NAS - Hva tror dere emisjonskursen blir?

Frodon
NAS 26.08.2019 kl 07:36 8944

Slik det ser ut pr dags dato, er det stor sannsynlighet for at det blir emisjon i løpet av de neste 7 månedene. Hvis ikke NAS klarer å få endret fundamentene, hvilken måned tror dere emisjonen kommer og hva tror dere emisjonskursen blir?
Redigert 21.01.2021 kl 04:09 Du må logge inn for å svare
minsin
28.08.2019 kl 23:13 3440

Siden du spørr Frodon ..

Ja de vil klare seg uten emisjon neste 12 mnd.
Ja de vil klare seg de kommende vinter kvartalene uten emisjon.
Nå som du hele tiden prater om IMO 2020 - så er svaret at dette er en fordel for NAS i forhold til andre flyselskap. Dette vil selvfølgelig etterhvert også indikeres på aksjekursen
Bearwizard
28.08.2019 kl 23:20 3422

Hvorfor gidder folk å bruke tid på denne tåpelige tråden...
Frodon
30.08.2019 kl 16:05 3281

Hvordan kan du være sikker på at IMO2020 er en fordel for NAS? Stig Myrseth mener ikke det

Hvordan kan du være sikker på at NAS klarer seg uten emisjon i vinter?
Redigert 30.08.2019 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
minsin
31.08.2019 kl 03:10 3157

Hei

IMO2020 - ikke tvil i at det blir en xtra kostnad , og det er vel skissert at bilett prisene kan øke oppmot 10 pst.
Nå har NAS en av de grønneste flyflåten i verden , dette vil gi en relativ gevinst i forhold til andre flyselskap.
Flyselskap som Lufthansa , BA og SAS vil nok merke dette i større grad da de har en alder på flyene sine på ca 11-15 år.
Jeg vil tro at NAS har til sammenligning ca 15 pst lavere drivstoffutgifter enn nevnte fly selskap, allerede.
I tillegg vil økte drivstoff utgifter gi en viss relativ fordel mot "long haul" markedet - rett og slett det er under landing /letting forbruket er størst.
Som ett resultat av IMO2020 vil vi også se at flyplass utgifter ... kommer til å ha en fordelaktighet i forhold til drivstoff besparende fly..
Det kommer til å bli en viss "premie" for nye fly.
Markedet i Europa er preget av knallhard konkurranse , de som klarer å fly billigst vil overleve og vil bli "belønnet" i forhold til det.
For at Lufthansa , BA og de store skal overleve - er de nødt til å kjøpe opp konkurranse. NAS er faktisk 5-8 år forran de i forhold til flåtefornyelse.
Eks Lufthansa skal bruke de neste 6-12 mnd på å avgjøre hvor de skal kjøpe sine 100-200 nye fly - levering vil bli tidligst bli i 2025 - om de ikke kjøper opp konkurrenter . IMO 2020 vil således bidra med å fremskynde konsolideringen i markedet.
hverken lufthansa eller IAG/BA har "råd" til å imøtekomme imo 2020 først i 2023/24 el 2025.
Ikke tvil i at det generelle markedet vil miste passasjerer , men igjen folk vil fly billigst mulig.

NAS har flere muligheter til finansiering - som jeg sa i mai ville NOFI bli solgt ut . Slik som det ser ut nå kan max sertifiseringen være i oktober.Mye tyder på at sertifiseringen går etter planen - "vanlige flyvere" skal teste max , ikke "proffene" boeing holder på med å skalere opp produksjonen etc etc
Jeg vil tro at når certifiseringen er ett fakum - kommer erstatningene på løpende bånd også til NAS.
Kan forsåvidt være at Boeing allerede er inne å dekker deler av økte leasing forpliktelser til NAS.
Denne erstatningen kan bli brukt sammen med NOFI for å dekke inn NAS07.
Regner med vi får høre litt mere om reward programmet i nær fremtid - "Noe" vil skje der og NAS vil få frigjort midler.
Ettersom MAX kommer i lufta igjen vil NAS selge unna endel fly ( som de selv leaser nå) dette vil frigjøre noe kapital for vintersesongen.
Videre har NAs noen mrd tilgjengelig via kreditt kort inløsere

Heller ikke usansynlig at NAs07 blir refinansiert med nytt "lån" på 0,5 . 1 mrd ...da har de iallefall penger gjennom vinteren
NAS08 har forfall i Aug og NAS09 har vel i November - totale forpliktelser der er vel 1,5 mrd


helg no så jeg gidder ikke gi deg så mye tall/bakgrunnsmateriale på dette ...:-)

Selv om NAS sier det er kund kort tid til JV - synes jeg det er noe som skurrer ...om det bli så vil jeg tro Qantas airways er sentral.
Tror mest på salg med begrunnelse i fly situasjonen i europa... kursmål 120 på 12 mnd sikt
Redigert 31.08.2019 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
2132
31.08.2019 kl 04:48 3142

Åpenbart mange gode poenger her. Det faktum at NAS har en "ung" flåte med fly som er drivstoffgjerrige vrir konkurranseevnen til deres fordel. Hvis fokus på utslipp bare øker hos befolkningen, vil trolig stadig flere reisende velge NAS også ut fra miljøhensyn, ikke bare med tanke på lommeboken.
Frodon
31.08.2019 kl 08:55 3071

Dette er gjengangeren i luksusfellen også, men NAS kommer absolutt ikke godt ut av en ekstra kostnad når de ikke har penger til å betale regningene idag 😂😂😂 Med høyere billettprisen, er det færre som har råd til å reise.

De som vinner på IMO2020, er de som har penger til å betale ekstrakostnaden og fortsatt går med overskudd.

Hvis NAS har så mange fordeler i forhold til andre flyselskap, hvorfor tror du NAS går med størst tap av alle sammen?

Tror du ikke de andre flyselskapene kan pådra seg 60 milliarder gjeld for å kjøpe nye fly, så de går med store underskudd...?

Kursmål kr 120? 😂😂😂 Det er samme kursmål Tigeren har hatt siden aksjen sto i kr 100 😂😂😂 Ja, da har du satt høyere kursmål enn noen meglerhus. Er du helt sikker på at du ikke har et snev av tro, håp og kjærlighet i kursmålet ditt....?
SR99
31.08.2019 kl 10:55 2991

Et sikkert tegn på at Norwegian vil overleve er at o'leary har slutta med Norwegianhetsen sin.
Jeg er enig i at Norwegian kan få fortrinn når IMO2020 blir en realitet. Flybransjen er turbulent, men jeg mener Norwegian har lykkes bedre enn resultatene viser. Det skal være mulig for NAS å tjene penger med god margin. Dersom snittet på drivstoffavgifter går opp vil NAS komme ut blant de beste, og kan derfor konkurrere på bedre betingelser enn i dag. Får billettprisene en økning på 10% vil det bli enda mer fokus på lavprisselskapene. De store flyselskapene fokuserer på egen fortjeneste, det er fint plass til NAS i bransjen uten at de store behøver å gjøre ufine grep.
minsin
31.08.2019 kl 14:21 2932

Ingen tvil i at det blir dyrere å fly ... regningen for IMO2020 blir lempet på kundene/de reisende.
Der vel heller ingen tvil om at , de drivstoff gjerrige flyene kommer bedre utav IMO2020 enn gamle utdaterte fly.
Om andre flyselskap måtte øke billettene med 13 pst , kan kanskje NAS å heve billettene med 7 pst.
Marginer er spesielt viktig i europeisk sammenheng
Passasjeren går selvsagt til de som kan selge billettene billigst , det er de flyselskapene som vil ha høyest kabinfaktor.
"luksusfellen " vil i første omgang ramme de flyselskapene som sitter med gj.snitt alder på fly med 10-15 år.
"Gammelt skrap" er ofte dyrt å drifte

De som vinner mht IMO 2020 - er nok ikke de med penger på bok , men de med ny fly flåte. nytter lite med 10 mrd på bok når leveringstiden på fly fra Boeing/Airbus er 5 år... klart de med penger på bok kan kjøpe opp flyselskap med nye fly.... det var vel det IAG prøvde på mht NAS. kan godt hende prisen på NAS blir høyere ettersom bla IMO2020 realitetene nærmer seg .

Grunnet til at NAS går med tap er hovedsaklig pga av investeringene de har gjort de siste årene , fly flåten er den grønneste i verden.
De har nå 1/1 forhold mellom lease og eie , SAS eier 1 fly og leier 2
De aller fleste flyselskap er milevis bak , og står foran ett enormt investerings program , IMO2020 vil presse igjennom større tempo på utskiftninger.
Flere flyselskap får nok økte regninger i fremtiden. Det vil presses igjennom en konsolidering.

Gjelden til NAS , antyder du på 60 mrd .. nå skal rett være rett - 30-34 mrd av dette er regnskaps teknisk i forhold til Leasing.
De neste par årene skal NAS bedre forholdet eie/lease, med ca 20-25 fly . lease av 737-800 skal ned , og nesten halveres.Dette til fordel for eide MAX fly.
Fuel besparelsen på denne disposisjonen er på 20 prosent, i tillegg kommer sparte utgifter i form av lease.
Dette vil nok alene utgjøre en besparelse på rundt 25-35 mill i året i besparelser(drivstoff + spart lease)
Kan høres lite ut men , så gjelder denne besparelsen kun 10 pst av fly flåten...
ref
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft

Sammenligner du med SAS så har sas ca 30+ mrd i gjeld pr i dag , de skal innføre regnskapsmodellen IFRS16- lease i November .
Da vil de plutselig ha en "gjeld" på minimum 45-50 mrd, men fortsatt vil flyflåten være 10 år.
Sas har ett forhold på eie/lease 1/2 . de har ca 30 færre fly en NAS , altså ca 150-160 fly .
riktignok betaler de ca 25-30 pst mindre i leasing enn NAS , men har allikevel ett mye dårligere utgangspunkt.
De ligger minimum 5 år bak NAS i flåtefornyelsen.
Konklusjon NAS har utført sine tilpasninger i forhold til markedet og IMO2020 - SAS er tvunget på vei dit - de har vært passive de siste 10 årene og må betale for det! Regningen kommer ..
SAS har i mindre grad verktøy , til å unngå emisjon -- den kommer til neste år allerede.

Kursmål 120-140 , er på linje med hva IAG vurderte å by NAS for ett år siden.
i det store og det hele har lite endret seg siden den gang , Gjelden til NAS var forutsigbar og IAG var klar over den allerede da de kjøpte de første aksjene.
NAS er nå ett mere reindyrket flyselskap , NOFI er ut...
IAG sa vel noe som - vi vil vurdere NAS igjen om de evner å håndtere gjelden sin.. dette begynner vi å se klare tegn på at de fixer... pr i dag er NAS i rute med besparelse på 2 mrd i året i forhold til focus19. IMO2020 - vil gjøre NAS mere attraktive - uten tvil.
Nå som MAx ser ut til å komme i luften etterhvert - vil også fuel besparelser slå inn etterhvert..

Jeg mener at NAS er mere attraktive nå enn for 1 år siden , finansiering gjennom "Bank Boeing" kan vise seg å være spesielt gunstig selv om dollaren er høy.

Har forøvrig ikke noe personlig forhold til aksjer eller penger som investeres der...

Redigert 31.08.2019 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
solb
31.08.2019 kl 14:34 2914

Man blir virkelig oppstemt etter å ha lest igjennom et så gjennomtenkt og solid innlegg. Det gir visshet om at investering i Norwegian vil lønne seg på sikt.
Takk skal du ha.
Slettet bruker
31.08.2019 kl 14:36 2909

IMO gjør NAS mer konkurransedyktig. Dette skyldes at de andre har eldre fly som bruker mer fuel. Ergo vil NAS sette opp prisene mindre enn konkurrentene:)
minsin
31.08.2019 kl 14:43 2898

Er min mening bare ...

alle kan ta feil - men det er slik jeg ser på NAS .
Bearwizard
31.08.2019 kl 18:31 2806

Enig med solb, takk for informativt og godt innlegg minsin....
Frodon
31.08.2019 kl 22:54 2734

Ja, vi ser nok totalt ulikt på dette, men det er jo ikke noe nytt ;)

Du skriver at de selskapene som går med fine overskudd pr dags dato kanskje må øke billett prisene sine med 13%, mens NAS som går med enorme underskudd bare trenger å øke billett prisene med 7%. Det er ingen på NAS trådene som ser noen feil med dette...?

Hvis gammel skrap er dyrt å drifte mens nye fly er billige å drifte, hvorfor går fly selskapene med gammel skrap med overskudd og NAS med nye fly går med underskudd?

Dette har vært gjengangeren i lang tid nå, og jeg tviler på at det er noen NAS aksjonærer som plutselig ser feilen med innlegget til Minsin, før de eventuelt har solgt aksjene sine. Så jeg får bare konstatere at vi får vente å se i løpet av vinteren, om det blir emisjon eller ei ;) For deres skyld får vi håpe noen er villig til å kjøpe opp NAS for 12 milliarder, men jeg er 99,93% sikker på at det ikke kommer til å skje før NAS beviser at de klarer å drifte selskapet uten å gå med store underskudd...
minsin
01.09.2019 kl 00:06 2694


Finnes en artikkel om at flyselskapene generell må øke billettene med ca 10 pst gr IMO 2020.
Jeg vil absolutt tror at NAS er i en meget bra posisjon og trenger ikke øke billett prisene sine like mye for å oppnå bedre marginer.

Vet ikke om du har fått det med deg , grunnen til at NAS har hatt emisjoner og underskudd - skyldes vekst alene , ikke driften.
i 2018 " fikk" NAS 25 nye fly inn i flåten . NAS07 er ett resultat av vekst .
Nå vil veksten endres til profitt - NAS lover overskudd.
De er forsåvidt i rute på dette.

Det er faktisk elementært at nye fly er billigere i drift enn "gamle utdaterte".
Hadde det vært som du indikerer , tror jeg nok utviklingen av fly hadde stoppet opp allerede ved "brødrene wrigt " på begynnelsen av 1900 tallet.
Ingen vits i å utvikle nye fly , dersom de eldste er best og mest lønnsomme . eller hva??

I den grad du kan sammenligne med BA eller SAS så er faktisk NAS 20-30 pst billigere på drivstoff per sete , i noen tilfeller såpass mye som oppimot 40 pst.avhengig av flytype etc
Hypotetisk - skulle BA drifte rutene til NAS , ville de hatt 2.5-3 mrd dyrere drivstoff utgifter..i året

Når MAX situasjonen er bortimot avklart vil jeg tro flere flyselskap vil banke på døren , IAG allerede posisjonert seg tett mot Boeing, Lufthansa kommer vel med en avgjørelse i nærmeste halvår om deres planer- kjøp av fly eller flyselskap. LH og BA trenger nye fly før 23/24. flåtefornyelsen for disse flyselskapene har vært langt under pari - snittalder på ca 14,5-15 år hos de begge. IMO2020 vil være en "game changer" i forhold til markedsandeler.
Easy Jet står foran ett dilemma de må løse i forhold til Brexit.
Mye tyder på at NAS blir en enda større konkurrent i Europa kommende år, Max flyene er blant de mest drivstoff økonomiske.

Frodon
01.09.2019 kl 00:41 2655

Driftsresultatet til NAS har gått med underskudd flere ganger, til og med nesten på 1 milliard på et kvartal. Det er faktisk tap på ca 11 millioner hver eneste dag i 90 dager på rad. Vi kan godt si at det ikke er noen ting i forhold til visse banker i USA under finanskrisen, som tapte 250 milliarder på et kvartal. Men de bankene er konkurs idag ;) Driftsresultatet til NAS var også negativt totalt for hele 2017 og 2018, da har kanskje driftsresultatet på kvartalene også vært negative?

Hva hjelper det om flyene er nye, hvis NAS ikke klarer å selge billetter som er dyre nok til å betale kostnadene? Jeg skjønner overhode ikke hvorfor NAS ikke setter prisene sine høyere når de har nye fly?? Folk er villige til å betale dyrere flybilletter for å kjøre gamle fly, da er det utrolig rart om ikke de samme kundene ville vært villig til å betale mer for å fly med nye fly ;) Hvorfor øker ikke NAS prisene sine, som kunne reddet økonomien?

NAS har lover overskudd i 2017, 2018 og 2019, og bommet 3 år på rad. Er det virkelig noen vits å diskutere det mer, fakta på dette ser du i regnskapene som er børsmeldt.

Bare glem Max flyene nå, de er det ikke mange som ønsker pr dags dato. Hvis NAS melder et JV, vil det være Airbus flyene som vil være inkludert i pakken. Max flyene skal være i luften en god stund uten problemer, før fly selskap ønsker å kjøpe de via NAS
Restplassno
01.09.2019 kl 01:28 2632

Haha, utrolig god argumentasjon. Her ser dere en som virkelig forstår driften, folkens 😂😂
Restplassno
01.09.2019 kl 01:31 2629

Haha, her var det jammen ikke mye substans.... Her må det nok blokkes igjen for dette koster mer enn man tjener på det. Sorry, Frodon, du fikk en sjanse, men du havner dessverre ute i kulden igjen. Lykke til med shorten :) 36,90!
Frodon
05.09.2019 kl 05:50 2369

Hvis NAS trenger 5 milliarder i frisk egenkapital og mcap er på 4,4 milliarder, snakker vi om en potensiell total utvanning av dagens aksjonærer. Kursmålet mitt tidligere ved en slik emisjon, har vært på kr 1 til kr 5, det kan virke noe høyt nå. Det kommer også an på hvor mye egenkapital NAS vil hente inn. Det er ingen vits å bare hente 1-2 milliarder i emisjon, det løser ingen problemer.

Dere som er aksjonærer vil spare mye penger på å ta tapene deres nå og kjøpe aksjer tilbake via emisjonen (jeg anbefaler IKKE kjøp av NAS aksjer i hele tatt, selv etter emisjonen. Da må jeg eventuelt regne på nytt og se om fundamentene er bra nok). Hvis dere sitter som aksjonærer igjennom emisjonen, vil dere sannsynligvis få tegningsretter, men de som ikke er aksjonærer vil også få tegnet billige aksjer uten tegningsretter. Så jeg ser ingen vits for dere å sitte som aksjonær og tape alle pengene.

Svaret på om det blir emisjon eller ei nå, kan vi sannsynligvis se i short registrene, hvis ikke de nye shorterne holder seg under 0,5% short grensen 😉

Jeg håper det blir emisjon, da det er eneste måte å redde selskapet på økonomisk på lang sikt pr dags dato.

Jeg har sagt det mange ganger før, det var en stor feil å selge de gode eierandelene (NOFI) til sterkt rabattert pris, for å dekke tapene i den delen av NAS som går dårlig. Det er ALLTID første skrittet til økonomisk ruin...
BMjelde
05.09.2019 kl 11:02 2264

Emisjonen kommer i oktober på kr 20,-. Det blir en kombinasjon av konvertering og innhenting.
Opp+
05.09.2019 kl 11:10 2236

Har du dokumentasjon på dette? Eller tipper du?
Frodon
05.09.2019 kl 15:52 2155

Det kan være bra gjettet, spennende å følge med på 😉