Svar til Frodon i "oligasjonsdebatten"

Bearwizard
NAS 21.08.2019 kl 16:45 3051

Frodon spurte om jeg kunne dokumenter at han farer med løgner. Like etterpå svartelistet han meg slik at jeg ikke fikk postet svar. Følgende var mitt svar:

Se på svaret mitt. Det er dokumentasjon nok på at du farer med løgn. For å gjenta: Du snakker om at renta sendes oppover...Da kan jeg fortelle deg at den renta kommer til å stige etterhvert som vi nærmer oss forfall (gitt at oligasjonen omsettes for samme kurs f.eks i midten av september). Da kan jo du lage en ny tråd med krigstyper om at effektiv rente på oligasjonen nå er over 40%....Men ærlig talt; jeg orker ikke å bruke mer tid på å diskutere dette med deg...jeg har sagt hva jeg mener om deg tidligere og måten du sprer desinformasjon på. Case closed!
Redigert 19.01.2021 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
21.08.2019 kl 16:47 3042

Sorry; ser ut som b på tastaturet mitt ikke virker helt som den skal....
Restplassno
21.08.2019 kl 16:53 3017

Bare rediger innlegget hvis noe mangler. Går det an å svarteliste i tråder?
Slettet bruker
21.08.2019 kl 17:06 2954

Utrolig, utgir seg for å være Kongen av Hegnar Forum.
Frodon blir kledd meget naken og han blokkerer/Svartelister.

For en fyr.
Restplassno
21.08.2019 kl 17:11 2930

Ja, han ønsker virkelig at folk skal misforstå 33% effektiv rente og går ikke videre inn på det.
oto1
21.08.2019 kl 17:24 2894

Nå har jeg lest den andre tråden, og en mer tullete gjeng har jeg knapt opplevd!.

Frodon skriver ganske enkelt i sitt åpningsinnlegg at effektiv rente på nas lånet med forfall i desember er 33,4% basert på siste omsetting i lånet.

Hva i all verdens navn og rike er feil ved det?
Det er jo til og med ferdig utregnet for de som klarer å åpne linken.

Og så begynner dere å dra inn tolkninger av dette og påstår ditt og datt som Frodon aldri har nevnt?

Hvis dere er så forbanna sikker på at nas betaler lånet ved forfall så bør dere jo prøve å få kjøpt obligasjoner til samme pris.
Renten har dere i så fall fått oppgitt.

Ifølge dere er vel dette risikofri avkastning, så da er det jo bare å løpe og kjøpe?

(Nei, jeg har aldri eid nas og kommer ikke til å vurdere nas før de får flere kvartal med sammenhengende overskudd).
Frodon
21.08.2019 kl 17:41 2849

Lenge siden sist Oto1 😊

På NAS trådene er det sjelden aksjonærene kommer med fakta, men de er enige om å angripe de som kommer med negative nyheter om selskapet 😉 De har vært veldig aktive, 1000vis av innlegg siste månedene, da det har ticket inn negative nyheter nesten daglig.

Den største ironien denne uken er at små aksjonærene i NOFI har solgt aksjene der og kjøpt NAS. Uff, det sier mye om disse skribentene. Hvorfor selge selskapet som går bra, med overskudd og er oppkjøpskandidat, for å kjøpe tapssluket NAS, som må selge de gode eiendelene til spot pris? Eneste plusset er at dette er aksjonærene vi tjener penger på 😇
oto1
21.08.2019 kl 17:54 2816

Hei Frodon.

Ja, nå tjener ikke jeg penger på disse aksjonærene da, all den tid både NOFI og NAS er selskap jeg holder meg unna.
NOFI pga at jeg ikke stoler på inntjening da det trolig ligger noen latente tapsbomber der, og NAS tjener jo ikke penger.
Det ender til slutt med konkurs.

Så dette ble bare litt tidtrøyte og hoderisting for min del.
Frodon
21.08.2019 kl 18:08 2789

Der er vi helt enig, som vanlig 😉

Jeg har forøvrig nevnt deg et par ganger på NAS trådene siste månedene. Det var et par innlegg hvor jeg ramset opp nickene til de skribentene jeg mener fortsatt har mye å komme med, som vi har mye å lære av...listen var ikke lang, 7-8 nick 😂😂
Redigert 21.08.2019 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Opp+
21.08.2019 kl 18:13 2770

Ser ut som det er del nick innpå her du også har noe å lære av😂
Slettet bruker
21.08.2019 kl 20:09 2667

Er det noen som selger for tiden da ?
Volumet er virkelig spennende.

Slettet bruker
21.08.2019 kl 20:12 2660

Blir solgt nå
IvailoKirov
22.08.2019 kl 07:17 2333

Jeg er ikke så veldig bevandret her inne på forumet. Har prøvd meg med noen forslag tidligere men de som har sett kan med 100% verdi gjøre det stikk motsatte av det jeg har foreslått og da hadde de tjent MASSE penger. Bl.a trodde jeg olje skulle videre opp når de lå på 74-76 for snart 1 år siden. Det ble en kjempebom for min del og tap. Jag har også trodd det skulle komme gode nyheter rundt NAS og der er jeg ikke veldig mye ned, men litt. Here tror jeg fremdeles denne er er i spill. Men:
Det jeg ser at det diskuteres mye om er effektiv rente i obligasjonen til NAS. Her er jeg litt mer usikker på hva som er riktig og hvem som forstår hvordan dette regnes ut.
Tar gjerne korrigeringer hvis min tanke er feil.
Nå kan obligasjonen kjøpes for 93 (dette er da ned 7% på de som har kjøpt den på 100). Obligasjonen løper til desember. for enkelhet skyld sier vi da at det er 3 med til forfall. For å kunne si at den handles til effektiv rente på XX % så må man jo da forvente at den refinansieres til kurs 100 og på den måten gir hovedstolen tilbake. De som kjøper nå vil kjøpe for 93 og få tilbake 100 dette gir en gevinst på 7 men for 3 mnd. for å regne årlig rente må de 7% ganges med 4 og dette gir 28% pr år rente.
( så er det vel litt justeringer med hvor mange dager og hvor lenge som er igjen til refinansiering er på plass og derfor sier man nå en effektiv rente på 33% p.a)
Det er nok heller ikke veldig uvanlig for investorer som har vært inn i en obligasjon hvor det har vært litt usikkerheter med refinansiering a de velger å selge med en rabatt før slutt. Det er tross alt bedre å få ut nesten hovedstol (+ renter i perioden) enn å risikere at de ikke kan refinansiere og det blir utsettelser +++.

Er dere som kan dette som "proffer" riktig tenkt av meg eller er jeg helt på jordet her.

Takk for svar.....
Bearwizard
22.08.2019 kl 15:36 2183

Hei, jeg skal gjøre et forsøk på å svare:

Såkalt "effektiv" rente beregnes ut fra når obligasjonen (eller deler av den som var tilfelle nå sist, 1 mill. euro) ble omsatt, og hvilken forfallsdato som gjelder (du opererer med 3mnd i ditt eksempel). I tillegg kommer hvilken kurs disse delene ble omsatt for (det var forøvrig 93.5). På toppen av dette kommer renta som obligasjonsutsteder må betale (kupongrenten). I tilfellet NAS07 er den 7.25% (høy kupongrente fordi obligasjonen er usikret...det er med andre ord ikke en obligasjon som har pant i NAS verdier). Med denne inputen kan effektiv rente beregnes (jeg tar ikke matematikken her, den finner du enkelt ved et Google søk). I utgangspunktet kan effektiv rente sees på som den avkastningen obligasjonseier får (la oss for enkelhets skyld anta at det er en) pr.år, forutsatt at utsteder (NAS) innfrir obligasjonen til fastsatt tid og til pari kurs (100). Altså; jo lavere kurs obligasjonen omsettes for, og jo kortere tid til forfall desto høyere effektiv rente.

Håper at dette var litt klargjørende.
Restplassno
22.08.2019 kl 15:47 2162

Veldig godt du har god oversikt her! Hvis ikke kunne mange gått på limpinnen!
Redigert 22.08.2019 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
22.08.2019 kl 17:31 2092

Man kan gjerne si at det er meningsløst å beregne effektiv rente med så kort løpetid igjen. Men faktum er dog fortsatt at noen heller ville ha 93,50 denne uka enn 103,625 i desember. Tilsvarende var det noen som heller ha 93 i mars enn 3,625 i juni og 103,625 i desember, og for å ta et tredje eksempel noen som takket ja til 86 i januar fremfor de før nevnte utbetalinger i juni/desember.
På de andre side fikk Sissener solgt sine obligasjoner for 1% under pålydende 19. januar (Jeg har ikke regnet på det, men det vil nok gi en effektiv rente på 9-10%
SR99
22.08.2019 kl 18:32 2006

Det er også noen som kjøper på disse nivåene med hensikt å tjene penger!
Mr Fox
22.08.2019 kl 19:15 1949

Selvsagt, det er nok få som kjøper aksjer eller obligasjoner uten et mål om å tjene penger og prisen er på et nivå hvor både selger og kjøper er "fornøyd" med mindre det er en tvangshandel. Så kan jo omsetning bli lav for at kjøperne er for negative og/eller selgerne for positive om hva som er riktig pris, og ingen eller få møtes "på midten".
pedro1
22.08.2019 kl 21:32 1830

Kan man kjøpe til 93 nå.....ja så får man 7% i rabatt + kupongen.....Blir helt idioti og snakke om års rente...da foruttsetter man faktisk at det nye lånet rulles til en effektiv rente på 34% videre.....noen som tror på det ??
solb
22.08.2019 kl 21:42 1817

Thor Jensen åpenbart. He,he.
Restplassno
23.08.2019 kl 07:55 1720

Det er vel ingen som får 33% avkastning i desember på å kjøpe denne nå.
Redigert 23.08.2019 kl 08:00 Du må logge inn for å svare