Motargumenter mot krypto

2132
BTC 26.08.2019 kl 19:59 2260

Av diversifiseringshensyn har jeg begynt å fundere på å veksle noen av mine NOK over til BTC.
Noen motargumenter jeg kan tenke meg:

- BTC er begrenset gjennom hvordan den er konstruert. Pengemengden kan ikke økes utover det som er designet, og vil derfor ha lav inflasjon. Men: det er ingen begrensninger på hvor mange ANDRE kryptovalutaer som lages, dermed kan verdien av hver enkelt kryptovaluta utvannes.
- Verdien i BTC målt i NOK svinger svært mye, noe som gir en følelse av opplevd risiko for å miste penger. Virker svært spekulasjonspreget.
- Dersom kryptovalutaer begynner å overta for fiatpenger vil sentralbankene (som er i snart alle verdens land og dermed valutaer) ikke sitte stille og se på dette. Myndigheter vil garantert komme med lover om at dette skal skattlegges eller gjøres ulovlig. Dermed forsvinner argumentet om at BTC er en "fri" valuta.
- BTC avhenger av at internett fungerer, og at ingen lager et virus eller noe som hacker BTC. Har du gull i skuffen og huset ditt brenner, har gullet nøyaktig samme verdi når du finner det igjen i asken.

Har dere noen referanser eller kilder til noe jeg kan lese som motbeviser punktene over?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 09:30 2206

Som svar på denne: Dersom kryptovalutaer begynner å overta for fiatpenger vil sentralbankene...
Det er allerede i dag krav om at du skatter av denne verdien, om du sitter på BTC;XRP;ETH OSV: så skal du innrapportere dette som formue. Skatter selvsagt også ved tap/gevinst. Dette gjelder i de fleste land, ink Norge.

Jeg tror ikke "vanlige penger" fiat forsvinner, derfor mener jeg XRP er perfekt. Den skal ikke overta som valuta, men være en bro-valuta ( bridge currency) mellom to.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
mikkybkk
27.08.2019 kl 09:32 2204

Fornuftige tanker spør du meg... Ser ingen grunn til å gå all-in i krypto som ikke er helt ferdig eller det er noen endelig enighet om enda. Kjøp heller for mindre beløp, det gjør ihvertfall jeg. Må innrømme at jeg syns krypto virker mye mer spennende enn feks gull og sølv etter jeg har brukt det litt (og ser potensialet det har). Spørsmålet er ikke om det blir digital valuta eller ikke, men hvordan det utformer seg over tid og hva vi får til slutt. Syns egentlig alle burde eie litt krypto i disse tider, men tullete å kjøpe for alt du eier og har. Hvem vet hva som skjer fremover. Spre snacksen litt utover, spennende tider vi lever i :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2019 kl 14:44 2176

Her er en fin fremstilling i form av Gif. hvordan XRP fungerer, ref over ;) https://twitter.com/_JonnyLawrence/status/1165971707678593026

Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
2132
27.08.2019 kl 22:36 2133

Takker for svar. Jeg tenkte ikke å gå all in, men vurderte å kjøpe 1/10 BTC. Bare i tilfelle det viser seg å bli veldig populært, og penger mister kjøpekraft. Men er usikker på dette med opprettelse av lommebok og lagring. Virker som det er vrient å få gjort om BTC til valuta. Er klar over at det havner på ligningen og at en skatter. Det siste er litt rart, for en skatter ikke av arbitrasje ved veksling av valuta en har til overs etter ferien... Men det viser at myndighetene kan gjøre som de vil. Mener de at krypto blir en trussel til sentralbank-penger kan de øke beskatningen. Eller gjøre det ulovlig. De kan spore alt med IP-adresser osv. Fysisk gull er til sammenligning helt umulig å spore eller beskatte. Men selvsagt håpløst å sende som betaling rundt i verden.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
2030kommer
27.08.2019 kl 22:42 2131

Det er like lett å veksle tilbake til euro fra Btc
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 09:19 2088

Du har noen gode poenger... :) !
BTC eller andre over til og fra valuta er gjort på under et sekund på Bitstamp.net. Vet ikke hvordan dette blir på NBX ( Norwegian sin krypto børs/fly butikk), men holder meg unna denne inntil de har XRP til salgs/kjøp.

Du kan fint ha asset liggende på Bistamp, men man må da være klar over at den ikke er din. Den eies da av børsen på vegne av deg, og den er utsatt for hacking og konkurs. Men Bistamp "skal" være trygt, værtfall om du tenker for en kort periode.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.08.2019 kl 10:10 2074


Du vil ha BTC men uten svingninger?

Hold pengene i banken!

Skattetaten bruker faktisk aksjeloven som grunnlag for sitt regelverk. Teit, siden krypto overhodet ikke passer inn i dette. Jeg sier bare skaff et regnskapsprogram! Jeg har ref kode på cointracking.info om noen vil ha 10% rabatt. 200 handler er gratis for å teste.

Jeg reagerer også på hvorfor kjøpe btc nå når den har gått 3-gangen på få måneder? Det finnes et par gullkorn som har sunket i verdi i samme periode. Noe som er temporært og antakelig snur når halveringen i mining reward er et faktum.

Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
2132
02.09.2019 kl 08:31 1960

Kan en stor solstorm slette innhold på harddisker og minnebrikker, og dermed slette kryptovaluta?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/09/01/195606393/160-ar-siden-voldsom-solstorm-katastrofe-om-det-skjer-igjen

Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2019 kl 08:09 1893

"Men: det er ingen begrensninger på hvor mange ANDRE kryptovalutaer som lages"
Du kan lage så mange penge valuta som du vil. Men dollar mister ikke sin verdi av den grunn. Det er adopsjon og valuta mengde som avgjor det. Det lager dagelig 10 talls nye elektronisk valuta. Ingenting setter en stopper for bitcoin.

"Virker svært spekulasjonspreget"
Det er som gull. Den har sine bull markets og bear markets, Men den går ikke til null. Trikset er å kjøpe bunnen.

"Dersom kryptovalutaer begynner å overta for fiatpenger..."
De klarer ikke stoppe bitcoin. Reguleringen kommer hele tiden. Men reguleringen betyr adopsjon. Ingen land i verden vil være den som forbyr bitcoin. For de landene som går imot bitcoin kommer til å miste mye økonomisk vekst. Alle vet dette. Bitcoin er FRI valuta. Selv om landet ditt forbyr den, så kan du fortsatt bruke den. For de klarer ikke stoppe deg.

"BTC avhenger av at internett fungerer, og at ingen lager et virus eller noe som hacker BTC."
Selv under andre verdenskrig fungerte strømnettet. Og etter det ble strømnettet enda bedre. Bitcoin har vært i 8 år uten å bli knekket. Dette viser at den er mostandsdyktig mot det meste. Jo mer tid går, jo sikrere blir den.





Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
JosefK
04.09.2019 kl 08:56 1875


Nei, I et distribuert, globalt nettverk vil det alltid finnes en kopi en plass som ikke er slettet. Du kan risikere å miste dine private nøkler på grunn av at datamaskinen din blir tatt ut. Derfor er det lurt å ta ut private nøkler på papir og lagre dem zombie-apokalypse-sikkert.

Ærlig talt ville jeg vært mer bekymret for min bank om solstormer ble et problem.

Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare