737 Max relanseres Oktober ref artikler Blomberg m.flere.


https://finance.yahoo.com/news/boeing-ba-stock-looks-ready-013025322.html

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-23/boeing-737-max-s-certification-flight-likely-to-occur-in-october?srnd=premium-asia

Positivt?
Det brenner ikke i Nas selv om det er flere som allerede har tent på,Om det er brannfare i det hele tatt kan bare være spekulasjon.Nas melder om sterkere booking og bedring i kostnader og høyere fortjeneste.
Om aksjonærene ikke liker ny kurs kan det bli sure penger og selge på bunn.
Max flyene relanseres i Oktober er siste news nå nettopp.


Erstaningen fra Boeing er ventet når flyene er i trafikk igjen,Nas har et tap på 700 millioner som kan bli fasit.

Boeing steg til og med i går!! opp 10 % siste uke.
MAX flyene er snart i drift igjen.
Erstatning fra Boeing.
NAS har per nå nok cash til å betjene hele desember forfallet. Dette er ikke noe ledelsen skal behøve å kommunisere. Hvis man følger litt med, bør man forstå det.

Tingenes tilstand er bedre enn da NAS stod i kr 45 for noen uker siden... Men en del av markedet vil alltids krisemaksimerer selv om de vet at desemberforfallet ordnes med et pennestrøk. De tjener penger på å beskrive helvete og himmel om hverandre.

Det er mye mer attraktivt å kjøpe NAS på kr 31 enn på kr 45.




Redigert 24.08.2019 kl 09:35 Du må logge inn for å svare

Erstatningen fra Boeing forventer jeg kommer på plass rimelig snart i høst. Enten delbetaling først eller hele beløpet etter Maxene er i lufta. Markedet tror jo ikke noe på dette... Svartmaling er vel det rette ordet?
lektor79
24.08.2019 kl 11:02 2327

Til himmels snart.
Iceman
24.08.2019 kl 12:58 2187

Bra det begynner å løsne litt for maxene. Men frykter mandagen og uka som kommer. Etter Trumpeten økte tollene blir det nok røde børser og NAS trekkes ned. Også i mangel på JV nyheter. Håper jeg tar feil - men litt lei av å sitte å håpe på at det kommer en børsmelding om JV.......samt se kursen rase.
lektor79
24.08.2019 kl 13:00 2183

Gamle 300 nei. 100 framover ja, garantert. Det er skjerping i selskapet på lønnsomhet! Heia hele Norges flyselskap!! Kjos arbeider også i kulissene noe som er smart mot Boeing og andre :)
lektor79
24.08.2019 kl 13:01 2176

De som ikke har trua, bør komme seg ut NÅ på bunn :)))))
egilas
24.08.2019 kl 13:03 2170

Skjønner fustrasjonen..men husk å være inne når ting skjer!! Å selge seg ut, for så å se at dagen etter kommer nyhetene ...been there done it!

Nas har 18 fly av 737 max som er satt på bakken,mens det totalt er 260 fly av samme type som har krav på erstatningen,og den er stor nok om en dler 40 mrd på 260 fly som er rammet og kan søke erstatning.
Totalt blir det ca 15 mill usd pr fly som også skal dekke fryktkostnader i etterkant og lavere passasjertall pga tidligere ulykker.
Summen vil totalt bli 2,25-2,5 mrd for Nas sin del.

Herman*
25.08.2019 kl 14:30 1861

Alt dreier seg vel nå om hvorvidt ledelsen leverer eller ikke. De har solgt seg ut av Bank Norwegian, det forventes erstartning fra Boeing i løpet året, de har annonsert at de jobber med en JV løsning, de vurerer salg av fly og/eller slots, samt at det er full fokus på økt lønnsomhet. Går alt dette i boks har vi et lønnsomt selskap med en sunn balanse. Da burde vel 80-100 NOK være innen rekkevidde helt uavhengig av oppkjøp? Jeg har da et 6 mnd perspektiv. Akkurat nå prises selskapet som om de kommer til å misligholde lånet som forfaller i desember, noe jeg antar er lite sannsynlig hvis ikke Trump kjører hele verdensøkonomien i grøften innen den tid.

Ja og samtidig øker shortingen fra noen aktører. Den største shorteren Marshall har begynt å dekke seg inn over tid nå. 2 millioner aksjer +/-.
Disse akstørene er såpass proffe at de har nok sikret seg med opsjoner. Nå er det null nedside og alt å tjene om det krakker fullstendig. Men så tror jeg på scenarioet at de har malt seg inn i et hjørne for ledelesen i NAS har allerede vist handlekraft og mer kommer...
hango
25.08.2019 kl 16:59 1710

En mulig kommende pilotstreik hos british airways i september, kan jo være bra nytt for NAS?
Da passasjerer vil ombooke sine turer til bla Norwegian.
25.08.2019 kl 17:17 1674

Iceman,

Skjønner frustrasjonen godt, tenker helt likt her. Men, jmf Mail fra NAS i går - lørdag - holder de på guidingen. Hadde ikke de holdt det ville de nok heller ikke svart, eller dersom de viste at de ikke leverer. Da er det lettere å la min forespørsel passere videre uten svar - tenker jeg.
hstray
25.08.2019 kl 17:28 1651

Erstatning fra Boeing er nok vesentlig høyere enn 700 millioner. Norwegian var vel den 3-4 største operatøren av 737 max når flyene ble grounded i mars. Boeing har satt av ca 47 milliarder Nok omregnet i erstatninger i Q2 2019.

Når Boeing gjør slike avsetninger så tar det nok i. Det er min erfaring fra tilsvarende saker. De vil ikke at det skal dukke opp senere enda mere kostnader. Jeg tror ikke at de får hele prosentandelen av avsetningsbeløpet. Jeg har tidligere sagt over 2 milliarder men da skal flyene også stå på bakken over jul... Mitt best gues, for det er gjetning, er opp mot 2 milliarder nå og forandre forutsening at flyene kommer i drift igjen i oktober.

Enig men at flyene må gå i et år med mindre passasjerer er jo et enda vanskeligere regnestykke da tilliten til flytypen Max må i en periode gå med tap grunnet frykten for flere ulykker.
Det er dette regnestykket jeg tipper er den største delen av Boeings avsetning er så høy.
Om 1 år er alt glemt og flyene er kanskje etter alle tester verdens sikreste.De og FAA kan ikke feile her og det vet de.

Folk glemmer ultafort og gidder ikke titte på flytypen de flyr. Det er heller hele selskaper som blir skygget unna og de er få. Vi har jo sett etter A320 skandlanene. Det var det vel ingen nedgang i de som fløy de? Ikke som jeg har sett. Og ikke her hjemme.
lektor79
25.08.2019 kl 20:56 1320

Det blir utbetaling fra Boeing godt timet for betaling av lån. NAS har full kontroll..
Redigert 25.08.2019 kl 20:57 Du må logge inn for å svare

Om en erstatning kommer og en JV kommer er det vel shortcover i et dårlig børsklima som kan gi den et løft fremover.Tipper den nye konsernsjefen vil bygge tillit fremover og ikke bare synge JV på gøy.
Det er mange positive faktorer i selskapet men aksjonærene har solgt på stadig lavere nivåer.
Begynner og bli en penny stock om ledelsen ikke kommer med nye spesifikke avtaler,eller signaler.Max flyene kommer ikke til og bedre Nas i q4 om de ruller ut igjen.Kan de bli solgt til bokført ?Max er et usikkerhetsmoment selv om de blir verdens tryggeste.
Kjøper til uka pm frykten i aksjen skal vedvare,kontantbeholdningen er økende på sikt og aksjen er presset i det siste.

Dette er groundbreaking positive nyheter for aksjen.
26.08.2019 kl 15:52 826

Får satse på sluttrally. Utrolig at vi ikke stiger på artiklene. Boing har steget voldsomt på dette...

https://www.planespotters.net/photo/927257/ei-fyf-norwegian-air-international-boeing-737-8-max?fbclid=IwAR2s8tgGF_sUBk6EIYwCKHHCvVWU6ZiLtc4uBDKk6Fl-MyYdDEr9m6FZ4Uc
Denne maxen kommer til OSL i morgen tirsdag 27. august klokken 16:15 fra Kittilä.
Det er for posisjonering før flyene skal i lufta igjen. Dispensasjon fra flyforbud. Den flyr kun med kaptein og styrmann.
FAA gikk ut i dag og sier de er i siste godkjenningsfase.
EKSTREMT godt nytt.
Redigert 26.08.2019 kl 21:33 Du må logge inn for å svare

Min kilde sier det er godt mulig ja. De gir ikke dispensasjon om de ikke tror det er trygt og det er siste fase av godkjenning som pågår nå.