NEL 03.04.2018
Hadde håpet på en bedre start..
Siste: 3,04
Siste: 3,04
Tradinator
03.04.2018 kl 09:45
7214
Ser på Twitter at det skal være en Q&A seanse kl 1630, tipper mange skjønner hvor stort dette blir etter at Løkke & Milton har oppklart litt rundt avtaler og ordre.
Monckybizz
03.04.2018 kl 10:56
6611
Etter å ha fått kontrakt, og en annen kostnad er satt på vent, så faller altså aksjen ??? Her er det både short og dumping i stor stil.. De store gutta manipulerer og småaksjonærene taper.
Airbag
03.04.2018 kl 11:02
6537
Fututes er opp i USA as we speak. Kursen henter seg inn på slutten av dagen. OSE følger USA. Nå er det panikk og stopploss som herjer.
Helt enig Monckybizz (kult nick)
Bare vent til etter briefingen i kveld. Da kommer det nok fram at det er mye mer penger å hente på gigaleveransen til Nikola.
Dessuten så skal vi ikke se bort ifra at H2V kan komme på banen igjen før vi aner!
Bare vent til etter briefingen i kveld. Da kommer det nok fram at det er mye mer penger å hente på gigaleveransen til Nikola.
Dessuten så skal vi ikke se bort ifra at H2V kan komme på banen igjen før vi aner!
Redigert 03.04.2018 kl 11:09
Du må logge inn for å svare
Tradinator
03.04.2018 kl 11:06
6479
Skuffende dag for NEL når alle ventet stor oppgang etter Nikola nyhetene, faller den pga brudd i JV med H2V. Jeg er sikker på at NEL har gjort en bra vurdering her, da pågangen for tilsvarende prosjekter er stor, og at de må ha fortgang i beslutninger om de skal fortsatt bruke ressurser på H2V. Blir også spennende å høre Milton i dag kl 1630. Tipper kursen snur raskt da og velger påfyll på disse nivåene.
Helt enig Tradinator.
Når pengene uteblir skal vi være glad NEL setter hardt mot hardt.
Sånn sett er det en våken ledelse som ikke har tid til å vente på avtaler som utsettes og utsettes.
Nå åpner dette ytterligere for Nikola. (håper møtet i ettermiddag belyser litt mer runt dette).
Vi snakker litt mer en 5 mill USD for disse 28 stasjonene....:))
Når pengene uteblir skal vi være glad NEL setter hardt mot hardt.
Sånn sett er det en våken ledelse som ikke har tid til å vente på avtaler som utsettes og utsettes.
Nå åpner dette ytterligere for Nikola. (håper møtet i ettermiddag belyser litt mer runt dette).
Vi snakker litt mer en 5 mill USD for disse 28 stasjonene....:))
Fullkasse
03.04.2018 kl 13:08
6073
Ser ut som det flater ut på 2,9 . Kanskje vi får den opp mot 3 på slutten
Vanvittig mange aksjer som skal ut på 2,90. Det kommer stadig nye
Airbag
03.04.2018 kl 14:31
5692
Ecotricity skrev Meget spent på seansen klokken 16.30. Hvor strømmes den fra?
Instrukser er skrevet nederst i meldingen. Du må ringe et nr for å være med.
Skogly
03.04.2018 kl 15:30
5455
Kan vi få noe kursdrivende fra møte i kveld?
Som for eksempel pre payment på et støre beløp.
Som for eksempel pre payment på et støre beløp.
Nel blir meget sannsynlig snart repriset opp av finans/aksjeanalytikere da verdien av 28 gigastasjoner til Nikola vil ha en betydelig høyere verdi enn tallet i dagens melding. Løkke er en meget forsiktig mann. Dette ser vi på aksjekursen kl 09.01 i morgen tidlig.
Dette innlegget fra whiz på en annen tråd tåler å løftes frem. Etter alle spørsmål er besvart etter telefonkonferansen tenker jeg ståa ikke er noe dårligere i hvertfall:)
whiz
I dag kl 13:29
404
Del
Rapportér
NEL:SER FØRSTE NIKOLA-STASJONER I 2019, ER GODT FINANSIERT-LØKKE
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Jon André Løkke i Nel tror selskapet vil bygge de første storskala hydrogenstasjonene for Nikola Motor Companys flåte av lastebiler i løpet av 2019, og mener Nel er godt finansiert til å ta på seg det som kan bli selskapets største ordre noensinne.
Det sier han til TDN Direkt tirsdag.
I en melding publisert i morgentimene tirsdag skriver Nel at selskapet har mottatt en ytterligere kjøpsordre fra Nikola som bringer verdien av de to tidligere annonserte demostasjonsordrene til totalt ni millioner dollar. I tillegg ser selskapene nå på å øke antallet storskalastasjoner til 28, fra tidligere kommuniserte 14.
Løkke sier at selskapet ikke har gått ut med noen estimater for store inntekter full utbygging vil gi, men nevner at man kan lene seg på analytikernes estimater, og gir således noen referansepunkter for å skildre omfanget.
-Vi har ikke gått ut med noe konkret verdiestimat i den forbindelse. Men tanken med disse storskalastasjonene er at de kan bygges ut over tid, og levere opptil 32 tonn hydrogen i døgnet. Det vil si at de er 32 ganger så store som én demostasjon. Tanken er å gjøre dette i fire steg med først åtte tonn, 16 tonn, 24 tonn og deretter 32 tonn, ettersom dette er tilpasset vårt cluster-design, sier han.
Løkke vedgår at det ikke er urimelig å anta at kostnadene ved å bygge flere og større stasjoner vil gå ned sammenlignet med de ni millioner dollar som beregnes for bygging av to demostasjoner, grunnet skalafordeler.
-Det vil være kostnadssynergier, det er helt åpenbart, sier han.
Når det gjelder tidspunkt for bygging av stasjonene sier Nel-sjefen at selskapene de neste ukene skal jobbe mye sammen for å avklare en rekke detaljer.
-Men demostasjonene begynner vi å levere i andre halvår i år og inn i 2019. Og så vil mye av timingen bestemmes nøyaktig av hvor mange prototype-lastebiler, og hvor Nikolas bestillinger går og når de kommer. Jeg vil tippe at vi vil begynne å se leveranser av de store stasjonene en eller annen gang i løpet av 2019, sier han, men legger til at man får komme tilbake med flere detaljer etter hvert.
Nikola har tidligere kommunisert at selskapet ville kunngjøre den store kundeavtalen i dag, 3. april, men sendte ut en melding i løpet av påsken om at kunngjøringen utsettes grunnet kundens mediearbeid, og at en offentliggjøring trolig kommer den første uken av mai.
-Når de offentliggjør hvem kunden er så vil man også få vite hvor kunden er og hvilke ruter kunden ønsker dekket i første omgang. Og det er de rutene vi vil fokusere på og bygge hydrogentilførsel til, sier Løkke.
I dagens melding fra Nel skriver selskapet at Nikola og Nel nå evaluerer om det opprinnelige antallet stasjoner skal dobles til 28.
-Det er i utgangspunktet Nikolas utspill og utfordring til oss, og så ønsker vi naturligvis å bidra så godt vi kan til å realisere det, sier Løkke.
Han gjentar at omfanget av avtalen med Nikola og de potensielt kommende ordrene vil bli Nels største noensinne.
-Det blir potensielt en enormt stor ordre - den største ordren vi noen gang har signert. Så vi vil helt klart bruke mye ressurser på dette, sier han.
Når det gjelder finansiering sier konsernsjefen at Nel i utgangspunktet er godt finansiert til å ta imot en slik ordre.
-Vi har en veldig god finansiell posisjon, og hadde om lag 300 millioner kroner i kontanter ved utgangen av 2017. Vi har sagt at med eksisterende forretnings-case har vi den kapitalen vi trenger. Men så får vi vurdere dette til enhver tid, dersom det kommer muligheter for å akselerere, øke eller bygge mer produksjonskapasitet, sier han avslutningsvis.
whiz
I dag kl 13:29
404
Del
Rapportér
NEL:SER FØRSTE NIKOLA-STASJONER I 2019, ER GODT FINANSIERT-LØKKE
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Jon André Løkke i Nel tror selskapet vil bygge de første storskala hydrogenstasjonene for Nikola Motor Companys flåte av lastebiler i løpet av 2019, og mener Nel er godt finansiert til å ta på seg det som kan bli selskapets største ordre noensinne.
Det sier han til TDN Direkt tirsdag.
I en melding publisert i morgentimene tirsdag skriver Nel at selskapet har mottatt en ytterligere kjøpsordre fra Nikola som bringer verdien av de to tidligere annonserte demostasjonsordrene til totalt ni millioner dollar. I tillegg ser selskapene nå på å øke antallet storskalastasjoner til 28, fra tidligere kommuniserte 14.
Løkke sier at selskapet ikke har gått ut med noen estimater for store inntekter full utbygging vil gi, men nevner at man kan lene seg på analytikernes estimater, og gir således noen referansepunkter for å skildre omfanget.
-Vi har ikke gått ut med noe konkret verdiestimat i den forbindelse. Men tanken med disse storskalastasjonene er at de kan bygges ut over tid, og levere opptil 32 tonn hydrogen i døgnet. Det vil si at de er 32 ganger så store som én demostasjon. Tanken er å gjøre dette i fire steg med først åtte tonn, 16 tonn, 24 tonn og deretter 32 tonn, ettersom dette er tilpasset vårt cluster-design, sier han.
Løkke vedgår at det ikke er urimelig å anta at kostnadene ved å bygge flere og større stasjoner vil gå ned sammenlignet med de ni millioner dollar som beregnes for bygging av to demostasjoner, grunnet skalafordeler.
-Det vil være kostnadssynergier, det er helt åpenbart, sier han.
Når det gjelder tidspunkt for bygging av stasjonene sier Nel-sjefen at selskapene de neste ukene skal jobbe mye sammen for å avklare en rekke detaljer.
-Men demostasjonene begynner vi å levere i andre halvår i år og inn i 2019. Og så vil mye av timingen bestemmes nøyaktig av hvor mange prototype-lastebiler, og hvor Nikolas bestillinger går og når de kommer. Jeg vil tippe at vi vil begynne å se leveranser av de store stasjonene en eller annen gang i løpet av 2019, sier han, men legger til at man får komme tilbake med flere detaljer etter hvert.
Nikola har tidligere kommunisert at selskapet ville kunngjøre den store kundeavtalen i dag, 3. april, men sendte ut en melding i løpet av påsken om at kunngjøringen utsettes grunnet kundens mediearbeid, og at en offentliggjøring trolig kommer den første uken av mai.
-Når de offentliggjør hvem kunden er så vil man også få vite hvor kunden er og hvilke ruter kunden ønsker dekket i første omgang. Og det er de rutene vi vil fokusere på og bygge hydrogentilførsel til, sier Løkke.
I dagens melding fra Nel skriver selskapet at Nikola og Nel nå evaluerer om det opprinnelige antallet stasjoner skal dobles til 28.
-Det er i utgangspunktet Nikolas utspill og utfordring til oss, og så ønsker vi naturligvis å bidra så godt vi kan til å realisere det, sier Løkke.
Han gjentar at omfanget av avtalen med Nikola og de potensielt kommende ordrene vil bli Nels største noensinne.
-Det blir potensielt en enormt stor ordre - den største ordren vi noen gang har signert. Så vi vil helt klart bruke mye ressurser på dette, sier han.
Når det gjelder finansiering sier konsernsjefen at Nel i utgangspunktet er godt finansiert til å ta imot en slik ordre.
-Vi har en veldig god finansiell posisjon, og hadde om lag 300 millioner kroner i kontanter ved utgangen av 2017. Vi har sagt at med eksisterende forretnings-case har vi den kapitalen vi trenger. Men så får vi vurdere dette til enhver tid, dersom det kommer muligheter for å akselerere, øke eller bygge mer produksjonskapasitet, sier han avslutningsvis.