NEL og NIKOLA konferansen 3.april

Collo
NEL 04.04.2018 kl 18:05 15320

Telefonkonferansen med NEL og NIKOLA i går (3.april) er lagt ut her:

http://nelhydrogen.com

Anbefaler den for detaljer om avtaler mellom selskapene og framtidige planer om 700 hydrogenstasjoner.

Etter at pilot-stasjonene er bekreftet å være i produksjon vil NEL sette igang konstruksjon av de resterende 698 stasjonene...
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
007
04.04.2018 kl 23:13 7900

Risky, nok en gang er du litt vel bastant syns nå jeg.

"Det fungerer ikke slik i større prosjekter" - Nei, ikke de prosjektene du har erfaring fra, men til din opplysning det er ganske vanlig med eksklusive rammeavtaler i andre bransjer, også i større prosjekter. Fordelen med eksklusive rammeavtaler er gjerne at kjøper oppnår bedre vilkår og noen ønsker det fremfor fleksibilitet i valg av rammeavtaleleverandør. Et ønske om å standardisere på en type produkter er også gjerne en vanlig årsak til at man velger eksklusive rammeavtaler. Og joda, leverandørrisiko er en del av betraktningene, men det er ikke den eneste.

Og når det gjelder den aktuelle avtalen mellom NEL og Nikola så har jeg ikke lest den og har ingen oppfatning av om den er eksklusiv eller parallell....
Redigert 04.04.2018 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
anderix
04.04.2018 kl 23:13 7892

Jeg tro fortsatt vi passerer 4 før sommeren og lukter på 5 tallet innen vi skriver 2019, men det er bare meg da;-)
Framtia
04.04.2018 kl 23:14 7878

Ikke synes synd på meg...Jeg har kommet godt ut av min investering i Nel...etter at jeg endret taktikk og bestemte meg for å lese markedet bedre og stå utenfor aksjen i perioder der opplagt fall måtte komme...Jeg kjøper dog på dager med store fall og foreløpig har det gitt avkastning...Dessuten vil dette spillet vi bedriver bestandig være fylt ned opp og nedturer...og ingen aksje stiger inn i himmelen!
Lucky
04.04.2018 kl 23:34 7789

Nel får en rekyl i morgen.
Nedgangen i dag kom av turbulente tider grunnet handelskrigen som er satt igang. Børsene i USA snudde etterhvert og endte betydelig i pluss. Vi som fikk handlet på denne droppen har gjort et godt kjøp. Alt under kr 3 er forsåvidt en god inngang på kort og mellomlang sikt. REKYLEN kommer i morgen.
Viser også til Q4 fremleggelsen, hvor Løkke sier at kontrakter kommer i bolker...
Jeg har derfor stor tro på flere kontrakter ganske snart ?
Løkke til i morgen.
Furuen
04.04.2018 kl 23:39 7769

Milton sa i telefonkonferansen at det ville komme flere ordrer til NEL i de kommende månedene, lytt på konferansen 10.24 min. uti den. Dette for at de skal få teste de 200 første testbilene neste år.
Senere sa han imidlertid at de skulle prøve ut teststasjonene, og så bestille resten når en såg at de fungerte. Så her var det en form for dobbeltkommunikasjon fra Milton. Og jeg kan ikke fatte og begripe at de vil klare å få på plass nok stasjoner til 2021, dersom testingen først foregår uti 2019. De to første skal jo monteres i andre halvår i år og ut i 2019.
Holo
04.04.2018 kl 23:53 7700

Om man tar med hva Løkke legger til, så blir jeg ikke overrasket om det kommer avtaler / kontrakter for flere stasjoner før demostasjonene er ferdig testet. Tror man demostasjonene ikke vil leve opp til forventningene skal man selvfølgelig ikke investere i NEL på grunnlag av dette... Men det må da alle forstå selv om enkelte her prøver å antyde at det ikke er risiko forbundet med dette.
Holo
05.04.2018 kl 00:00 7677

Fernet: Hva legger du i at testperioden allerede er lovende, og hvor har du dette fra?

Blir meget spennende fremover dette. Alt ligger til rette for at NEL skal gjøre det bra, men hvor turbulent det blir fremover får man bare vente å se.
rischioso
05.04.2018 kl 00:54 7553

Holo,

RE - Fernet: Hva legger du i at testperioden allerede er lovende, og hvor har du dette fra?

JA - det lurte jeg også på - kanskje det har noe med den raske "over og ut" å gjøre..??...;)

---------------------------

Fernet,

RE - Folkens. Hvis vi ser på tiden frem mot 2021. Så tenker jeg alt det som Nel har kontrakt på innfris med glans etter testperioden som allerede er lovende.

* Hmmm, det er nå begynnelsen av 2018 og selskapet har en vanvittig cash-burn legger vi siste q til grunn så og snakke om noe som kanskje kan skje om 3 år er veeeldig lang tid og flere emisjoner til....

Og som også Holo har bemerket så kunne det ha vært fint om du kunne ha utdypet hva du legger i "testperioden som allere er lovende" og det FØR den er startet nettopp fordi den avtalte utstyrspakken fortsatt er på papiret....

---------------------------

RE - Deretter kommer det flere kontrakter. Ingen andre selskaper har per i dag fått kontrakt på noen av de øvrige planlagte stasjonene. Eller er med i noen testing.

* Det er det kun Nikola og eventuelle andre leverandører som kjenner til hva som er under planlegging event allerede er planlagt.

---------------------------

RE - Nel ASA vil ha et enormt forsprang i forhold til andre leverandører da de har vært med fra begynnelsen. De vet nøyaktig hva som trengs til verdens største hydrogennettverk. Det er allerede akseptert at noen av utbedringene på stasjonene er fordyrende. Oppetid og pålitetlighet er såpass avgjørende at det er akseptabelt pr nå. Og det er kostnader som garantert tas inn igjen i storskalaproduksjon.

* NEL asa har ikke noe forsprang pr nå og alle som er i kikkerten som potensielle leverandører sitter med den samme ønskede spec'en. Nel har heller ikke vært med i fra begynnelsen da det ennå ikke har startet annet enn spec'ingen og andre formelle leveranse detaljer i tillegg til noe pre-engineering fra Nels sin side for å kunne presentere utstyrspakken på papiret som er tenkt levert.
Videre så er det helt normalt at det kan komme ekstra kostnader når det kommer til kapasitet og oppetid noe som igjen ikke vil være en kostnad på sikt om utsyret leverer som lovet.

--------------------------

RE - På sikt skal jeg ikke påstå at flere aktører ikke vil komme til når alle 700 eller flere stasjoner skal på plass. Det er meget mulig og sannsynlig. Men Nel ASA vil ha et enormt forsprang i forhold til andre leverandører.

* Igjen så legger du til grunn at det vil kun være NEL som er innvolvert i denne prosessen noe som er heller svært usannsynlig spesielt om vi legger til grunn det avtalte leveringstidspunktet for kun 2 demoer og Nikolas planer på samme tid om å serve 200 trailere som skal testes på kryss og tvers - regnestykket går bare ikke opp og av samme grunn bør man utgå fra at det hører mer til denne historien enn det vi kjenner til...

--------------------------

RE - En annen ting. Hydrogenalderen i tungtransporten skal sparkes i gang for alvor i år 2021. Og Nikola Motor Company akter å lede an. De trenger å sette opp fyllestasjoner i høyt tempo for å nå målene sine. Så bestillinger vil komme oftere enn enkelte frykter. Og nel har stor kapasitet.

* Vel, dette årstallet har jo allerede blitt flyttet noen ganger og vil nok derfor kunne bli flyttet ytterligere for det er nå og fremover som logistikk og produksjon går fra skrivebordet og skal koordineres i de forskjellige haller på forskjellige lokasjoner og det er da man vil oppdage at det gjerne er en betydelig forskjell på teori og praksis. Utfordringen til NEL er den voldsomme økningen på kostnadssiden hvor de må bruke 1 år eller mer til for å bli ferdig med integreringen/flettingen av Proton/NEL organsisasjonen - det er en tidkrevende, ressurskrevende og ikke minst kostbar process som skal gjennomføres på toppen av at Løkka har lovet markedet at de skal kutte kost etter å ha presentert historiens største underskudd på rundt 180m/nok - selv Løkka kan ikke trylle så det vil bety fortsatt høye utgifter i kombinasjon med treg kontraktstildeling og enda tregere leveransetid som igjen vil føre til fortsatt betydelige underskudd i lange tider fremover. Emisjoner vil derfor tvinge seg frem og har ikke Løkka en gulerot bedre enn sist (H2V) så skjønner de fleste hva det vil gjøre med kursen...

Det er ikke mer enn knappe 4 uker til q1-18 (8. mai) og man bør utgå fra at det er mange som vil ha et ønske om å ta en exit før den blir presentert for den vil med største sannsynlighet legge ytterligere press på kursen....

--------------------------

RE - Jeg tenker at per dags dato er Nel -sole equipment supplier-. Og det er det vi må forholde oss til akkurat nå. Og så er det lov å tro og håpe vi blir største leverandør på alt som har med tungtransporten i USA og verden for øvrig. Potensialet er enormt! Det er det ikke mulig å komme unna!

* NEL er ikke sole equipment supplier for 700 stasjoner, MEN for kun 16 som det er skrevet kontrakt om og kanskje 12 til som er blitt luftet i det siste, men ikke kommet noen bestilling på.

Det eneste vi kan forholde oss til er bestillingen på 2 demostasjoner som det er kommet bestilling på og en ekstra bestilling av nyere dato - alt annet er ute i det blå og er ikke bindende før det er blitt bestilt.

Potensialet er enormt og har vært det lenge, men det hjelper jo ikke om bestillinger uteblir og/eller kommer med så lange intervaller at man må fortsette å kjøre emisjoner for å holde seg flytende - i alle fall får ikke det aksjekursen til å fly i taket og det er jo akkurat det som er av interesse for den enkelte aksjonær - det og kun det...
Redigert 05.04.2018 kl 01:08 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.04.2018 kl 01:51 7474

du har ikke sovna enda Reserven. Gå å legg deg.
Airbag
05.04.2018 kl 04:11 7387

Ny tweet fra Nikola. De viser de har penger og returnerer depositum til alle.

"Great news! All reservations will be refunded 100% and you won't lose your place in line. We don't use your money to operate our business. We want everyone to know we have never used a dollar of deposit money in the history of our company. All deposits will be refunded < 60 days"
Airbag
05.04.2018 kl 04:18 4846

Ny tweet fra Nikola:

You can now reserve a Nikola One or Two without any deposit at (link: https://nikolamotor.com/motor) nikolamotor.com/motor . With over 8 + billion in pre order reservations, who needs deposits anyways!
Slettet bruker
05.04.2018 kl 04:53 4828

Beklager en høreleif på 12:50. Once ble til one osv...feil burde vært oppdaget halvveis i setningen. Takk for beskjed våkne ører. Det endrer forsåvidt ingenting for min del da de går langt i å bekrefte flere bestillinger.

Jeg har ingen steder påstått at nel har fått hele bestillingen på 700 stasjoner.
Slettet bruker
05.04.2018 kl 07:10 4741

Rischioso. Jeg sier FREM til 2021. Det vil være inntekter på bestillingene fra Nikola i den perioden. Og inntekter fra andre prosjekter. Nel ble valgt eksklusivt av Shell og Toyota for rammeavtale på fyllestasjoner i California. Med forventet levering av den første stasjonen i løpet av Q1 2018.

Tenker du at Nikola har parallelle løp med andre leverandører? Uten at de trenger få testet utstyret sitt for å se om de etterkommer Nikolas krav? Hvorfor valgte de akkurat Nel ASA?

Ang forsprang. Jeg snakker ikke om NÅ. Men ETTER testperioden.
Om de ikke vinner noe på å være med på testperioden. Hva er da vitsen? Hvilke tanker har du om at de er med på testperioden i det hele tatt. Burde de lagt kreftene i et annet prosjekt. I såfall hvilket mener du. Du har jo sagt Løkke er udugelig. Da regner jeg med du har sterke meninger om hvordan Nel burde angrepet markedet.

Ang integreringen/flettingen av Proton/NEL organsisasjonen. Tenker du at de ikke har kontroll på hva det innebærer. Vil du si du har kjennskap til at dette blir så kostbart som du insinuerer?
Slik du ordlegger deg er det lett å få inntrykk av at du mener to amatørselskap har kokt i sammen et sjanseløst samarbeid.

Du snakker om at aksjekursen ikke flyr i taket. Det er helt riktig. Du er opptatt av nuet. Andre er opptatt av det langsiktige. De av oss i den såkalte menigheten som tror dette er fremtiden, posisjonerer oss på dette nivået.
Redigert 05.04.2018 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 07:16 4729

Høres nesten ut som en aprilspøk;)

Tenker de siste dagers nikolanyheter fint overskygger H2V utsettelsen.
Redigert 05.04.2018 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
fastinvest
05.04.2018 kl 07:56 4628

Veldig enkelt:
NEL ble valgt som eksklusiv partner for hydrogen delen.
Om noen mener noe annet og at det kan finnes flere gi meg så link til den siden. Man kan f.eks google.
Nikola er ute på twitter hele tiden og roper høyt vær gang de lager avtaler så noen må da vite noe og dermed ligger infoen ute.

En annen ting. Det er svært få selskaper som skal levere det NEL kan levere og de fleste er vel på børs og da må de melde om avtalen med Nikola.
Så før man poster om at andre også har fått avtale med Nikola, GOOGLE og legg ved link.

Om Demo stasjonene fungerer vil NEL levere over 700 stasjoner over tid. Ting vil gå MYE raskere en tidligere kommunisert og da tenker jeg på hydrogen nettverket og utbyggingen. Nikola har en vanvittig mange forhåndsbestillinger og kan ta en Tesla. Da må de raskt på banen, veldig raskt og har de ikke ett hydrogen nettverk så vil de ikke selge en eneste bil. Så hva kom først, høna eller egget? Jo, hydrogen stasjonene

Men for all del, selg aksjene deres eller ikke kjøp. Jeg bryr meg egentlig 0. Jeg vet at aksjen vil stige enorm fremover. Nikola og NEL sitter om 1 time med kaffen i hånda og begynner diskutere hva de skal gjøre. Jeg tipper Nikola ønsker en avtale, drite i demo stasjonene og bestille 100 stasjoner eller mer med en gang. Dette for å slå på stortrommen, vise at hydrogen nettverket skal være klar til lansering av Truckene og på denne måten få enda flere bestillinger. Melding kan komme i løpet av kort tid, da burde man være inne i aksjen men som sagt. Gjør som dere vil.
JosefK
05.04.2018 kl 08:21 4560

Du må for all del ikke mene noe, fastinvest. For da kommer rischioso og forteller dumme deg det diametralt motsatte.

Jeg kan forøvrig legge til at risch har messet om det samme siden han solgte (med et kjempetap) like over 2 kr.

Rischen er skyldig å opplyse om HVILKE andre leverandører det skal kriges med for det resterende nettverket. Hvis ikke burde Hegner anmeldes for brudd på verdipapirloven ved å la slikt ligge på serveren.
Slettet bruker
05.04.2018 kl 08:30 4525

Risch:
Takk for viktig info.
Dette var ukjent for meg.
Hva er navnet på de andre som leverer teststasjoner?
Dette er ekstremt viktig info som har vært holdt skjult av både Nikola og NEL.
Jeg hadde ett inntrykk av at NEL allerede var valgt som samarbeidspartner/hoffleverandør.
Nå forteller du at jeg er lurt.
Jeg vil sende denne nye infoen til NEL.
Jeg liker ikke å bli lurt av ett børsnotert selskap.
Jeg henviser til deg om de lurer på hvor jeg har fått infoen om at andre skal levere teststasjoner.
Tusen takk for at du deler dette med oss!
Redigert 05.04.2018 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Collo
05.04.2018 kl 08:36 4507

Nothern, du er ikke lurt. Det er ikke lagt fram dokumentasjon på andre hydrogenprodusenter som NIKOLA har gjort avtaler med.
Furuen
05.04.2018 kl 09:08 4412

Friskt innlegg av Nikola på face i dag:

Great news! All reservations will be refunded 100% and you won't lose your place in line. We don't use your money to operate our business. We want everyone to know we have never used a dollar of deposit money to operate the company on like other companies do. You can now reserve the Nikola One and Two at https://nikolamotor.com/ without any deposits. Our support team will be reaching out to everyone to refund their deposits over the next 30-60 days. How awesome is that!!!!!! Over 8 billion in pre orders, so who needs deposits:)

https://www.facebook.com/nikolamotorcompany/?hc_ref=ARRtYYncW8MNbbzbXxF6ejlgzKfmmwXG5_qi35FTQH-rBGKx5qAjkFSKH6eyn8FCGy8&fref=nf
Redigert 05.04.2018 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 09:10 4397

Riskokeren ellet rich...sine konspirasjonsteorier har åpenbart en rød tråd: Det å villede dere etter beste evne samt å prøve å disse ned Nel. Admin har slettet flere av hans Fake News innlegg. Han er en bitter gutt og en skygge som det ikke er verdt å bruke en kalori på. Han har forurenset mange tråder - og det er det triste meningsløse livet hans. Men hvis du vil ha noe å le av - så les alle hans tråder - så er hans agenda avslørt.
Fullkasse
05.04.2018 kl 09:16 4371

Men ang. kursen er han mye bedre enn deg til å resonere Broker
Fullkasse
05.04.2018 kl 09:18 4362

Om ikke lenge er vi i minus i dag å. Og det på en kjempedag forøvrig
fastinvest
05.04.2018 kl 09:20 4355

Hva som forundrer meg mest er at de som skriver negative innlegg eller for så vidt positive innlegg tror at man kan justere kursen med mange %.
Svært lite av hva vi her inne på forumet skriver påvirker kursen negativt eller positivt foruten mulige små svingninger på lavt volum dager.

Jeg besøker Hegnar forumet for å se etter noe nytt som flinke investorer finner og litt morsomt å diskutere noe du tror på. Det er derfor kjedelig når noen forsøker ødelegge med negative innlegg som ikke har rot i virkeligheten uten å legge frem beviser. Gjør man det er det helt ok men å forsøke baisse ned aksjer har jo lite effekt. Blir litt som Sandberg skrive i VG i dag, for mange diskusjoner ender med angrep i stede for produktive diskusjoner.
frafy
05.04.2018 kl 09:20 4349

Da er vi i minus RT 2,780,-
Fullkasse
05.04.2018 kl 09:26 4326

Er veldig enig med deg fastinvest men det gjelder også hausing ikke bare baissing.
fastinvest
05.04.2018 kl 09:29 4303

Ja, jeg skriver jo positive og negative men når man eier en aksje har man jo troen og da ønsker man å diskutere positive ting.
Men helt enig i at man ikke skal poste positive ting uten substans
Slettet bruker
05.04.2018 kl 09:30 4296

Ser i NEL-trådene at enkelte ønsker å holde det vanvittige kursnivået kunstig i live, i koma. Skal ikke mye til av skuffelser før kursen raser ned, for her har det vært skyhøye forventninger. Nei, jeg har ingen planer om å kjøpe NEL-aksjer. Andre aksjer vil være i fokus selv om NEL faller langt ned.
rischioso
05.04.2018 kl 09:35 4276



RE - Ny tweet fra Nikola. De viser de har penger og returnerer depositum til alle.

"Great news! All reservations will be refunded 100% and you won't lose your place in line. We don't use your money to operate our business. We want everyone to know we have never used a dollar of deposit money in the history of our company. All deposits will be refunded < 60 days"

--------------------------

Hmmm, merkelig at det vil ta hele 60 dager for å refundere penger som normalt skulle bare ha tatt 1 dag eller 2 om de ikke er låst opp i mot noe annet som feks en garanti for kreditt og dermed kan Nikola si at de ikke bruker av disse pengene...

Hele Nikola konseptet er jo basert på akkurat det - leasingavtaler med fri hydrogen mot en avgift på 85 cent til en dollar pr mile som de igjen selger videre til et finansieringsselskap som utbetaler denne 10 års leasingavtalen up front til Nikola minus kommisjon...

Det er mange måter å fortelle om en og samme ting på slik at det fremstår som noe annet...;)
Redigert 05.04.2018 kl 09:45 Du må logge inn for å svare