Bouvet fosser frem

optimist68
BOUVET 22.08.2019 kl 20:02 20021

Nok ett godt kvartal av Bouvet. Dette er ett spennende konsulent selskap for fremtiden. Kursmål DNB Markets

May 14, 2019 · DNB Markets opprettholder et kursmål på 330 kroner, men har tatt anbefalingen opp fra «hold» til «kjøp».
Redigert 19.01.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
mofs
13.09.2021 kl 09:31 6742

Har sittet stille og rolig i Bouvet siden 2014. Bouvet har økt topplinjen med 3x det siste tiåret og fri kontantstrøm med 6x i samme tidsrom. Veksten har særlig vært akselererende de siste 5 årene. Selskapet er asset-light og gir gode utbytter. Tror jeg totalt sett har fått hele investeringen tilbakebetalt i utbytter siden 2014. Er Bouvet overpriset? Svaret er definitivt nei om selskapet opprettholder veksttakten og klarer å holde en EBITDA-margin på ca. 12%. Jeg mener den heller ikke er overpriset om inntektsveksten avtar noe fra dagens nivå og ned mot 10 %, noe som jeg mener gir investorene en god margin of safety. Det er som ledelsen selv sier i alle kvartalsrapporter. Veksten i digitaliseringen øker og selskapets styrke er godt arbeidsmiljø, noe som gir lav churn i en stadig økende arbeidsstyrke. Sammenlign Bouvet med Itera for eksempel med hensyn til vekst i antall ansatte, så ser dere hvor mye kvalitet som ligger Bouvet. De nærmeste årene ser derfor lovende ut for caset, og jeg fortsetter med å sitte stille og rolig. Per i dag er aksjen svakt underpriset etter min menig. En forward P/E på 24 er ikke overpriset i et vekstcase med renter ned mot 0.
Hellboy
13.09.2021 kl 09:59 6806

Mine er "gratis" pga utbyttene ;) Sitter også bare rolig og hanker inn årlige utbytter.

4%`ish hvert år er helt ok. Og veksten er god.

Btw: 09:46:00
XOSE
200 000
59,800

det er største posten på evigheter som jeg har sett omsatt på børsen, den var spennende. Lurer på hvem som er på vei inn/øker
mofs
13.09.2021 kl 10:35 6891

Skal ikke ta av her, men selskapet har jo en åpen aksjonærstruktur. Eide aksjer i et svensk selskap som het Acando (også aktiv i Norge). Det selskapet ble kjøpt opp av Cognizant for noen år siden, for det jeg mener var en alt for liten sum. Kan være et fond elller lignende som tar en posisjon. Tror ikke de gamle traverne Stenshagen, Varner o.l. øker eksponeringen så mye nå.
sikim
10.11.2021 kl 08:48 6618

Enda et nydelig kvartal av Bouvet. God vekst i inntekter og fortjeneste. Pareto skriver: "With better than feared margins, higher recruitment, and a supplementary dividend of NOK 0.5 p.sh announced, we expect to make positive revisions and a positive share reaction seems warranted. TP under review." Nåværende TP 70 modent for revisjon oppover.
mofs
17.02.2022 kl 09:34 6175

Har bare lest artikkelen her på Finansavisen, skal pløye meg gjennom rapporten senere i dag. Uansett, dette virker kjempesterkt, og for oss aksjonærer virker det som selskapet trykker penger. Digitaliseringen fortsetter med stormskritt, that's for sure, bare å gjenta det jeg har sagt tidligere her: stay long, and strong!
mofs
17.02.2022 kl 10:46 6210

Jeg ser at topplinjen vokser med nesten 15% og EBIT marginen med over 13%. Dette er sterkere vekst enn jeg hadde regnet, ettersom begge disse to tallene beveget seg ned mot 10% i første halvår 2021. Korrt sagt: en fabelaktig U-turn, og spørsmålet er om den sterke utviklingen kan fortsette inn i dette året. Det tror jeg det er store sjanser for etterhvert som samfunnet åpner opp, og en kan få konsulentene mer effektivt ut mot kundene. Jeg er derfor enig med Pareto i at estimatene må opp til tross for at en legger inn en god vekst WACC. Marginstyrkelsen er også utrolig sterkt når vi sammenholder dette med lønnsinflasjonen (hodekampen) som er i bransjen.
hill
19.05.2022 kl 14:19 5962

Historien gjentar seg.
Får si som TS: Nok ett godt kvartal av Bouvet.
"Driftsresultatet (EBIT) øker med 35,2 prosent til 122,8 millioner kroner
fra første kvartal i fjor."
Forslag om utbytte - NOK 2,30.

https://www.bouvet.no/investor/media/Bouvet%20Q1%202022%20NO%20web.pdf
Mdg1
19.05.2022 kl 14:26 5968

Her på forumet skal folk ha raske penger. Da blir et solid og traust IT-selskap for kjedelig. Det er selskaper som aldri har tjent penger som gjelder her på forumet. For de har jo størst potensiale. (Til å gå konkurs)
Billyjojimbob
19.05.2022 kl 14:31 6004

Du har null peiling på hva folk på forumet driver med over hodet😁eller under.
hill
19.05.2022 kl 14:35 6111

Pareto:

"Update - 19 May 2022
Bouvet - Q1 first take – Yet another profitability beat & recruitment in-line
Bouvet just reported Q4 figures, with figures ahead of expectations. Revenues came in at NOK 817m, equal to ~17% y/y growth and ahead of our estimate of NOK 799m. EBIT came in at NOK 123m, showcasing the highest margin ever posted during a first quarter, equal to ~15%. Besides more employees than anticipated, the beat was driven by utilization continuing at record high levels (indicative of record high demand) at 83% vs 81% one year ago, hourly service price increase of 3% y/y, ahead of salary inflation of 2% and one more working day compared to last year. Net recruitment came in at 38, which was in line with our estimate, but nonetheless a positive, as it brings the TTM FTE growth up to ~12% y/y, a notable step up from ~7% one year ago. We expect to make positive estimate changes and expect the share to outperform today. BUY TP NOK 80 p.sh."
sikim
19.05.2022 kl 16:15 6059

Tipper at Pareto i morgen kommer med et forhøyet kursmål på opp mot 90 kr. Veksten både på topp- og bunnlinje var overraskende høy. Bare å konstatere at skuta fosser fram fortsatt.
hill
19.05.2022 kl 17:28 6023

Shareholders as of 19.05.2022:

Shareholders Number of shares % of total
The Bank of New York Mellon (nominee acc.) 7 801 702 7,52 %
FOLKETRYGDFONDET 7 387 403 7,12 %
VARNER KAPITAL AS 6 051 000 5,83 %
STENSHAGEN INVEST AS 5 366 990 5,17 %
VERDIPAPIRFOND ODIN NORDEN 4 686 496 4,51 %
SVERRE FINN HURUM 3 579 060 3,45 %
MP PENSJON PK 2 650 820 2,55 %
VERDIPAPIRFONDET NORDEA AVKASTNING 2 461 393 2,37 %
ERIK STUBØ 2 054 879 1,98 %
VERDIPAPIRFONDET NORDEA KAPITAL 1 652 762 1,59 %
VEVLEN GÅRD AS 1 628 020 1,57 %
UBS Switzerland AG (nominee acc.) 1 361 723 1,31 %
VERDIPAPIRFOND ODIN NORGE 1 270 570 1,22 %
VERDIPAPIRFONDET NORDEA NORGE PLUS 1 216 383 1,17 %
State Street Bank and Trust Comp (nominee acc.) 1 168 757 1,13 %
The Bank of New York Mellon (nominee acc.) 1 108 995 1,07 %
MUSTAD INDUSTRIER AS 1 046 568 1,01 %
ANDERS ERIKSEN-VOLLE 1 000 060 0,96 %
VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN 911 362 0,88 %
VERDIPAPIRFONDET FIRST VERITAS 909 649 0,88 %
Number of shares held by the 20 largest shareholders 55 314 592 53,29 %
Redigert 19.05.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
mofs
19.05.2022 kl 19:47 5978

Spiller ingen rolle for meg hva Pareto mener. Mine estimater tilsier 100 NOK i verdi. Stay long and strong!
hill
20.05.2022 kl 10:05 5870

Meget godt årsresultat.
Alle forslag godkjent - inklusiv:
Utbytte kr. 2,30
Og det mest interessanne - fullmakt for tilbakekjøp av 10 % av aksjene!

https://newsweb.oslobors.no/message/562747
hill
20.05.2022 kl 13:30 5832


Kl. 1243 - Storpost kjøpt (40 000 a 62,80) = kr 2 512 000,-

Vil nok vises på neste Top 20 liste hvem kjøperen var.
sveno
16.06.2022 kl 13:53 5476

Visma selger konsulentvirksomheten med en omsetning mer eller mindre identisk med Bouvets omsetning for i fjor for 8 milliarder. Det tilsvarer en Bouvet-kurs på nærmere 80 kr, 56 i markedet nå. https://e24.no/boers-og-finans/i/ALKgXM/boerskandidaten-visma-selger-it-konsulenter-for-over-aatte-milliarder
mofs
23.06.2022 kl 11:07 5351

Cathie Woods har også pekt på at transaksjoner i det private markedet ikke gjenspeiler verdidestruksjonen på børsen. Jeg synes Bouvet (og Itera, Webstep )tracker det amerikanske markedet (Accenture eksempelvis) ganske nøyaktig. Når det snur "over there", vil det antakelig snu her også, men ja; jeg er enig med deg. Bouvet er billig her. Hvis ikke Bouvet allerede var en så stor andel av min portefølje, ville jeg antakelig startet med å kjøpe meg forsiktig inn.
mofs
25.08.2022 kl 10:51 5062

Q2 - ingen overraskelser her. Selskapet bekrefter at topplinjeveksten og ebit-marginen vil ligge et stykke over 10 % framover. Balansen er solid. Dividenden er konkurransedyktig med sammenlignbare selskaper. Aksjeprisen tynges foreløpig av høyere diskonteringsrenter, men den dagen inflasjonen begynner å synke og sentralbankene annonserer at nok er nok, så vil investorene ha vekst igjen. Og hvem kan si nei til et selskap som løpende betaler ut store deler av fri kontantstrøm til aksjonærene. Stay long and strong!
mofs
10.11.2022 kl 11:40 4787

Q3 - Bra igjen fra Bouvet. Bra vekst på topp og bunnlijen. EBIT-marginen holder seg over 10 %. Ekstra dividende ble også annonsert. Rundt 5 % i utbytte fra et selskap som vokser såpass, det er vel ikke å forrakte.
mofs
13.12.2022 kl 19:52 4584

Sier bare i fra om at denne aksjen handles like under break-out på 60,-. Brytes denne, vil selskapet være noe å tenke på i et eventuelt julenisserally. Selv verdsetter jeg verdien på fremtidig kontantstrøm for selskapet til sånn rundt 90,-. Thomas Nilsen har selskapet som en av sine største investeringer i sitt fond. Han gir en ganske god begrunnelse for hvorfor aksjen er alt for lavt priset her i finansavisen (innlegget kan leses gratis her på nett). Nilsen argumenter for at kursen burde være dobbelt så høy, noe jeg tror skyldes at han gir en relativ vurdering av selskapet målt opp resten av markedet. Min analyse bygger derimot bare på diskontering av cash-flow. Uansett hvordan du går fram, så er aksjen undervurdert, og kanskje noe som julenissen putter i gavesekken til alle trofaste aksjonærer på slutten av 2022.
Hellboy
13.12.2022 kl 22:36 4514

PAS har kursmål på 80 sist jeg sjekket.

Har jobbet der og har noen "gamle" aksjer fra aksjeprogrammet for ansatte. Det som er litt fantastisk med Bouvet er at de klarer å gi de ansatte dårlig lønn, men samtidig beholde dem. Så de får gode marginer. Suverent arbeidsmiljø etc, men at de "slipper unna" med å gi de ansatte dårligere lønn enn konkurrentene gjør er smått fantastisk, faktisk.
mofs
13.12.2022 kl 22:54 4501

Jeg bryr meg ikke noe om hva såkalte analytikere mener, jeg gjør mine egne analyser. Når jeg kjøpte aksjen for 8,- i 2014, så tror jeg meglerhusene som fulgte aksjen hadde kursmål på 9,-. Tror kanskje mange analytikere undervurderer den lave kapitalbindingen i selskapet, noe som bidrar til at "de gode marginene" du nevner (hellboy) slår rett ut på fri kontantstrøm som selskapet løpende betaler ut i utbytter. Ikke noen fiks fakserier her altså, bare en melkeku for passive investorer. Det gode arbeidsmiljøet er en av de kvalitative faktorene som bidrar til at jeg ser på veksten som bærekraftig, i og med at det bidrar til god retensjon blant ansatte. Hvordan lønnsnivået er, kan ikke jeg si så mye om, men antar at du kanskje har litt rett; bortsett fra at jeg også antar at lønnen er noenlunde kompetitiv. De ansatte som har brukt litt av lønnen til å kjøpe billige aksjer i selskapet, og som har deltatt i aksjeprogrammet for de ansatte, antar jeg har fått en liten påskjønnelse for god innsats :)
Redigert 13.12.2022 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
optimist68
13.12.2022 kl 23:08 4490

Morsom fyr du. Kan bekrefte at de få som slutter ofte kommer tilbake. Alt handler ikke om å tyne den høyeste lønna. Man er ganske trygg i selskapet og blir godt behandla både i gode og særs i dårlige tider. I tillegg er det sosiale på meget høyt nivå.
Hellboy
13.12.2022 kl 23:08 4492

Kan egentlig stille meg bak alt du skriver, mofs.

Jeg har et greit 5-sifret antall aksjer med inngangsverdi 8. Men det er et par ting som ikke er helt bra. Når jeg startet i selskapet var det en "flat" organisasjon. Nå har de fått mye mer overhead-kostnader mtp organisasjonspyramiden. Men smått overrasket over at de klarer å holde lønningene på nivået de gjør. Jeg tok to kjappe jobbytter og mer enn doblet lønnen når jeg sa takk og farvel som ansatt i Bouvet. Tar jeg med pensjon, så ja.... Men, har ikke solgt aksjene, og det er en fin, stabil ekstrainntekt med utbytter som er bedre enn rentene på boliglånet mitt :D Så her hverken kjøper eller selger jeg. Bare sitter stille og tar i mot utbytter som jeg bruker til å handle andre aksjer ;)
Hellboy
13.12.2022 kl 23:11 4482

Hva mener du med "morsom fyr du"?

Alt jeg har skrevet her er riktig. Noen av de som slutter kommer tilbake, men definitivt ikke alle. Når jeg begynte der for mer enn 10 år siden, var det et firma som bare ansatte seniorer. Nå er det også endret. Men firmaet er bra, men fortsatt overrasket over at de klarer å ha så lav lønn, ref forrige innlegg. De fleste i det firmaet kan vel strengt tatt doble lønna ved å bytte jobb.....
optimist68
13.12.2022 kl 23:19 4478

Tull og vås. Kan godt forstå du ikke fikk mer lønn. Du kan ikke påstå noe sånt når du overhodet ikke kjenner forholdene i Bouvet idag. Men dette er siste ord fra meg om dette
mofs
13.12.2022 kl 23:20 4473

Bare for å gjenta det viktigste. Aksjen ligger like under break-out på ca. 60,- etter å ha konsolidert på disse nivåene det siste året, og tror du inflasjon og renter snart skal ned (som jeg), så øker verdien av fri kontantstrøm.
Hellboy
13.12.2022 kl 23:24 4467

Jeg kjenner godt forholdene der i dag og. Har
ikke minst mange kjente som både jobber der og har sluttet der.

Men 2 kjappe jobbytter fra Bouvet via et annet selskap til der jeg jobber i dag ga meg en lønnsøkning på 2.5 gangeren.... Det er ganske heftig... Og Bouvet ligger ikke høyt ang lønn i IT-sektoren. Så jeg er ganske overrasket over at de øker antall ansattte og har så lite turnover som de har. Men det er nok pga det gode arbeidsmiljøet. Som jeg også fremhevet i tidligere innlegg.
Redigert 14.12.2022 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Hellboy
13.12.2022 kl 23:39 4460

Og, jeg har sett bildene av Trudes cabriolet etter en lekkasje i rørene. Har du? Eller kjenner du ikke forholdene i Bouvet i dag?
mofs
17.02.2023 kl 10:17 3953

Q4 - Bouvet er et selskap som ikke passer inn i aksjemeglernes håndbok. En kan ikke prate så mye om triggere, for den eneste triggeren er kvartalsrapportene, og på disse leverer Bouvet som en rutetabell for toget i Japan. Denne kvartalsrapporten var smått fantastisk. Topplinjeveksten akselererer på en god måte, mer imponerende er det at selskapet økte lønnsomheten. EBIT-marginen ligger på inntil 15 %, opp fra sånn ca. 11 - 12 % i fjor - WOW! Om vi måler opp mot Itera, så vokser Itera dobbelt så mye i skrivende stund, men Itera klarer ikke å generere samme lønnsomhet. Itera klarer heller ikke å øke dividenden år for år like sikkert som Bouvet. En kan derfor si at Bouvet har vokst på en mye sunnere måte enn Itera de siste 5 årene. Webstep er et annet selskap som Bouvet kan måles opp mot. I den relative valuasjonen må vi huske på at Bouvet er ca. 4 ganger så store som Itera, som igjen er litt større enn Webstep. Eier både i Bouvet og Itera, men ikke Webstep. Jeg er long and strong!
mofs
23.05.2023 kl 08:40 3215

Q123 - Dette kvartalet var fremfor alt preget av fantastisk topplinjevekst. EBIT-marginen krympet noe opp mot forrige kvartal, men forrige kvartal var noe av en outlier, og denne marginen er faktisk litt over snittet de siste årene. Dette er smått fantastiske resultater gitt dagens inflasjonsbile, samtidig som selskapet har kostnader knyttet til løpende nyansettelser. Dessverre har regjeringen økt skattekostnaden også for Bouvet. EPS ser likevel grei ut, for de som er opptatt av dette tallet. Tall kan imidlertid være tall. Det som er viktig å trekke fram i år er utviklingen i AI. På AI ligger både Bouvet og Itera i spydspissen med tjenester som markedet etterspør. Dette gir en vanvittig rullebane for fremtidig vekst. For Bouvet og Itera kommer AI til å være det samme som fedmereduksjon for NOVO. Den som ikke kjøper aksjer i alle disse selskapene er litt dumme etter mitt syn. AI og fedmemedisin kommer aldri til å bli billigere. Jeg sier som Ed Yardeni. "Get ready for the roaring twenties".
mofs
08.06.2023 kl 22:35 2657

Er AI bare hype akkurat som crypto var under pandemien? Og hvordan kan jeg ri AI bølgen som investor? Her følger en liten introduksjon til AI utifra et invsteringsperspektiv.

Nei, AI er ikke bare hype, men har åpenbare bruksområder i motsetning til crypto. Primært bidrar teknologien til å gjøre arbeidsoppgaver enklere enten det handler om å skrive mailer, skrive kode eller tolke data for å nevne noe. Bruksområdene er nær sagt utømmelige.

For å skjønne hvordan vi som inestorer skal ta bets på dette området, må vi skjønne litt av teknologiens økosystem. Vi må forstå litt av de tekniske ressursene teknologien hviler på (the technology stack).

La oss starte på bunnen av stacken (stabelen). For å utnytte AI på enterprise nivå, er det hjelpsomt å være i skyen. Cloud computing er ikke noe annet enn et datasenter med compute, storage og network ressurser. Istedetfor å eie datsenteret selv, velger mange bedrifter å knytte seg til datasentre virtuelt gjennom internett som for eksempel AWS eller Microsoft Azure. En del av poenget med å migrere systemene til skyen er å få tilgang til de mest moderne datasenter ressursene som finnes på markedet ved hjelp av et par tastetrykk, som for eksempel compute ressursene Nvidia produserer. AI er nær sagt umulig uten disse chippene. Eller databasen som er skreddersyd for AI, som for eksempel MongoDB. Ikke overraskende er det selskaper i bunnen av stacken som har steget dramatisk den siste tiden. De er åpenbare beneficiaries.

Det er imidlertid lenger opp i stacken ting virkelig begynner å bli interessant. Det er all software som er bygd for å kjøre oppå cloud-platformen. Disse systemene leveres blant annet som software som tjenester på abbonementsbasis (SaaS). Dette kan være ADBEs Firefly AI, som vil være uunnværlig for alle som jobber i kreative yrker og media (ADBE er opp 5 % i skrivende stund). Likeledes vil grafikk basert på AI, gjøre dataspill og gaming enda kulere. Tencent og andre selskaper vil sikkert profitere på dette. Vi har også systemer som bidrar til å automatise tjenester enten det gjelder kundepleie, HR eller alt mellom himmel og jord som virksomheter driver med. Åpenbare navn her er NOW og CRM. Du har også produkter som går på cyber-sikkerhet. AI vil gjøre data-angrepene enda farligere, og bare selskaper som behersker AI, kan slå de tilbake. Palo Alto Networks og Crowdstrike synes som åpenbare vinnere. Kort sagt her vil det kry av produkter, som på ulike måter kommer til å berike vår hverdag, og som blir ekstremt investerbare.

I forlengelsen av dette vil vi få systemer som strekker seg inn i vår hverdag på en helt annen måte enn i dag . Det vil eksempelvis drive utviklingen av selvkjørende biler raskere fram og bringe visjonen om internet of things fram i dagen mye raskere. Smart strømnett, smarte byer etc. Framtiden rykker nærmere, selv om vi ikke er der og kan investere i dette per idag.

Så vil mange sikkert reagere på at ingen av disse tingene eksisterer på Oslo børs. Vel, norske selskaper vil konsumere disse tjenestene og gjøre de mer produktive. Sånn vil alle tjene på det, men vi har i det minste IT-konsulentene. Siden denne utviklingen er så nøye knyttet til stacken, så trenger ulike virksomheter hjelp til alignment av datasystemene sine. Dette vil gi større oppdragsmengde, høyere timepriser, samatidig som konsulentene får hjelp av AI til å gjøre arbeidsoppgavene reskere, siden AI både kan skrive og debugge og hjelpe til med å teste kode. Det er vinn-vinn. Du kan bli en vinner du også.

Dette var en kort AI for dummies ut i fra et investeringsperspektiv. Håper det hjelper folk til å ta innover seg den nye revolusjonen og kanskje være et første steg mot fornuftige investeringsbeslutninger.
Redigert 08.06.2023 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
mofs
09.06.2023 kl 23:38 2485

Nice pop denne uken. Bouvet er definitivt ute av bear market og er opp ca. 30 % siden oktober. Det er 12 % opp til ATH. Hvis ikke denne barrieren brytes i løpet av året kommer jeg til å klø meg i hodet. Klart den brytes. Ikke bare kommer digitaliseringen til å fortsette, men snart skal alle kundene ha AI. Hvis denne aksjen blir liggende i en trading range, så må virkelig børskliimaet surnes. Ser ikke helt hvordan klimaet skal bli så galt. Aksjemarkedet snur før selskapenes inntjening vender oppover. Det brede markdet kommer definitivt ut av earningsresesjonen innen 12 måneder.
mofs
12.06.2023 kl 11:57 2217

Teknologi er åpenbart den sektoren man skal sitte med framover på Oslo børs, ref. forsiden av Finansavisen idag. Et selskap som Bouvet fulgte teknologisektoren i USA nedover i fjor på ryggen av økende kapitalkostnader. Så skal vi også huske på at det reelle fallet forsterkes av den svake kronekursen. Sektoren vil derfor være høyinteressant for utlendinger. Selskaper som Bouvet og Itera vil sannsynligvis tjene på "the flow og funds" framover. Min tiltro til second half er styrket betraktelig bare i løpet av de siste dagene.
mofs
16.06.2023 kl 22:00 2108

Om Crayon finner en kjøper, vil vi få en rettesnor på hvilken pris markedet er villig til å verdsette IT-konsulentene. Jeg har litt erfaring med det fra oppkjøpet av Acando for over 5 år siden nå. Det ga en pris i markedet som lå 25 % over børskursen. Det var etter at selskapet hadde gått 300 % i min portefølje. Jeg antar således at en transaksjon på dette feltet vil vise noe av potensialet. Kall det et "unlocking moment" om dere vil.
Redigert 16.06.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
mofs
18.06.2023 kl 20:08 1892

Min spådom er at i løpet av året, så vil mange selskaper søke fylle en ny rolle. Chief AI Officer. En Chief AI Officer (CAIO) er en seniorleder som er ansvarlig for den overordnede strategien, utviklingen og implementeringen av kunstig intelligens (KI)-initiativer innen en organisasjon. CAIOs primære fokus er å sikre at KI blir brukt effektivt og etisk for å drive forretningsverdi og oppnå organisasjonens mål. Noen spesifikke ansvarsområder for en CAIO inkluderer å utvikle og implementere en KI-veikart, etablere bedriftsstandarder for hvordan KI skal brukes, utvikle retningslinjer som støtter ansvarlig og etisk bruk av KI-teknologi, og fremme kreativt samarbeid mellom akademiske og kommersielle forskere for å finne løsninger på KIs mest utfordrende problemer. CAIO er også ansvarlig for å sikre at organisasjonens bruk av KI er etisk og ansvarlig, og at det overholder relevante lover, forskrifter og bransjestandarder.