NANO: Infolokket spratt av med et smell da Costa ble kastet

Slettet bruker
NANO 05.04.2018 kl 00:50 25104

Costa må gå: Da slipper jeg å bli kalt en krakk...
Den 3. april skrev jeg at det ville komme snarlige endringer i toppledelsen, hvis ikke skulle dere få kalle meg en krakk, sitat:
"Hvis det ikke har kommet endringer på den delen av selskapssiden innen ordinær GF er over må man bare kalle meg en krakk".
Vel, jeg slipper tydeligvis å bli kalt en krakk.

La oss håpe at selskapet nå får anledning til å ta infoskjeen i en annen og bedre hånd, og i kveld kom en forsmak på hva selskapet har dekket over under Costas regime:

NANO vil kl 10:00 i morgen informere markedet om den faktiske framdriften i sine utviklingsprogrammer, herunder:
- en ny oppdatering/guiding for PARADIGME
- nye finansielle utsikter
- hovedbildet er at PARADIGME nå innrømmes så forsinket at man vil kutte ut Humalutin-prosjektene minst til PARADIGME data read-out er kjørt for å klare et finansieringsløp på eksisterende kapitalbase. Fordi man vet at dersom man må krype til korset og hente mer penger før man har fått fullført read-out data fra PARADIGME så vil det ramme kursen brutalt.

1) Forsinkelsene og rekrutteringsproblemene for PARADIGME innrømmes i kveld offisielt:
A re-assessment of expected recruitment rates has led the company to revise
its timelines for the pivotal PARADIGME Phase 2b trial with Betalutin® in third
line (3L) follicular lymphoma (FL) patients. Results from PARADIGME are targeted
for 1H 2020 (previously 2H 2019) and first regulatory filing in 2020. The first
patient is expected to be dosed in 1H 2018.

2) Full stopp i Humalutin-prosessen innrømmes i kveld offisielt
The company will focus its resources towards PARADIGME and other Betalutin®
clinical programmes, which has led to the decision to postpone the start of the
first-in-human clinical trial with Humalutin® for the foreseeable future; this
study was being prepared to start in 2H 2018.

3) Ingen nye forsinkelser for ARCHER-1 meldes denne gangen
Guidance is unchanged for previously reported milestones for ARCHER-1
(Betalutin® plus rituximab in second line FL; first patient dosed) and LYMRIT 37
-05 (Betalutin® in R/R diffuse large B cell lymphoma, DLBCL; preliminary data
read-out), both anticipated in 2H 2018.

4) Finansiell status
Financial resources are expected to be sufficient to reach data read-out from PARADIGME (som nå altså er satt til første halvår 2020, noe som jeg har advart om lenge - til hylende fornekting fra NANO-mobben). Mitt personlige synspunkt: Her tror jeg de forregner seg (de mener de kan klare å finansiere de nå innrømmede PARADIGME-forsinkelsene ved å kutte ut Humalutin-prosjektene, se videre om dette nedenfor), men dette får vi komme tilbake til etter hvert. Vi får også først høre hva de sier kl. 1000 i morgen, uten Costa som feilkilde på podiet.

5) Lisa om utsettelsene for PARADIGME:
Lisa Rojkjaer MD, Nordic Nanovector CMO, said: "While we are encouraged with the progress being made to the start-up of the pivotal PARADIGME study, a re-analysis of the patient enrolment rate and the fact that it has taken longer than expected to enrol the first patient have led us to adjust the timelines we previously communicated. We now expect to deliver data from PARADIGME in the first half of 2020.

"The PARADIGME study reflects our conviction in the significant potential of Betalutin® based on the promising clinical data generated to-date. We therefore remain committed to completing this robust study, which is designed to select the best dosing regimen to support Betalutin® as an important new treatment option for 3L FL patients."

6) Godkjenningsproblemene i Norge
In Norway, PARADIGME is pending approval and the company is working closely with
the Norwegian regulators to address its questions.

7) Fortsatt tåkeprat om USA - de har IKKE fått "go" der heller foreløpig, men håper på å slippe gjennom "during mid-2018":
In the USA, the Food & Drug Administration (FDA) has completed its review of the
PARADIGME study and Nordic Nanovector expects US sites to be open for enrolment
during mid-2018.

8) Humalutin innrømmes nå offisielt satt på hold "for the foreseeable future". Igjen bekreftelse på hva jeg har advart om i hele år.
Humalutin® - first human trials postponed
Nordic Nanovector was preparing a Phase 1 study of Humalutin®, a novel 177Lu
-conjugated chimeric anti-CD37 antibody, in NHL patients. The company previously
guided that it expected to start this study in the second half of 2018. As a
consequence of the revised timelines for PARADIGME and the need to conserve cash
until data read-out, Nordic Nanovector has decided to put the Humalutin® study
on hold for the foreseeable future.

9) ARCHER-1 og LYMRIT 37-05 - tidligere justert men sies nå å være on track:
ARCHER-1 is a planned clinical study designed to evaluate the safety and
efficacy of combining Betalutin® with rituximab in second line (2L) FL patients.
The company expects the first patient to be dosed in the second half of 2018 as
previously guided.
LYMRIT 37-05 is an on-going Phase 1 study evaluating Betalutin® in patients with
R/R DLBCL. As previously guided, the company expects preliminary data read-out
from this study in the second half of 2018.

Oppsummert: Alt jeg har samlet inn av (nødvendigvis) uoffisiell info om forsinkelser og problemer og presentert for dere her siste året (og konsekvent fornektet av NANO-mobben), kom nå altså trillende som erter ut av en sekk samtidig som Costa ble kastet. Det sier litt om den oppdemmede frustrasjonen som må ha bygget seg opp under hans meningsløse og for selskapet svært skadelige infostrategi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.04.2018 kl 12:38 10275

Den eneste de bråstoppet ved? Nå må du jaggu meg gi deg. Dette her er ren løgn og du kan ikke bevise dette overhodet. Når i presentasjonen bråstoppet de ved denne mailen? Og vet du hvem som sitter å leser opp spørsmålene som er kommet på mail? Nei så du kjenner ikke hun altså? Korsar du bør holde deg for god for å skrive slikt. Jeg ser på dette som ren løgn inntil det motsatte er bevist.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 13:24 10149

Vi som satt der vet hva vi snakker om, ikke minst han ved siden av meg som stilte spørsmålet for å se om de ville fortsette å tåkelegge situasjon mot USA. Du må snart venne deg til at jeg skriver bare om ting jeg har dekning for, jfr. hele trådstarten som er en serie av forhold du benektet på det mest udannede da jeg tok dem opp i tur og orden tidligere. Og som nå selskapet har bekreftet punkt for punkt. Er dette så tungt å leve med at du må fortsette å stalke meg? Alle ser jo hvor stakkarslig dette er.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
05.04.2018 kl 13:32 10117

Jeg vet ikke om det er vert bryet...men ser du Korsar absolutt INTET NOE positivt ved selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
St_Anthony
05.04.2018 kl 13:42 10089

Korsar, dette kan du ikke uttale deg så kategorisk om. Jeg har selv vært aksjonær i et selskap som hadde PDUFA midt i juli (Progenics, tablettform av Relistor).
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 13:52 10070

Andersiverden,
du får lese startinnlegget mitt en gang til, jeg tar der med både pro et contra forhold. Mine pkt. 3 og 9 omtaler for eksempel ting som synes OK.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
05.04.2018 kl 13:52 10054

Da har LC kjøpt 10.000 aksjer...fikk nettopp melding!
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.04.2018 kl 14:12 9997

Korsar mener sikkert at dette kun er et støttekjøp fra Costa. I mine øyne sier det ganske så mye at en som får "sparken" fortsetter å kjøpe i selskapet. Det er jo nesten ikke til å tro. Costa må ha ståltro på NANO akkurat som oss andre. Korsar har fått mye rett med å spå kursen. Dessverre er det ikke på bakgrunn av hva NANO står for. Betalutin skal på markedet og er muligens verdens beste produkt i sin klasse. Synd med forsinkelser, men er dette krise? Nei jeg tror ikke det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Kongen
05.04.2018 kl 15:11 9876

Korsar.
Så du og din venn satt i salen, men han sendte mail for å få svar på spørsmålene sine??
Også viste han deg mailen han sendte?
Og dere satt og så på denne reaskjonen på akkurat den mailen? Du tror ikke det ble sendt hvertfall 100 mail med spørsmål i samme tidsrom?

Og hvorfor i stilte ikke din venn dette spørsmålet når det var spørsmålrunde i salen? Du mener vi skal tror på at en seriøs investor satt i salen der og sendte mail med spørsmål istedenfor å spørre muntlig og dermed kunne stilt oppfølgingsspørsmål hvis han ikke var fornøyd med svaret? For og si det sånn, det satt ikke så mange i salen der med pcen fremme eller med mobilen i hånden.

Dette blir for dumt til og med fra deg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.04.2018 kl 15:31 9822

Tror ikke Korsar og hans venn var til stedet. De satt sikkert sammen et eller annet sted, men ikke der Nano holdt sin presentasjon. Her er for øvrig et lite sammendrag som bekrefter at det meste på stell også i USA. Selv om Korsar har bodd og forsket der:-)

Selskapet venter fortsatt første dosering i studien i første halvår 2018. Første innrulleringssenter ble åpnet i februar, og selskapet har nå 13 sentre i seks land som er åpne for innrullering. Studiesøknader er godkjent i åtte land, mens selskapet sikter på 20 land. Søknaden er under vurdering i de øvrige landene. I USA ventes første senter å åpne i midten av året.
-I USA har protokollen blitt revidert av helsemyndighetene, og de har ikke kommet med noen spørsmål, som i den sammenhengen er gode nyheter. Så vi er i rute til å åpne senteret i USA over sommeren, sier Rojkjaer.
I Norge har studien blitt godkjent av Legemiddelverket, men selskapet venter på godkjenning av etikkomiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, REK.
- Vi hadde håpet å ha Oslo-senteret åpent i desember. Nå som studien har blitt godkjent, kan vi forhåpentligvis ha senteret åpent innen de neste seks ukene, sier Rojkjaer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 15:35 9807

Kongen,
Min sidemann (som jeg ikke kjente før i dag) gjorde det proffe folk ofte gjør når de akter å stille et spørsmål som kan være litt delikat: Gir betenkningstid, som mail gir. Her ved å sende mail slik at selskapsledelsen kunne hviske noen ord før det ble stilt høyt. Jeg gjorde det samme, men om et annet tema. Men de ønsket helt klart ikke å forholde seg til et konkret spørsmål om FDA-godkjenning i USA. De er selvsagt helt klar over at hvis de begynte å snuble rundt dette, kunne kursen få en meget ubehagelig smell, da dette med godkjenninger - og da særlig i USA - står så sentralt på veien til kommersialisering. Mulig at det bare er småting som skal avklares, men de er nok redd for at et ikke-medisinsk marked skal feiltolke hvis de får høre at det er mer krøll på linjen rundt dette. REK er allerede en kurssenker.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Kongen
05.04.2018 kl 15:43 8341

Jaja korsar, du fikk jo rett i det alle andre også visste, at det måtte komme en endring i guidingen i og med at vi nå er i april.

Men alle andre påstandene dine er jo knust til pinneved i dag.

Bare det at du ikke så i går hvordan utviklingen i dag ville bli, med de fakta som ble presentert. Er bevis nok på at du ikke ser på nano med objektive øyne.
Du har en agenda, eller bare hater du selskapet og har gjort mye dårlige trades der?

Jeg håper ingen hørte på deg og solgte ved åpning i dag. Jeg prøvde å advare om å selge på åpning på en av de andre trådene dine men da ble jeg møtt med kritikk fra deg siden jeg også sa at paradigme var godkjent i USA.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Kongen
05.04.2018 kl 15:50 8328

Du vet at det er den samme damen som stiller alle spørsmålene som kommer fra de som ser på webcasten ikkesant? De får ikke noe betenkningstid da hun stiller de når hun leser de. Og ja hu velger spørsmålene helt random blant alt som kommer inn.

Ingen aksjonær med respekt for seg selv stiller spørsmål på mail når man kan ta det face to face. Da får man som sagt stillt flere spørsmål dersom man ikke er fornøyd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 15:53 8323

Kongen,
her står dine stråmenn i kø, og vil bli rapportert. Jeg tar ikke mer av denne stalkingen din.
Det korrekte er:
- alle mine "påstander" ble bekreftet av selskapet i dag, og ikke det motsatte, som du lyver om
- jeg har ikke sagt noe om kursutviklingen i dag, jeg har kun påpekt at markedet er nervøst
- jeg har ikke skrevet noe sted at folk burde selge i dag, tvert imot har jeg kommentert at det sikkert var en fin bunnfiskemulighet
- dette er "bare" simple løgner ment som personangrep, men det verste er at du har feilaktig flere ganger skrevet at paradigme er FDA-godkjent i USA. En alvorlig løgn. Selskapet opplyste allerede i går kveld at de håper å ha dette på plass "mid 2018".

Så: Kontakte admin for å få slutt på det svineriet du driver med her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Kongen
05.04.2018 kl 15:54 8311

Men fortsett med de fine innleggene og den nesten hvertfall objektive tonen du har hatt de siste dagene. Da blir det lettere å få til en konstruktiv diskusjon rundt nano og man jeg som leser kan ta innleggene dine seriøst og ikke som bare baissing.
Setter pris på negative og positive meninger når jeg leser her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Kongen
05.04.2018 kl 15:55 8307

De håper å åpne sentere mid 2018 korsar
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2018 kl 15:59 8299

Kongen,
selv du må da klare skille mellom en senteråpning (som helst bør gjøres i god tid før prosjekter starter opp) og en FDA-godkjenning?
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.04.2018 kl 16:09 8268

Gir betenkningstid? Hallo å skrive en mail til ansvarlig den dagen er ikke en mail til ledelsen som de kan sitte å se på og få tenke seg om på. De står jo og prater uten å se de spørsmålene som er stilt. Herregud Korsar, dette er lavmål. Og du mener han som satt ved siden av deg var proff? hva vet du om det når du ikke kjenner han? og hva hadde du på deg i dag? Var det deg med blå skjorte på fjerde rad? Når mailen ikke ble besvart, hvorfor tok han ikke mikrofonen og stilte spørsmålet direkte? Skjønner du er irritert på deg selv i dag. Du kunne lett hatt 8-10 kroner gevinst pr aksje i dag. Det er noe annet en disse 1-2 kronene du har skrytt av i hele år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.04.2018 kl 16:23 8243

ja de åpner nok opp senteret når de vet at de ikke får FDA-godkjenning:-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
lillebrumle
05.04.2018 kl 20:31 8067

Lenge siden jeg har vært på HO og jeg lurer på hvor gamle ulver er blitt av. Virker som det er mye mer seriøst nå en tidligere men lurer samtidig på hvorfor det ikke er så mange troll? Korsar jeg respekterer deg, den skal du ha uten at jeg trenger å utdype det. Jeg har vært med siden før ipo og gjort gode penger på NANO. Er fortsatt med med mindre poster, derav er jeg her nå da jeg ikke kunne dy meg og kjøpe meg ytterligere opp nå.

For meg er det enkelt, hvis det fundamentale fremdeles er i orden kan dette være en fantastisk kjøps mulighet. Utsettelser i bioteknologi åpner for store muligheter..
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
goodoil
05.04.2018 kl 21:42 8003

GSA CAPITAL PARTNERS LLP økte short posisjonen i går. Kan det være massiv inndekning vi så i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
AlfaP
05.04.2018 kl 21:56 7974

Angrer som en hund på at ikke følgt dine råd tidligere Korsar!
Eneste gleden er at de ble nesten 6 sifret tilbake på skattemeldingen.
Ja å så er eg ikke så naiv å trangsynt lenger håper eg ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
06.04.2018 kl 09:05 7736

Frisk åpning i dag...RT 47,00....stor volum
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
06.04.2018 kl 09:19 7618

RT 49,00 nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 09:29 7596

Knallet over 50 :) Har selv ikke aksjer her men er glad på deres vegne, det har vært langt og trått for mange. Igjen kjipt for de som solgte i panikk i går, og kjipt for meg som hoppet av toget for tidlig men penger på konto er ikke å gråte over heller.

Får håpe det kommer en liten stabiliseringsperiode og et virkelig gulv blir satt, det er jo en stund til det faktisk skjer noe.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.04.2018 kl 09:36 7577

Korsar du gikk vel inn i Nano på 37 blank i går tenker jeg. LOL
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 09:38 7570

Jeg tror NANO nå profiterer på minst to forhold:
- å sparke Costa signaliserte tydelig til markedet at man ville endre på den frustrererende hemmeligholdingen om problemer
- å legge ut problemer markedet allerede hadde forstått forelå kan ha tatt bort en del av de mest negative spekulasjonene
Nå håper jeg flest mulig klarer å høste av korreksjonen man har oppnådd med dette
Og ikke minst: Ingen oppganger varer evig i disse fasene, dvs. ikke tro en gang til at 2020 er i høst....så pass på når markedet blir utålmodig av å vente på nyheter igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.04.2018 kl 09:41 7556

Men Korsar du fikk ikke høstet noe av dette. Og kan du svare ærlig på om du synes/tror Betalutin er et fantastisk produkt? Venter i spenning
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
06.04.2018 kl 10:13 7491

RT 50,05 nå....
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 10:17 7486

YNWA250505
Hehe, jeg noterer at du bruker mye av din tid til å på egenhånd fastslå hvordan jeg er plassert i aksjemarkedet.
I går valgte jeg å kjøre hardt på stigningen i BGBIO, som var nesten like bra som i NANO. Og sikret gevinst før Trump'en slo til igjen :-)
I dag? Personlig kan jeg ikke huske at jeg har fortalt deg noe om mine sits?
Slå opp på "stråmann" i leksikon.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.04.2018 kl 10:24 7465

Null svar igjen som vanlig. Og slå opp backtrader. Der står KORSAR med store bokstaver. Du forteller kun om dine gevinster og det er ren løgn. Du kommer alltid på banen etter at fasiten er klar. Det du det ikke selv hvor patetisk dette er? Men flott at du er enig at Betalutin er et fantastisk produkt. Den som tier samtykker ikke sant. Til dere som følger Korsar så ser dere nok en gang at han lurer dere inn i feks BGBIO for så å selge seg ut når han har fått dere til å pumpe opp kursen. Dette gjentar seg i alle aksjer han anbefaler.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
06.04.2018 kl 10:32 7451

Har sagt det før YNWA250505: Det er vel ingen her som tror at noens haussing eller baissing på HO har NOEN som helst påvirkning på kursen. Her snakker alle for sin syke mor and that's it.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 10:45 7431

Vi kan ellers notere oss på en fredag at US futures går i mer negativ retning nå. Det lover ikke bra for resten av dagen her hjemme.
Men USA er jo høyst som forventet på dette; det veksler mellom frykt og grådighet annenhver dag. I går steg mot og grådighet i takt med oppgangen, men i dag er det igjen frykt som rår.
Fredager er skumle i nervøse perioder: På gammel rutine sørger jeg nesten alltid for å være ute av de mest volatile aksjene på fredager (ut på torsdager, altså), siden nervøse fredager ofte ender med unødvendig store kursfall ifm sikring før helg (slik at man skal slippe å våkne opp til en evt. blåmandag).

Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
06.04.2018 kl 10:47 8121

Håper ikke det jeg heller, men når du ser stråmennene til Korsar så følger de han i alle fall. Uansett så gir jeg f i hele backtrader figuren. Han har fortsatt til gode å svare på et eneste spørsmål fra meg eller andre og kommer med spådommer om åpning på OB kl 08:59 og skryter så av sin kompetanse. Kjøper alltid på bunn og selger alltid på topp. Men i Nano bommet han akkurat med 30% oppgang. Det svir sikkert en del.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
shokosta
06.04.2018 kl 10:57 8094

Fortsatt mye kjefting på Korsar her inne, og jeg kan ikke på noen måte forstå at dette er berettiget. Han har jo hatt helt rett i sine betraktninger, i alle fall så lenge jeg har fulgt debatten. At Costas avgang har gitt aksjen en ny vår, er jo bare positivt, og viser til fulle at Korsar har hatt et helt sentralt poeng også her, hvorfor da hakke videre på ham? En svale gjør ingen sommer, ei heller i NANO, så hverdagen kommer nok tilbake igjen- og slik jeg ser det må ingen tro at aksjen når tilbake til gamle høyder før mange av de problemstillinger som Korsar har fremmet er løst, eller godt redegjort for. Vi gjør alle små og store feil i markedet, og tapte penger gir en sur lærdom - men kan man ikke ta lærdom av å ta feil, ja da har man ingenting i markedet å gjøre. Selv mener jeg det er en rekke biotek selskaper ute som har langt bredere portefølje av produkter å vise til, i det paradigmeskiftet som pågår innenfor kreftbehandling, og som er langt sikrere investeringsobjekter enn NANO (og flere andre biotek selskaper på OSE) - men her på berget er det jo kun norske selskaper som teller. Media gjør også sitt; se bare på følgende artikkel i VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ql3GOV/norske-forskere-med-nytt-gjennombrudd-spesialbehandling-gir-haap-for-kreftpasienter - noe større svada har jeg sjeldent lest. Denne type behandlinger, såkalt "målrettet medisin" har foregått ute i flere år, men her presenteres en nyhet om at Norske Forskere har fått et nytt gjennombrudd... Tull og tøys alt sammen- men med en gang vi i Norge presenterer noe som helst innen kreftbehandling, ja da er det et internasjonalt gjennombrudd. Mange her inne burde lære seg å stille mer kritiske spørsmål, som Korsar, da kunne mange kroner vært spart, og mange andre spennende muligheter utenfor OSE fremstått som bedre alternativ, men vi liker oss jo best i vår egen lille andedam, dessverre. Da må man også lære seg å vinne og tape med samme sinn, og ikke fortsette kritikken mot Korsar, som mange nå gjør, det blir bare et lavmål etter mitt syn. Så igjen, Korsar - takk for gode analyser, og ikke la deg skremme av menigheten her!
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 11:06 8075

Trump har siste døgnet spilt ut nye og enda mer aggressive tollkort som peker enda mer mot en full handelskrig. Dette er langt mer alvorlig enn mange synes å forstå. Der er imidlertid en del amerikanske finansfolk som både er gamle nok og husker nok til å vite hva en handelskrig av globalt omfang er for noe. De gjør nå sitt beste for å prøve å ro denne situasjonen i land før Trump gjør ubotelig skade på verdensøkonomien for lange tider.
Jeg sitter derfor ute av alt som kan trues av dette nå, fordi mandagen kan gi en av de styggeste finansprognoser vi har sett på lenge.
Vi får selvsagt håpe at dette ikke utvikler seg så ille som Trump kunnskaps- og historieløst raver inn mot nå, men som sagt: Jeg vil heller ha innsikret ledig kapital klar hvis det smeller mer nå, enn å hale inn litt til profitt før det blir for sent å re4dde seg ut med skinnet i behold.
Igjen: Dette er ikke ment som alarmisme, bare proaktiv forsiktighet når man har mye å tape ved et uventet økt fall.

PS: Hvis US futures faller til over en prosent ned før Wall Street-åpning i ettermiddag vil jeg bli veldig bekymret. Da blir OSE mye svakere før slutt.
Snur futtene derimot opp igjen til nærmere pluss kan dette ri over, for da har det amerikanske systemet fanget opp at de reelt påvirkende Trump-kritikerne (inkl i hans eget parti) har begynt å få stanset den verste idiotutviklingen i denne omgang. For det er det alle de store finansfolkene sitter våkne og følger med på akkurat nå: Sjekk finanspaltene der borte, det bygger seg opp et stadig mer bekymret opprør mot å ha denne løse kanonen ravende rundt på dekk på vegne av hele verdensøkonomien. Hvis Kina ruller opp ermene blir det virkelig julekveld på rompa for amerikansk storkapital.

PS2: Takk til shoko for gode ord!
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 11:13 8057

Nå er det vel ganske vidt akseptert at dette er bare han som brysker seg og bjeffer litt. Verdt å ta med det i betraktningen. Hong Kong børsen er opp selv etter disse utspillene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
shokosta
06.04.2018 kl 11:23 8033

Korsar, helt enig med deg- mener du la ut en link som du brukte til å sjekke futures over there, kan du legge denne ut igjen, please? Sitter selv nå kun med SOFF og Archer, og drømmer om en rebound der, men en vet jo aldri! :)
Uansett skylder jeg bare på meg selv om det skulle gå galt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
06.04.2018 kl 11:27 8027

NANO bikker 51 nå....RT 51,35 på høyt volum....moro
Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 11:28 8025

Når en finanskrise (her: handelskrig) truer, stiller de våkne alltid følgende 2 spørsmål:
1) Hvor vil dette ramme hardest?
2) Hvor bør man flytte sine midler hvis det smeller? (safe haven-problematikken)

1) Truede sektorer: Industriprodukter med høy eksportgrad er alltid utsatt, det samme kan oljeprisen bli hvis industrien reduserer etterspørselen og skipstrafikken reduseres. Osv.
Noen områder blir spesifikt siktet ut som toll targets, her kan det alltid bli stygge utslag, jfr. amerikansk soyaeksport og lignende
2) Safe havens: mange flytter over aksjer til sikrere verdipapirer, noen går i ren cash.
Noen velger aksjesektorer som antas å bli minst rammet.
Her kan farma bli interessant: Farma er ikke typisk konjunkturutsatt men derimot "suksessutsatt": De kan gå bra i alle slags elendige makrosituasjoner, DERSOM DE FÅR FRAM EN MEDISIN MARKEDET VIL HA.

Dermed står vi tilbake med den gamle vurderingsutfordringen: Hva er de beste farmaselskapene? Dvs. hvilke selskaper vil overbevise markedet om at de kommer til å levere. De selskapene vil få en SPESIFIKK kursstigning uavhengig av handelskriger og andre GENERELLE markedstrusler.

Kontrasten til oljerelatert er her tydelig: Ved et sterkt oljeprisfall spiller det nesten ikke noen rolle hvor dyktig selskapet er, de må uansett sett se rater og inntekter falle stort - og se kursene falle i sektoren. Farma kan altså være et safe haven - HVIS MAN TREFFER RETT AKSJE.
Derfor er det så viktig at vi diskuterer både pro et contra her. Hadde man åpnet for konkrete innsigelser rundt NANO fremmet bl.a av meg da kursen var 129 kunne mange ha spart store tap. Ikke glem: Hvis en aksje faller 50% fra topp må den stige 100% for å komme tilbake dit den falt fra.

Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2018 kl 11:30 8018

shokosta,
link til US futures: http://money.cnn.com/data/premarket/?iid=H_MKT_QL

NB: På samme link kan du også følge Wall Street når de åpner, se øverst på siden.

PS: Fremdeles kan man glede seg over NANO-kursen, som nå er oppe på 51-tallet.
Dvs. at kursen nå er tilbake der den var for en drøy uke siden. Som jeg har skrevet om tidligere (faktisk for over et halvt år siden) burde bunnen ligge i sjiktet 50-55.
Det ytterligere fallet til 37-tallet vil jeg si var ikke rent teknisk betinget, men en kombinasjon av stoploss-skrell og generell børsfrykt parret med ytterligere mistro til Costa-hemmeligholdet når alle visste man burde informere om forsinkelser og problemer for lengst. Da man fikk fjernet Costa og vist at man ønsket å rette opp mikkmakket rundt ham fikk vi en rask positiv respons.
Nå gjenstår å se hvor mye teknisk og fundamental støtte aksjen gis på veien oppover, og når aksjen evt. vil ta den første pust i bakken.
Omvendt proporsjonalt med støttenivåene nedover vil jeg tro at 55 vil bli et viktig motstandspunkt, der markedet trolig vil ta en fot i bakken og begynne å gi redressede signaler om veien videre.

Redigert 21.01.2021 kl 06:31 Du må logge inn for å svare