NEL: Dagen i dag Mandag 30 sept 2019
Joda jeg er med enda, ligger bare lavt ift alle proffene her inne. Har liksom ikke noe å bidra med føler jeg.
Jeg er så lei av at det flyttes tråder som er helt irrasjonel ift hva den skal inneholde. Det er IKKE 26 , men 27 i dag.
Versågod skriv noe om noen ønsker.
Kan jo stille et enkelt spørsmål som lyder som følger "hvor skal vi i dag?"
NIkko, hvis du redigerer dato så kan jeg omså slette denne. Jeg har nok et autistisk trekk når det gjelder slik som dette. Har sett tråder med "NEL opp 6% idag med store bokstaver, så er det tråder som er henta opp fra 14 dager siden" huffameg.
Løkke til i dag
Jeg er så lei av at det flyttes tråder som er helt irrasjonel ift hva den skal inneholde. Det er IKKE 26 , men 27 i dag.
Versågod skriv noe om noen ønsker.
Kan jo stille et enkelt spørsmål som lyder som følger "hvor skal vi i dag?"
NIkko, hvis du redigerer dato så kan jeg omså slette denne. Jeg har nok et autistisk trekk når det gjelder slik som dette. Har sett tråder med "NEL opp 6% idag med store bokstaver, så er det tråder som er henta opp fra 14 dager siden" huffameg.
Løkke til i dag
Redigert 21.01.2021 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
rogneveien
13.09.2019 kl 12:30
6768
Agnostis.
Jeg savner også mer trøkk. Det litt for tamt spør du meg. Jeg tror nok at NEL kommer som ei kule en dag, men denne materien tærer litt på tålmodigheten. Vært inne mer eller mindre konstant siden 2015 mener jeg uten å huske eksakt. Har henta ut gode penger i NEL, men skulle ønske det kom en mega kontrakt som fikk kursen til å virkelig ta av. Skulle likt å sette 10 tallet passert.
Løkke til.
Jeg savner også mer trøkk. Det litt for tamt spør du meg. Jeg tror nok at NEL kommer som ei kule en dag, men denne materien tærer litt på tålmodigheten. Vært inne mer eller mindre konstant siden 2015 mener jeg uten å huske eksakt. Har henta ut gode penger i NEL, men skulle ønske det kom en mega kontrakt som fikk kursen til å virkelig ta av. Skulle likt å sette 10 tallet passert.
Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
13.09.2019 kl 11:57
6844
Her har jeg tydeligvis misforstått hvilken stasjon det gjelder - beklager. Takk for oppklaringen. Men forøvrig står jeg for resten i innlegget.
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
MrBoring
13.09.2019 kl 11:50
6873
Vedrørende "- Oppdatering vedrørende Kjørbo den 6/9 (Hydrogenisk.no)"
Dette sier Hydrogenisk AS on sin hydrogenstasjon på Høvik. Dette er ikke Kjørbo men Hyops gamle stasjon på Høvik. Ingen direkte relasjon til Kjørbo, Uno-X Hydrogen eller NEL.
Dette sier Hydrogenisk AS on sin hydrogenstasjon på Høvik. Dette er ikke Kjørbo men Hyops gamle stasjon på Høvik. Ingen direkte relasjon til Kjørbo, Uno-X Hydrogen eller NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
13.09.2019 kl 11:31
7360
Fra Q2:
- Operating revenue 122.5 Mill. NOK, operating expenses: 228.7 mill NOK., net loss: -92.8 mill. NOK.
- "Ongoing growth initiatives and focus on long term high value orders will have a negative impact on Nel's ability to deliver positive EBITDA in the short term".
- Oppdatering vedrørende Kjørbo den 6/9 (Hydrogenisk.no): "Tredjeparts inspeksjon nå er gjennomført på Høvik, og vellykkede testfyllinger er utført. Det ble notert ett avvik rundt rutiner for oppstart av stasjon etter at nødstopp ved dispenser er trykket, men dette blir rettet opp neste uke slik at alt er innenfor regelverket. Rapporten er sendt videre til Bærum kommune og DSB, og det avventes svar fra disse om når stasjonen kan åpne. Siden ferdigrapporten sier at gjeldende regelverk følges, forventes det at dette blir formaliteter."
- Bare formaliteter?? Dagens observasjon fra Nellionæren tyder på et lengre lerret å bleke.
Det vil nok gå lang tid før kontrakter på nye stasjoner signeres. Potensielle kunder vil sitte på gjerdet. I mellomtiden vil pengene fortsette å renne ut fra NEL-kassa. Her er det bare å holde seg unna aksjen frem til ertene har rent ut av sekken. Halvering av kursen i løpet av kort tid?
- Operating revenue 122.5 Mill. NOK, operating expenses: 228.7 mill NOK., net loss: -92.8 mill. NOK.
- "Ongoing growth initiatives and focus on long term high value orders will have a negative impact on Nel's ability to deliver positive EBITDA in the short term".
- Oppdatering vedrørende Kjørbo den 6/9 (Hydrogenisk.no): "Tredjeparts inspeksjon nå er gjennomført på Høvik, og vellykkede testfyllinger er utført. Det ble notert ett avvik rundt rutiner for oppstart av stasjon etter at nødstopp ved dispenser er trykket, men dette blir rettet opp neste uke slik at alt er innenfor regelverket. Rapporten er sendt videre til Bærum kommune og DSB, og det avventes svar fra disse om når stasjonen kan åpne. Siden ferdigrapporten sier at gjeldende regelverk følges, forventes det at dette blir formaliteter."
- Bare formaliteter?? Dagens observasjon fra Nellionæren tyder på et lengre lerret å bleke.
Det vil nok gå lang tid før kontrakter på nye stasjoner signeres. Potensielle kunder vil sitte på gjerdet. I mellomtiden vil pengene fortsette å renne ut fra NEL-kassa. Her er det bare å holde seg unna aksjen frem til ertene har rent ut av sekken. Halvering av kursen i løpet av kort tid?
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Vedr Kjørbo:
Kjørte forbi i går (12/9).
Da var det 3 varebiler og folk i sving inne på området.
Men ser uferdig ut på utsiden, enig i det.
Tror nok det meste skiftes ut på denne stasjonen, da det vel ikke vil bli godkjent med tanke på kreftene det var i eksplosjonen.
Grusen på bakken (som de poengterte var en sannsynlig antennelseskilde) skal vel også bort så tipper det er totalrenovering.....
Kjørte forbi i går (12/9).
Da var det 3 varebiler og folk i sving inne på området.
Men ser uferdig ut på utsiden, enig i det.
Tror nok det meste skiftes ut på denne stasjonen, da det vel ikke vil bli godkjent med tanke på kreftene det var i eksplosjonen.
Grusen på bakken (som de poengterte var en sannsynlig antennelseskilde) skal vel også bort så tipper det er totalrenovering.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Rubratte
13.09.2019 kl 10:51
7459
YX sitt anlegg på Hellerudsletta, ser det ut som det er kommet nytt utstyr som skal installeres
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Nikko
13.09.2019 kl 10:36
7516
Nei, jeg sitter helt stille...
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
oppvigår
13.09.2019 kl 10:31
7532
En påminnelse fra Nel om at mye er på gang. Nel`s første bestilling her kom 3.mai.
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Furuen
13.09.2019 kl 10:28
7440
Nikko,
er du ute eller inne?
Var det du som gikk ut på 7,27?
er du ute eller inne?
Var det du som gikk ut på 7,27?
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Bra innlegg agnostis
Kjørboanlegget var et utstillingsvindu for Nel da det ble åpnet. Utrolig at de ikke har fått dette opp å gå igjen, eller i det minste er i full gang med istandsetting. . Slikt fremmer ikke interessen for hydrogenbiler i Norge.
Kjørboanlegget var et utstillingsvindu for Nel da det ble åpnet. Utrolig at de ikke har fått dette opp å gå igjen, eller i det minste er i full gang med istandsetting. . Slikt fremmer ikke interessen for hydrogenbiler i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Furuen
13.09.2019 kl 09:42
7542
Det er litt interessant å lese stillingsannonsene til NEL her :
https://nelhydrogen.com/about/#career
Her går det blant annet frem at fabrikken i Herning har økt antall tilsette fra 85 ( i de eldste annonsene) til 105 (i de nyeste).
Det er også mulig å lese seg til noe av forventningene til markedet fremover.
https://nelhydrogen.com/about/#career
Her går det blant annet frem at fabrikken i Herning har økt antall tilsette fra 85 ( i de eldste annonsene) til 105 (i de nyeste).
Det er også mulig å lese seg til noe av forventningene til markedet fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
oppvigår
13.09.2019 kl 09:41
7530
Nel Hydrogen
@nelhydrogen
"By 2020, Greater Vancouver and Victoria are projected to have a network of six [hydrogen refueling] stations."
As we announced earlier this year, we're proud to play a role in the expansion of the #hydrogen supply network in BC together with HTEC: bit.ly/2mcMxtr
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
agnostis
13.09.2019 kl 09:10
7540
Dette er en følelse som nå sniker seg inn etter å ha fulgt NEL i mange år; hva driver man med hos NEL egentlig? Man venter på flere nyheter og inforrmasjon der NEL er involvert.
Samtidig strømmer det på med nyheter om hydrogenprosjekter fra hele verden, ikke minst i Europa. Hydrogentog, og, busser, ferger. Store muligheter i trailer-markedet. Og ikke minst i tungindustrien (metallurgien). En fransk hydrogenferge-suksess besøker nå Vestlandet der man også planlegger hydrogenproduksjon i stor skala i følge en representant for Hexagon. Vedkommende forteller også at Norge ligger klart etter internasjonalt med utvikling av hydrogen som energibærer. Energilagring med hydrogen er for lengst etablert og benyttes i stor grad i Japan.
Jeg kjørte forbi hydrogenstasjonen på Kjørbo forleden, de samme presenningene henger oppe og er et trist skue. Ingen biler, ingen aktivitet å se. Hvor får hydrogenbil-eierne i Oslo fylt bilene sine, kjører de fortsatt rundt i leiebiler som drives med diesel eller bensin?
Samtidig strømmer det på med nyheter om hydrogenprosjekter fra hele verden, ikke minst i Europa. Hydrogentog, og, busser, ferger. Store muligheter i trailer-markedet. Og ikke minst i tungindustrien (metallurgien). En fransk hydrogenferge-suksess besøker nå Vestlandet der man også planlegger hydrogenproduksjon i stor skala i følge en representant for Hexagon. Vedkommende forteller også at Norge ligger klart etter internasjonalt med utvikling av hydrogen som energibærer. Energilagring med hydrogen er for lengst etablert og benyttes i stor grad i Japan.
Jeg kjørte forbi hydrogenstasjonen på Kjørbo forleden, de samme presenningene henger oppe og er et trist skue. Ingen biler, ingen aktivitet å se. Hvor får hydrogenbil-eierne i Oslo fylt bilene sine, kjører de fortsatt rundt i leiebiler som drives med diesel eller bensin?
Redigert 21.01.2021 kl 05:30
Du må logge inn for å svare
Furuen
13.09.2019 kl 09:03
9433
Ser 7500-kameraten opererer flittig på begge sider i starten.
Kanskje det blir litt mer liv enn de to siste dagene i dag.
Men husk: Det er fredag den 13. i dag!
God helg!
Kanskje det blir litt mer liv enn de to siste dagene i dag.
Men husk: Det er fredag den 13. i dag!
God helg!
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
rogneveien
13.09.2019 kl 08:02
9628
Nikko skrev Er det stille før stormen?
God morgen
Ny dag. Nye muligheter. Mon tro om vi får noe av interesse denne dagen, eller i neste uke for så vitt. Det er forøvrig helt stille rundt flere store prosjekter slik som Clifornia som det var veldig mye oppstyr rundt en gang i tiden. NEL leverte vel 4 stasjoner til Shell i denne sammenhengen. Det skulle vel komme mange flere, men det ble stilt. Litt merkelig. Tizir ble også satt på vent ser det ut for, er det noen som har noe oppdateringer på dette. Asko er også blitt tyst. Blir Asko og bygge ut mer enn de gjorde for noen år siden i Trondheim? Vi fikk forøvrig aldrig vite verdien på dette prosjektet. Det er vel gått inn i regnskapet som øvrige inntekter. Sikkert null i fortjneste på dette prøveprosjektet. Jeg kunne ramset opp mange fler, men dette er noen eksempel på at det ikke blir har blitt det trykket rundt enkelte prosjekter som vi trodde og håpet i utgangspunktet. Savner også oppdateringer rundt hydrogenstasjoner i Norge. Nårtid kan vi vente åpning av disse igjen? Hvis det var kun den bolten så måtte det vel være kurant å få dem åpnet igjen. Blir Yx å samarbeide videre med NEL på videre utbygging? Kort sagt, jeg ønsker mer info.
Ha en fin helg dere og...
Løkke til.
Ny dag. Nye muligheter. Mon tro om vi får noe av interesse denne dagen, eller i neste uke for så vitt. Det er forøvrig helt stille rundt flere store prosjekter slik som Clifornia som det var veldig mye oppstyr rundt en gang i tiden. NEL leverte vel 4 stasjoner til Shell i denne sammenhengen. Det skulle vel komme mange flere, men det ble stilt. Litt merkelig. Tizir ble også satt på vent ser det ut for, er det noen som har noe oppdateringer på dette. Asko er også blitt tyst. Blir Asko og bygge ut mer enn de gjorde for noen år siden i Trondheim? Vi fikk forøvrig aldrig vite verdien på dette prosjektet. Det er vel gått inn i regnskapet som øvrige inntekter. Sikkert null i fortjneste på dette prøveprosjektet. Jeg kunne ramset opp mange fler, men dette er noen eksempel på at det ikke blir har blitt det trykket rundt enkelte prosjekter som vi trodde og håpet i utgangspunktet. Savner også oppdateringer rundt hydrogenstasjoner i Norge. Nårtid kan vi vente åpning av disse igjen? Hvis det var kun den bolten så måtte det vel være kurant å få dem åpnet igjen. Blir Yx å samarbeide videre med NEL på videre utbygging? Kort sagt, jeg ønsker mer info.
Ha en fin helg dere og...
Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
rogneveien
12.09.2019 kl 18:10
10027
Hei
Helt vanvittig med prosjekter på gang. Hvis NEL bare hanker på land noen få prosenter vil dette bli gull. En ting jeg er relativt sikker på det er at det kommer et oppkjøpsforsøk, men når dette kommer er i det blå. Kommer nok som lyn fra klar himmel. CB har nok en strategi på dette de driver med. De gutta som står bak dette vil tjene penger, gode penger. De har ikke strategi som tilsier at de vil selge aksjene. Det vil være å begå selvmord økonomisk da dette vil gruse kursen fullstendig. Nei disse gutta ser klart for seg fortjeneste på noe sikt. De kjøper seg opp og opp inntil de kommer med et utspill, blir spennende å se hva dette utspillet blir.
Kjøpte meg for øvrig ytterlig opp med noen tusen aksjer i dag. Får håpe det gir noen gullkorn på sikt.
ha en fortreffelig kveld og...
...Løkke til.
Helt vanvittig med prosjekter på gang. Hvis NEL bare hanker på land noen få prosenter vil dette bli gull. En ting jeg er relativt sikker på det er at det kommer et oppkjøpsforsøk, men når dette kommer er i det blå. Kommer nok som lyn fra klar himmel. CB har nok en strategi på dette de driver med. De gutta som står bak dette vil tjene penger, gode penger. De har ikke strategi som tilsier at de vil selge aksjene. Det vil være å begå selvmord økonomisk da dette vil gruse kursen fullstendig. Nei disse gutta ser klart for seg fortjeneste på noe sikt. De kjøper seg opp og opp inntil de kommer med et utspill, blir spennende å se hva dette utspillet blir.
Kjøpte meg for øvrig ytterlig opp med noen tusen aksjer i dag. Får håpe det gir noen gullkorn på sikt.
ha en fortreffelig kveld og...
...Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nikko skrev Er det stille før stormen?
Ja Nikko, det er stille for stormen. Nå er så mange land og regioner i startgropa på sine hydrogensatsinger. Både industrien og politikerne satser nå.
Utvikling av hydrogenstrategier i ulike land og regioner - noen eksempler for den som har lyst å lese litt mens vi venter:
Sveits:
https://h2energy.ch/wasserstoff-elektromobilitaet-in-der-schweiz-vor-dem-durchbruch/
Österreich
https://www.bmnt.gv.at/energie-bergbau/energie/Oesterreichische-Wasserstoffstrategie.html
https://diepresse.com/home/innenpolitik/5652769/Kurz_Oesterreich-soll-WasserstoffNation-Nummer-eins-werden
Australia:
https://www.goauto.com.au/news/general-news/government/2018-12-20/77021.html
Japan:
https://www.ifri.org/en/publications/etudes-de-lifri/japans-hydrogen-strategy-and-its-economic-and-geopolitical-implications
USA
https://www.merkley.senate.gov/news/press-releases/merkley-whitehouse-introduce-bold-new-legislation-to-transition-the-us-to-100-zero-emission-vehicles
United Kingdom
https://physicsworld.com/a/hydrogen-the-word-from-the-uks-committee-on-climate-change/
Polen
https://polandin.com/40348785/poland-could-become-a-hydrogen-kuwait-mps-at-cop24
Sør Korea
http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_business/879097.html
Sør Afrika
https://www.gasworld.com/south-africas-green-transport-strategy/2016620.article
https://www.afr-h2-p.com/
Normandy
https://www.gasworld.com/normandy-focuses-on-hydrogen-/2016492.article
Tyskland
https://www.handelsblatt.com/dpa/wirtschaft-handel-und-finanzen-karliczek-setzt-bei-klimaschutz-auf-gruenen-wasserstoff/24995876.html?ticket=ST-31658477-w1zgtca3kjyKQnULkwpk-ap5
https://www.energate-messenger.de/news/187479/bund-arbeitet-an-wasserstoff-strategie
Nordtyskland – Kystfylkene
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Nord-Regierungschefs-setzen-auf-Wasserstoff,treffen138.html
https://www.hzwei.info/blog/2019/02/18/norddeutsche-politiker-unterstuetzen-wasserstoff/
Niedersachsen
https://www.bild.de/regional/bremen/bremen-aktuell/umweltminister-kuendigt-an-wasserstoff-strategie-fuer-niedersachsen-60643142.bild.html
Brandenburg
https://www.bz-berlin.de/berlin/umland/brandenburg-traeumt-davon-ein-wasserstoff-land-zu-werden
Nord – Nederland
https://fuelcellsworks.com/news/northern-netherland-and-governments-to-invest-2-8-billion-euros-in-green-hydrogen/
Norden
https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/bygger-fellesnordisk-hydrogensatsing
Canada
https://blackburnnews.com/midwestern-ontario/2019/03/08/clean-energy-partnership-forming-county-council-first-nations-group/?fbclid=IwAR2qnHDi7W8ivoyagbblsv-tRwMUMw_GOI7MC1K6SSJgg4SIOX6QujiueXg
Utvikling av hydrogenstrategier i ulike land og regioner - noen eksempler for den som har lyst å lese litt mens vi venter:
Sveits:
https://h2energy.ch/wasserstoff-elektromobilitaet-in-der-schweiz-vor-dem-durchbruch/
Österreich
https://www.bmnt.gv.at/energie-bergbau/energie/Oesterreichische-Wasserstoffstrategie.html
https://diepresse.com/home/innenpolitik/5652769/Kurz_Oesterreich-soll-WasserstoffNation-Nummer-eins-werden
Australia:
https://www.goauto.com.au/news/general-news/government/2018-12-20/77021.html
Japan:
https://www.ifri.org/en/publications/etudes-de-lifri/japans-hydrogen-strategy-and-its-economic-and-geopolitical-implications
USA
https://www.merkley.senate.gov/news/press-releases/merkley-whitehouse-introduce-bold-new-legislation-to-transition-the-us-to-100-zero-emission-vehicles
United Kingdom
https://physicsworld.com/a/hydrogen-the-word-from-the-uks-committee-on-climate-change/
Polen
https://polandin.com/40348785/poland-could-become-a-hydrogen-kuwait-mps-at-cop24
Sør Korea
http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_business/879097.html
Sør Afrika
https://www.gasworld.com/south-africas-green-transport-strategy/2016620.article
https://www.afr-h2-p.com/
Normandy
https://www.gasworld.com/normandy-focuses-on-hydrogen-/2016492.article
Tyskland
https://www.handelsblatt.com/dpa/wirtschaft-handel-und-finanzen-karliczek-setzt-bei-klimaschutz-auf-gruenen-wasserstoff/24995876.html?ticket=ST-31658477-w1zgtca3kjyKQnULkwpk-ap5
https://www.energate-messenger.de/news/187479/bund-arbeitet-an-wasserstoff-strategie
Nordtyskland – Kystfylkene
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Nord-Regierungschefs-setzen-auf-Wasserstoff,treffen138.html
https://www.hzwei.info/blog/2019/02/18/norddeutsche-politiker-unterstuetzen-wasserstoff/
Niedersachsen
https://www.bild.de/regional/bremen/bremen-aktuell/umweltminister-kuendigt-an-wasserstoff-strategie-fuer-niedersachsen-60643142.bild.html
Brandenburg
https://www.bz-berlin.de/berlin/umland/brandenburg-traeumt-davon-ein-wasserstoff-land-zu-werden
Nord – Nederland
https://fuelcellsworks.com/news/northern-netherland-and-governments-to-invest-2-8-billion-euros-in-green-hydrogen/
Norden
https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/bygger-fellesnordisk-hydrogensatsing
Canada
https://blackburnnews.com/midwestern-ontario/2019/03/08/clean-energy-partnership-forming-county-council-first-nations-group/?fbclid=IwAR2qnHDi7W8ivoyagbblsv-tRwMUMw_GOI7MC1K6SSJgg4SIOX6QujiueXg
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nikko
12.09.2019 kl 13:18
10384
Er det stille før stormen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nikko
12.09.2019 kl 11:24
10550
oppvigår,
Takk for deling :-))
Takk for deling :-))
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
oppvigår
12.09.2019 kl 10:57
10593
https://www.4investors.de/aktien/nel.php
https://www.4investors.de/nachrichten/boerse.php?sektion=stock&ID=136364
https://www.4investors.de/nachrichten/boerse.php?sektion=stock&ID=136364
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Biker
12.09.2019 kl 10:38
10640
Stord-klynga NCE Maritime CleanTech inngår samarbeid med banken om utvikling av hydrogen i skipsfarten.
NCE Maritime CleanTech set no i gang arbeidet med å etablera ei grøn verdikjede for hydrogen i Noreg, skriv selskapet sjølv i ei melding.
– Målet er å fjerne barrierar, finne norske produsentar og bidra til utviklinga av infrastruktur slik at hydrogen blir kommersielt tilgjengeleg for skipsfarten i løpet av 2022.
Vil løfte verksemdene i regionen
Sparebanken Vest bidrar med 2 millionar frå «Vestlandsutbytte» til arbeidet.
– Vestlandet kan med si vasskraft og sterke maritime kompetanse leia an i overgangen til lågutsleppsamfunnet. Ved å bidra til oppbygginga av ein infrastruktur for hydrogen i Noreg, ønskjer me å ta ei nøkkelrolle i denne overgangen og dermed løfta verksemdene i regionen vår ytterlegare, seier dagleg leiar i NCE Maritime CleanTech, Hege Økland.
I Noreg er det sett i gang ei rekke utviklingsprosjekt for hydrogendrift for blant anna ferjer, cruiseskip og hurtigbåtar. Men klynga meiner det er eit problem at hydrogenen må bli frakta med tankbilar frå Europa, i staden for å bli forsynt frå Norge.
– Me er difor svært glade for at Sparebanken Vest har vald å støtta dette viktige arbeidet.
NCE Maritime CleanTech set no i gang arbeidet med å etablera ei grøn verdikjede for hydrogen i Noreg, skriv selskapet sjølv i ei melding.
– Målet er å fjerne barrierar, finne norske produsentar og bidra til utviklinga av infrastruktur slik at hydrogen blir kommersielt tilgjengeleg for skipsfarten i løpet av 2022.
Vil løfte verksemdene i regionen
Sparebanken Vest bidrar med 2 millionar frå «Vestlandsutbytte» til arbeidet.
– Vestlandet kan med si vasskraft og sterke maritime kompetanse leia an i overgangen til lågutsleppsamfunnet. Ved å bidra til oppbygginga av ein infrastruktur for hydrogen i Noreg, ønskjer me å ta ei nøkkelrolle i denne overgangen og dermed løfta verksemdene i regionen vår ytterlegare, seier dagleg leiar i NCE Maritime CleanTech, Hege Økland.
I Noreg er det sett i gang ei rekke utviklingsprosjekt for hydrogendrift for blant anna ferjer, cruiseskip og hurtigbåtar. Men klynga meiner det er eit problem at hydrogenen må bli frakta med tankbilar frå Europa, i staden for å bli forsynt frå Norge.
– Me er difor svært glade for at Sparebanken Vest har vald å støtta dette viktige arbeidet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Sann
12.09.2019 kl 10:21
10683
Han er helt borte og sikkert helt ute av Nel. Han gidder naturlig nok ikke å gi støtte og motivasjon med sin info til andre lenger. Han har alltid hatt sin egen agenda med sine innlegg. Helt borte når ute og overanstrengt positiv når inne i aksjen. Men snakker ikke ned aksjen når han er ute og et pluss for det. I motsetning til en del andre her inne dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Jeg skrev en epost til departementet (KLD) tidligere i år og stilte spørsmål når strategien kom. Her er en del av svaret jeg fikk:
"Hydrogenstrategien skal etter planen legges frem i løpet av 2019. Det er ikke fastsatt dato enda, men senhøsten er nok mest sannsynlig. Olje- og energidepartementet og Klima- og miljødepartementet jobber nå med å utforme strategien, som etter hvert også må behandles i berørte departementer og regjeringen. Det er ikke vanlig å sende slike dokumenter på offentlig høring før de publiseres. "
"Hydrogenstrategien skal etter planen legges frem i løpet av 2019. Det er ikke fastsatt dato enda, men senhøsten er nok mest sannsynlig. Olje- og energidepartementet og Klima- og miljødepartementet jobber nå med å utforme strategien, som etter hvert også må behandles i berørte departementer og regjeringen. Det er ikke vanlig å sende slike dokumenter på offentlig høring før de publiseres. "
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Furuen
12.09.2019 kl 09:59
10675
Når får vi regjeringens hydrogenmelding på bordet? Den kan ikke være langt unna.
Jeg tror det er dén del positive nyheter der.
Jeg tror det er dén del positive nyheter der.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
oppvigår
12.09.2019 kl 09:48
10707
På Nyhetskanalen sier de fra Oslo Børs at Nel har fått kritikk for å ha slurvet med å overholde informasjons plikten da viktige meldinger ikke var gitt til markedet med en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Russland utvikler hydrogenteknologi innenfor togtransport: https://fuelcellsworks.com/news/russia-develops-technologies-for-the-use-of-hydrogen-in-railway-transport/
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Hydrogen diskuteres for tiden på verdens energikonferanse i Abu Dabi 09.-12.september: https://www.worldenergy.org/experiences-events/world-energy-congress
Omtale i tyske Handelsblatt:
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/energie/weltenergiekonferenz-gruener-wasserstoff-ist-weltweit-auf-dem-vormarsch/25002732.html?ticket=ST-272556-Swm6mYrbuVENHH5JSfTz-ap5
Omtale i tyske Handelsblatt:
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/energie/weltenergiekonferenz-gruener-wasserstoff-ist-weltweit-auf-dem-vormarsch/25002732.html?ticket=ST-272556-Swm6mYrbuVENHH5JSfTz-ap5
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Bömbers
12.09.2019 kl 09:14
10836
Hvor er Tigeren om dagen? Å ja, nå driter han i NEL fordi han skal prøve å ta tilbake noe av det tapte i NAS. Når det prosjektet er ferdig er 🤑🤑🤑 tilbake i NEL. Figur altså...
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
EXTrader
12.09.2019 kl 08:18
10995
Dette er mye av grunnene jeg ikke har vært i enkelt selskaper i mange år 🤮 Og har holdt meg kun i Indekser 📊📈📉📈
Da slipper jeg og bli eksponert mot klønete styrer ! Som ikke klarer å gjøre ting på en skikkelig måte 😤
————————————————————-
Oslo Børs mener det er «sterkt kritikkverdig» at hydrogenselskapet ikke varslet Børsen så snart prosessen rundt en kapitalinnhenting ble iverksatt i januar. Det skriver Børsen i et nylig offentliggjort vedtak.
Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken.
Tilbake i januar i år valgte Nel å starte prosessen med en rettet emisjon ved utstedelse av inntil 84,9 millioner nye aksjer. Dette ble varslet i en børsmelding først etter børsdagens slutt 30. januar.
Samme ettermiddag varslet selskapet om en kontraktsinngåelse rundt leveranse av stasjonsløsning for «Heavy Duty Vechicles». Denne kontrakten ble inngått 28. desember i fjor, og 4. januar varslet selskapet Børsen om at det var tatt en beslutning om å utsette offentliggjøringen av denne kontrakten, da selskapet mente det inne innebar innsideinformasjon.
Selskapet får kritikk av Oslo Børs for informasjonshåndteringen rundt begge disse meldingene, som selskapet har anført at har en nær sammenheng.
«I seg selv kritikkverdig»
Børsen skriver i sin vurdering at de mener det er «grunn til å stille spørsmål om selskapets vurdering av når H2Station-kontrakten utgjorde innsideinformasjon er korrekt». Videre fremhever Børsen at det ble opprettet en innsideliste knyttet til kontrakten 2. januar, altså to dager før varselet om at det var besluttet utsettelse av offentliggjøring.
«Verken i innsidelisten eller ved varselet til Oslo Børs er det tatt forbehold om at forholdet ikke utgjorde innsideinformasjon. Oslo Børs mener dette indikerer at selskapet mente at forholdet utgjorde innsideinformasjon allerede tidlig i januar 2019», skriver Oslo Børs i vedtaket.
Videre heter det at dersom selskapets anføring er korrekt betyr det at selskapet feilinformerte Børsen når beslutning om offentliggjøring ble meddelt 4. januar.
«Dette er i seg selv kritikkverdig», skriver Børsen.
Når det gjelder emisjonen ble beslutningen om å iverksette denne tatt i et styremøte på formiddagen 30. januar.
Avventet klarhet fra kjøper
Nel har anført at denne beslutningen først blir tatt da som følge av at selskapet først på dette tidspunktet har nok oversikt rundt inngåelsen av kontrakten til at emsisjonen med «rimelig grunn kunne ventes å inntreffe». Dette som følge av at kjøperen hadde mulighet for å terminere avtalen, på tidspunktet den ble inngått.
I løpet av måneden hadde Nel gjentatte ganger kontrakt med kjøper, som på sin side forhandlet med en tredjepart. Kjøperen hadde utover måneden gitt klarere og klarere signaler om at kontrakten ville bli materalisert utover måneden.
På formiddagen 30. januar fikk selskapet så signaler om at kjøperen og tredjepart var nær en avtale. Utover ettermiddagen fant Nel at det var overveiende sannsynlig at kontrakten ville materalisere seg, noe som førte til at selskapet kunne og burde avgi børsmelding.
Kort tid senere ble det tatt en beslutning med tanke på den rettede emisjonen, hvor konklusjonen var at emisjonen burde lanseres samme dag.
Saken oppdateres...
Da slipper jeg og bli eksponert mot klønete styrer ! Som ikke klarer å gjøre ting på en skikkelig måte 😤
————————————————————-
Oslo Børs mener det er «sterkt kritikkverdig» at hydrogenselskapet ikke varslet Børsen så snart prosessen rundt en kapitalinnhenting ble iverksatt i januar. Det skriver Børsen i et nylig offentliggjort vedtak.
Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken.
Tilbake i januar i år valgte Nel å starte prosessen med en rettet emisjon ved utstedelse av inntil 84,9 millioner nye aksjer. Dette ble varslet i en børsmelding først etter børsdagens slutt 30. januar.
Samme ettermiddag varslet selskapet om en kontraktsinngåelse rundt leveranse av stasjonsløsning for «Heavy Duty Vechicles». Denne kontrakten ble inngått 28. desember i fjor, og 4. januar varslet selskapet Børsen om at det var tatt en beslutning om å utsette offentliggjøringen av denne kontrakten, da selskapet mente det inne innebar innsideinformasjon.
Selskapet får kritikk av Oslo Børs for informasjonshåndteringen rundt begge disse meldingene, som selskapet har anført at har en nær sammenheng.
«I seg selv kritikkverdig»
Børsen skriver i sin vurdering at de mener det er «grunn til å stille spørsmål om selskapets vurdering av når H2Station-kontrakten utgjorde innsideinformasjon er korrekt». Videre fremhever Børsen at det ble opprettet en innsideliste knyttet til kontrakten 2. januar, altså to dager før varselet om at det var besluttet utsettelse av offentliggjøring.
«Verken i innsidelisten eller ved varselet til Oslo Børs er det tatt forbehold om at forholdet ikke utgjorde innsideinformasjon. Oslo Børs mener dette indikerer at selskapet mente at forholdet utgjorde innsideinformasjon allerede tidlig i januar 2019», skriver Oslo Børs i vedtaket.
Videre heter det at dersom selskapets anføring er korrekt betyr det at selskapet feilinformerte Børsen når beslutning om offentliggjøring ble meddelt 4. januar.
«Dette er i seg selv kritikkverdig», skriver Børsen.
Når det gjelder emisjonen ble beslutningen om å iverksette denne tatt i et styremøte på formiddagen 30. januar.
Avventet klarhet fra kjøper
Nel har anført at denne beslutningen først blir tatt da som følge av at selskapet først på dette tidspunktet har nok oversikt rundt inngåelsen av kontrakten til at emsisjonen med «rimelig grunn kunne ventes å inntreffe». Dette som følge av at kjøperen hadde mulighet for å terminere avtalen, på tidspunktet den ble inngått.
I løpet av måneden hadde Nel gjentatte ganger kontrakt med kjøper, som på sin side forhandlet med en tredjepart. Kjøperen hadde utover måneden gitt klarere og klarere signaler om at kontrakten ville bli materalisert utover måneden.
På formiddagen 30. januar fikk selskapet så signaler om at kjøperen og tredjepart var nær en avtale. Utover ettermiddagen fant Nel at det var overveiende sannsynlig at kontrakten ville materalisere seg, noe som førte til at selskapet kunne og burde avgi børsmelding.
Kort tid senere ble det tatt en beslutning med tanke på den rettede emisjonen, hvor konklusjonen var at emisjonen burde lanseres samme dag.
Saken oppdateres...
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
rogneveien
12.09.2019 kl 07:54
11074
Oppvigår sin link.
Hva skal til for at NEL skal ta hjem en slik kontrakt? Det hadde bare vært såååååå deilig. Tenk hva dette ville gjort med kursen
Dobbel Løkke til
Hva skal til for at NEL skal ta hjem en slik kontrakt? Det hadde bare vært såååååå deilig. Tenk hva dette ville gjort med kursen
Dobbel Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
rogneveien
12.09.2019 kl 07:49
11087
Noni skrev Kan ikke sende mld.
Noni.
Hva mener du med dette, forstår ikke budskapet. Forklar. Hvem kan ikke sende mld?
For øvrig alle Nellere, ønsker dere en kjempefin dag.
Løkke til
Hva mener du med dette, forstår ikke budskapet. Forklar. Hvem kan ikke sende mld?
For øvrig alle Nellere, ønsker dere en kjempefin dag.
Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Noni
12.09.2019 kl 00:51
11212
rogneveien skrev Hmmm. Enig vi får gamble på en mld om ikke så lenge. Løkke til
Kan ikke sende mld.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
EXTrader
11.09.2019 kl 21:49
11358
Ja det er helt sikkert Nikko :-) Mye som skjer i denne bransjen ! Det kom nettopp en Twitter melding fra Nikola Motor Company at de skal til Melbourne i Australia
Nikola Motor Company
@nikolamotor
·9m
Nikola Motor Company's Sr. Director of Supply Chain and Purchasing, Mike Chaffins will be speaking at the #ASCI2019 Conference next Tuesday, September 17th! Mike will be sharing his thoughts on the 80 / 20 rule to transforming global relationships.
@ASCI_Community
http://asci2019.com/?utm_campaign=SCM31%20WFXSPK&utm_source=SCM31WFXSPK
Nikola Motor Company
@nikolamotor
·9m
Nikola Motor Company's Sr. Director of Supply Chain and Purchasing, Mike Chaffins will be speaking at the #ASCI2019 Conference next Tuesday, September 17th! Mike will be sharing his thoughts on the 80 / 20 rule to transforming global relationships.
@ASCI_Community
http://asci2019.com/?utm_campaign=SCM31%20WFXSPK&utm_source=SCM31WFXSPK
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nikko
11.09.2019 kl 20:03
11444
Det er helt enormt med nyheter som gjelder hydrogen for tiden. Jeg er helt sikker på at når raketten tar av så er vi fort oppe på 10-12 kr. I mellomtiden så hamstrer CB aksjer hver eneste uke nå. De er nå oppe i 31,22%. Så får vi heller finne oss i at "Robbie-7500" leker litt med oss på rundt 7,20 - 7,30.
Det må være like rundt hjørnet med neste bestilling fra Nikola. Gleder meg til å se reaksjonen i markedet når meldingen kommer.
Det må være like rundt hjørnet med neste bestilling fra Nikola. Gleder meg til å se reaksjonen i markedet når meldingen kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
EXTrader
11.09.2019 kl 18:45
11537
Kina innfører subsidier for kjøpere av drivstoffcellebiler og insentiver for ladestasjoner.
Den kinesiske regjeringen ønsker å akselerere veksten av brenselcelleteknologi i landet og innfører incentiver for brensel til drivstoff i arbeidet med å innhente Japan og USA i bekjempelsen av karbonutslipp. Som sådan vil kjøpere i omtrent 17 av landets provinser etter sigende bli gitt tilskudd til brenselcellebiler, mens 10 byer vil motta insentiver til å bygge tankstasjoner .
Kina planlegger å legge en million brenselcellebiler på veiene innen 2030.
Regjeringen har til hensikt å se en million hydrogendrevne kjøretøy på landets veier innen 2030. Dette er ganske den høye ordenen ettersom landet har som mål å ha 50 000 av disse kjøretøyene i 2025. Dette i seg selv er en ekstremt ambisiøs plan med tanke på i fjor landet hadde bare 1 791 enheter på veiene.
I følge Det internasjonale energibyrået økte antallet brenselcellebiler i verden med 80% til 12 900 enheter i 2018. USA stod for 46%, Japan med 23% og Kina med 14%.
Likevel, så ambisiøst som Kinas mål i 2030, bemerker South China Morning Post at det blekner i forhold til Sør-Korea, som søker å ha 1,8 millioner hydrogendrevne kjøretøyer i drift innen 2030 og 80.000 enheter innen 2023.
http://www.hydrogenfuelnews.com/china-to-use-hydrogen-fuel-incentives-to-boost-the-growth-of-the-technology-in-the-nation/8538228/
Den kinesiske regjeringen ønsker å akselerere veksten av brenselcelleteknologi i landet og innfører incentiver for brensel til drivstoff i arbeidet med å innhente Japan og USA i bekjempelsen av karbonutslipp. Som sådan vil kjøpere i omtrent 17 av landets provinser etter sigende bli gitt tilskudd til brenselcellebiler, mens 10 byer vil motta insentiver til å bygge tankstasjoner .
Kina planlegger å legge en million brenselcellebiler på veiene innen 2030.
Regjeringen har til hensikt å se en million hydrogendrevne kjøretøy på landets veier innen 2030. Dette er ganske den høye ordenen ettersom landet har som mål å ha 50 000 av disse kjøretøyene i 2025. Dette i seg selv er en ekstremt ambisiøs plan med tanke på i fjor landet hadde bare 1 791 enheter på veiene.
I følge Det internasjonale energibyrået økte antallet brenselcellebiler i verden med 80% til 12 900 enheter i 2018. USA stod for 46%, Japan med 23% og Kina med 14%.
Likevel, så ambisiøst som Kinas mål i 2030, bemerker South China Morning Post at det blekner i forhold til Sør-Korea, som søker å ha 1,8 millioner hydrogendrevne kjøretøyer i drift innen 2030 og 80.000 enheter innen 2023.
http://www.hydrogenfuelnews.com/china-to-use-hydrogen-fuel-incentives-to-boost-the-growth-of-the-technology-in-the-nation/8538228/
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
EXTrader
11.09.2019 kl 18:15
11538
f-celle: Eksklusivt intervju med Morry Markowitz, president i FCHEA
Q. Hva gjør FCHEA for å forme fremtiden til hydrogen og brenselceller - hvor er fokuset?
FCHEA er USAs nasjonale handelsforening for brenselcelle- og hydrogenindustri, og jobber for å fremme industrien på tvers av alle applikasjoner og markeder.
Et sentralt aktivitetsområde for vår forening og dets medlemmer går inn for fortsatt og utvidet støtte for brenselcelle- og hydrogenteknologier på tvers av alle myndighetsnivåer i USA.
Brenselceller og hydrogen må være en kritisk del av enhver politisk strategi eller program for å redusere vår miljøpåvirkning, styrke nasjonal sikkerhet og utvide en ren energiøkonomi.
Vi jobber for å øke bevisstheten om fordelene med vår bransje for å oppnå disse målene for ikke bare det sentrale publikummet, men også allierte bransjer, integratorer og tjenesteleverandører, forsyningskjede, media og potensielle kunder i eksisterende og nye markedssektorer.
Brenselcelle- og hydrogenindustrien i USA vokser raskt i flere viktige markeder og viser stort løfte i nye applikasjoner.
I dag er det mer enn 7000 brenselcellebiler på veien, mer enn det dobbelte av det nest høyeste landet; det er 40 hydrogenstasjoner som brensel disse bilene, med ytterligere 25 i utvikling; og det er over 28 000 hydrogendrevne gaffeltrucker og annet materialhåndteringsutstyr som er i drift på lager og distribusjonssentre over hele landet. Produksjon, distribusjon og eksport av stasjonære brenselcelle-systemer er til enhver tid i USA.
Vi ser også et eksepsjonelt potensial for fremvoksende distribusjoner for tunge lastebiler, mellomstore kjøretøyer som varebiler, drivstoffcelletog, ferger, droner og mer. Dette er en utrolig spennende tid for brenselcelleindustrien.
https://www.h2-view.com/story/f-cell-exclusive-interview-with-morry-markowitz-president-of-the-fchea/
Q. Hva gjør FCHEA for å forme fremtiden til hydrogen og brenselceller - hvor er fokuset?
FCHEA er USAs nasjonale handelsforening for brenselcelle- og hydrogenindustri, og jobber for å fremme industrien på tvers av alle applikasjoner og markeder.
Et sentralt aktivitetsområde for vår forening og dets medlemmer går inn for fortsatt og utvidet støtte for brenselcelle- og hydrogenteknologier på tvers av alle myndighetsnivåer i USA.
Brenselceller og hydrogen må være en kritisk del av enhver politisk strategi eller program for å redusere vår miljøpåvirkning, styrke nasjonal sikkerhet og utvide en ren energiøkonomi.
Vi jobber for å øke bevisstheten om fordelene med vår bransje for å oppnå disse målene for ikke bare det sentrale publikummet, men også allierte bransjer, integratorer og tjenesteleverandører, forsyningskjede, media og potensielle kunder i eksisterende og nye markedssektorer.
Brenselcelle- og hydrogenindustrien i USA vokser raskt i flere viktige markeder og viser stort løfte i nye applikasjoner.
I dag er det mer enn 7000 brenselcellebiler på veien, mer enn det dobbelte av det nest høyeste landet; det er 40 hydrogenstasjoner som brensel disse bilene, med ytterligere 25 i utvikling; og det er over 28 000 hydrogendrevne gaffeltrucker og annet materialhåndteringsutstyr som er i drift på lager og distribusjonssentre over hele landet. Produksjon, distribusjon og eksport av stasjonære brenselcelle-systemer er til enhver tid i USA.
Vi ser også et eksepsjonelt potensial for fremvoksende distribusjoner for tunge lastebiler, mellomstore kjøretøyer som varebiler, drivstoffcelletog, ferger, droner og mer. Dette er en utrolig spennende tid for brenselcelleindustrien.
https://www.h2-view.com/story/f-cell-exclusive-interview-with-morry-markowitz-president-of-the-fchea/
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare