Jernbane til Nord Norge, det totale vanvidd

Fjordgubben
25.08.2019 kl 10:38 1289

En jernbane til NN skal koste ca 120 mrd, noe som vil være ca 240.000 kroner for hver person bosatt i NN.

For å sammenligne med UK og HS2 jernbanen de nå planlegger, men som de enda ikke har bestemt seg for pga frykt for kostnader; den jernbanen skal koste ca 85 mrd pund, og skal omfavne ca 30 millioner innbyggere, noe som vil være ca 30.000 kroner pr innbygger, alle med normalt gangsyn ser at en jernbane til NN vil være total galskap.
polemiker
25.08.2019 kl 13:10 1274

Selvsagt er den det. Den 35 mil lang banen blir ikke bare en gigantisk investering, men den vil være et enormt underskuddsforetagene hvert eneste år frem til den nedlegges.

Er vel litt unfair å ta med hele befolkningen i Finmark, som er 70 - 110 mil unna. Er vel ikke sikkert de får så mye glede av denne togstrekningen. Har man først satt seg i et fly i Kirkenes eller Alta, er det vel ikke så mange som gidder å lande i Tromsø for å sette seg på et somletog derfra.
Redigert 25.08.2019 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
CS_invest
25.08.2019 kl 13:17 1269

Hadde det vert noen som helst jernbaner (eller for den del lufthavne) uten om Oslo, Bergen og Stavanger - om det var blåruss som skulle styre??

Svar: NEI!!

Blårussen (som har fått AL for mye makt i dagens samfunn) ser såvidt så langt som til egen nesetipp. Hadde ikke det vert for visionære politikere og hardtarbeidende befolkning i forrige generasjon - hadde Norge fortsatt vært et fattigt sub-I-land!

Investeringer i infrastruktur har aldri vert feil.

Et PS: nordnorgebanen går rent faktisk til en del av landet som sikrer Norge ekte penger (eksport) i motsettning til østlandet som kun produserer matadorpenger (klø naboen i ræven-økonomi)!
Redigert 25.08.2019 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
polemiker
25.08.2019 kl 13:19 1266

Om man ser på statens trackrecord for å estimere slike utbygginger er det vel ingen grunn til å tro at det er riktig denne gangen heller. Når de ikke engang klarer å estimere kostnadene på en garasje under Stortinget uten gigantiske sprekk, er det vel tvilsomt om dette estimatet holder.

Nå har allerede Jernbanedirektøren gått ut og sagt at kostnadene trolig vil bli minst 150 milliarder.
https://www.bygg.no/article/1403668
polemiker
25.08.2019 kl 13:25 1260

Bruk heller en brøkdel av disse milliardene til å utbedre veinettet i hele Nord Norge, det ville alle innbyggere og næringsliv ha fått nyte godt av. Elbiler og lastebiler kommer for fullt, så da faller hele dette miljøargumentet bort.

Selv med nye bomsatser på det sentrale østlandsområdet og høye bilavgifter, er det billigere å kjøre bil enn å ta toget.
Hr.Suhr
25.08.2019 kl 15:15 1238

Husker fra min ungdom på 70-tallet da et hus kostet rundt 150.000
at det gikk gjetord om en 'stormannsgal' fyr som gikk i gang med å
bygge en 'sossebolig' til 500.000, ("nesten en 'hall million' kroner!!").
Herremoses hvor det paret ble baksnakket for sin galskap.
Tenker de er glade i dag.
Når det gjelder gjelder nordlandsbanen er dette ingen ting å stusse på.
Nå har vi penger og økonomi til å bygge denne, og vi har null langtidsgaranti på hvor lenge
pensjonsfondet eksisterer. For den del blir det vel EU som disponerer dette også
med tiden, om pengene ikke forsvinner i et krakk.
Bygg jernbane sier jeg. Dette er vel anvendte penger og burde vært langt mer benyttet på
annen infrastruktur også.
Går den i minus de første årene vil en slik bane uansett aldri være bortkastede midler for landet.



-sannheten-
25.08.2019 kl 16:16 1230

Hvis det er mulig å bygge jernbane fra Narvik til Sørkjosen i Balsfjord, ca 120 km, til ca 35 mrd. kr.,
synes jeg man skal se på det. Jernbanen behøver ikke å gå til Tromsø. Den kan ha opsjon videre
til Alta. Og i Narvik er den tilknyttet det svenske jernbanenettet.
børst
25.08.2019 kl 16:22 1229

Nymarxistene, både de blodrøde og de som er grønne utenpå og blodrøde inni, har for lengst begynt å søle bort penger og bygge opp gigantiske gjeldsberg.
polemiker
25.08.2019 kl 19:24 1215

- Går den i minus de første årene vil en slik bane uansett aldri være bortkastede midler for landet.

Selv om man ser bort fra investeringen på 150 mrd. og renter og nedbetaling av dette, vil ikke denne banen være lønnsom. Skulle det vært noe håp om at denne banen mellom Trondheim og Tromsø skulle blitt noe alternativ til fly eller bil, måtte man rustet opp hele strekningen på Norlandsbanen. Den er enkeltsporet og med et elendig signalannlegg. Dessuten er den ikke elektrifisert, så banen kjøres med gigantiske diesel lokomotiver.

Om de vedtar å bygge ut denne nå, vil det ta minst 5 år med utredninger og minst 10 år å bygge. Om 15 år vil trolig det aller meste av transporten på vei være elektrifisert. Om man skal ha semi eller full autonome kjøretøy krever det en kraftig opprusting av veinettet. Da vil denne banen stå som et monument på udugelige og lite fremsynte politikere som ikke heller satset disse milliardene på veinett i stedet.
Slettet bruker
25.08.2019 kl 19:40 1209

polemiker, du misforstår. I første omgang drøftes en bane videre nordover fra Narvik. I Narvik
vil denne ha kobling til det svenske jernbanenettet.
Tilbøyeligheten hos det norske folk er stor for å bygge
samferdselsinfrastruktur i Nord Norge.
polemiker
25.08.2019 kl 21:13 1193

Neida, da er det nok du som har misforstått. Her diskuteres det hele veien fra Fauske til Tromsø. Uten utstikker til Harstad er denne etstimert til 120 milliarder. Tar du med også det må man plusse på minst 10 mrd. til.
Hr.Suhr
25.08.2019 kl 21:54 1184

Skjønner, og har sjølsagt innsett at det finnes masse innvendinger,
men sporet Trondheim-Fauske kan iallfall lett arrangeres med dobbelspor
på høvelige strekk/steder for gods og passering av motgående tog.
Hvordan alt ordnes, og hvilken togtyper og den slags, bør jo ikke by på
uoverkommelige problemer å pønske ut.
Videre nordover fra Fauske er det enten å følge samme oppskrift, eller å slå
på stortromma og bygge dobbelspor hele strekket.
Min tanke var/er først og fremst kombinasjonen bane, og få bort den satans tungtrafikken
fra veiene som folk bl.a. vil måtte slite med bompenger på i generasjoner, batteridrift eller ikke.
Troms og Finnmark bugner av ressurser, og er av kjempestrategisk betydning.
Da må det også legges til rette for at landsdelen er attraktiv og ikke havner i bakleksa.
SCK
25.08.2019 kl 21:56 1183

Nå har vel regjeringen bestemt at bane Fauske-Tromsø skal konsekvensutredes, så får en se hva de kommer fram til.
Jeg kan ikke begripe hva som skulle være grunnlaget for baneforlengelse, laks nordfra er neppe egnet gods for bane, der er det fly som gjelder. Laks fra midt-Norge går med trailer, det er en grunn for det.

Det kan ikke være grunnlag for bane stort sett kun for persontransport skulle man tro. Men om så skulle være så må man ta med elektrifisering av Nordlandsbanen, det ville være forunderlig å fortsette med diesel fra Tr.heim til Fauske og el videre. Å elektrifisere Nordlandsbanen burde kanskje også konsekvensutredes separat om baneforlengelsen skrinlegges. Er det ikke økonomiske eller miljømessig fornuftsgrunnlag for det så er det neppe grunnlag for forlengelse heller tenker man ved første øyekast.
Redigert 25.08.2019 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2019 kl 22:06 1180

Det snakkes nå om Narvik og nordover. Se jernbanedirektør og Tromsøs ordfører m.fl. Det kan være
en etappe 1 der til 35 mrd. kr.
Slettet bruker
25.08.2019 kl 22:17 1176

Nå er det tale om Narvik og videre nordover i første omgang. Narvik er koblet til det svenske
jernbanenettet. Det kan nok bli aktuelt å sende fisk på tog via Sverige.

Så har vi behovet for interntransport i Troms. Og etterhvert Finnmark. Det er turisme. Det er
næringsliv; sjømat, råvarer; mineraler etc. Det er Nordøstpassasjen, og all service og godshandling
i forbindelse med det. Det er olje-, gass- og fornybar næringen. Kraftkrevende industri. Rein-næringen.
Skipsfart.
Å bruke litt penger på jernbane og vei i Troms og Finnmark er antagelig noe av det lureste Norge
kan gjøre.

Det må gå an å tenke Narvik og nordover for seg. Internkommunikasjon i dette området.
Det kommer til fly og båter her i dag.

Strekningen Trondheim - Bodø har tog. Og Bodø skal bygge flunk ny flyplass, og få
bedre plass til byutvikling der.

I satsning på Nord Norge må vi begynne et sted.
Redigert 25.08.2019 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
SCK
25.08.2019 kl 22:44 1166

Jeg er helt enig i at det skal satses på Nord Norge. Og det gjøres, landsdelen skriker etter folk.

Men endel av det du nevner må det stilles et spørsmål om lønnsomhet vedr transport jernbane Fauske- Tromsø. Nå var det Fauske -Tromsø som regjeringen skulle konsekvensutrede.
Om det er fornuftsgrunnlag å forlenge fra Narvik og oppover vet ikke jeg. Men det med laks til Sverige via Kirunabanen kan ikke jeg begripe helt vitsen ved, bygger de ut flyplass Bodø så bør den kunne ta imot laks derfra i tillegg til øvrige flyplasser lenger nord, laks ønskes som ferskvare, da er det fly som gjelder.

Men, alle de potensielle transportgrunnlagene du nevner vil utredes. Og det skulle glede meg storligen om de skulle lande på lønnsomhet for prosjektet. Og det sier jeg aldeles ikke som aksjonær i Sp. B. Nord-Norge.
Eller i laks fra nord for den saks skyld.
:)
polemiker
25.08.2019 kl 23:02 1162

Det er beregnet at det vil bli omtrent 300 passasjer fra Tromsø stasjon hvert døgn. Om man hadde spandert flybillett på dem tur/retur Bodø vil vel det koste omlag 40 mrd. de neste hundre årene.

Helt hårreisende å engang vurdere en jernbane. Den vil bli avlegs lenge før den blir ferdigstilt. Forurense, drepe hundrevis av elg og reinsdyr. Samer vil slå seg vrange og selv naturvernere vil gå fra konseptet. Du kan banne på at det vil finne minst 20 rødlista sommerfugler eller frosker, så det kommer til å renne på med milliarder.
Per K
26.08.2019 kl 05:39 1130

12,mrd er ikke avkastningen på oljefondet hittil i år en gang.
Har du noen gang vært i NordNorge og kjørt på veiene der på vinteren ?
ladaen7,30
26.08.2019 kl 11:08 1115

Enda et "skrangletog" er sikkert det Norge trenger.
Det hadde kanskje vært bedre å få de rutene de har til å fungere enn å bygge enda et pengesluk.

Gjennom mange år har de slitt med "signalproblemer" og utdaterte skinneganger, man må nesten spekulere på hvor alle pengene som sendes inn i togtransporten tar veien. Hvor vanskelig er det egentlig å bygge et signalanlegg som virker, slik det gjør i andre land?

Toget går saktere enn i 1975

I 1975 tok det to timer og 50 minutter å ta toget fra Skien til Oslo. Siden 1975 har reisetiden på Vestfoldbanen økt med ett minutt.

På de fleste togstrekningene i Norge er reisetiden den samme som i 1975. Bergen til Oslo tok 6 timer og 46 minutter i 1975 og gjennomfører den samme distansen i dag på 6 timer og 34 minutter.

Lokaltoget i mellom Asker og Oslo tar fortsatt en halvtime, har Aftenposten funnet ut.

- Dette er selvfølgelig alt for dårlig. Mer enn noe annet viser dette manglende politisk vilje til å satse på jernbanen, gjennom alt for mange år. Folk forventer at de store investeringer skal gi kortere reisetid, sier direktør Ragnhild Flesland i Forbrukerrådet til avisen.



https://www.vestviken24.no/vv24naringsliv/toget-gar-saktere-enn-i-1975/s/5-83-13157





Åsså drømmes det om å bygge enda en skranglelinje? Bruk heller pengene på å få igang det nettet som finnes fra før og la de i nord kose seg med flyene sine, det fungerer ihvertfall.
Hvor ofte ville man ha sett "Buss for tog strekningen Tromsø-Bodø?
Slettet bruker
26.08.2019 kl 11:45 1111

Tenk for en turistmagnet. Reise med tog , om sommeren er det midnattsol, om vinteren er det nordlys. Togene kommer til å være smekkfulle av asiatere.
Dette kan bli den nye turistmagneten i Norge.
Redigert 26.08.2019 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2019 kl 12:19 1102

Bygger man en spektakulær bane i Troms og Finnmark. kan den antagelig bli smekkfull av turister.
Bare
26.08.2019 kl 12:44 1095

Turistene vil se kysten i nord og ikke indre strøk der toget vil gå.
Se bare på hvor kjedelig E-6 er der den går gjennom skog i dette området.
Hurtigruta og kysten er det turistene vil oppleve i nord.

Også Sørlandsbanen høres forlokkende ut,men den er heller ikke i nærheten av saltvann mellom Drammen og Kristiansand.
Redigert 26.08.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
27.08.2019 kl 00:01 1069

Interessant å se hva folk skriver her.

Jeg påpekte i startinnlegget at dette vil koste hver innbygger i NN nesten ti ganger mer enn for hver innbygger i UK sammenlignet med høyhastighetstoget de planlegger der. (og da tar man i fordi av de 500.000 som bor i NN er det mange som allerede nå har jernbane i nærheten pluss at ikke alle vil bruke en framtidig jernbane som IKKE vil gå til Finnmark).

Likevel syns folk at man «må satse», penger betyr altså ingenting i Norge?

At denne jernbanen skal koste ti ganger mer pr innbygger i Norge enn det det skal koste i UK betyr ingenting??

Ikke rart det sløses med penger i Norge, folk har null oppfatning av hva penger egentlig er og at investeringer tross alt gjøres fordi man forventer at dette skal lønne seg på sikt, noe en jernbane til NN helt klart aldri vil gjøre, men at mange nordmenn likevel mener at det er «bare å bygge» på tross av en vanvittig kostnad som man aldri noengang vil få igjen er ikke overraskende.

I Norge er det for tiden ingen grenser for hva som settes i gang av bygging, økonomien i disse prosjektene ser ikke ut til å bety så mye.....?
Redigert 27.08.2019 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
fabian2
27.08.2019 kl 09:57 1044

SV foreslo i fjor høyhastighetsbane fra Bergen til Oslo. Uten subsidier ville billettprisen ligge mellom 5 og 6 tusen kroner hver vei ( minst)....Når du kjører flytoget fra Oslo til Gardermoen for 200 kr , så koster det staten 800 kr å subsidiere deg. I alle år fremover......
Redigert 27.08.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 12:39 1037

Kan du vise meg det regnestykke for Flytoget Fabian ?
Er det ingen andre tog som kjører på Gardermobanen ?
Fjordgubben
27.08.2019 kl 12:46 1034

Det er mange måter å regne på, men når en jernbane til NN vil koste minst 240.000 kroner pr innbygger i NN sier det seg selv at det er aldeles sinnsykt å gjennomføre et slikt prosjekt.

Ikke nok med at det bare bor 500.000 i landsdelen, men også når man tenker på at Finnmark er holdt utenfor, en landsdel med 100.000 innbyggere pluss at det allerede er jernbane til Nordland slik at kostnadene nok kommer oppi en halv million på hver av de resterende innbyggerne som tross alt vil nyte godt av en slik jernbane.

Med andre ord; hver familie som bor i de områdene en framtidig jernbane skal bygges skal altså sponses med flere millioner kroner pr familie.
Redigert 27.08.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 23:32 1014

Det er galt å dele kostnaden på antall innbyggere i NN, de aller fleste i NN vil aldri sette sin fot på et tog, de tar heller fly om de skal sørover.
Kostnaden må deles på ptensielle innbyggere i banens umiddelbare nærhet.

Nå kan vi jo koste på oss en digresjon, Russen og Vestmaktene er skyld i at Kirkenes ikke har jernbane i dag. Tyskernes plan var å bygge jernbane helt til Kirkenes, tyskerne ble jaget ut av Kirkenes for tidlig til at det ble noe av, og krigen sluttet også for tidlig. Hadde krigen vart lenger, kunne en fiks ferdig NN-bane ligget der allerede etter krigen. Dagens NN-bane og E6 i landsdelen, ble bygget av tyskerne, dvs straffanger fra Jugoslavia og Russland gjorde jobben.

Klimahysteriet har satt NN-bane på agendaen, det er altså galskap bak tanken. De 160-200 milliardene som en slik bane til slutt ganske sikkert vil ende på, kan i stedet brukes til å bygge svært gode veier som HELE befolkningen og næringslivet vil ha mye bedre bruk for.



Fjordgubben
28.08.2019 kl 09:28 1003

Er enig i at det ikke er korrekt å dele kostnadene på alle som bor i NN, men et sted må man lage et regnestykke på.

Så dersom man kun skal regne på bare de en slik jernbane vil være til nytte for blir regnestykket enda verre.