NATTO Firedobler kapasiteten over 3 kvartaler

Slettet bruker
NATTO 05.04.2018 kl 16:06 38758

Det er stille i Natto for tiden, i hvert fall sett fra utsiden. På innsiden foregår det derimot mye mer. Legemiddelsatsingen er skilt ut i et nytt selskap (Kaydence) for å fremskynde en en avtale/finansering med en pharma-partner. Selskapet har ordnet seg et styre og jobber nå med å sette sammen en ledelse og sikre kortsiktig finansering.

I Nattopharma ble produksjonskapasiteten doblet i Q4 2017 og skal allerede dobles igjen dette halvåret. I linken kan du også se at salgsvolumet er estimert til å stige 76% over fjoråret. Natto eier IP for kardiovaskulære påstander som driver majoriteten av denne veksten. I tillegg er to nye produksjonslokaler under revisjon, hvorav de ene lokalet vil bli godkjent for legemiddelproduksjon. Omsetningen forventes å øke rundt 50% samtidig som kostnadene faller noe fra fjoråret. Med en liten oppgang i bruttomargin til 53% så burde årsresultaten havne på ca 20 mill. Selskapet er i sterk vekst, så en P/E på 15 burde være et minimum, noe som tilsvarer en kurs på 17 kr. I mellomtiden fås aksjer til 8.xx kr og avtale med big-pharma kan meldes når som helst! Uten en rabattert kurs ville nok P/E 20 med kurmål på 22 vært mer rimelig.

http://www.nattopharma.com/wp-content/uploads/2017/12/NattoPharma-CMD-Presentation.pdf (s. 19 & 22)
Redigert 21.01.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 15:27 5929

Livsstil
Natto minner meg om utviklingen og kursen i Kitron, hvor kursen på død og liv skulle holdes under kr. 2,- i mange år, vi ser hva kursen er idag. Vi er vitne til at omsetningen og salget i NATTO øker, og har aldri vært feil å kjøpe aksjer når kursen er på sitt laveste. Mange eksempler på dette.
Redigert 06.06.2018 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Herman*
06.06.2018 kl 16:34 5896

Den alternative forklaringen er at det er en viss kø av frustrerte og leie aksjonærer som vil ut, og da selskapet ikke gjøre noe som helst for å øke likviditeten i aksjen, benyttes en hver kjøpsinteresse i intervallet 8.7-9.50 til å komme seg ut. Tror f eks det er mange som er skuffet over selskapet gikk bort fra sitt løfte i høst om kraftige kostnadskutt. I august får vi 1H, og det vi bør spesielt bør se etter er de nye og forsinkede ingrediensene. Holder disse mål, kan de bidra til at natto kan opprettholde en årlig vekst på 50%+ i mange år fremover.
Redigert 06.06.2018 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 17:16 5868

h.mann, 'Den alternative forklaringen er at det er en viss kø av frustrerte og leie aksjonærer som vil ut .......'
du nevnte i en tråd ang kursen at opsjonsgutta ikke ville ha opp kursen, og der har du svaret.

som vanlig svever det meste i natto. alt avhenger av om hvis at det. bare så synd at om hvis at det ikke er godt nok lenger. ingen, bortsett fra noen ihuga lovers, har fremdeles troen på kursoppgang og vekst.
oxion
06.06.2018 kl 21:16 5830

Trendi, jeg er superbull....
Nå med mr speed på laget, omsetningen går i taket.
I 2019 kommer utbyttene..
Redigert 06.06.2018 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 22:02 5809

oxi, du har vært superbull i 8 år. det er lov og håpe.
utbytte fra 2019, tror det ikke før jeg ser det.
aksjen har pendlet lenge mellom 8 og 9 og blir 'manipulert' av selveste reven i natto
Herman*
06.06.2018 kl 22:03 5807

Oxion: Hvor skal de hente penger til utbytte når de ikke klarer å motstå fristelsen til å bruke nesten alt tilgjengelig likviditet? Jeg ser en viss mulighet for at de får inn noen mill fra Kayeence og så har de vel også snart muliget til å finansiere arbeidskapitalen via kassakreditt eller andre kreditfasiliteter. Noe stort overskudd i 2018 har jeg ikke tro på. kappa derimot har tjent gode penger i mange år. Den store unnskyldningen til Natto og oss aksjonærer har vært pharma kostnader, men nå er disse borte uten at det ser ut til å hjelpe stort.Når det gjelder veksten, skriver selskapet at den har vært fantastisk. Selv synes jeg ikke det er noe fantastisk med 50% vekst når selskapet opererer globalt og vokser fra et nivå som tilsvarer omsetningen til en eneste Rema1000 butikk. Til tross for dette mener jeg at selskapet er kraftig underpriset hvis de kan sannsynliggjøre en vekst på dette nivået i noen år fremover.
Slettet bruker
06.06.2018 kl 22:44 5770

Ikke bare at natto firedobler kapasiteten, aksjekursen kommer også til å firdoble seg etterhvert. Noen skjønner fa.. aldri at det er mest lønnsom å kjøpe aksjer når de blir nærmest gitt bort. Som jeg sa når kursen i KIT lå flere år under kr. 2,- per aksjer, var som å plukke penger opp fra gata, og påpekte det gjentatte ganger, men nei, man kjøper ikke når ingen andre kjøper, det samme sier jeg jaggu om natto også, det blir som å plukke penger opp fra gata. :-)
Redigert 06.06.2018 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
pips
07.06.2018 kl 08:54 5696

Tror folk selger fordi.
Ledelsen de siste årene ikke har holdt mål.
Er de i rute i forhold til målet om milliardomsetning i 2020?
Er de i rute med ingrediensene de skulle få på markedet?
Er de i rute med kontroll på kostnadene?
Er de i rute med fortified food markedet?
Hvilken avkastning har vi fått på investeringen de siste årene?
Her ligger vi å kaver på 8 tallet, mens vi leser for n'te gang at ledelsen er ekstremt fornøyd med seg selv og utviklingen.

Det er ikke imponerende at de greier å "henge" med i et marked som vokser i full fart.
Som markedsleder er det forventet at de skal utkonkurrerer markedet sammenlignet med konkurrenter.
Det gjør de ikke, men det kan virke som om Kappa gjør det.

Fra en utenforstående aksjonærs ståsted har de jammen ikke mye å være stolt av. De greier rett og slett ikke å ta ut potensialet til selskapet virker det som. For meg virker det gjennom denne årrekken som de ikke helt har forstått markedet de opererer i.

Slettet bruker
07.06.2018 kl 16:11 5641

pips, jøss har du endelig våknet, men leifern går og surrer rundt i det gamle.

jeg har skrevet det tidligere og kan ikke gjenta det nok, natto har en lang vei og gå, med den holdningen ledelsen mot markedet og aksjonærene. som pips nevner, kostnadskontroll er også et fremmedord i natto.
at ledelsen publiserer at de er fornøyd, når en ikke har kontroll så blir en fornøyd, for da tror en at det skal være sånn.
Herman*
07.06.2018 kl 16:51 5616

Helt enig. Det mest frustrerende en aksjonær kan oppleve er at de ser aksjonærverdier bli ødelagt mens ledelsen klapper seg selv på skulderen og forsøker å fortelle verden hvor fornøyd de er med egen innsats. Hvis vi ser ting i et 4-5 års perspektiv så har guidingen til selskapet vært så dårlig at en skulle tro de hadde trukket tallene opp fra en hatt. Nå kan det virke som de har litt mer kontroll, men jeg blir ikke overrasket om de leverer under 100 mill og samtidig uttrykker en ekstrem tilfredsstillelse over resultatet. NattoPharma har den bredeste produktporteføljen, de har den mest omfattende dokumentasjonen, de bruker enormt med ressurer, og allikevel sliter de veldig med å befeste posisjonen som markedsleder.
Slettet bruker
08.06.2018 kl 12:36 5510

og I natto er det svarte natta hele tiden, finnes ingen interesse. Merkelig selskap som ikke klare å skape interesse selv om de sier at salget er sterkt økende. Ser de ikke på kursen ?
Slettet bruker
08.06.2018 kl 19:32 5422

Merkelig hvor sadistiske noen er blitt. At det investeres mer penger vil gi større avkastning på sikt. Selskapet er undervurdert og kommer til å gjøre et kraftig byks før eller senere. Akkurat hvor selskapet er nå med positiv EBITDA og kraftig vekst i et attraktivt marked for helse så vil det nok være fristende for flere å legge inn bud på selskapet. Det vil nok i så fall snu opp ned på interessen rundt selskapet.
Slettet bruker
09.06.2018 kl 01:30 5376

trad4, koko
oxion
12.06.2018 kl 21:53 5242

Det er slike produkter som spenner over et stort område ,som tar menaq7 til nye nivåer. Multivitaminprodukter.

https://pureformulas.com/womens-brain-support-multivitamin-minerals-whole-food-complex-60-vegetarian-capsules-by-naturewise.html