,5
- Belships pb 1,0, pe 8,6
- Wilh. Wilhelmsen A og B pb 0,4, pe 4,9
- Odfjell ser. A og B pb 0,5, pe -2,6
- Havyard Group pb 0,5, pe -1,4
- Viking Supply pb 0,4, pe 0,3
- Hunter Group pb 11,5, pe 131
Redigert 20.09.2019 kl 22:34 Du må logge inn for å svare

Du har glemt Hunter og ADS Crude Carriers.
Redigert 20.09.2019 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.09.2019 kl 22:35 746

Hunter kommer ikke bra ut på slike tall, siden de holder på å bygge opp selskapet, men jeg har lagt de inn i oversikten. ADS Crude Carriers fant jeg ikke tallene på. Har du dem?

Se på Wilh Wilhelmsen, hva er galt med det selskapet? Eller er de bare sykt billig??

Fredly og oss større aksjonærer selger ikke Hunter med slike flotte utsikter i tankmarkedet, vi vil nok se kurser langt over 10 kroner på Hunter pluss fete dividender
Frodon
20.09.2019 kl 23:09 706

Hvorfor Hunter istedenfor eks Frontline og Okeanis? Hvilke andre selskap tror du blir vinnerne utover?

Har ikke sett disse tallene selv, men mange av disse selskapene er ikke i tank.... Som sagt er eg dypt inn i fro og liker det selskapet og ser at min analyse ser til å gå inn, Kommer til å tjene bra på den. Liker nøkkeltall selv, men er viktig å ikke se seg blind på slikt. Spesielt i dette segmentet
Empire
21.09.2019 kl 11:54 477

Å være først ute med ny teknologi er ikke alltid optimalt. Hvis man spør Euronav, så snakker de om "second mover advantage" innen scrubbere, men det er gjerne enklere å se i ettertid hva som var smart å gjøre. Hvis teknologien fungerer og spread utvikler seg som de fleste tror, så bør "first mover" le hele veien til banken?

Det er vel en grunn til at Fredriksen har investert i scrubber selskap. Både for å trygge seg selv, men også tjene penger på det. Spørsmålet er kanskje om f.eks ole86 har rett i sin kritikk, men det jobbes nok kontinuerlig med å finne nye gode løsninger. Det er gjerne litt "learn by failing" i disruptive perioder når ny teknologi tas i bruk.

Jeg vil si at Fro er kanskje en av de klare vinnerne innen tank så langt. Meget god oppgang i aksjekurs, samt flåteutvidelse setter selskapet i" pole position" etter min mening. De prises kanskje ikke uten grunn til en premium.

Lpg har jeg ment vil få en ny reprising i høst og avance (som er mitt bet) har kanskje ikke hatt en like sterk sensommer/høst som fro, men jeg er fornøyd og segmentet tjener meget gode penger nå etter år med tildels store tap.

"Taperen" eller den som prestert mye dårligere enn forventningene, hvis man ser på aksjekurs vs rater er nok Golden og tørbulk segmentet. Golden har hatt en skuffende utvikling, eller mangel på utvikling, men jeg tror ikke det er tiden for å gi opp der. Tørbulk segmentet tjener penger som gress og kursen må vel da snart komme etter? Segmentet er kanskje mer kjent for sinnsyke oppturer og nedturer, enn de to andre nevnte. Kanskje vi snart ser ketchup flaske effekten også her?

Shipping har hatt et veldig bra år og vil sannsynligvis fortsette å ha det sett under ett, men noen selskaper vil nok gjøre det bedre enn andre innen samme segment, så velg med omhu.

F.eks Wilhelmsen prising over børs lider nok i større grad under handelskrig enn andre selskaper. Ved en løsning, så ser jeg for meg en reprising, da selskapet ikke har levert tall som tilsier noen krise etter min mening.
Redigert 21.09.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.09.2019 kl 13:22 416

Tja, jeg likte et intervju med 2020 bulkers fra Dnb markets. Der snakket de om at 2020 bulkers hadde truffet godt med timing av kjøpene sine når skipsprisene var lave. Det gjorde at de fikk lavere finansierings kostnader og at de da har et fortrinn på konkurrentene. Jeg har ikke sjekket ut om det stemmer, men det kan overføres til scrubbers. De som har kjøpt kvalitet (med service avtale?) til billig pris med lav finansierings kostnad, kan raskt bli vinnerne i den fighten. Det var guidet at det skulle ta 30-35 dager å gjøre prosessen med scrubbers. Flere selskap melder at de har tatt ut skipene sine fra tjeneste, ankommet til destinasjon for å få montert scrubbers, men pga forsinkelse har de blitt liggende å vente en stund. Noen bruker så mye som 60 dager på monteringen og da blir mange skip liggende i kø å vente på sin tur.

Så de første vinnerne er kanskje de som er ferdig med å montere scrubbers nå, hvis de ikke får problemer med scrubberne?

Okeanis Eco tankers er ca ferdig med alle sine monteringer, se listen under. Resten av skipene har scrubbers. VLCC`ene har scrubbers montert når de er ferdig bygget. Det kommer 2 stk nye VLCC den neste måneden.

19.6.2019 Aframax Poliegos ute i 30 dager montering scrubber
19.7.2019 Aframax Nissos Therassia ute i 35 dager montering scrubber
19.8.2019 Aframax Nissos Schinoussa ute i 35 dager montering scrubber
19.7.2019 Suezmax Milos ute i 30 dager montering scrubber
19.8.2019 Suezmax Kimolos ute i 30 dager montering scrubber
19.9.2019 Suezmax Folegandros ute i 30 dager montering scrubber, den har nettopp begynt nå

Har du hørt noe mer om problemene til Feen med scrubberne, som Frontline bruker? Blir Frontline sine skip liggende i kø når de skal montere scrubbers i Q4 2019? Jeg har også veldig tro på Frontline, og det var nok lurt å sikre tilgang til fuel. Hadde de bare hatt monopol på fuel... ;)

Flex LNG har gjort det enda dårligere enn Gogl. Av det jeg ser i analyser nå, venter de 2-3 måneder med høye rater innen LNG før ratene går mye ned igjen. Det høres ikke bra ut... Det er flere analyser på Gogl som bommer nå. Litt usikker på hva som skjer, om analytikere bommer, sover eller gjør det med vilje, men flere venter lavere utbytter i Gogl i 2019 enn de allerede har utbetalt. Kommer det et nytt løft når feilene blir oppdaget?

Jeg fant heller ingen krise i Wilhelmsen, men da er det en kandidat til å gå opp 150-200% hvis de fortsetter å tjene penger.
Er det noen som vet hva som kan være galt med disse selskapene? De er priset vanvittig billig på disse indikatorene

Oceanteam pb 0,4, pe 6,9
Wilh. Wilhelmsen A og B pb 0,4, pe 4,9
Viking Supply pb 0,4, pe 0,3
Redigert 21.09.2019 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Empire
21.09.2019 kl 14:34 361

Har ikke hørt noe mer om feen, kanskje ole86 har en update?

Glemte helt gass segmentet. Ja, de er ihvertfall taperne som du sier. Det tilhører jo års syklusen, så det er kanskje ikke så rart at meglere mener det. Det begynner dog å skje ting med flytende lagre i Kina for vinteren, så det er enda håp på en god tilstramning, før ratene på ny bikker nedover når snøen nok engang trekker seg tilbake. Flytende lagre var en av hovedriverne for lng fjor, så man kan jo håpe at de blir det i år også :)

Hvor mye utbytte er det de ulike meglerne mener H2 2019 vil gi for Golden? Jeg ser ingen grunn til at ikke eps og utbytte skal bli bedre H2 enn H1, når man ser på snittratene for Q3 så langt. Oppnådde snitt dagrater for Golden vil jo ligge under og det er klart man skal sitte lett gjennom Q4 når man ser på historien, men mine forventninger er et sterkere H2 enn H1 på utbytte siden fra Golden.