AVANCE Cleaves: TP raised to NOK 78 (185% upside)

kodenavn
AVANCE 22.08.2019 kl 10:22 64002

Joakim Hannisdahl‏ @JHannisdahl · $AVANCE (#BUY/N78) strong 2Q top-line, w 3Q guidance as expected. Massive cash generation & highly attractive mulitples. TP raised to NOK 78 (185% upside).

Sjelden oppside på Oslo Børs.

Kurs nå 28,30
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.10.2019 kl 10:03 8644

Jepp. USD/day 64,982
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.10.2019 kl 10:08 8635

Desken døtte, her renner pengene inn i strie strømmer! Gleder meg å høre hva ledelsen har å si på Q3! Men det er vel litt for tidlig å håpe på utbytte allerede etter Q3 pga klausulen knyttet til lånet. Men etter Q4 må det komme noe.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.10.2019 kl 10:23 8587

Det viktige er at det med disse fine ratene bygges store aksjonærverdier..
Om det skjer i form av cashbygging i kassa, nedbetaling av gjeld eller utbetaling i form av utbytte, er ikke så viktig.
Vi kan jo selge en aksje eller 2 hvis vi trenger cash.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.10.2019 kl 10:35 8567

Ikke uenig i det, men det trenger ikke være enten eller med de summene som nå seiles inn. En av grunnene til at man investerer i selskaper som Avance er nettopp at selskapet Jar en historie som utbyttevennlig. Selger man aksjer, så eroderer man bort sin eierandel. Får man overført utbytter, så kan man øke sin eierandel gjennom å kjøpe flere aksjer. I den grad selskapet akkumulerer verdiene i selskapet vil rett nok verdien av egne aksjer øke, men man øker ikke sin eierandel av selskapet.

Jeg må innrømme at jeg foretrekker å få min del av overskuddet utbetalt og ha frihet til å bestemme selv hva pengene skal brukes til. Men utbyttepolitikken må være bærekraftig og ikke tømme selskapet for ressurser fullstendig eller svekke selskapets evne til å stå igjennom fremtidige perioder med fallende rater. Så det må være en sunn balanse.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Springer
04.10.2019 kl 21:42 8254

Dorian opp nesten 5% i US. Selvsagt hjelper det på træge aksjekurser at ratene formelig eksploderer for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.10.2019 kl 22:42 8160

Tar jeg ikke mye feil, så blir det en meget hyggelig start på neste uke for oss Avance aksjonærer.
God helg!
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Rimdrim
05.10.2019 kl 00:17 8050

Hva er reell rate Avance har per dd?

Er det mye spot?
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2019 kl 10:44 7834

Avance hadde chartret ut 80% av flåten til 45, og resten i Spot i Q3.
Hvis de har gjort faste avtaler for Q4, tipper jeg at de har fått avtaler på 70 for deler av flåten, og resten i spot.
Med de galopperende ratene vi har sett fra 40 og oppover til 66 i går, så vil jeg tro at selskapet har valgt å ha større deler av flåten i spot i Q4.
Er det noe Fredriksen kan så er det nettopp dette.
Han er den fødte shippingmagnat, og har alltid fått det beste ut av enhver situasjon både m h t rater og asset play i shippingmarkedet.
Kan hende går ratene helt opp mot 100 i løpet av Q4, men i hvert fall skulle det være gode muligheter for å nå 80.
Tipper at for hele flåten til Avance kan de seile inn 72 i snitt for Q4 2019.
Hvis dette blir faciten, så kan man jo ta frem kalkulatoren å regne ut hva selskapet kommer til å tjene netto i Q4 med totalkostnad på 22 pr skip og 14 skip i drift.

Synes det er på tide med en kursoppgang på 15-20 % neste uke, og enda vil vi ligge godt etter i f t dagens høye og økende rater.
Redigert 20.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2019 kl 13:30 8874

Du er på villspor.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2019 kl 13:35 8852

Det varierer,men nå er det rundt 1.8mill.usd.mnd
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
fundainvest
05.10.2019 kl 13:52 8831


Tror du er i overkant optimistisk om du forventer priser på 70k for Q4. Jeg ser ikke bort fra at de har satser mer på spot dette kvartalet, men et snitt på 72k ser vi garantert ikke.

Ser vi et snitt nord for 52k på flåten i Q4, så vil inntjeningen være bunnsolid. Da blir det utbytte og ytterligere nedbetaling av gjeld.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frontman
05.10.2019 kl 13:54 8826

Forundret over at vi fortsatt leser her på forumet om de faste ratene til Avance...De har alle båtene i SPOT til enhver tid....Hallo!!!
Når de på presentasjon sier at de har oppnådd og chartret ut 80% til rate 45´så er det oppnådde spotrater for samme periode...
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Hegu
05.10.2019 kl 15:47 8693

Link til finansradioudsendelse samt Børsen-TV om bla. Avance Gas Holding, BW-LPG og Dorian.

http://www.proinvestor.com/debat/77470#77471
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
nordnes
06.10.2019 kl 13:08 8123

Når skip går spot er det da snakk om enkeltturer fra a til b ? eller er det snakk om svært korte tidsperioder, feks 30 dager ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
06.10.2019 kl 13:17 8101

Skipet går enkelturter og kan dra nytte av et marked med stigende rater. Risikoen ligger i at noe utenforstående kan resultere i at markedet og ratene krakker. Det var for stor ekspansjon mot spot som i sin tid knekket rederiet Reksten i Bergen. Men Sig Bergesen hadde sine tankere sluttet på lange tidscertepartier og gikk klar nedturen i 1973.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
nordnes
06.10.2019 kl 13:28 8068

Det husker jeg godt. Da jeg var barn, hadde Sig Bergesen to (av verdens største) skip liggende i Vetlefjorden i Sognefjorden. Det var noen få mil fra der jeg vokste opp og det var litt stas å se de svære skipene ligge midt i fjorden. Den gangen snakket folk om at Sig Bergesen fikk full betaling for båtene som lå i opplag, litt verre med Reksten sine båter i Hardangerfjorden som lå der uten å få betalt. Det var mye folkesnakk på bygda om certepartier hvor han fikk god betaling for båter som lå i opplag, og hvor dyktig Sigval Bergesen hadde vært, den gangen for bortimot 40 år siden.

https://www.allkunne.no/framside/fylkesleksikon-sogn-og-fjordane/historie-i-sogn-og-fjordane/historie/vetlefjorden-som-opplagsplass/1901/77790/
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2019 kl 10:54 7517

Spot er rett og slett båter som blir nominert til å frakte last fra A-B.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Icaria
07.10.2019 kl 11:02 7487

Ratene er stadig på vei oppover i uke 40, fikk "vi" i snitt 1.800 mill Usd/md dvs. 60.000 usd/dg i denne uken(41) ser det som vi får 1.980 mill usd/md eller 66. usd pr/dg. Forvard ratene er nå ca 72-74. 000 fremover. Og vi ligger å "roter" under 50 kr pr aksje utrolig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
07.10.2019 kl 12:30 7328

Ja, du kan så si. Men det varer nok ikke mange ukene før vi ser aksjekursen på 50-tallet. Vil da tro at investorene på OSE etterhvert skjønner hvilke enorme summer Avance drar inn med disse ratene. Og det ser ikke ut at ratene har nådd taket ennå. Skulle dette bildet holde seg utover i 2020 vil jeg tro at vi kan få historisk høye utbytter. Samtidig høper jeg at ledelsen er såpass klok at de passer på å legge av noen kroner til a rainy day. For de kommer på et eller annet tidspunkt der fremme. Men det kan faktisk bli en god stund til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Gnesdam
07.10.2019 kl 12:41 7284

Ja, det ser fint ud. Hvem har styr på, hvor mange aktier, der er shortet?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Icaria
07.10.2019 kl 12:49 7249

Ja det kan bli en stund til, når vi vet at til nyttår blir det skrotet 25 stk bygget i 1992- 95 og ca. 5- 10 stk bygget rundt 2000. I tillegg har ikke redere begynt å bestille nye skip. Pr 22/8-19 er det bestilt for levering i 2020 22 stk. og i 20121 6 stk. Når vi vet at pr. i dag er ca 272 skip så forsvinner altså 30-35 stk ved nyttår dvs 10-12% av flåten. I tillegg øker forbruket med ca 5% årlig dvs. behov for 14 stk + at tonnmil har økt tilsvarende (+14 stk). Gir dette et behov for ca. 28- 30 skip ekstra i året. Det tar ca + 2 år fra bestilling av skip til de blir levert.Men alle kan ikke bli levert på en gang (kapasitet) dvs at det tar lang tid å få lde evert. Opplysningene om skrotting og nybygg er hentet ut fra Avanse sine sider + andre seriøse aktører.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Icaria
07.10.2019 kl 12:57 7217

Se finanstilsynet short. Det ca 2.01% som er shortet aktørene, har store tap, men det kan hende at dette en sikkerhets ventil. De kan ha kjøpt dobbelt så mange og går derved i +
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2019 kl 13:24 7127

Det er omtrent like mange shorta Avance-aksjer i dag som det var i begynnelsen på året da kursen var 12-15 kr.

Dette viser bare at man ikke skal tillegge dette noen betydning så lenge prosenten ligger veldig lavt. Noen bruker shorting som hedge (forsikring).
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2019 kl 14:10 6996

Det er også litt interessant å regne litt på hvis selskapet ikke utbetalte utbytte det neste året,og rate-bildet holdt seg i 1 år framover...

Avance hadde pr. 30. juni i år totale aktiver på ca. 878 mill. USD,

og totaler passiver på ca. 529 mill. USD.

Med disse ratene så vil jo egenkapitalen stige voldsomt - spesielt hvis de ikke utbetaler utbytte i f.eks. ½ år. Stigende skipsverdier med høyere rater vil jo bidra godt her.

Med 14 skip - alle i spot - og rater på 62.000 USD/d så vil selskapet på ½ år tjene ca. 180-190 mill. USD og ca. 370 mill. USD på 1 år. Da begynner det å ligne et gjeldfritt selskap om et år. Og til den tid med mye lavere cash break even enn dagens ca. 22.000 USD/d når det ikke lenger skal betales renter og avdrag.

8 av VLGC-skipene til Avance er mindre enn 5 år gamle, 5 er ca. 10 år gamle og bare 1 skip er ca. 17 år gammelt. Verdien av disse 14 skipene ligger nok på ca.700 mill. USD = ca. 6 milliarder NOK (et nytt VLGC-skip koste 70-80 mill. USD).

Børsverdien av Avance er i dag ca. 2,4 milliarder NOK.

Med gjeldfritt selskap så bør jo børsverdien ligge tett på verdien av skipene, dvs. ca. 6 milliarder NOK = en aksjekurs på ca. 90 NOK (64,5 mill. aksjer).

Litt stoff til ettertanke?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
07.10.2019 kl 14:25 6941

Ja, det burde være liten tvil om at oppsiden i Avance er særdeles hyggelig. Men med Fredriksen som storaksjonær i Avance, så tviler jeg på at selskapet kommer til å benytte alt overskudd til å betale ned gjelden, før de begynner å betale ut utbytter.
Men i min verden burde den slags inntekter gjøre det mulig å gjøre både og; altså betale ned på gjelden og samtidig gi aksjonærene utbytte. Jeg er ikke uenig at ledelsen burde vekte dert slik at en større andel gikk til nedbetaling av gjeld enn til utbytte. Slik jeg ser det så vil LPG-markedet denne gange ikke bli ødelagt gjennom overkontrahering. Ihvertfall ikke de første to til tre årene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Hegu
07.10.2019 kl 14:32 6912

Teknisk analysevideo på Avance Gas Holding, BW LPG, Frontline, Bakkafrost.

http://www.proinvestor.com/debat/77554
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2019 kl 15:06 6822

Selv er jeg meget glad for utbytte-selskaper, men jeg venter også gjerne 1 år på utbytter p.g.a. nedbetaling av gjeld hvis det betyr mye større sikkerhet for utbytter i framtiden, og mye høyere og mer stabil aksjekurs, hvor risikoen for finansielle problemer i årene framover minimeres, og selskapet får en konkurransefordel p.g.a. markant lavere break even enn konkurrentene.

Og ja. Også enig vedr. Fredriksen-kommentaren.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
07.10.2019 kl 15:40 6731

Vi får vente og se hva ledelsen velger. Men jeg håper da inderlig at de ikke pøser ut alt overskudd i utbytte og således gjør seg ekstra sårbare med behov for ny kapitaltilførsel så snart de møter en liten motbakke. For de kommer.
Dog kan det hende at Fredriksen ser det som en mulighet å tømme kontoene¨i gode tider, slik at de må ut i markedet for å hente mer penger når dårlige tider treffer. Da vil jo småaksjonærene være mer sårbare og StoreUlv kan skaffe seg kontroll over en enda større del av rederie, på bekostning av de mindre aksjonærene. For jeg tror egentlig ikke at vi småaksjonærer betyr annet enn hår i suppen for de store, tunge aktørene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Icaria
09.10.2019 kl 09:45 6079

Regner med at de lærte etter forrige oppsving at "noen" usd på bok kan være greit, det ser ut som dette oppsvinget vil vare i minst 2-3 år. Med den inntjeningen de har med dagens rater og forvard på + 70k usd pr dg har de over 200 mill usd i overskudd i året. Gies 60% i utbytte dvs ca 2 usd pr år. Har de 80 mill usd til nedbetaling av gjeld eller som frie midler.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
fundainvest
09.10.2019 kl 11:40 5878


Bladde så smått gjennom Q2-presentasjonen til Avance før et møte her.

Det er verdt å minne seg på følgende fra den:
Rater på $45 000/day gir en free cash flow på ca $28,75m i kvartalet. Ca 260 mill nok i kvartalet, for et selskap som nå er priset til ca 2,7 mrd nok
Ca 1 mrd nok i free cash flow annualisert.

Deretter fremkommer det at en økning på $10 000 om dagen, gir en økt årlig cash flow på $51 mill.
Idag er man nord for $65 000 om dagen. Med andre ord gode $102 mill ytterligere free cash flow årlig.
Ca 920 mill nok.
Totalt 1,9 mrd free cash flow årlig. Til 2,7 mrd kroner.

Nå skal det sies at man skal være forsiktig med å legge til grunn så høye rater i uoverskuelig fremtid.
Men det er likevel greit å tygge litt på tallene innimellom for å unngå fristelsen til å gevinstsikre for tidlig.
Q4 ligger rett og slett an til å bli eventyrlig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Vikusen
09.10.2019 kl 15:29 5678

Hvor er bunnen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Avanceman
09.10.2019 kl 17:03 5568

Takk Fundainvest! Dette setter ting i perspektiv og viser klart, som du sier, at her er det bare å bite seg fast og motstå fristelsene til å ta gevinst. Det kan bli rådyr gevinst! :) Samtidig er det klart at man skal være våken ettersom det fortsatt er slik at "ingen trær vokser inn i himmelen...."
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 20:51 5328

Føler jeg var for tidlig ute med gevinst nå ja:)
Har litt igjen men solgte det meste for to uker siden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 22:13 5170

I Fearnleys ukerapport som er utlagt i dag kan vi se at ratene øker kraftig igjen fra 1.800.000 usd/month i uke 40 til 2.000.000 usd/month i uke 41.
Det er som alle kan se en økning på 11,11% og utgjør en innseiling på 66.667 usd/day pr ship.
______________________________________________________________________________________

LPG Rates
Spot Market (USD/Month) This week Change
VLGC (84 000 cbm) $2,000,000 $200,000
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Avanceman
09.10.2019 kl 22:54 5059

I flg. Poten Daily Briefing er siste slutning for VLGC, 44 strekningen Arabiske Gulf-Japan gjort til en dagrate på $ 72 153. Det er kjempebra! :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.10.2019 kl 23:39 4973

Fantastisk utvikling! Dette gjør susen i rederienes regnskap! Q3 blir meget bra men Q4 vil bli eksepsjonelt bra. I den grad det ikke blir utbytte etter Q3 så blir det helt sikkert utbytte etter Q4.
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
nordnes
09.10.2019 kl 23:48 4954

Hvor mange år må vi tilbake i tid før vi ser slike tider som nå ? Er det noe årstall som er sammenlignbart ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Frontman
10.10.2019 kl 00:37 4893

2015
Redigert 20.01.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare