NAS - Obligasjonslån 2,5 milliarder med 33,4% effektiv rente

Frodon
NAS 21.08.2019 kl 08:03 15141

Obligasjonslånet til NAS på ca 2,5 milliarder som forfaller i desember 2019 har nå en effektiv rente på 33,40%

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview

Refinansiering av obligasjonslånet er nå helt utelukket pr dags dato. Markedet har sagt klart ifra at det ikke tror NAS klarer å refinansiere lånet.

Da har NAS alternativ på delbetaling av obligasjonslånet og håpe de får gode nok vilkår på å refinansiere resten av lånet. Et annet alternativ er å selge ut mer av de gode eiendelene på billigsalg, slik de nettopp gjorde med NOFI. Det var trist at det beste fra Norwegian ble solgt ut av landet, for å dekke opp tapene på de skakkjørte delene av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.08.2019 kl 11:49 4027

Igjen bare feilaktige påstander med dokumentasjon, eller ville påstander uten dokumentasjon. Den kryptiske måten du bruker for å formulere deg på avslører at du forsøker å dekke til de gigantiske hullene i kunnskapen din.
Restplassno
21.08.2019 kl 11:49 4043

Fortell meg, betaler Nas drøyt 800 mill årlig i rente på obligasjonen? Tør du ikke svare på din egen påstand?
tradingstock
21.08.2019 kl 12:02 4012

Sjekk DN. Til og med Thor sier IAG kan sluke NAS nå!!!!!
Redigert 21.08.2019 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 12:11 4025

Thor sin kjærlighet ovenfor NAS,får Judas til å virke som en varm storebror i Jesus sine siste timer.
verdensmester
21.08.2019 kl 12:13 4014

Nå er jogge meg han Thor ute med negativt om NAS igjen, er det mulig, han så og si stadfester at emisjon er ikke til å komme utenom.
hstray
21.08.2019 kl 12:16 4006

Kan ikke bruke hele dagen på voksenopplæring på deg Frodon, er i jobb i omsetning til deg.
Klarer du å svare på spørsmål fra Restplassno??
Slettet bruker
21.08.2019 kl 12:23 3982

Ord fra shareville.
Johnnybg

Det ble gjort to handler i NAS07 igår; først en på 92,5 også en på 93,5. Beløpet som ble handlet var på 1m eur tilsammen, altså man kan anta 500k i hver. Vet ikke om jeg ville kalt det en så veldig proff investor, eller en investor som kan spå mer om NAS sin fremtid enn det vi på shareville kan?

Redigert 21.08.2019 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
21.08.2019 kl 13:58 3864

Det er vel en indikasjon på at markedet er skeptisk til om NAS klarer å refinansiere lånet? Eller sagt på en annen måte - det er risiko for at obligasjonseierne ikke får fullt oppgjør? Dersom ikke de får fullt oppgjør er verdien av egenkapitalen 0.
på den andre siden - dersom verdien av fly og andre aktiva stiger med noen få prosenter blir det kjempeutslag i aksjekursen. Men de som har aksjer i NAS nå må se at det er risiko for 0 (og håp om flerdobling av dagens kurs). Sånn sett har Frodon rett - 33 % rente på obligasjonen fra nå til innløsning er et krisetegn. Hvis NAS har kontroll burde de kjøpt obligasjonene nå, på billigsalg.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 14:03 3850

Markedet som du her henviser til er en eller to små aktører som har solgt bonds,,, kanskje et fond som har innløsninger og er nødt til å selge litt?.. Dette er et usikret bond slik at alt er tapt ved konkurs, derfor prises det selvfølgelig nå med rabatt. Noe annet ville vært rart. Vi for vente å se. Kanskje denne eller neste uke kommer det avklaring?
Frodon
21.08.2019 kl 15:57 3716

Voksen opplæring? Jeg har dokumentert løgner og trusler fra deg, ikke andre veien. Merkelig hvordan den «voksne» kaster rundt seg, når han er en løgner selv...? Eller har du glemt dokumentasjonen jeg la etter ALLE innleggene dine i flere uker? 😂😂

Jeg har svart på de spørsmålene flere ganger før, så bare å lese deg opp. Absolutt ALT dere spør om, er besvart av meg mange ganger her

https://forum.hegnar.no/thread/20617/view
Frodon
21.08.2019 kl 16:00 3704

Du må ikke komme med fakta til NAS aksjonærene, da angriper de deg!!!! 😂😂

Hadde bare en eller annen av NAS aksjonærene på HO kunnet noe om obligasjonslån, kunne de fortalt menigheten at markedet ikke tror noe på refinansiering av lånet og sender renten oppover 😉
Bearwizard
21.08.2019 kl 16:17 3681

Jeg har sagt at du burde ignoreres flere ganger tidligere...beklager at jeg ikke greier å holde meg. Du fortsetter med å spre løgner på forumet, og det bør du slutte med. Du snakker om å sende renta oppover...skjønner du i det hele tatt hvordan dette henger sammen??? Åpenbart ikke. Effektiv rente er svært enkelt å beregne utfra tid til forfall og hva obligasjonen ble handlet for (og tidspunkt). Effektiv rente angir fortjeneste for obligasjonseier...Du skriver: "Sender renten oppover". Herregud for en kunnskapsløs fjott du er
Frodon
21.08.2019 kl 16:19 3672

Dokumenter hva jeg har jugd om da.... burde jo være fryktelig enkelt å dokumentere, siden JEG skriver løgner, ikke sant....?!

————

«Bearwizard
I dag kl 16:17
Jeg har sagt at du burde ignoreres flere ganger tidligere...beklager at jeg ikke greier å holde meg. Du fortsetter med å spre løgner på forumet, og det bør du slutte med. Du snakker om å sende renta oppover...(.....) Du skriver: "Sender renten oppover". Herregud for en kunnskapsløs fjott du er»
Redigert 21.08.2019 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.08.2019 kl 16:26 3644

Haha, ikke noe av det jeg har spurt om var besvart der. Du hevder Nas betaler 800 Mill årlig rente på obligasjonen på 2.5 mrd?

Hvor mange ganger må jeg spørre??😂😂
Redigert 21.08.2019 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
21.08.2019 kl 16:32 3627

Han kan ikke svare på noe han ikke skjønner et plukk av. Det er jo bare å lese det han skriver så skjønner alle det...Se på mitt svar...orker ikke mer oligasjonsdebatt nå. Frodon har en agenda for å få kursen ned og bruker alle tenkelige hjelpemidler
Restplassno
21.08.2019 kl 16:33 3624

Når kommer neste tråd om obligasjonslån med 33% effektiv rente, tro? 😂

Tenk å ha vært bruker av Hegnar-forum i 15 år, og så er dette nivået man har klart å tilegne seg. Hvilket potensial.
Redigert 21.08.2019 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2019 kl 16:35 3612

Du vet jo hvorfor du ikke får mer svar? Advarte deg mange ganger, men du sluttet ikke med løgnene dine. Så du får aldri mer svar på det nicket. Er det 44 eller 45 nick du har startet i år?

Eneste gangen jeg noen gang har likt deg, var da du latet som om du hadde blokkert nicket mitt, enda alle skjønte at det også var løgn, da du svarte på skriveriene mine fra innleggene 😉

Du juger igjen og igjen og igjen. Hvor hevder jeg at NAS betaler 800 mill på lånet? Hvis du ikke klarer å dokumentere denne gangen, lover jeg deg 100% sikkert at du aldri får et eneste svar fra nicket ditt igjen

———

«Restplassno
I dag kl 16:26
Haha, ikke noe av det jeg har spurt om var besvart der. Du hevder Nas betaler 800 Mill årlig rente på obligasjonen på 2.5 mrd?»
Redigert 21.08.2019 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2019 kl 16:38 3633

Helt riktig, du kunne ikke dokumentere løgnene dine med dette nicket heller. Da er du på svarte listen med dette nicket ditt også, dvs 100% sikkert at du aldri får et eneste svar fra meg igjen på dette nicket ditt 😉

———

«Bearwizard
I dag kl 16:32
Han kan ikke svare på noe han ikke skjønner et plukk av. Det er jo bare å lese det han skriver så skjønner alle det...Se på mitt svar...orker ikke mer oligasjonsdebatt nå. Frodon har en agenda for å få kursen ned og bruker alle tenkelige hjelpemidler»
Redigert 21.08.2019 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.08.2019 kl 16:43 3624

Haha, alle svartelisten for nick som han ikke forstår spørsmålene til 😂
Frodon
21.08.2019 kl 16:52 3598

Mener du også at jeg ikke kan noe om obligasjonslån? Du må gjerne forklare hva du mener....
Slettet bruker
21.08.2019 kl 16:57 3579

Frodon: ganske åpenbart slik du ordlegger deg, men snart er nok dette forhåpentlig en totalt uvesentlig diskusjon uansett. Tredje dagen på rad med oppgang er det ikke?
Slettet bruker
21.08.2019 kl 17:02 3566

Han er blokkert for meg, skal åpne han igjen når det er inngått JV
Frodon
21.08.2019 kl 17:12 3538

Hva er det som er åpenbart nå? Hvis du også synes det er ok at folk juger og angriper en annen forum deltager, kan du også få lov å komme på listen med dette nicket ditt...?

Jeg ser noen later som om jeg juger, men JEG kan faktisk dokumentere 😇 Bare vet det er 100% bortkastet å hjelpe de «seriøse» NAS’erne 😉
SR99
21.08.2019 kl 17:30 3510

Dersom du har til hensikt å lage en fornuftig debatt rundt obligasjonslånet vet du også at det er en mikroskopisk andel av lånet som er til salg til dagens pris.
Når andelen obligasjoner for salg representerer et fåtall er det lite hold i å dra din konklusjon om at NAS ikke kan refinansiere i obligasjonsmarkedet.
Hva vet du om de resterende store obligasjonseierne som ikke selger!
Et marked er til for å finne riktig pris. Nå er det lite penger å tjene på obligasjoner og kanskje en fin tid for NAS til å refinansiere og mulig til bedre rente også?
Har en følelse av at du bruker media som kilde og representere det som fakta.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 17:41 3478

Forhold deg til sak og ikke person så går dette helt fint. For de som ikke kan obligasjonsmarkedet og vet at faktisk renten stiger jo nærmere forfall man kommer om kursen er den samme, så vil jo dette her kunne skape forvirring. Videre er det lite volum. I det hele tatt en litt uinteressant mikroskop diskusjon dette her. En annen årsak er at lånet er usikret og da skal det selvfølgelig gis en solid premie all den tid det fortsatt er usikkerhet.
Frodon
21.08.2019 kl 17:49 3466

Tja, dette er et resultat at uansett hva jeg skriver, så skal «folk» ha det til å være galt. Det var klager på at jeg ikke dokumenterte og bare synset. Da la jeg med linker, men da var det feil, siden jeg klippet feil ord i artikkelen det var linket fra.

Jeg har hjulpet NAS’erne gratis i ca 6 måneder nå og fortsatt sitter de samme folkene, som har tapt det meste av pengene sine, å later som jeg ikke kan noe om dette. Hadde de bare visst....

NAS får ikke refinansiert obligasjonslånet med gode vilkår nå, det er 100% sikkert. Det er for høy risiko, som vil gi såpass høy rente at det blir vanskelig å betjene gjelden. Klarer de å få delbetalt en del av obligasjonslånet, kan de få noe bedre vilkår, men dette er ikke et lån investorer løper etter, for å si det mildt. Send Sissener en mail å spør hva han synes om å investere i denne obligasjonen...? Han elsker gode investeringer som gir høy avkastning 😊
Slettet bruker
21.08.2019 kl 17:50 3464

Jobber denne Frodon i DN ?

Da vil han nok ha en travel kveld med å skrive om hvor farlig det er å fly MAX, flyene ser ut til å bli friskmeldte.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 17:57 3455

Rabatten som gis er fair all den tid det er en usikret obligasjon. Men er vi ikke snart ferdig å diskutere dette? Det er mye bedre å tenke på hvilke valg NAS har å gjøre i tiden fremover. Vi har fått mange singaler og hvor vi kan lese mellom linjene. Blant annet svarene fra strategi direktør angående JV. Han sier jo at alt må være klart før de meddeler markedet og at en oppdatering vil komme. Sålenge det ikke har kommet noen børsmelding, så er fortsatt JV i spill og andre alternativer. Det er noe som skjer her nå tenker jeg, men hva? Ja det kan vi få lov å tenke litt på... Til og med vår venn i DN har tenkt tanken...
Frodon
21.08.2019 kl 18:14 3428

Jeg er vell blant de ytterst få på NAS trådene som har truffet på når Max 737 flyene kommer tilbake i luften? Ser du på absolutt alle innleggene før sommer ferien, er det 100vis av innlegg om at Max 737 flyene var tilbake i luften seinest juli 2019....men ikke fra meg. Er det noen som husker det? 😂😂😂😂

4/250 som har truffet, men dere velger å følge 246/250. Det store spørsmålet er HVORFOR? Er dere ikke på børs for å tjene penger? Har noen av dere penger i NAS i hele tatt eller er det demo kontoer og student spill...?
Redigert 21.08.2019 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.08.2019 kl 19:12 3475

nå begynner han å bli ordentlig provosert. Det er da nedverdigelsene begynner ;)

Det er en rent personlig kamp for stakkaren :(
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 19:53 3428

Joda er på børs for å tjene penger Frodon og NAS er en av mine beste trades i år,,, og opp 8-9% fra bunnfisket long... Klager ikke så langt. Følg med inn mot helga. Stadig flere som vil være med på spillet vet du,,, Og spillet heter shortskvis.
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 19:59 3412

:)))))
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
SR99
21.08.2019 kl 21:24 3333

Usikker på hva du mener med gode vilkår. For min del begynner obligasjonsmarkedet å bli et tapsprosjekt med investeringer som er nær risikofri. Det er blitt et lite interessant marked som er vanskelig å forsvare. Derfor må det vektes noe mer mot usikre obligasjoner og mer risiko. Jeg vil tro NAS kan lokke stort i dagens obligasjonsmarked med et Q3 som overbeviser positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.08.2019 kl 23:24 3233

Gode vilkår for NAS, må være noe NAS klarer å betjene på lang sikt. Hvorfor tror du folk ønsker økt risiko når markedet er så usikkert som det er nå? Av det jeg ser, går de større investorene over til tryggere investeringer, som rentefond, gull, statsobligasjoner osv, selv om det gir negativ avkastning. Dvs store investorer velger å få litt minus avkastning istedenfor å ta risiko de kan tape mye mer på.

Jeg har fortsatt mest tro på at den beste løsningen for NAS er å kjøre en emisjon, få betalt unna obligasjonslånet og få bedret egenkapitalsituasjonen, slik at selskapet slipper å balansere på kanten av stupet hele tiden. Kommer det eks en smell på drivstoff kostnadene igjen, som kan skje når som helst via en Trump mld, må kanskje NAS kjøre enda en krise emisjon, som er svært ødeleggende. Med en emisjon kan NAS få bedre betingelser i et eventuelt JV, få bedre betingelser på fremtidige obligasjonslån + fokus i aksjemarkedet vil gå mer over på verdiene i selskapet, som igjen vil gi stigende aksjekurs på sikt.

Q3 kan absolutt bli et viktig krysspunkt for NAS. Her vet investorene at etter dette kvartalet, kommer det 2 meget utfordrende kvartal med mindre inntekter. Hvis det blir en varm vinter, kan det bety lavere drivstoffkostnader for NAS og blir det en meget kald vinter, kan det bety større drivstoff kostnader for NAS.

IMO2020 er ventet å gi flybransjen en del dyrere drivstoff kostnader, så det blir spennende å følge med utviklingen og hvordan dette påvirker div selskaper også. Her vil det garantert komme overraskelser som ingen hadde tenkt på i tillegg til den varslede tsunamien som er ventet å slå inn på godt og ondt på mange resultatet i 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.08.2019 kl 23:32 3223

Synes du skriver fint og fornuftig om NAS og de reelle probleme selskapet har - selv om aksjonærene hater å lese om dem!
Dess mer sjikane og hets fra dem - dess bedre treffer du spikeren på hodet!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2019 kl 00:10 3164

Selvfølgeligheter er vel alltid fornuftige. Men utrolig kjedelige å lese.
Oto1, Hammers og Frodon er vel i kategorien : - Født til bagateller. Og noe stort de ble ei heller ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:44 Du må logge inn for å svare