Nel -frågor på presentationen

Slettet bruker
NEL 25.08.2019 kl 08:27 3457

Her kan vi samla de frågor vi har. Jag börjat.

1. Må det bli emisjon snart?
2. Har man fått betalt demo-stasjonen man skickade til nikola?
3. Vad er bestellt og vad ska produceras till nikola under 2019?
4. Er rotolyzer ferdig testad?
5. Hur mycket har man hittils spenderat på sandvika og uppdatering total kostnad?
6. När öppnar sandvika?

Tänkte også om nån vill ses efteråt og spise pizza.

Redigert 20.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
oppvigår
25.08.2019 kl 10:07 3313

Alle skjønner vel at det vil trenges en emisjon eller flere i den store oppbyggingen av Nel. Tror nok det vil komme en snart, siden Nikola kommer med nyheter kanskje før oktober, og det vil nok medføre en raskere fremdrift for Nel.
fastinvest
25.08.2019 kl 10:46 3258

Ved Q1 hadde NEL 750 millioner i kontanter og 0kr i lån.
Kursen er høyere i dag en ved noen av NEL emisjoner
2. Om du hadde peiling ville du vist at dette er blitt børstmeldt og summen
3. Om du hadde peiling ville du vist at demo stasjonene var levert og du ville også vist når levering av de store stasjonene skal starte
4. Dette spørsmålet kan du stille men tviler du får noe annet svar en hva de har nevnt tidligere
5. Det vil de prate om så du har ingen grunn til å spøre
6. Det vil de prate om så du har ingen grunn til å spøre

Pizza: lykke til
fastinvest
25.08.2019 kl 10:53 3243

Jeg må bare legge til en sak om emisjon. Alle små investorer eller de som er ny i gamet er redd emisjoner. De ser på det som en negativ ting som gjør at alle taper penger.
Det er stor forskjell på emisjon som gjøres for å dekke driftskostnader når bankkonto nærmer seg 0kr og en emisjon som gjøres f.eks til å gjøre ett oppkjøp. De gjorde jo en emisjon hvor de kjøpte Proton i USA. De har også gjort emisjon for å bygge ut, altså øke omsetning og rask vekst.
Når dere bruker emisjons ordet i NEL så forteller det mye om at dere ikke har peiling på aksjer og i alle fall ikke NEL. Det er pinlig dumt av dere og jeg tviler sterkt på at noen overhode bryr seg.
Om vi ser på historien til NEL så vil jo en emisjon føre til at kursen stige videre. Dette er fakta og historisk. MEN, enda bruker dere emisjons ordet for å forsøke å skape frykt slik at store investorer som sitter med millioner av aksjer blir redd og dumper.
Slettet bruker
25.08.2019 kl 18:08 3016

Förstår ikke varför du vill ha cover up på alla problemen. Låt NEL berätta så får vi se. JEg har ikke sett börmelding om at de har fått betalt för demo-stasjon.

Jeg tror ikke de fått betalt. Finner kun fra den 2018-06-28;

Nikola has already placed an initial order amounting to more than USD 9 million for two demo-stations for which delivery will commence towards the end of 2018.

Og sen levererades det her forsinket fiorstås under 2019, jeg vet kun en stasjon så långt. Men de har dessverrre ikke fått betalt og kassan närmar sig nå under 500 miljoner.
EXTrader
26.08.2019 kl 14:50 2565

Ikke glem at nåverdien av Nikola-kontrakten alene er USD 1 milliard (8,54 mrd. NOK, red.anm.). Det er mer enn dagens aksjekurs alene. Det er fra én kunde i ett land i ett segment. Fri kontantstrøm utgjør 20 prosent av salgssum selv etter et raskt prisfall per stasjon på 50 prosent. Lastebilmarkedet er viktig fordi det viser at fornybar hydrogen ikke bare er renere men også billigere enn diesel, sa Molnes
pheks
26.08.2019 kl 16:25 2504

Godt spørsmål om den demostasjonen. Hvor mye skal Nikola betale, hvet du det? Interessant om Nikola overholder forpliktelsene sine, for om de ikke gjør det når vi vet de er på etterskudd med fundingen er det et meget dårlig tegn.
Slettet bruker
26.08.2019 kl 18:16 2314

ja, jag tror vi ska fråga detaljfrågor.

NEL är duktiga på att svara på de stora frågorna. T ex när någon frågar om orderingången, så har vi fått svar som "vi kan välja och vraka bland jobben".

Sen fick de inga jobb.

Vi måste ställa smarta och detaljerade frågor helt enkelt.
fastinvest
26.08.2019 kl 18:36 2256

Nikola skal betale 55kr for demo stasjonene og 8,5 milliarder for resterende. Jeezz... hvem bryr seg !
pheks
26.08.2019 kl 18:43 2236

Ikke betalt altså, takk.
Domus
26.08.2019 kl 19:05 2193

Investor xyz - hvem står bak Clearstream kan du spørre om.
Hvis det er et antall privatinvestorer så må de ha grådig mye midler. De holder for øyeblikket aksjer verdt ca. 2.4 miliarder...
Slettet bruker
26.08.2019 kl 21:21 2085

jeg har haft min tanke om at bakom clearstream står f9 / h2 /nel, de har kunnat få en rätt fin affär där de solgt ut og då har kursen kraschat, samtidlig så har de ackumulerat og også kommit undan dansk skatt. Stärks også av det intima samarbeid NEL har med Everfuel. Samt at de fått tilltåelse at sälja innan lock-up var ferdig.
Domus
26.08.2019 kl 21:47 2026

Danskene gjennom Clearstream - altså dansk/tysk samarbeid. Relativt uvanlig og nesten som å banne i kirka.
Nå begynte Clearstream å kjøpe lenge før danskene solgte ut...
Da er det mer sannsynlig at det er en tysk aktør bak Clearstream, men uansett er det vel sannsynlig at det er en større aktør og ikke et antall private småaktører.

Når må de oppgi at de er en gruppering?
Slettet bruker
26.08.2019 kl 22:15 1974

nei, danskarna har solgt ut under flera år så jeg vil si at de begynte sälja ut innan cleastream började köpa mycket. Og amerikanerna i F9 er inblandade med. Og förstås NEL.
Domus
26.08.2019 kl 22:21 1956

Det tror du ikke på selv en gang.
Slik kursmanipulering vil i så fall bli straffet og derfor meget lite sannsynlig.
Atomvinter
26.08.2019 kl 23:00 1873

Hadde jeg vært NEL-aksjonær så ville jeg hatt tre spørsmål:

1. Hvor mange investorer ligger bak Clearstream Banking. Hvis Bjørn Simonsen svarer "noen ti-talls" så ville jeg spurt hvorfor det handles så små poster. Hvis man har en portefølje på flere titalls millioner, hvorfor kjøper man studentposter på 6-7 tusen? Jeg ville også spurt om ikke snart noen av de "ti-talls" begynner å nærme seg 5% og flaggplikt...
2. Jeg ville spurt om hvorfor Løkke i en tidligere Q-rapportering påstod at selskapet ville gå i pluss i løpet av 2018.
3. Jeg ville spurt Løkke om hvor mange flere emisjoner NEL trenger før de begynner å tjene penger og emisjonspengene går til vekst i stedet for drift..
Wanker
27.08.2019 kl 03:24 1770

Var det en invitasjon til å spise gratis pizza? På en slik dag kommer det godt med!
Hvordan kan vi gjenkjenne deg - nellik i knapphullet eller noe sånt?
Slettet bruker
27.08.2019 kl 07:24 1620

Akers sjeføkonom og tidligere sjefanalytiker olje/gass Torbjørn Kjus svarer i live video kl 1300 på innsendte spørsmål fra Xtrainvestors medlemmer.
Vi har fått inn ca 70 spørsmål og han vil svare på masse spørsmål om olje-/gassmarkedet, om Aker og - spesielt interessant for de som følger NEL - hva han tror om utviklingen i bruk av spesielt hydrogen, annen fornybar energi og hvordan han/Aker ser på investeringer i disse. Sendingen streames til Xtrainvestor-siden (og Børsforum-gruppen) på Facebook: https://www.facebook.com/Xtrainvestor/posts/10157879347206495 Sendingen tilrettelegges av DNB for Aker og Xtrainvestor.
Slettet bruker
27.08.2019 kl 07:32 1598

Tror vi finner varann brukar ikke vara så många på presentationen men jag ska dagen till ära ha min t-shirt som det står Autoliv på. Kan dessverre ikke bjuda på pizza, har ikke sån nel-ekonomi där man öser och slösar.