Folkemøte - flertall av nordlendinger vil ha forlenget jernbane

polemiker
NRK 19.08.2019 kl 21:20 521

Snodig greier. Hva med å spørre om hvor mange nordlendinger det er som er positiv til at Norge betaler hver eneste nordlending 26.000 i året de neste 10 årene?
Redigert 19.08.2019 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
polemiker
19.08.2019 kl 21:37 514

Det vil koste 130 milliarder bare å bygge denne banen. Altså 260.000 per nordlending. De er ikke i nærheten av å ha et befolkningsgrunnlag for at dette prosjektet kommer til å bli lønnsomt de neste 100 årene. Dermed kommer det en årlig regningen for å subsidiere denne strekningen.

Noni
19.08.2019 kl 22:38 500

En kan ikke tenke bare på lønnsomheten når det gjelder jernbane. En jernbane
ligger der i årevis, og gir livsgrunnlag for halve Norge, ja Nord-Norge er halve
Norge, og hvorfor skulle ikke halve Norge ha jernbane?
Jeg må innrømme for de som har lest mine tidligere innlegg, at jeg tenkte negativt jeg også, men etter å ha lest her på forumet har jeg forandret mening, og det må være lov.
Hvis oljepengene skal benyttes til varige investeringer, er jernbane et varig prospekt som vil komme innbyggerne i Nord-Norge til gode i evigheter.
Slettet bruker
19.08.2019 kl 22:41 496

Nei,Nøni.

Geltn skal brukes her hvor døm skapes se, nemlig Vestlandet gett.
-sannheten-
19.08.2019 kl 23:13 485

Når en villa koster 22,5 millioner kroner i Tromsø, skjønner alle at å bruke
45 mrd. kr. på en enkeltsporet bane dimensjonert for høy fart, med noen forbikjøringsspor
fra Nordkjosbotn til Narvik, kommer fortere enn noen drømmer om.
Redigert 19.08.2019 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2019 kl 23:17 481

Jeg frykter ikke store tall. Jeg er mer enn hjerne for.
Hvis disse pengene blir lagt i jern bane kan de ikke brukes på *****.

I dag kl 2
Det vil koste 130 milliarder bare å bygge denne banen. Altså 260.000 per nordlending
En kan ikke tenke bare på lønnsomheten
Hr.Suhr
20.08.2019 kl 19:46 446

Enig Noni.
Finnes ikke et land i verden som kunne hatt større miljømessig, økonomisk og praktisk
utbytte av å bygge ut jernbanenettet sitt enn vi.
Vi kunne da ha åpnet for PK-ren passasjerbefordring, opprettet godsterminaler og tvunget
all godslast til og fra kontinentet inn på dette nettet. Å ha jernbane hele veien
fra nord til sør, ville dessuten også styrket oss strategisk.
Vi har jo absolutt null og nix å tjene på dårlige relasjoner med russerne, så
senere kunne vi t.o.m. tatt sikte på kameratskap, og et sidespor til Murmansk.
Tenker EU blir langt verre å hanskes med, så denne ideen synes jeg vi skal støtte, for
det har vi pinamei råd til.
Tal Roma midt i mot og kall prosjektet det store integrerings-løftet,
så bruker vi norske arbeidsløse som arbeidskraft sammen med kineserne..
https://www.nordlys.no/nord24/vil-ha-jernbane-til-murmansk/s/1-79-2579793
CS_invest
20.08.2019 kl 20:15 436

Problemet i blåruss-regjerte Norge er at vi hellere kaster milliarder på milliarder på konsulentselskaper frem for at bygge fremtid! Nordnorge (og vestlandet) er rent faktisk den del av landet som produserer penge som kan handles for i utlandet, hvorimot Oslo skaffer sin "rikdom" (målt på bnp) ved at klippe kvarandre sitt hår eller at klø naboen i ræven. Blir ikke "mat på bordet" av disse penge (sett ibet større perspektiv)!
-sannheten-
20.08.2019 kl 21:56 417

Norge hadde råderett over Kola frem til 1265.

Nå skal Trump muligvis hjelpe oss å ta tilbake Rønnbekk og Fridtjof Nansens Land (I dag uriktig benevnt Frans Josefs Land).
Kanskje vi hjelper finnene med å ta tilbake Karelen også ? Og tar med Kola i samme slengen ?
Slettet bruker
20.08.2019 kl 21:59 413

Blitzofa sOs parido puase.
#96x kolakolakos