Det haster med utbygging av refill for hydrogen

Ajax1
NEL 20.08.2019 kl 02:46 2547

Leste at 45% av nye biler i første halvår 2019 som ble registrert i Norge var el biler. Tesla model 3 stod for vel 13%. Kanskje det blir mange Tesla 3 på bruktmarkedet om et par år 😎
Jeg tror ikke det er flotte biler med fossil motor som kan bremse fremveksten av el kjøretøy 😳
Hvis vi ikke snart blir enig om det ikke er mulig å bygge en fungerende infrastruktur i sentrale deler av Norge, og sentrale deler av Europa for hydrogen hvis alle ledd skal tjene penger fra første dag, ja da går utviklingen av denne grønne energibærer langsommere enn om statsmaktene hadde sett potensialet for fremtiden, og tatt ansvar deretter 😛 Nå er både privat næringsliv og statsmakter enig om at hydrogen er en del av fremtiden. Men det haster 😥

Det skjer mye innom hydrogen, vi er mitt oppe i en rivende utvikling og mye mer vil skje sammen med sol, vind og andre fornybare energikilders utvikling.

Men det haster. Jeg har lyst å se biler med HY skilt når jeg er ute i trafikken 😊

https://e24.no/bil/dieselbiler-i-fritt-fall-salget-av-enkelte-modeller-falt-med-95-prosent/24679416

Når det gjelder NEL så er mye påstått om selskapet. Risiko er det i alle aksjer. Ofte er NEL aksjen den nest meste omsatt på OSE, bare slått av Equinor, et selskap på nesten 5 hundre milliarder, lille NEL er verdt 7,8 milliarder, i mellom ligger det svært mange med mye større verdi. Dette skyldes at NEL trades mye, og at det er et vekstselskap hvor inntjening og verdistigning ligger på fremtidig håp og tro.

Jeg tror selvfølgelig at hydrogen vil bli en viktig del av fremtidens energibærer, jeg tror også på at CEO Løkke er en dyktig leder av NEL, og at han har mer visjon enn eget profitt begjær. Tror også at selskapet er i spill snart. Hvis NEL blir slukt før tiden, så er det ingenting jeg kan gjøre med det 😥 Men et oppkjøp av hele selskapet vil jeg uansett tjene på 😌

Det som er litt leit er at de fleste tråder om selskapet her på HO blir adoptert av gjengangere som forteller at NEL enten går til himmelen, eller til helvete avhenging om de nettopp har kjøpt eller nettopp solgt 😢

Så om ikke alt går på vrangen i verdensøkonomien så anbefaler jeg kjøp av NEL aksjen 😊

Redigert 20.08.2019 kl 02:47 Du må logge inn for å svare
OZZY
20.08.2019 kl 03:03 2538

Takk for et normalt reflektert innlegg TS. Tusen Takk. Innlegg som dette er mangelvare her på Hegnars Tivoli.
Ajax1
20.08.2019 kl 04:17 2502

Nå har jeg aldri hatt sansen for Øystein Stray Spetalen sine finansielle krumspring, derfor ikke investert i selskaper der han har "spilt første fiolin"
Finansakrobat synes jeg mest om denne herren 😉
NEL var faktisk det første selskap jeg kjøpte aksjer i hvor ØSS var inne. Men han var på vei ut.
Husker at jeg var fornøyd når han var ute, selv om kursen ble gruset, og det tok tid før den var tilbake. Det var snakk om NOK 1,60 på den tiden.

Leste en artikkel i E24 fra 2015 da ØSS stod i front for å kjøpe opp H2 Logic i Danmark for 300 millioner. Når jeg leser vyene ØSS har for hydrogen, så forstår jeg ikke hvorfor han ikke var tro mot sine mål, men solgte seg ut. Men jeg oppfatter ØSS litt sånn at hvis han ikke får spille et spill hvor han selv tjener mest på spekulasjon så er det bare å selge og save millionene. Skal ikke si for mye stygt om ØSS, men industribygger er han ikke 😪

link fra 2015 hvor ØSS viser innsikt og tro på hydrogen:
https://e24.no/bil/oeystein-stray-spetalen/spetalen-satser-300-mill-paa-at-hydrogenbil-markedet-skal-ta-av/23462038
Slettet bruker
20.08.2019 kl 07:25 2297

Man kan säga mye dumt om spetdalen men bedriftekonomisk var han mye bedre enn dagens ledelse og styre

- Vi taper ikke penger, så vi skynder oss langsomt. Dette er en ung industri, men matematikken i dette stemmer. Og da snakker vi ikke bare om oss i Norge. Dette funker uten subsider, sier Spetalen.

Ja, de tapte penger den gång også men ikke de enorma summor som idag. Dagens ledelse har inget ansvar, de sier vekst ska kosta. Totalt oansvar.
Slettet bruker
20.08.2019 kl 08:34 2068

ØSS gikk ut på 2.55. Tjente kr 170 mill på det salget. Han kunne tjent ca kr 700 mill hvis han hadde hatt is i magen til å bli med opp til 9.50. Det svir nok litt i et superkapitalistisk hode. ØSS solgte ut, da Høyesterett fikk medhold til et innsyn i hans private eposter. Dette gjaldt ØSS privat og noe innenfor skatt. ØSS skjermet da oss Nel aksjonærer for en privat oppvask på en sympatisk måte. Selv om ØSS fremstår som lite sympatisk.
Forøvrig har jeg nå en magefølelse på at Nel nå venter på klima og miljøvernminister Ola Hydrogen Elvestuen kommer nå med en svært offensiv nasjonal helhetlig hydrogenstrategi inkl incentiver til nye H2 fabrikker i Norge. Nel vil kunne tredoble antall arbeidsplasser fra målet 100 nye arbeidsplasser på Notodden til 300 nye arbeidsplasser et annet sted. Løkke er meget klar på Scale up. Det er sannsynligvis en kraftig Scale up vi kan se resultatet av denne mnd. Vedtak på en gigantisk Scale up elektrolysører fabrikk vil nå komme. Løkke har bekreftet at Nikola kontrakten blir på mange milliarder, så må jo Nel ta unna milliard ordrer fra andre kunder. Vedtak fattes nå i august iflg Løkke. Nel har kr 700-800 millioner i krigskassen til en kontrollert og vill vekst. Selskapet har null gjeld. Omsetningen blir på kr 2.8 milliarder i år 2022 iflg Norne Securities med kr 580 mill på bunnlinjen.
Tanco
20.08.2019 kl 14:34 1696

Markedet modnes og rykker nærmere i hydrogen bransjen.
https://youtu.be/bUWHeHxtaJw
I linken er det nevnt hexacon som leverandør av hydrogen tanker ( gass under trykk)
I maritim sektor vil det være behov for hudrogen både i gassform og som flytende væske.
NEL kan produsere H2 igassform, som deretter kan kondenseres i et kuldeanlegg som flytende H2 med lavere trykk og større energi mengde pr. Volum.
Anlegg til kondensering kan f.eks. Linde gruppen ( som leverandør av prossesanlegget med sin ekspert kompetanse) stå for.
Disse anleggene kan plasseres på strategiske lokaliteter, som f.eks Tyssedal eller Glomfjord. Eierskap av denne fabrikken kan som eksempel være GREENSTADT eller EUROFUEL, dette vil være en bedre løsning kostnadsmessig (framtidig), enn om Staten og Equinor roter seg inn i produksjon fra fossilt til H2 produkt.
abroker
20.08.2019 kl 16:05 1552

NEL sakker etter med H2-bilene i bakkene så det holder.
Med de nye batteriene som er i komminga for El så blir nok selv de minste og billigste el-bilene
på over 100 mil i rekkevidde. Altså som gode fossilbiler.
abroker
20.08.2019 kl 16:08 1531

Dette er bare litt uvitende om hva H2 virkelig er for noe rart og hvor farlig denne er. Sandvika viste oss det så alt for tydelig?
kaliber
20.08.2019 kl 16:15 1497

Hva med el-flyet som styrtet, skummelt og livsfarlig!!! Huff, fremtidens "det grønne skiftet" er meget farlig for folk og fe!!
oppvigår
20.08.2019 kl 16:23 1447

abroker, det ser ut til at du er inne på saker og ting. Kan du si hvilke stoffer batteriene består av, og om noen av stoffene står i fare for å være slutt på i løpet av noen få ti-år.