NEL og NIKOLA konferansen 3.april

Collo
NEL 04.04.2018 kl 18:05 11287

Telefonkonferansen med NEL og NIKOLA i går (3.april) er lagt ut her:

http://nelhydrogen.com

Anbefaler den for detaljer om avtaler mellom selskapene og framtidige planer om 700 hydrogenstasjoner.

Etter at pilot-stasjonene er bekreftet å være i produksjon vil NEL sette igang konstruksjon av de resterende 698 stasjonene...

TS,

RE - Anbefaler den for detaljer om avtaler mellom selskapene og framtidige planer om 700 hydrogenstasjoner.

Etter at pilot-stasjonene er bekreftet å være i produksjon vil NEL sette igang konstruksjon av de resterende 698 stasjonene...

* Jeg anbefaler deg å ta en ny omgang med å høre på hva som faktisk blir sagt i denne telefonkonferansen da det du påstår blir sagt aldri ble sagt...
Skogly
04.04.2018 kl 19:57 7964

Hørte på konferansen. Er bra å få bekreftet at Nikola og Nel går hånd i hånd.
De som også er bra er avtalen Nikola har med de well know brand in America and elsewhere also .
Min drøm var Coca cola med Warren Buffet
sin Pilot Flying.
Da hadde verden fått bakoversveis,men uansett så er de seriøst foretak Nikola har avtale med som gjør de her til virklighet.
Skogly
04.04.2018 kl 19:57 7943

Hørte på konferansen. Er bra å få bekreftet at Nikola og Nel går hånd i hånd.
De som også er bra er avtalen Nikola har med de well know brand in America and elsewhere also .
Min drøm var Coca cola med Warren Buffet
sin Pilot Flying.
Da hadde verden fått bakoversveis,men uansett så er de seriøst foretak Nikola har avtale med som gjør de her til virklighet.
Skogly
04.04.2018 kl 20:05 7872

Beklager 2 innlegg av samme ,men nye forumet er jo håpløst sånn.
Får jo ikke slettet de etterpå heller så.!

Innlegget er slettet
Collo
04.04.2018 kl 20:09 7824

Vel, de legger fram langsiktige planer om 700 stasjoner. Først skal pilotanlegg leveres. Dersom disse fungerer tilfredsstillende, vil produksjonen av de neste anleggene bli satt i gang - uten at avtalen trenger å bli reforhandlet.

Det man bør ha helt klart for seg er at det ikke bare er NEL som holder Nikola i hånden.

Det vil være flere som skal levere demo stasjoner for uttesting for så og bestemme seg for hvem som skal levere hva og når.

Det ligger klart i kortene for det som er blitt avtalt frem til nå er 2 demostasjoner levert i perioden slutten av 2018 og ute i 2019. I denne konferansen så kom det frem at Nikola planlegger uttesting av 200 trailere tidlig i 2019 som er samme tidspunkt for leveransen fra NEL og da er ikke det bare gjennom NEL sine 2 demostasjoner som først skal leveres og testes ut og eventuelt modifiseres/utbedres etc...

Mao, timeline tilsier at det er flere andre på ballen og logikken tilsier at for et prosjekt av en slik størrelse så vil man ha samarbeid med flere leverandører for å minimere risken.

Så gjenstår det og se ute i 2019 en gang hvilket valg Nikola tar og hvem som får hva. Det som NEL nå har fått er sine sedvanlige drypp og det ble også nevnt muligheten for noen drypp til i løpet av året fra Nikola - noe mer enn dette vil vi ikke vite før et godt stykke ut i 2019 - mao om et år og frem til da så har NEL svidd av rundt 180m/nok av EK legger vi q4 til grunn så dryppene kommer godt med, men de er nok dessverre langt i fra å kunne balansere ut underskuddet...
Redigert 04.04.2018 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:15 7648

Ja de er jo bra Collo!. Hørte Løkke sa de!

. Å de vil jo skje mye allerede i 2018 med demo stasjonene.

Kan W.Buffet være inne med Pilot Flying tror du?

Innlegget er slettet
Collo
04.04.2018 kl 20:25 7557

At det er noen andre leverandører enn NEL er ekstremt tvilsomt. Dette er gammelt nytt og ble sagt flere ganger iløpet av konferansen: NEL skal levere ALT.

Kan du dokumentere at andre produsenter skal levere pilotanlegg? Dette er ekstremt viktig.


Collo,

du kjenner tydeligvis ikke til rammekontrakter.

Slik er det i alle rammekontrakter hvor spec, pris og ledetid er spesifisert slik at HVIS og NÅR det kommer bestilling så skal leverandørene vite hva som skal leveres og umiddelbart starte produksjonen.

Shell inngikk rammekontrakt med NEL for leveranse av opptil 400 stasjoner i Tyskland - Shell på sin side inngikk mange rammeavtaler med flere andre leverandører i tillegg til NEL og det endte med at NEL var den som fikk færrest bestillinger....

Det samme kan skje her for man inngår ingen sole exclusive avtale med 1 leverandør - man inngår en generell rammeavtale med flere leverandører som ikke er bindende FØR det foreligger en bestilling. Kommer det løpende bestillinger så er det flott - kommer det ingen eller noen få så blir det med det uten at man kan gjøre noe fra eller til...

Dermed faller påstanden din på sin egen urimelighet om at det er NEL som skal få alle 700 - slik er det ikke og slik vil det med største sannsynlighet heller ikke bli.
Redigert 04.04.2018 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:27 7418

Men Risky ,Trevor sa jo tydlig de var Nel som var partner og skulle testes ut ,så pr i dag er de Nel.
Spennende når Trevor Milton kommer nå og møte med Car.
Mulig markede og investorer våkner og ser muligheter da.
Gork
04.04.2018 kl 20:32 7353

Rich

Det som Trevor poengterte rundt demo stasjonene, var at om de funksjonerte som forventet, ville de gå videre med NEL. Det er pr dato ingen andre kjente leverandører, innen dette området. NIKOLA vil drite, kraftig på draget om de allerede nu jobber parallelt etter å ha valgt NEL som eneste leverandør.

Fint å være Jævelens advokat, Richi, men du trekker det langt. Ser dog problemet med de tidsfrister Nikola arbeider med og de flere hundre truckene som skal kjøre rundt (preproduction model). Har tungt for å se at tidsrammene holder for NIKOLA, tipper vi ser bestillinger mye tidligere enn hva som ble annonsert (indirekte, ikke direkte), under presentasjonen.

Det ble ikke sagt noe annet under presentasjonen eller QA sesjonen, rundt dette.

Lykke til.
Redigert 04.04.2018 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
04.04.2018 kl 20:33 7309

https://nikolamotor.com/stations

"Nikola has chosen Nel ASA as the sole equipment supplier to create the largest hydrogen network in the world..."


Skogly,

du la vel også merke til at det var stor fokus på bestillingene i spørsmålene fra sidelinjen.

Nikola på sin side sa klart og tydelig at de først skulle teste ut demostasjonene og gjøre eventuelle utbedringer hvis og der det trengtres før man kunne si om det ville bli bestilt noe mer og hvor mange.

Når man legger timeline til grunn - 2019, uttesting av 200 trailere som er blitt konvertert til hydrogen tilhørende et betydelig men ikke navngitt selskap så kan ikke det selskapet navngis nettopp fordi avtalen ennå ikke er i boks.

2020 skal det produseres nye trailere og 2021 skal det selges og da må nettverket være godt opp å gå. Dette vil ikke NEL kunne klare å levere alene og de vil heller ikke være de eneste - slik er det bare så gjenstår det og se hvis og når bestillingene kommer og ikke minst hvor mange...;)

Gork,

jeg er ikke jævelens advokat men påpeker det faktum at det ikke er inngått noen "Sole Exclusive Contract" og da må vi forholde oss til det. Det kom ingen spørsmål om det var andre aktører inne i bildet da dette gjaldt forholdet Nikola og NEL og da blander man ikke inn Nikolas frie rett til å kunne velge leverandører når man inngår en generell avtale hvor det nettopp åpner for at det vil kunne være flere leverandører.
Men det betyr jo ikke det samme som at det ikke finnes andre...

Det samme gjorde Nikola på leveransen av brenselceller - de vurderte flere og valgte både bosch og PowerCell nettopp fordi de måtte ha back-up for å sikre leveranse og i år skal de i tillegg velge enda 1 så de vil ha totalt 3 leverandører i loopen.

http://www.ttnews.com/articles/nikola-announces-bosch-powercell-fuel-cell-suppliers
Redigert 04.04.2018 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
04.04.2018 kl 20:46 7080

Nå sier også Milton at de er trygg på at stasjonene vil fungere som tenkt. Den ene som allerede er i drift viser lovende resultater ut fra spesifikasjonene satt av Nikola Motor Company.

Joda, og fungerer de som planlagt så vil de nok også kunne få flere bestillinger, men ikke på langtnær alle. De veletablerte og største leverandørene som alltid har fått mest må vi utgå fra at også er i loopen og som også vil levere sine demoer. Dette får å sikre at hvis den ene feiler så har man andre.

Skulle alle demoene funke så vil det være funksjonalitet, pris og ledetid på leveranser som vil være avgjørende for hvem som får bestillinger fremover og det er nettopp det som gjenstår og se.
Redigert 04.04.2018 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Skogly
04.04.2018 kl 20:53 7405

Ja Risky, veldig tydlig på at demostasjonene måtte fungere og de er jo et kvalitetstegn fra Trevor sin side også!
Nel kan jo utvide kapasitet el fusjonere ,en plan bør de ha på de. Kansje derfor H2V blei lagt på is ,kapasitetsproblem.

De legger ikke en rammeavtale med potensiale på flere milliarder på is fordi de kanskje får noen bestillinger av Nikola...

Avtalen med H2V ble lagt på is eller avskrevet nettopp fordi de aldri bestilte noe i mangel av både finansiering og fremdrift - noe jeg forøvrig har påpekt ville skje i lang tid...:)
Redigert 04.04.2018 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
04.04.2018 kl 21:09 7248

I det store og hele, slik det har utviklet seg siste dagene, er det ikke et stort problem at H2V er skrinlagt enn så lenge. Årsaken til skrinleggingen er helt og holdent H2V selv. Alle rammeavtaler har jo et potensiale og det er en fordel å inngå flere om man vil være med i spillet. Men man kan ikke vinne alle. Dette må vi regne med kan skje igjen. En trøst er at backloggen er den samme. H2V eller ei.
007
04.04.2018 kl 21:09 7229

Risk - at man ikke inngår en sole exclusiv rammeavtale med en leverandør er i beste fall en tøvete påstand. Noen rammeavtaler er parallelle og minst like vanlig, sole exclusiv, men du har kanskje lest den aktuelle avtalen?
OZZY
04.04.2018 kl 21:18 7172

Salt Lake City-baserte Nikola valgte Nel ASA som eneste utstyrsleverandør for å skape hydrogenbrennstoffnettverket, med Nel å levere ingeniør-, elektrolyse- og drivstoffutstyr. Nikola vil gi balansen mellom anlegg, konstruksjon, dispensere og annet stasjonsutstyr.
04.04.2018 kl 21:19 7132

Nå er vel ikke akkurat Nel ASA av de mindre leverandørene. De er verdens største på elektrolyse, med en av verdens største fabrikker for fyllestasjoner. Og et selskap som har eksistert siden 1927 kan vel ikke sies å ikke være veletablert?

Jeg er av en annen oppfatning en deg. Og mener Nel ASA fint klarer denne bragden.

007,

Det fungerer ikke slik i større prosjekter. Alle store og de fleste middels store prosjekter sikrer seg gjennom å splitte opp leveranser gjennom flere leverandører - dette er basic risk management for projects noe som er mitt domene fra oljeindustrien så litt kjennskap til rammeavtaler har jeg selv om jeg ikke kjenner til alle detaljene i denne spesifikke avtalen.

Men for all del om du ønsker å gå i den troen så skal jeg ikke prøve å overbevise deg til å tro noe annet - men du burde ikke satse penger på akkurat det...
OZZY
04.04.2018 kl 21:26 7067

riscy.....hold deg til olje. Hydrogenbransjen har du ikke peiling på.


Salt Lake City-based Nikola chose Nel ASA as the sole equipment supplier to create the hydrogen fueling network, with Nel to provide engineering, electrolysis and fueling equipment. Nikola will provide the balance of plant, construction, dispensers and other station equipment.


http://www.ttnews.com/articles/nikola-begins-work-hydrogen-fueling-stations

Riskokern,

Trevor Milton sa de har valgt Nel fordi de er best og passer Nikola best.

Med fult trykk fra 2019 med kapasitet på 300 i året klarer Nel fin alene å levere tilstrekkelig av de 700+ stasjonene alene frem til 2021.

Truckene beregnet for de 28 første stasjonene er solgt allerede, for disse skal det ikke mer salg til.

Milton sa de skulle ha over 700 stasjoner, altså flere enn 700 stasjoner.

Det finnes ingen andre leverandører som er nevnt som leverandør til Nikola på dette. Nel eier sitt eget produkt, Nikola kan ikke bare be andre produsere Nel sitt produkt ved endt testing. Nikola må minst ha samme testperiode med en annen leverandør. Fakta er at det ikke er valgt andre potensielle leverandører.

Hvorfor er det så usannsynlig i ditt hue at Nel blir valgt for mer eller mindre alt? Du har et forklaringsproblem....!

Nikola vil alene sørge for at Nel er i stand til å levere så fremt testestasjonene beviselig leverer som forventet, som de er sikker på at de vil gjøre. Skjønner du kanskje at Nikola ser på Nel ved full utrulling som tilnærmet sitt eget datterselskap/avdeling...! Dette er derfor det ikke er andre leverandører. Nel går ikke da konkurs da Nikola selv er garantisten for Nel sin leveringsevne. Nikola har bare ikke inhouse patentene og ekspertisen...

Og ja høyst sannsynlig gjør de oppstart av delbestillinger allerede mens de tester og kan avsjekke funksjonalitet.

Digresjon... hvis du er største eier i Pilot Flying J og har over 750 truckstops for dieseltrucker og største eier eier betydelig i Coca cola, som har langt over 6000 trucker.... hvor sannsynlig er det da at du vil utvide med tilbud av hydrogen i tillegg til diesel, samtidig som samtlige trucker må bli mere grønne... her er det vanvittige kapitalistiske krefter i gang som gjør riskokern til en fjott...

Samtidig vil jeg tro at Nikola kjøper opp hele Nel så snart testingen er gjort og Nikola har tilstrekkelig tilgjengelig kapital.

Dersom Nikola kjøper Nel vil de ha indirekte besparelse på flerfoldige milliarder, selv om Nikola vil kunne forhandle marginer noe ned underveis for de senere leveransene. Enn så lenge skal dette være en vinn vinn situasjon med billig grønt effektivt drivstoff.


Bare si ifra om det er mere duikke har skjønt.





Redigert 04.04.2018 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Collo
04.04.2018 kl 21:39 6978

Dette blir fort en avsporing om kapasitet. Utvilsomt at både NEL og NIKOLA har vurdert dette spørsmålet.

Og husk ingen har påstått at alle 700 stasjoner skal stå klare i 2021. De vil først etablere et hydrogen-nettverk og deretter oppskalere stasjonene tilpasset etterspørselen.

Klart dette er et krevende prosjekt, men det er så langt ingen opplagte grunner til å betvile hverken NELs eller NIKOLAS evner til å vurdere realistiske tidsplaner eller kapasitet.

Collo,

RE - At det er noen andre leverandører enn NEL er ekstremt tvilsomt. Dette er gammelt nytt og ble sagt flere ganger iløpet av konferansen: NEL skal levere ALT.

Kan du dokumentere at andre produsenter skal levere pilotanlegg? Dette er ekstremt viktig.

---------------------------

Helt i fra begynnelsen av i desember 2016 før noen stasjons leverandører var valgt så ble det meldt av Nikola at det skulle bygge 364 stasjoner - jeg gjentar 364 stasjoner:

LES - The web of 364 stations, which will be accessible to other fuel cell vehicles, will start construction in January 2018 and begin opening in late 2019, said Trevor Milton, Nikola’s chief executive.

https://www.trucks.com/2016/12/20/nikola-hydrogen-electric-truck-fuel-network/

--------------------------

Nov 2017 så blir NEL valgt som leverandør for 16 stasjoner - jeg gjentar 16 stasjoner:

LES - Nikola Motor Company Selects Nel ASA To Build 16-Station Hydrogen Refueling Network

https://cleantechnica.com/2017/11/22/nikola-motor-company-selects-nel-asa-builder-16-station-hydrogen-refueling-network/

---------------------------

Tar vi så det totale antallet stasjoner som var 364 og trekker i fra de 16 som NEL har fått så får jeg det til å bli hele 348 stasjoner som fortsatt må leveres og som ikke NEL har fått.

Litt lengre frem i tid så bestemte Nikola seg for at de skal øke det totale antallet stasjoner fra 364 til 700 uten at NEL har fått noen flere enn de 16 som ble avtalt.

Tar vi så det totale antallet på 700 stasjoner og trekker i fra de 16 som NEL skal levere så får jeg en manko på 684 stasjoner.

Vi vet at NEL har fått bestilling på 2 demoer som skal leveres i slutten av 2018 og ute i 2019 hvor disse skal testes ut og godkjennes før bestilling av de neste 14 og samtidig kjenner vi til at tidlig 2019 så vil det komme 200 trailere som er blitt konvertert til hydrogen som skal testes ut over tid og avstander noe som vil kreve noe mer enn kun 2 demoer.....

Siden det kun er inngått en kontrakt om knappe 16 stasjoner med NEL av totalt 700 så vil detvære naturlig at det også er flere andre leverandører som skal levere x-antall av de resterende 684 stasjonene - det er faktisk lov å tenke selv...;)
Redigert 04.04.2018 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
anderix
04.04.2018 kl 22:19 6727

NEL blir gull til slutt. Mulig jeg må kjøpe flere i morgen hvis jeg rekker det før den går for høyt. Alt under 3,05 er en bra inngang sånn jeg ser det.
Airbag
04.04.2018 kl 22:26 6662

Det er kun Risky som greier å svartmale at Nel får 28 stasjoner fra Nikola. Etter de 28 stasjonene kan vi diskutere om Nel får flere men da tror eg de har mangen andre prosjekter.

Jeg liker høy kurs for å se en god avkastning men jeg liker også å kjøpe billig. Det er vinn vinn slik eg ser det. Har tro på selskapet, ledelsen og produktet. Da er valget enkelt.

For dere som er langsiktig. Så er det bare å se utviklingen av kursen de siste årene.

anderix

Du har fortsatt tid til å selge før den når 2,5nok - kvartalsrapporten kommer jo ikke før 8.mai...
Redigert 04.04.2018 kl 22:32 Du må logge inn for å svare

Airbag,

jeg svartmaler ikke - jeg presenterer fakta. TS påstod at NEL skulle få alle 700 stasjonene og det er jo ikke riktig slik status er i dag...

Også er det viktig å ikke se seg blind på antallet, men leveringshyppigheten for det er det som bestemmer om det virkelig vil synes på bunnlinjen eller om det trekker ut i tid mellom hver leveranse så det blir mest for å holde hjulene i gang - slik det er lagt opp i dag så virker det å bli det siste og det er jo nettopp det som har vært utfordringen frem til nå - en betydelig back-log, men som virker som smuler nettopp fordi det strekker ut i langdrag mellom hver leveranse hvor det påløper betydelige kostnader jevnt og trutt med eller uten leveranse....
Redigert 04.04.2018 kl 22:42 Du må logge inn for å svare

Blåt over there, og Tesla opp over 7%. Ser ut til oppgang i morgen ;-)
Framtia
04.04.2018 kl 22:57 6374

Det var bare to mulige utfall! Enten tok du feil eller du fikk rett...Foreløpig ser det ut som du fikk rett, men selv DU kunne ikke vite utfallet...den gang! Gjettingen din var rimelig forutsigbar, da vi lenge har sett hvor negativt du omtaler Nel...

Framtia,

kanskje vi skulle bytte nick - du liker vist betydelig risk siden du velger å bli sittende i en taperaksje og jeg virker å være dyktig til å se inn i fremtiden...;)
04.04.2018 kl 23:08 6274

Folkens. Hvis vi ser på tiden frem mot 2021. Så tenker jeg alt det som Nel har kontrakt på innfris med glans etter testperioden som allerede er lovende. Deretter kommer det flere kontrakter. Ingen andre selskaper har per i dag fått kontrakt på noen av de øvrige planlagte stasjonene. Eller er med i noen testing. Nel ASA vil ha et enormt forsprang i forhold til andre leverandører da de har vært med fra begynnelsen. De vet nøyaktig hva som trengs til verdens største hydrogennettverk. Det er allerede akseptert at noen av utbedringene på stasjonene er fordyrende. Oppetid og pålitetlighet er såpass avgjørende at det er akseptabelt pr nå. Og det er kostnader som garantert tas inn igjen i storskalaproduksjon. På sikt skal jeg ikke påstå at flere aktører ikke vil komme til når alle 700 eller flere stasjoner skal på plass. Det er meget mulig og sannsynlig. Men Nel ASA vil ha et enormt forsprang i forhold til andre leverandører.

En annen ting. Hydrogenalderen i tungtransporten skal sparkes i gang for alvor i år 2021. Og Nikola Motor Company akter å lede an. De trenger å sette opp fyllestasjoner i høyt tempo for å nå målene sine. Så bestillinger vil komme oftere enn enkelte frykter. Og nel har stor kapasitet.
Jeg tenker at per dags dato er Nel -sole equipment supplier-. Og det er det vi må forholde oss til akkurat nå. Og så er det lov å tro og håpe vi blir største leverandør på alt som har med tungtransporten i USA og verden for øvrig. Potensialet er enormt! Det er det ikke mulig å komme unna!

Over og ut for i dag.