MDG fabler om dramatiske samfunnsendringer, el-fly

brahman
19.08.2019 kl 21:32 885


og kvote på to flyreiser i året.

I debattduell med Sandra Borch (Sp), i Tromsø.
Slettet bruker
19.08.2019 kl 22:24 874

MDG = klima-analfabeter = galskap
Per K
21.08.2019 kl 20:56 844

Enten om folk liker det elle rikke, så trenger vi et parti som MDG
Slettet bruker
21.08.2019 kl 21:30 839

Vi trenger et miljøparti som tenker selv ja, vi trenger ikke et parti som blir kuppet av personer med gammelt, bedervet SV-tankegods.
kokkohill
21.08.2019 kl 21:54 833

Dette partiet minner mye om Romanias Nicolae Ceaușescu . Han iverksatte mange av MGD planer i Romania , men ikke for å redde verden slik det nå hevdes.

Slettet bruker
21.08.2019 kl 22:01 830

To flyreiser? Tydelig at jentungen itte vet hva hun prater om se. Skal vi legge ned reisekrevende næring da gett? Blir dårlig med skattegelt som hun kan leke politiker med og shemale-samboeren kan få bevilget i kunstnerstipend da gett se.
Londonmannen
21.08.2019 kl 23:00 820

Tror kanskje det er på tide at MDG tar for seg et kart over Norge og finner ut hvor langt det er fra Nordkapp til Lindesnes og hvor mye fjell og fjorder det er i vårt langstrakte, men dog så vakre land. Vi ligger heller ikke midt i Europa. I Norge må vi ha infrastruktur til å kunne flytte mennesker og gods raskt og effektivt. Det er et must for å kunne drive industri og næringsvirksomhet her oppe i sydhellinga til Nordpolen.

Og dersom MDG ennå ikke har oppdaget det så går jernbanen i Norge kun til Bodø. Da er man omtrent halvveis til Kirkenes.

På Østlandet bygges det ut jernbane og Intercity for hundrevis av milliarder. Infrastruktur der brukerne ikke betaler en krone i avgifter eller bompenger. Alt dekkes over statsbudsjettet. Da blir det en avskyelig arroganse når disse MDG'eren skal avkorte flyreiser for folk i f.eks Nord-Norge til to stk pr år. Makan til idiotiske forslag er det heldigvis lenge mellom hver gang man hører.

Elektriske fly? Joda, men først må man få driftsikre fly og fly som evner å ta mer enn en passasjer i tillegg til piloten, samt kunne fly tur retur en distanse slik at man kan komme seg til en reserveflyplass dersom forholdene er såpass dårlige at man ikke kommer ned på den man opprinnelig skulle til. Tror det er langt frem til vi ser elektriske fly i rutefart.

MDG har også en finurlig ide om at El-biler ikke trenger veier eller parkeringsplasser. Det er det tydeligvis kun fossildrevne kjøretøyer som trenger den slags infrastruktur. Greit nok at de hater biler og tror de kan gjøre alt på en to-hjuling. Men vårt land trenger vi både biler og fly, i tillegg til jernbane. Men skinnegående transportmidler er svært rigide og lite fleksible.

Og tar man for seg Google Earth, så vil man samtidig se at lille Norge er et svært, svært lite land. Og vi er ikke mer enn vel 5 mill mennesker i dette landet. Tror MDG at vi skal redde hele verden fra denne klimakrisen? Det kan av og til høres slik ut. Men den krisen må til syvende og sist løses internasjonalt, der store nasjoner som USA, Kina, India og Russland må gjøre sitt. Det bidraget 5 mill nordmenn gjør blir en dråpe i havet sammenlignet med det de over to milliarder menneskene i de fire nevnte landene må bidra med. Men vi skal gjøre vårt. Selv har jeg ikke reist med fly i løpet av 2019 og holdt meg i nærområdet i sommer. Har således en særdeles god samvittighet.
fabian2
22.08.2019 kl 00:01 810

LM skriver alltid bra , en fornøyelse å lese. Takk og takk !......Noget helt andet , et spørsmål ingen har tatt opp...inntil nå (?)......... Hvor mange prosent av de som stemmer MDG , eller sympatiserer med MDG , er det som i det hele tatt har førerkort ? .....Det kunne jo være interessant å vite, det er jo så mange forunderlige gallup-målinger av både det ene og det andre-- så hvorfor ikke undersøke akkurat dette ? Det må jo være særdeles enkelt å utføre.
Slettet bruker
22.08.2019 kl 00:08 805

De som stemmer Mdg trenger ikke førerkort :)
fabian2
22.08.2019 kl 00:20 801

Sant nok :) Men faktaopplysninger kan være morsomme. Spiller ballen over til den her inne som har forbindelse med et gallup-firma. F.ex. komme med et lite tilleggsspørsmål ( har du førerkort ?) når man likevel ringer rundt og spør folk hva de vil stemme på hvis det var valg i morgen.----Synes selv dette var en glimjrende ( og superenkel ) ide.
Slettet bruker
22.08.2019 kl 07:05 786

Hvorfor har du mellomrom før komma og spørsmålstegn?
ladaen7,30
22.08.2019 kl 09:36 766

og kvote på to flyreiser i året.




Joda, vanlige folk skal klare seg med to flyreiser i året mens de selv flyr både høyt og lavt året rundt, om det er politikere eller klimaguruer.
Hvordan er det mulig å ta disse på alvor egentlig?



https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/08/22/195604032/jonas-gahr-store-ap-er-valgkampens-flykonge



Ta toget ta toget sier de, men togene går jo ikke.
De greier jo ikke å drifte det ene sporet de har engang.


https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2019/08/22/195603984/frp-ber-egen-statsrad-kalle-inn-til-jernbanemote
Redigert 22.08.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Baren
22.08.2019 kl 11:56 745

MDGs evetyrfortelling er vel rimelig uten teknisk forståelse , noen kunne undervise dem om Fysikkens lover eller tror de at tyngdekraften kan oppheves til klimabløffens fordel?
Slettet bruker
22.08.2019 kl 12:07 741

Blir nok skikkelig skikk på MDG når tenker jeg. Nå som de har fått selveste kronidioten over alle kronidioter, Erik Solheim med på laget.

Fytti helvete for en suppegjeng.
Fluefiskeren
22.08.2019 kl 14:23 733

Kvoten på to flyreiser må vel være feriereiser. Da synes jeg det høres rimelig ut. Hvis innenlandsreiser er inkludert er det altfor lavt.
kokkohill
22.08.2019 kl 15:29 723

Fluefiskeren skrev Nevn en
Ingen rumenere skulle spise kjøtt , tvang vegetarinerte hele folket
Slettet bruker
22.08.2019 kl 16:22 707

Du synes det høres rimelig ut at jeg bare skal få to ferieflyturer i året?
Du kan dra loddrett til hel.....
Du har ingenting med meg og mine reiser å gjøre,imbesil er hva du er.
Slettet bruker
22.08.2019 kl 16:26 705

*skremt*
DEATH THREAT klima KRISE
Vi MÅ sette ned tempraturen med SKATT
og de samme venstrevridde mener vi samtidig har råd til mer og mer og mer ISLAM.
#slapp av greta (16)
skatten betaler begge deler.
#skatt til alla
#skremmeavgift
Redigert 22.08.2019 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Muggost
27.09.2019 kl 20:51 544

Revolusjonen er i gang....
Pilot Flight Academy (PFA) har bestillt 10 el-fly og planlegger å bli den første helelektriske flyskolen i verden! Det er enda langt igjen til elektriske rutefly, men erfaringer som PFA gjør seg med disse flyene, vil garantert bli kanalisert videre opp igjennom systemet. De som en gang i fremtiden måtte prøve seg på batteri-elektriske (eller batteri-hybrid) luftfartøyer vil nyte godt av erfaringer fra småflymiljøene og flyskolene. PFA driver den operative delen av flyskolen på svært profesjonelt vis, som kan sammenliknes med hvordan rute- og charter-selskaper opererer. Erfaringer derfra vil derfor bli vektlagt.

Siden dette er et finansforum: Hvor skal vi begynne å investere? Dette er en utvikling som er bransjens våte drøm. Bort med tankbilen og eksplosiv fuel, bort med CO2 utslipp (og avgifter), og lønnsomheten pr sete-km vil øke dramatisk. Om 15+ år altså :) Men det starter nå! Hvor skal vi sette penga hen?

Artikkel i Vestviken 24, 20.sep 2019: Pilotskole faser ut bensinfly og kjøper 10 elfly: – Vi får karbonnøytral utdanning

VV24NÆRINGSLIV NYHETER TORP

UT MED BENSINFLY: De 20 flyene Pilot Flight Academy har i dag (eksempelvis det på bildet), skal på sikt ut av skolen. I framtida blir det bare elfly. – Det eneste miljøproblemet med luftfart i dag, er drivstoffet. Det blir vi kvitt med elfly, sier daglig leder Frode Granlund (t.h.).

10 elfly blir helt sentrale når Pilot Flight Academy (PFA) skal utdanne framtidas piloter. Skolen satser på å bli verdens første flyskole som tilbyr helelektrisk pilotutdanning.

– Det er liten tvil om at elektriske fly er framtida. Vi ønsker å gå i front i denne utviklingen, sier Frode Granlund, daglig leder av Pilot Flight Academy (PFA).
35 millioner kroner investeres nå i 10 elfly, som etter planen skal leveres til skolen i løpet av 2021.
Skolen har hovedkontor i Hangarveien ved Torp Sandefjord lufthavn, men har også en avdeling på Notodden. Totalt har skolen til enhver tid rundt 350 elever.
– Grønne løsninger
Pilotskolen ønsker å ta aktivt grep for å forandre luftfarten. Det vil få konsekvenser både for flyindustrien, og ikke minst for jordkloden og miljøet, mener Frode Granlund.
Når vi bytter dem ut med elfly, blir driften vår så å si lydløs.
– Vi opplever at det er stor vilje i luftfarten for å få til miljøvennlige løsninger. Mulighetene for å velge grønne løsninger er jo faktisk der. Derfor tror jeg vil får se en voldsom fart i utviklingen av elektriske fly, uttaler han.
Granlund håper andre flyskoler, og ikke minst flyselskapene følger etter.
– Hele flybransjen går i retning av elektrisk drift, påpeker han.
– Det er gøy at vi som skole kan være i front, sier markedssjef i PFA, Audun P. Ibenholt.
– Så å si lydløs
Granlund mener det bare er ett miljøproblem med luftfarten: Drivstoffet.
– Det problemet blir vi kvitt med elfly. Luftfart trenger dessuten ikke mer enn kun tre kilometer med asfalt på rullebanen. Derfor griper luftfarten heller ikke inn i naturen på samme måte som når det bygges jernbane og veier, sier Granlund.
Han peker også på at fly alltid er raskest og mest effektivt over litt større avstander.

PÅ STRØM: Det er 10 fly av denne typen, med én motor og plass til fire personer, som Pilot Flight Academy i Sandefjord nå har bestilt. De skal ankomme skolen sommeren 2021. Foto: Flight Design

Hva støyforurensning angår, mener Granlund dette problemet vil bli minimalt i framtida:
– De skoleflyene vi har i dag, er støysvake. Når vi bytter dem ut med elfly, blir driften vår så å si lydløs. Riktignok kommer det noe lyd fra propellene, men den er helt ubetydelig, hevder han.
I dag har PFA 20 fly. Disse erstattes av de 10 nye elflyene.
Alle 10 er av typen enmotorsfly med plass til fire personer. Rekkevidden i lufta er opp til 3,5 timer flytid.
Elflyene ventes levert sommeren 2021.
– Det er ikke produksjonen som tar tid, men sertifiseringsprosessen, opplyser Granlund.
Elever etterspør elfly
Selv om det vil ta én time å lade et elfly – mot de ti minuttene det tar å fylle drivstoff på bensinfly – mener Granlund at skolens flypark vil kunne være mindre i framtida.
– Det skyldes at utdanningsprogrammene endrer seg, slik at det blir mer trening i simulator enn i lufta, forklarer han.
Investeringen på 35 millioner kroner til elfly vil ifølge Granlund først på litt lengre sikt bety lavere driftskostnader. Årsaken skal være at det koster å innfase nye fly i parken, samt at det kreves opplæring av teknisk personell.
– Jeg er uansett sikker på at elfly er den rette veien. Det betyr karbonnøytral utdanning hos, sier han.
Ifølge PFA-sjefen er dagens elever – som selv er uteksaminert når elflyene kommer – begeistret over at skolen anskaffer utslippsfrie fly:
– Flere elever har etterspurt elfly. Ungdommen er heldigvis langt mer bevisste enn oss. Våre elfly vil åpenbart være et konkurransefortrinn for oss, og vi tror mange elever vil velge vår skole fordi vi tilbyr elfly. Ungdom i dag vil ikke identifisere seg med gammel teknologi, mener Granlund.
Fjordgubben
27.09.2019 kl 22:42 513

På samme måte som «trengte» NKP?

Når det gjelder «bensinfly» så ble de stort sett faset ut for ca 70 år siden.

Jetfly i dag på på noe som ligner parafin, mer til felles med diesel enn bensin.


Når det gjelder elfly vil det ta mange tiår før disse er i nærheten av jetfly på noen som helst måte.

4 passasjerer, jaha.
Redigert 27.09.2019 kl 22:46 Du må logge inn for å svare