AVANCE Cleaves: TP raised to NOK 78 (185% upside)
Joakim Hannisdahl @JHannisdahl · $AVANCE (#BUY/N78) strong 2Q top-line, w 3Q guidance as expected. Massive cash generation & highly attractive mulitples. TP raised to NOK 78 (185% upside).
Sjelden oppside på Oslo Børs.
Kurs nå 28,30
Sjelden oppside på Oslo Børs.
Kurs nå 28,30
Redigert 21.01.2021 kl 09:30
Du må logge inn for å svare
Sopranos
09.09.2019 kl 08:54
7790
Handel før børs idag, 20 000 aksjer på 32.95!
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Gnesdam
09.09.2019 kl 09:40
7678
Det ligner en ti % stigning i dag. Skubbet op af shorterne og alle de smarte, der solgte for at købe billigere🤠
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.09.2019 kl 09:46
7658
Bwlpg og Avance må være de mest underpriste aksjene på OSE, ja i hele Europa. Selv om ratene falt 30%, så ville de ha en P/E på 3-4. Ufattelig attraktiv investering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
msmekk
09.09.2019 kl 12:35
7479
Avance stanger og stanger men kommer ikke lenger opp. Det som tynger er nok store investeringer i scrubbere, det er kø på verkstedene og Avance har vert veldig sent ute med sine bestillinger. Må nok regne med 40% off hire pga dette. dette vil redusere resultatet inn i 2020 så noe utbytte er det bare å se langt etter
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
rogero30
09.09.2019 kl 13:25
7412
Her tuller du. De har 2 båter som får scrubbere. Ytterligere 2 i forbindelse med normalt vedlikeholt i desember 2019. Dessuten får AVance fortrinn via Fredriksen i køen som stor aksjonær da han eier 50 % av firmaet som etablerer scrubbere.
Utbytte på minst kr. 2 kommer i Q3. Det er et forsiktig utbytte, så får man se på ratene hvordan Q4 blir......Blir de like bra som Q3 blir det ytterligere 2 kr. (dette er moderate utbytter jfr. tidligere historie). Om Q1 og Q2 i 2020 begynner bra kan vi forvente mere, dersom ei ikke noe utbytte i Q1 og Q2 i 2020.
Utbytte på minst kr. 2 kommer i Q3. Det er et forsiktig utbytte, så får man se på ratene hvordan Q4 blir......Blir de like bra som Q3 blir det ytterligere 2 kr. (dette er moderate utbytter jfr. tidligere historie). Om Q1 og Q2 i 2020 begynner bra kan vi forvente mere, dersom ei ikke noe utbytte i Q1 og Q2 i 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
09.09.2019 kl 13:47
7414
Kan vi tro på dette da montro?
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/09/6954686/uidentifisert-vlgc-kontrakt-bekrefter-scrubberpremie-pareto-securities-vil-oke-kursmalet-for-avance-gas-og-bw-lpg
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/09/6954686/uidentifisert-vlgc-kontrakt-bekrefter-scrubberpremie-pareto-securities-vil-oke-kursmalet-for-avance-gas-og-bw-lpg
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Kvistingen
09.09.2019 kl 14:49
7340
Det er vel en regnefeil eller rot med valuta i denne artikkelen? Med 5 dollar i inntjening per aksje neste år blir forward P/E ca 0.7 når kursen står i 33. Det er jo litt mer imponerende enn 6,5 som det står i artikkelen. Men 5 dollar per aksje i inntjening høres jo vel optimistisk ut.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.09.2019 kl 15:04
7323
Jeg kan se i Pareto-artikkelen at de regner med 250 operative dager i året pr. VLGC-skip...
Så vidt jeg har lest meg til pleier kapasitetsutnyttelsen av disse VLGC-skipene å ligge på mellom 85% og 90%, dvs. mellom 310 og 328 dager. Er det noe jeg har misforstått her?
Dette er jo en markant forskjell.
Så vidt jeg har lest meg til pleier kapasitetsutnyttelsen av disse VLGC-skipene å ligge på mellom 85% og 90%, dvs. mellom 310 og 328 dager. Er det noe jeg har misforstått her?
Dette er jo en markant forskjell.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Enig med deg. En inntjening på USD 5 er en økning på 10 ganger til PE 0,7. Men, det er også mer i samsvar med andre analyser som ligger ute med PE = 1. Alt avhenger av ratenivå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Inntjening per aksje på 5 USD (45 NOK) tilsier et overskudd til aksjonærene på ca 3,1 mrd NOK (med ca 70 mill aksjer - vet det ikke er helt nøyaktig..). Det er vel å ta litt vel i særlig når de kun opererer med 32000 dagen som maks gir 150 - 200 mill USD til aksjonærene. Jeg tror analytikeren bytter om på topplinjen og bunnlinjen - eller noe annet surr...
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Frontman
09.09.2019 kl 16:43
7218
Mener vel inntjening på 0,5 USD per aksje? ikke 5 USD
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.09.2019 kl 16:54
7226
I veldig runde tall:
Rate 22.000 USD gir 0 resultat pr aksje
Rate 32.000 USD gir resultat 6,70 pr aksje
Rate 42.000 USD gir resultat 13,40 pr aksje
Rate 52.000 USD gir resultat 20,10 pr aksje
Rate 62.000 USD gir resultat 26,80 pr. aksje osv.
Rate 100.000 USD gir resultat 52,20 pr. aksje
Så får hver og en gjette på ratene fremover.
Uansett blir det hyggelig å være aksjonær.
Rate 22.000 USD gir 0 resultat pr aksje
Rate 32.000 USD gir resultat 6,70 pr aksje
Rate 42.000 USD gir resultat 13,40 pr aksje
Rate 52.000 USD gir resultat 20,10 pr aksje
Rate 62.000 USD gir resultat 26,80 pr. aksje osv.
Rate 100.000 USD gir resultat 52,20 pr. aksje
Så får hver og en gjette på ratene fremover.
Uansett blir det hyggelig å være aksjonær.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Starm
09.09.2019 kl 20:53
6965
Dorian faller 3% nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.09.2019 kl 20:56
6963
Det er jo en del forskjellige bud på LPG-rateutviklingen de neste 2 åra, Et av budene er fra Cleaves som nok ligger i den optimistiske enden av skalaen.
Cleaves Securities operer med direkte utbytter i år 2020 i Avance på 15 NOK, og i 2021 på 18 NOK (tilsvarende EPS på 30 og 36 NOK ved 50% utbyttepolitikk, og dividend yield på hhv. 46% og 62% på dagens aksjekurs på ca. 33)
og i BWLPG på 9 NOK og 12 NOK med dividend yield på hhv. 19% og 27%.
https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_18c58092794d4cc299053d81505f1456.pdf
Vel, jeg vil se det før jeg tror det, men vil selv være meget tilfreds hvis det bare blir halvparten av dette.
Time will tell.
Cleaves Securities operer med direkte utbytter i år 2020 i Avance på 15 NOK, og i 2021 på 18 NOK (tilsvarende EPS på 30 og 36 NOK ved 50% utbyttepolitikk, og dividend yield på hhv. 46% og 62% på dagens aksjekurs på ca. 33)
og i BWLPG på 9 NOK og 12 NOK med dividend yield på hhv. 19% og 27%.
https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_18c58092794d4cc299053d81505f1456.pdf
Vel, jeg vil se det før jeg tror det, men vil selv være meget tilfreds hvis det bare blir halvparten av dette.
Time will tell.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.09.2019 kl 21:49
6876
Bra blir det.
Det er bare å pantsette huset til svigermor. :)
Det er bare å pantsette huset til svigermor. :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
fundainvest
10.09.2019 kl 08:22
6622
SEB med oppdatert kursmål (oppjustert NAV) 50 kroner.
Men det ene scenarioet som tegnes er vel så hyggelig:
USD 29m per quarter paid as dividend is USD 1.8 per share per year, priced at
12% yield requirement that is a share price at USD 15.19 or NOK 135.70. We
do not think the market is secure enough in the current earnings outlook to go
all the way there. For our own part we are very keen to see whether the
traditional third and fourth quarter Middle East – Asia trade happens before
committing to that kind of scenario. However, clearly, if we did not think this is
where the LPG market and the VLGC stocks are heading, we would not have
included this potential scenario
Men det ene scenarioet som tegnes er vel så hyggelig:
USD 29m per quarter paid as dividend is USD 1.8 per share per year, priced at
12% yield requirement that is a share price at USD 15.19 or NOK 135.70. We
do not think the market is secure enough in the current earnings outlook to go
all the way there. For our own part we are very keen to see whether the
traditional third and fourth quarter Middle East – Asia trade happens before
committing to that kind of scenario. However, clearly, if we did not think this is
where the LPG market and the VLGC stocks are heading, we would not have
included this potential scenario
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Sopranos
10.09.2019 kl 08:37
6582
PDT PARTNERS, LLC 400 830 0,62% 06.09.2019
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 445 596 0,69% 06.09.2019
MIRABELLA FINANCIAL SERVICES LLP 521 303 0,80% 15.08.2019
SUM 1 367 729 2,11%
Litt økning i short fra 2.04 til 2.11% , PDT PARTNERS har økt fra 0,51% til 0,62%, og Voleon har gått ned fra 0,73% til 0,69%... Skal se den smeller over 35kr snart, og shorterne må gi slipp ;-)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 445 596 0,69% 06.09.2019
MIRABELLA FINANCIAL SERVICES LLP 521 303 0,80% 15.08.2019
SUM 1 367 729 2,11%
Litt økning i short fra 2.04 til 2.11% , PDT PARTNERS har økt fra 0,51% til 0,62%, og Voleon har gått ned fra 0,73% til 0,69%... Skal se den smeller over 35kr snart, og shorterne må gi slipp ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.09.2019 kl 08:51
6537
Prøv å se på en shortposisjon som du ser på en brannforsikring på et hus...å tegne en brannforsikring betyr jo ikke at man tror at huset vil brenne. En short fungerer ofte som en "hedge"/forsikring for andre investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.09.2019 kl 10:06
6464
Forskjellen på en brannforsikring og en short er at du på en brannforsikrting betaler inn en liten premie, men vil få huset ditt gjenoppbygget dersom det brenner ned, mens du i en short betaler aksjeeieren en liten sum for å få lov til å selge aksjene i markedet, men der du selv tar den hele og fulle risikoen dersom du får markedet i trynet. Men du vil også beholde hele gevinsten dersom du får rett i at kursen faller.
Forskjellen er altså at du ved en brannforsikring betaler en liten premie for at andre skal ta risikoen deresom det brenner, mens du ved shorting betaler en liten sum for å få lånt et antall aksjer der du selv sitter med den hele og fulle risikoen dersom det går galt.
Dårlig sammenligning.
Forskjellen er altså at du ved en brannforsikring betaler en liten premie for at andre skal ta risikoen deresom det brenner, mens du ved shorting betaler en liten sum for å få lånt et antall aksjer der du selv sitter med den hele og fulle risikoen dersom det går galt.
Dårlig sammenligning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
kodenavn
10.09.2019 kl 10:09
6488
Vi snakker altså om mulig utbytte på ca 16.- i året. I tillegg vil kapitaloppbyggingen i selskapet være tilsvarende. Dvs overskudd, i form av utbytte og kapitaloppbygging, potensielt 32.- på årsbasis.
Og aksjen handles på 33.-
Hvor lang tid bruker norske investorer på å se lyset ?
Pantsett huset til svigermor.
Og aksjen handles på 33.-
Hvor lang tid bruker norske investorer på å se lyset ?
Pantsett huset til svigermor.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.09.2019 kl 10:24
6459
SEB's prognose for LPG shipping ligger faktisk tett på det som Cleaves Securities kom ut med for kort tid siden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Er det noen som kjenner til hvordan ratene er nå? Positiv eller negativ retning?
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
kodenavn
10.09.2019 kl 10:44
6467
Stabilt pluss/minus 46 K
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.09.2019 kl 11:27
6415
I den siste "Shipping Weekly 37/2019" fra Cleaves Security, så forventes det at "Net profit" om 3 år - i 2022 - for LPG-shipping vil ligge 50%-100% høyere enn i 2019, men noe lavere enn i 2020 og 2021 hvor ratene forventes å toppe.
Allikevel vil EPS ligge på et et pent høyt nivå og med utsikt til veldig gode direkte utbytter til aksjonærene også i 2022.
Dette er jo en prognose med usikkerhetsfaktorer, men hvis de treffer bare noenlunde bra, så ser dette veldig positivt ut også på mellomlang/lang sikt.
https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_1b670f50405d4a5d9d4e96c7d7fd6f4e.pdf
Allikevel vil EPS ligge på et et pent høyt nivå og med utsikt til veldig gode direkte utbytter til aksjonærene også i 2022.
Dette er jo en prognose med usikkerhetsfaktorer, men hvis de treffer bare noenlunde bra, så ser dette veldig positivt ut også på mellomlang/lang sikt.
https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_1b670f50405d4a5d9d4e96c7d7fd6f4e.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Drowsy
10.09.2019 kl 11:35
6402
Ikke gjør deg så vanskelig da Londonmannen...du kan jo prøve å forstå sammenlikningen.
Han snakker ikke om short som en enkelt investering, men som en del av en portefølje hvor shorten gir en forsikring om at et fall i markedet ikke blir like sviende som om man utelukkende hadde gjort investeringer med et positivt syn på markedet.
Han snakker ikke om short som en enkelt investering, men som en del av en portefølje hvor shorten gir en forsikring om at et fall i markedet ikke blir like sviende som om man utelukkende hadde gjort investeringer med et positivt syn på markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.09.2019 kl 11:46
6395
Takk, Drowsy. Din forklarende kommentar traff spikeren midt på hodet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
kodenavn
10.09.2019 kl 12:05
6348
Og Cleaves operer med følgende rateanslag:
2020: 50.000 USD
2021 60.000 USD
2022: 55.000 USD
Limer inn igjen det jeg skrev over om overskudd i Avance på de forskjellige rater:
Rate 42.000 USD gir resultat 13,40 pr aksje
Rate 52.000 USD gir resultat 20,10 pr aksje
Rate 62.000 USD gir resultat 26,80 pr. aksje osv.
Rate 100.000 USD gir resultat 52,20 pr. aksje
Ser hyggelig ut for de som ikke sitter short.
De som sitter short manipulerer for harde livet i dag.
2020: 50.000 USD
2021 60.000 USD
2022: 55.000 USD
Limer inn igjen det jeg skrev over om overskudd i Avance på de forskjellige rater:
Rate 42.000 USD gir resultat 13,40 pr aksje
Rate 52.000 USD gir resultat 20,10 pr aksje
Rate 62.000 USD gir resultat 26,80 pr. aksje osv.
Rate 100.000 USD gir resultat 52,20 pr. aksje
Ser hyggelig ut for de som ikke sitter short.
De som sitter short manipulerer for harde livet i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
urix
12.09.2019 kl 10:30
5945
Kan du presisere hva Seb`s prognose for LPG var?
På forhand takk!
På forhand takk!
Redigert 21.01.2021 kl 05:25
Du må logge inn for å svare
kodenavn
12.09.2019 kl 12:28
8549
Stadig fine rater 44,564 USD/day
Selskapet måker inn penger.
Og disse ratene drar seg nå inn i Q3.
Og flere meglerhus har prognose på høyere rater i Q3
Selskapet måker inn penger.
Og disse ratene drar seg nå inn i Q3.
Og flere meglerhus har prognose på høyere rater i Q3
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.09.2019 kl 12:33
8537
Antar du mener Q4? Kun to uker igjen av Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.09.2019 kl 12:35
8542
;-) tar den.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Mot slutten av 2021 vil et realistisk kursmål være 70-90 kr pluss utbytter tilsammen verdt mer enn aksjen handles for i dag.
Det blir mye skatt for dem som ikke handler gjennon A/S-konto, men AVANCE kan jo ikke handles gjennom ASK-kontoen.
Men allikevel bedre med stor gevinst og 32% skatt enn å gå glipp av den nesten opplagte fortjenesten.
Det blir mye skatt for dem som ikke handler gjennon A/S-konto, men AVANCE kan jo ikke handles gjennom ASK-kontoen.
Men allikevel bedre med stor gevinst og 32% skatt enn å gå glipp av den nesten opplagte fortjenesten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
12.09.2019 kl 12:58
8518
Hvorfor kan ikke Avance handles gjennom Aksjesparekonto?
Jeg har bra gevinst i Avance men har foreløpig ikke opprettet noen ASK og har planer om å gjøre det før nyttår og flytte Avance inn på denne for å unngå å utløse skatt ved evt. salg.
Jeg har bra gevinst i Avance men har foreløpig ikke opprettet noen ASK og har planer om å gjøre det før nyttår og flytte Avance inn på denne for å unngå å utløse skatt ved evt. salg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Ratta
12.09.2019 kl 13:26
8495
Selskaper registrert utenfor Norge/EU kan ikke handles under ask.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Kvistingen
12.09.2019 kl 13:58
8497
Og det samme gjelder vel for oss som handler gjennom et AS. Fritaksmodellen for aksjegevinster og utbytte gjelder bare for selskaper innenfor EØS-området. Så det blir litt skatt å betale, men det er greit når man kan realisere en bra gevinst :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Det er nok riktig det.
Lenge siden jeg har hatt noen egne Aksjeselskap nå.
Robotene er på ferde i dag og skremmer ut en del, men på den annen side så har kursen steget bratt den siste tiden, så det kan være godt å komme litt ned for å ta fart oppover igjen.
Tipper stor omsetning på turen opp igjen etter at bunnen er satt.
Ratene tilsier oppgang i lang tid framover, men havet er sjelden speilblankt i aksjehandel.
Lenge siden jeg har hatt noen egne Aksjeselskap nå.
Robotene er på ferde i dag og skremmer ut en del, men på den annen side så har kursen steget bratt den siste tiden, så det kan være godt å komme litt ned for å ta fart oppover igjen.
Tipper stor omsetning på turen opp igjen etter at bunnen er satt.
Ratene tilsier oppgang i lang tid framover, men havet er sjelden speilblankt i aksjehandel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.09.2019 kl 17:54
7970
Enig. Selv har jeg til gode å se speilblankt hav innen aksjehandel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
kodenavn
12.09.2019 kl 20:01
7842
Ratene opp
45,839 USD/day
MARKET NEWS
LPG: Latest STEO implies a bullish export for Q4, utilisation could increase 6.6% QOQ
EIAs recent Short Term Energy Outlook (STEO), published this week, lifts net LPG export assumption for Q4 2019 by 6% from the August 2019 STEO, to 1.43mbd. This would be a significant 44% increase YOY, from net export of 0.99mbpd in Q4 2018, while an increase of 14% QOQ from net export of 1.25mbpd in Q3.
Dette er supernyheter som bør vises i kursen.
45,839 USD/day
MARKET NEWS
LPG: Latest STEO implies a bullish export for Q4, utilisation could increase 6.6% QOQ
EIAs recent Short Term Energy Outlook (STEO), published this week, lifts net LPG export assumption for Q4 2019 by 6% from the August 2019 STEO, to 1.43mbd. This would be a significant 44% increase YOY, from net export of 0.99mbpd in Q4 2018, while an increase of 14% QOQ from net export of 1.25mbpd in Q3.
Dette er supernyheter som bør vises i kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Er bra med litt mer oppgang nå:) Knallrater og futtene fremover er bare :):):)
Ratene ligger langt over denne måneds spot og det er helt ut mars neste år:)
Blir nok ikke mer dupp no hehe.
Ratene ligger langt over denne måneds spot og det er helt ut mars neste år:)
Blir nok ikke mer dupp no hehe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Kommer vi oss forbi 33 en av de første dageme, skulle det ikke være langt til 35.
Har stanget litt på lave 33 et par dager, og er vel snart på tide med 35 nå.
Jeg tror vi kommer over 35 neste uke
Har stanget litt på lave 33 et par dager, og er vel snart på tide med 35 nå.
Jeg tror vi kommer over 35 neste uke
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Nanoq
12.09.2019 kl 23:36
7590
kodenavn: Veldig gode nyheter.
Q4 pleier ellers å være årets svakeste kvartal for LPG-shipping. Mye tyder jo på at dette ikke blir tilfellet i år, og at det derfor snart må komme nye positive megler-analyser og kursestimater på banen.
Q4 pleier ellers å være årets svakeste kvartal for LPG-shipping. Mye tyder jo på at dette ikke blir tilfellet i år, og at det derfor snart må komme nye positive megler-analyser og kursestimater på banen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
kodenavn
13.09.2019 kl 09:56
7361
Enterprise-utvidelsen vil øke behovet med 10 skip i måneden fra september ! Bra for ratene det !
Enterprise is set for the 175kbpd expansion of its LPG export terminal later this month, lifting total US export capacity by close to 15% on our numbers. This could accommodate for the increase in exports outlined by EIA. A QOQ increase of 0.18mbpd would see an additional ~10 VLGC cargoes shipped every month, translating into a utilisation increase of 6.6% on the third quarter, assuming all vessels sail at average sailing distance of 7.5k nautical miles.
Enterprise is set for the 175kbpd expansion of its LPG export terminal later this month, lifting total US export capacity by close to 15% on our numbers. This could accommodate for the increase in exports outlined by EIA. A QOQ increase of 0.18mbpd would see an additional ~10 VLGC cargoes shipped every month, translating into a utilisation increase of 6.6% on the third quarter, assuming all vessels sail at average sailing distance of 7.5k nautical miles.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Nanoq
16.09.2019 kl 12:47
6947
Etter drone-angrepet i Saudi-Arabia hvor ca. 10% av landets LPG-produksjon ble satt ut av spill inntil videre, så er det jo nå et spørsmål om hvor lenge dette vil vare - og ikke minst: hvor markedet ellers kan kjøpe dette LPG-volum som S-A nå ikke kan levere. For LPG kjøper-markedet finnes der ute.
Uansett hvem som vil/kan levere mer den nærmeste framtida, så blir det her snakk om lengere frakt-distanser. Noe av dette kan komme fra USA, ellers kan nok andre store olje- og naturgass-produsenter nokså fort komme på banen med LPG.
Som Cleaves Sec. skrev i en oppdatering i dag:
"Higher energy prices could widen the regional LPG price differentials, increasing demand for LPG in the Far East and thus supporting freight rates.
Strong growth in US exports could mitigate the situation".
Men Cleaves trodde også at både oljetanker-markedet (VLCC) og LPG-fraktmarkedet (VLGC) ville miste inntekter og se noe lavere kurser på den korte banen p.g.a. overkapsitet etter at Saudi-Arabia ble angrepet.
Det ser ikke ut til at markedet er enig med Cleaves her - eller i hvert fall ikke tillegger dette noen betydning. Faktisk tvert om. Verken BWLPG eller Avance Gas faller i dag, heller ikke FRO. Alle tre er faktisk opp i dag, i hvert fall så langt i dag.
Spennende dager i vente. Ikke bare på børsen, men også i Midtøsten.
Uansett hvem som vil/kan levere mer den nærmeste framtida, så blir det her snakk om lengere frakt-distanser. Noe av dette kan komme fra USA, ellers kan nok andre store olje- og naturgass-produsenter nokså fort komme på banen med LPG.
Som Cleaves Sec. skrev i en oppdatering i dag:
"Higher energy prices could widen the regional LPG price differentials, increasing demand for LPG in the Far East and thus supporting freight rates.
Strong growth in US exports could mitigate the situation".
Men Cleaves trodde også at både oljetanker-markedet (VLCC) og LPG-fraktmarkedet (VLGC) ville miste inntekter og se noe lavere kurser på den korte banen p.g.a. overkapsitet etter at Saudi-Arabia ble angrepet.
Det ser ikke ut til at markedet er enig med Cleaves her - eller i hvert fall ikke tillegger dette noen betydning. Faktisk tvert om. Verken BWLPG eller Avance Gas faller i dag, heller ikke FRO. Alle tre er faktisk opp i dag, i hvert fall så langt i dag.
Spennende dager i vente. Ikke bare på børsen, men også i Midtøsten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Nanoq
16.09.2019 kl 15:29
6789
J Mintzmyer uttaler i dag på twitter:
Long-term & strategically this disruption is about the most bullish possible outcome for #tankers #VLGC #shipping stocks. Higher odds for years of strong #markets vs. a temporary shock. I’ll #BUY that. USG-Asia...
Hvem er J Mintzmyer?
https://www.moneyshow.com/expert/9c2595927925401a91e77000f912a1fe/
Long-term & strategically this disruption is about the most bullish possible outcome for #tankers #VLGC #shipping stocks. Higher odds for years of strong #markets vs. a temporary shock. I’ll #BUY that. USG-Asia...
Hvem er J Mintzmyer?
https://www.moneyshow.com/expert/9c2595927925401a91e77000f912a1fe/
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
16.09.2019 kl 17:25
6654
Vet ikke helt hva jeg skal tro. Her var LPGène opp som skudd på morgenen, og så som vanlig, senere på dagen!!! Selv Dorian er ned akkurat nå!
Er det ikke på tide at "noen" bomber muslimgalskapen i Iran nedenom og hjem?
Er det ikke på tide at "noen" bomber muslimgalskapen i Iran nedenom og hjem?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Nanoq
16.09.2019 kl 18:01
6599
Superoptimist:
Galskapen finnes mange steder, ikke minst i Saudi-Arabia og ja, hos USA og UK som leverer bomber og våpen til Saudienes vanvittige bombekrig mot houtiene i Jemen, en krig som nå har vart i ca.5 år og med ca. 100.000 sivile døde og en massiv hungersnød som resultat.
Disse houtier i Jemen har uendelig mange gode grunner til å sende bombedroner mot oljeindustrien inne i Saudi-Arabia. For dem er dette blitt en kamp på liv og død.
På tide at diplomati og holdbare avtaler får mer plass i Midtøsten. Men med masseødeleggelsesvåpenet Trump som president i USA ser det dessverre vanskelig ut.
Galskapen finnes mange steder, ikke minst i Saudi-Arabia og ja, hos USA og UK som leverer bomber og våpen til Saudienes vanvittige bombekrig mot houtiene i Jemen, en krig som nå har vart i ca.5 år og med ca. 100.000 sivile døde og en massiv hungersnød som resultat.
Disse houtier i Jemen har uendelig mange gode grunner til å sende bombedroner mot oljeindustrien inne i Saudi-Arabia. For dem er dette blitt en kamp på liv og død.
På tide at diplomati og holdbare avtaler får mer plass i Midtøsten. Men med masseødeleggelsesvåpenet Trump som president i USA ser det dessverre vanskelig ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare
Oregon
16.09.2019 kl 19:39
6527
Men jeg solgte faktisk mine Avance aksjer i dag. Det er sikkert riktig at LPG utskiping fra Saudi nå reduseres og at det på papiret blir mulig lengre transport distanser siden dette kanskje kompenseres fra andre produsenter. Men min tanke er at finnes det så mye ledig opptankingskapasitet til å erstatte bortfallet fra Saudi?
Det er vel nettopp dette som er litt kostbart og krevende å erstatte og store terminaler for LPG eksport er under bygging, men mitt inntrykk er at det er terminalbegrensninger som pt. bl. a. er hemmende for det totale fraktvolumet.
Ja, det blir noe lengre transportetapper med bortfall av Saudi noe som er gunstig, men er det nok påfyllingskapasitet til å erstatte Saudi var min tanke og i sum virket dette for meg samlet negativt.
Det er vel nettopp dette som er litt kostbart og krevende å erstatte og store terminaler for LPG eksport er under bygging, men mitt inntrykk er at det er terminalbegrensninger som pt. bl. a. er hemmende for det totale fraktvolumet.
Ja, det blir noe lengre transportetapper med bortfall av Saudi noe som er gunstig, men er det nok påfyllingskapasitet til å erstatte Saudi var min tanke og i sum virket dette for meg samlet negativt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26
Du må logge inn for å svare