NAS - Må selge ut på billig salg?

Frodon
NAS 23.08.2019 kl 07:58 3101

Nå er NOFI solgt ut langt under verdiene i selskapet, selv om de «seriøse» NAS’erne later som det var en god pris med 15% høyere enn selskapet ble priset til på børsen. Dessverre kom det langt mindre cash inn i kassen i forhold til det ALLE forventet, da NFI aksjene var sterkt belånt. Hvorfor hadde ingen fått med seg det? Har ikke Kjos & Co fortalt om noe så vesentlig??? Hva annet har de IKKE fortalt om?? Med mer enn 60 milliarder i gjeld er det ikke lett å holde styr på all belåningen...

Neste ut av rekken er sannsynligvis salg av Slots. Her ser jeg verdien spriker enormt. Hva slags verdier tror dere ligger her og hvor mye er de belånt?
Redigert 19.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
23.08.2019 kl 08:04 3080

Allerede for 1 mnd siden var flere meglerhus positive og mente at Nas skulle klare seg etter den nye strategien såkalt "focus 2019". Siden har de solgt Nofi-aksje verdt 994 millioner. (Har trukket 1,2 milliard av belånt aksje).

Det er ingen tvil at aksje vil presses oppover innen kort tid. TA-Stay long for de tålmodige hadde sagt "Warren Buffett".
Frodon
23.08.2019 kl 08:13 3025

Hvorfor er det ingen tvil om at aksjen vil presses oppover? Er det derfor 13% er short i NAS aksjen...?

Klarte du ikke å svare på spørsmål i åpningsinnlegget? Du som er blant de «seriøse» NAS’erne

Hvis du kjenner til Warren Buffett i hele tatt, sier han at du IKKE skal sette pengene dine i selskap som NAS, da taper du pengene dine.... kjenner du til faktorene Warren Buffett ser etter i selskaper, før han kjøper aksjer...?
Redigert 23.08.2019 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Bartender
23.08.2019 kl 08:14 3015

Ja, Frodon, hvilke verdier har du sett på Slots ? (Siden du nevner at verdiene spriker voldsomt)
Restplassno
23.08.2019 kl 08:16 3003

😆

ble vel nevnt en 3-4-500 mill dollar på q2 hvis jeg ikke husker feil. Kun tatt på husken dog.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 08:16 3004

alle må jo ha skjønt at NOFI posten var belånt/pantet!

akkurat som flyparken etter all sannsynlighet oxo allerede er belånt dermend blir det vanskelig å finne verdier til å stille som sikkerhet ved hel/del refinasiering

hver dag så skrikes det nå "eksploderer" det hehe ja kan tenkes at NAS flyet eksploderer snart :P

no brainer at Emil kommer på besøk meget snart akkurat som forventet :D
Kantarell
23.08.2019 kl 08:24 2961

Jeg forstår ikke helt hva du mener med "de "seriøse" NAS`erne"? Ser ut som du uttaler deg som en ekspert innen Nas-aksje mens flere Useriøse NAS`erne har allerede bevisst at du ikke kan så mye om Nas som du tror selv.
For å svare på spørsmålet du stiller er det ikke lett siden du påstår/anslår at de skjuler noe som ingen vet: Hvordan kan jeg svare på noe ingen vet og som kanskje ikke finnes?
Angående slots så er prisen blitt diskutert flere ganger i media og det ses som en bra mulighet for inntjening av penger.

Spørsmål: Har du blitt BULL? Ser ut som du begynner å reklamere positivt for NAS!
Restplassno
23.08.2019 kl 08:27 2941

Ja, han postet kursmål 58 mener jeg å huske, på kurs ca 45. For ca 3-4 uker siden
Redigert 23.08.2019 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2019 kl 08:28 2933

sannsanligvis etter gearingprinsippet i aksjehandel

problemet er at ingen med vettet i behold vil inngå en JV avtale hvor flyene allerede er belånt med mindre de får det billig

NAS kunne ha solgt unna ny boeing lev. men MAX flyene nå har blitt ukurante

lykke til nasere :-)
Restplassno
23.08.2019 kl 08:34 2903

Men er flyene belånt, eller antar du det bare fordi aksjeposten som ikke er lånefinansiert var belånt?

Er det den teorien vi bør jobbe utfra heretter?

Hva har de som har finansiert flyene i så fall som sikkerhet?

Kan sende en mail til Østby og høre for deg, om du vil :)
Redigert 23.08.2019 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2019 kl 10:25 2789

Synes du slikt som dette er seriøst?

"Det er ingen tvil at aksje vil presses oppover innen kort tid"
Restplassno
23.08.2019 kl 12:06 2635

Sendte en mail til IR, backcliff, blir spennende å høre svaret :)
Frodon
23.08.2019 kl 15:36 2512

Selvfølgelig er alt belånt, men det får ikke aksjonærene vite før etter salg er gjennomført, hilsen NAS ledelsen 😉
Restplassno
23.08.2019 kl 16:31 2453

Regner med både Frodon og BackCliff "vet" at dette er belånt, blir spennende med svar fra IR.
Kantarell
23.08.2019 kl 16:40 2420

Jeg gleder meg til å selge noen aksjer rundt 150 kroner ;)
Short = 7,38%
God helg folkens ;)
kimh
23.08.2019 kl 17:04 2364

Jeg gleder meg til å innkassere Eurojackpoten til helgen.

Hvilke triggere er det som skal føre aksjen til en 5-dobling? Salg av slots for å dekke obligasjonslånet? Nå solgte ledelsen aksjene i NOFI på et lavpunkt, men du har tro på at de skal få et bud på 5-gangern av dagens aksjekurs? Jeg har fulgt litt med på aksjen, og det har ikke vært de store byksene, og jeg kan ikke helt se hvilke ekstreme godnyheter NAS har igjen ut året.

Satser vi på at IAG eller hvem det er lekker ut informasjon i mediene om salgsprosessen, som gjør at de klomsete må betale mer enn om de skalker lukene godt nok? Du tror vel ikke at ledelsen får solgt selskapet til 150 kr aksjen når de solgte NOFI så billig?

Optimisme er greit, men som det er med spillegalskap bør det kanskje bli oppmerksomhet rundt børsgalskap.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 17:06 2353

NOFI så billig? Markedet priset NOFI vesentlig lavere og til og med etter transaksjonen så er ikke kursen langt unna samme nivå? Så markedet klarer ikke å prise aksjen riktig?
kimh
23.08.2019 kl 17:18 2313

NAS-kursen fikk ikke noen langvarig positiv respons fra salget men bare en kort tur opp. Dette var kanskje en av de triggerne folk hadde størst tro på, sett bortifra salg av selskapet til å få kursen på stø kurs igjen. Nå får vi også vite at salget ikke dekker obligasjonslånet, og at det må tas ytligere grep. Nå må faktisk Norwegian selge ting som kunne tjent dem penger, eller ta en ny emisjon.

Kantarellen mener NAS skal klare å femdoble sin verdi før ledelsen selger selskapet. Det virker noe usannsynlig når ledelsen bare klarer å fremforhandle et salg av NOFI-aksjene 15 % over dagskursen, noe som også er samme kurs som NOFI lå på for 3 måneder siden.
Redigert 23.08.2019 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2019 kl 17:26 2283

kimh: så du mener at markedet prissetter NOFI galt både før og etter nedsalget? Du har fått med deg at det skjer ting på de politiske rammevilkårene for NOFI om dagen? Og at det kanskje derfor prises inn økt risiko? Det er ikke automatisk slik at det er en stor oppside fra markedskurs bare fordi kursen har vært høyere tidligere. Da kan vi jo si det samme om NAS nå da, at et salg 20-30% over siste børskurs er "billig" med begrunnelse at kursen har vært vesentlig høyere tidligere.
Litt rart å oppleve at vi allerede er nede på det negative kursmålet til SEB, på en og samme dag. Det er her jo rene skrekkfilmen det kursmålet jo. Markedet ned 0,2%. NAS ned 5%. En analytiker snur, NAS ned 6%. NOFI salg, knapt opp selovom det økte egenkapitalen med noen hundre mill.
Nå er vi avhengig av positiv nyhetsstrøm for å få snudd dette og jeg tror det kommer. Egentlig har det kommet en del allerede. Tenker på Boeing og Maxene og hvor NAS selv har sagt at det er ikke kritisk å få de tilbake akkurat nå heller på grunn av lavsessongen. Ulønnsomme ruter lagt ned. Kostnadsspareprogrammet. 12 milliarder i fordringer+++ I sum, NAS har mange kort å spille tenker jeg. Vondt å være uenig med markedet, men sånn er det. Jeg er med for spillets skyld og avventer.
God helg.
kimh
23.08.2019 kl 17:37 2248

Om man mener NAS er verdt 150 kr pr aksje, eller 500 % over dagskurs, så vil man ikke være fornøyd med ledelsens beslutning om å selge NOFI for 15 % over dagskurs.

Det er et år siden NAS var prissatt til 150 kr pr aksje, og det var før emisjon og salg av NOFI. Da var forresten NOFI verdt 109 kr aksjen. Hvorfor vi skal tilbake dit i umiddelbar framtid etter salget av NOFI for 68 kr aksjen må gjerne forklares dypere.
Redigert 23.08.2019 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
23.08.2019 kl 17:56 2194

Det er lov å ha våte drømmer; men personlig har jeg hverken forventning eller håp om at vi skal til de kursnivåene du nevner. Mest realistisk (og kanskje også optimistisk) satser jeg på at vi er tilbake på nivå før emi 2019 (altså rundt 60) på mellomlang sikt
Restplassno
23.08.2019 kl 17:57 2189

Enig i den! 150 er litt heftig på dette tidspunktet.
Frodon
23.08.2019 kl 18:16 2148

Salg av slots og JV med dårlige betingelser er ikke nok til å redde NAS. Tror du Max 737 flyene er i luften i år eller neste år? Nå går NAS inn i en roligere periode med 2 kvartal de pleier å gå med tap. Har de satt av penger til denne perioden?

NOFI ble solgt billig pga hastverk. Men hvorfor hadde de hastverk med å selge NOFI hvis de skal få så mye cash inn fra fordringene...?
Kantarell
23.08.2019 kl 18:46 2113

Jeg har ekstremt god tid ;)
Nas er verdt 4,25 mrd. ca (31,-/aksje)
Eventuelt JV vil løfte opp aksje til 60,- minst
Salg av Nas ble anslått fra 15 til 25 mrd. (da kan man lett beregne 120-150,-/aksje)
Focus 2019 vil allerede videreføre aksje til 50/60 ,-
Jeg har tro på selskapet ;) God helg og takk for tips&råd!
SR99
23.08.2019 kl 22:43 2034

Det er veldig mange selskaper med mye verdier som har gått konkurs på grunn av mangel på likviditet. Dette er også en usikkerhet hos NAS inntil markedet har fått en avklaring. Det er komplisert å frigjøre kapital når mange av verdiene er instrumenter og garantier som er flettet inn i hverandre og som er forutsetninger for lønnsom drift fremover. Markedet flommer ikke over av risikovillige rike onkler. NAS har alle muligheter til å løse låneforpliktelsene sine, men for markedet står alt og faller på det nå. Ingen triggere får kursen opp før NAS viser at det er tilstrekkelig kapital til å innfri låneforpliktelsene. For aksjekursen sin del burde denne avklaringen komme først og evnt andre triggere kommet etterpå, da kan du få en positiv kursutvikling.