Dof med ørkenvandring!!!

davan
DOF 27.08.2019 kl 21:23 7858

Dette er rene ørkenvandring, 10 øre opp og 10øre ned, hvor lenge må vi vente på oppgangen som alle venter på?
Redigert 20.01.2021 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
tobben
27.08.2019 kl 21:25 5367

Til den kommer :-)
Slettet bruker
27.08.2019 kl 22:14 5297

Til finansieringen er på plass. Kan skje snart, kan ta lengre tid.
Eller til større kjøper finner ut at dagens nivå er billig
danm
28.08.2019 kl 10:18 5152

Kæmpe fald i lagertallet fra USA, stigende oliepris og 18000 GBP for PSV nu. Svært at se andet, end at det vender her i Q3.
Kontur
28.08.2019 kl 16:56 5011

Ja, vi burde fått belønning for tålmodigheten vår det er sikkert. Men den kommer tar bare tid. Finansieringen er antagelig allerede mer eller mindre i boks, men lite eller ingenting skjer før SOFF caset er sortert ut kan det se ut som. Driftsmessig vil 2 halvår bli vendepunktet og det beste på åresvis. Kursen vil så stige. Men at det skulle drøye så lenge så jeg ikke for meg for 1 år siden.
Kontur
28.08.2019 kl 21:14 4893

Skal tro om ikke DOF er en del av SOFF restruktureringen, Møgster og Røkke er gamle busser..
Jeg mener bankene har ønsket at DOF overtar endel av båtene tidligere.
Marketwatch
28.08.2019 kl 21:37 4863

Må være helt uaktuelt for Dof å ta på seg mer forpliktelser. Håper de i vår fikk overlevert
sitt siste fartøy i overskuelig fremtid. Nå bør de snarest få forlenget nødvendige ballonglån,
og nedbetale maksimalt på gjelden. De bør også om mulig få inngått langsiktige
kontrakter for ledig subsea flåte. Her gjelder det å opparbeide en buffer i et vanskelig marked.
Får håpe Soff får refinansiert, men blir deres og långivernes sitt problem.
hstray
28.08.2019 kl 21:47 4847

Mons Aase har vært veldig tydelig på at Dof ikke skal sette sig egen balanse i fare ved å overta flere skip. At skip er billige er ikke god nok grunn. Dette sa Aase for 1-2 år siden. Slik situasjonen har utviklet seg så vil det være helt uaktuelt å kjøpe nye skip. Det som er aktuelt er å drifte attraktive skip som kan passe oppdrag Dof har, og ser kommer. Her ligge det som oftest en kjøpsopsjon som gir Dof mulighet til å kjøpe skip til et avtalt pris. DOF drifter noen skip for Nordea, hvor Nordea benyttet seg av pant og skip ble tatt ut av flåten til Olympic
hstray
28.08.2019 kl 21:53 4832

Røkke og Helge Møgster er gode kamerater og forretningspartnere fra tiden som fiskere i USA. De har gjort betydelig med business med hverandre i senere tid bla salget av Akers satsning innen hvit fisk. De har nok diskutert situasjonen rundt Solstad, Dof og markedet.
Kontur
29.08.2019 kl 10:56 4641

Ja, de har nok det. Og vi skal ikke se bort ifra at DOF kan være en viktig brikke i bankenes SOFF hodepine.
Å overta mer forpliktelser i form av gjeld gjør Mons dog nok ikke.

DOF er jo i en egen klasse hva driftsresultat angår når en sammenligner de av en viss størrelse som har presentert tall hittil Q2, 7 -800 MNOK i driftsresultat og betaler sine forpliktelser som tidligere, samt lovnad om betydelig bedring 2 halvår.
Skal tro nårtid noen analytiker tar seg tid til å opplyse markedet om forskjellene i de ulike selskapene. Nå omtales alle som om de er i krise krise og det stemmer jo ikke.
ctrlaltdel
29.08.2019 kl 15:33 4502

Dette skriver du : ....samt lovnad om betydelig bedring 2 halvår.
Kan du hente frem beviser på at dette er sagt av DOF. Jeg reagerer på dette fordi jeg kan ikke se at det har blitt gitt en slik lovnad.
ØrsteinStraitB
29.08.2019 kl 16:29 4450

Mye av det positive som skrives her er noe som oppstår oppi hodene på enkelte her inne. Skjønner de trenger trøste seg selv, da enkelte her har mange hundre tusen aksjer med kostpris på 6-7 kr per stk.
Faktum 1: selskapet melder om problemer finansieringen. Dette avfeies av de mest ihuga her, siden «selskapet betaler alle renter og avdrag. Snodig at selskapet børsmelder vanskelighetene.
Faktum 2: selskapet melder at subsea-segmenter viser små tegn til forbedring men at det skjer sent. Ifølge gjengen her så har det nå snudd og oppturen er nærmest i gang.
Faktum 3; selskapet melder at PSV/ahts har hatt korte perioder med økte rater men at dette varierer. Samt at belegget er å 74%. Dette leses som at det er eventyrrater og st det ikke er ledig kapasitet.
Sombo
29.08.2019 kl 19:20 4346

Så sant så sant,mest tull her på forumet.
Burde vært 18 års grense så hadde vi sansynligvis tråden vært kortet ned til langt under halvparten av sidene.
danm
29.08.2019 kl 19:41 4322

Jeg synes, det er bemærkelsesværdig, at vi ser den samme håndfuld skribenter baisse og baisse fra morgen til aften, når vi ser et spotmarked med rater, der ikke er set længe, samtidig med, at vi ser mere aktivitet og skibe forlade Nordsøen, til andre destinationer rundt i verden. Hvis bedre rater og mere aktivitet betyder ringere betingelser for DOF, har de jo ret, men det kan jeg ikke tænke mig, da DOF allerede betaler enhver sit og nu får en bedre indtjening.
Sombo
29.08.2019 kl 19:49 4305

Så sant så sant,mest tull her på forumet.
Burde vært 18 års grense så hadde vi sansynligvis tråden vært kortet ned til langt under halvparten av sidene.
Kontur
29.08.2019 kl 21:38 4219

Siste avsnitt, de forventer bedre resultat 2 halvår 2019, Og da er DOF på rette siden, det må da være bra vel etter et skikkelig motbakkeløp..

Financial Report 2nd quarter for DOF ASA
The Group's operating income for 2nd quarter (management reporting) totals NOK
1,854 million (NOK 1,804 million) and the operating profit before depreciation
and impairment (EBITDA) totals NOK 669 million (NOK 560 million). The Ebitda
adjusted for hedge accounting is NOK 712 million (NOK 594 million) and the
operating profit (EBIT) is NOK 181 million (NOK 179 million), of which
depreciation and impairment total NOK 488 million (NOK 380 million).

The average utilisation of the Group's fleet during the 2nd quarter was 74%; 67%
for the subsea fleet, 69% for the AHTS fleet and 93% for the PSV fleet.

The market has improved for the supply fleet, but the market is still
challenging for the Subsea IMR fleet. The vessels on term contracts have
achieved high utilisation in the quarter.

The Group's backlog is NOK 20 billion.

As reported in 1st quarterly report, the Group experienced that regular
refinancing has been challenging and a short-term refinancing has been secured
during 2nd quarter. The Board and Management are working on a long-term solution
to secure satisfactory financing and liquidity for the Group.

The operational Ebitda in 2nd half 2019 is expected to be higher than 1st half
2019.
Kontur
29.08.2019 kl 22:06 4189

The Board of Directors expects today the Group’s Ebitda for
2nd half 2019 to be higher than 1st half 2019.
Kontur
29.08.2019 kl 22:17 4173

Du snakker meg om å overdrive du
Ja, det betaler sine forpliktelser, men når en av långiverne brått finner ut at de ikke vil rullere ballonglånet skaper det selvsagt en utfordring. Noe DOF ledelsen selv har kalt en irrasjonell handling.
Ang de andre pkt du nevner så er det vel lenge siden noen har snakket om eventyrrater, men at der er en stadig forbedring og det synes flere skal glede seg over. Veldig mange som har arbeidsplassen sin i offshore og det har ikke vært særlig hyggelig siste 4-5 år. At ratene nå er levelige og stigende oppleves som godt for mange flere enn noen aksjonærer.
Slettet bruker
29.08.2019 kl 22:34 4536

Det du skriver stemmer på en prikk
Men dette går ikke hjem uansett hva du sier eller skriver
Du kan skrive på en spiker og slå det inn i hue på de , det vil de ikke høre på lell
ctrlaltdel
30.08.2019 kl 07:36 4380

Det har jeg fått med meg. Men, ikke dette .......samt lovnad om betydelig bedring 2 halvår.

Det er altså vesentlig forskjell på om der sies BETYDELIG BEDRING eller HØYERE.
danm
30.08.2019 kl 08:33 4316

BWO regnskabet viser vejen. Q3 bliver for alvor vendepunktet. Baisserne har virkeligt travlt i aktier som DOF og Borr. Folk skal holde på deres aktier og ikke lade sig narre af shorterne.
Slettet bruker
30.08.2019 kl 09:14 4262

Ja det er helt klare tegn over hele linja at offshore nå vil bli tatt inn i "varmen" etter fundamentalt bedret segment innen over hele linja. PGS, PLCS,DOF. BORR. Transocean, Slumberger. Alle guider positivt.. At DOF`en blir holdt nede særlig lenger tror jeg neppe..
ØrsteinStraitB
30.08.2019 kl 09:28 4241

SOFF-problemene vil forkrøple PSV/AHTS-segmentet et par-tre år ekstra. Det vil bli et enormt prispress i lang tid. Så davan; ørkenvandringen er langt fra over...
danm
30.08.2019 kl 09:40 4218

SOFF bliver som alle andre også hjulpet af et forbedret marked. Man kan vel sige, at SOFF endnu mere end andre vil have højere rater og derfor ikke forærer noget væk.
danm
30.08.2019 kl 09:41 4214

Det er jo ikke sikkert, at shorterne har held med deres forsøg.
ØrsteinStraitB
30.08.2019 kl 09:46 4201

Overdrive? Jeg skriver ganske så saklig her.
Poenget er uansett at det er mange som ikke synes å ta inn over seg at DOF har finansieringsproblemer. Bare det at en av långiverne setter ned foten er jo interessant i seg selv. DOF klarer jo ikke tilbakebetale denne lille delen engang, og du mener bankens handling er irrasjonell? De har en låntaker som ikke klarer å gjøre opp for seg til avtalt tid.... Synes det er ganske rasjonelt at långiveren trekker seg, jeg. Og hvis nå selskapet er så solid, hvorfor hopper ikke en av de andre långiverne inn for å fylle lånegapet. DOF er jo bunnsolid, ifølge deg. Svaret er logisk. Og det er at det er høy risiko. Skjønner jo at du ikke vil ta det inn over deg, fordi du da rett og slett ikke vil få sove om natta. Men det er høy risiko i DOF. Selv om kursen allerede er mye ned. Så kan du jo "glede deg over at det er stadig forbedring for de som jobber i offshore" mens du skriver av tapet på skatten.
hstray
30.08.2019 kl 10:05 4170

Ørstein, alle kapitalintensive bransjer innen olje og offshore sliter med å rullere/refinansiere lån. Ble også gjort tilsvarende rulleringer av lån før oljekrisen slo inn. Klarer Dof å få kontroll over gjelden, og løse situasjon så vil aksjen reprises.
Gremlins
30.08.2019 kl 11:10 4122

Hvis selskapet var bekymret for den finansielle situasjonen ville vi vel se en mer aktiv strategi på å selge fartøyer, selv om prisen på fartøyene ikke ville være i nærheten av virkelig verdi. Med økende rater og fortsatt selskaper med god finansiell situasjon så tror jeg det finnes potensielle kjøpere der ute. Jeg er på ingen måte ekspert, men bare en amatør med håp og tro på at DOF vil klare seg ut av dette. Det er ingen tvil om at pessimistene har hatt rett, og fortjener ros istedenfor useriøs kritikk. Som amatør kunne jeg tenke meg en litt mer balansert diskusjon i disse trådene. Nå roper enkelte om konkurs mens andre snakker om helt urealistiske kursmål. Legg ned stridsøksen og hjelp til med å få til en saklig og konstruktiv debatt. Nå blir det stort sett bare slengt ut påstander uten noe god begrunnelse. Jeg håper snart at Kontur forstår at han ikke har troverdighet til å påvirke kursen på noen som helst måte, fordi han bare gjentar samme budskap om det snart skal ta av. Jeg håper han til slutt får rett da, fordi Norge trenger store sterke rederier som skaper arbeidsplasser i fremtiden også.
Kontur
30.08.2019 kl 11:41 4086

Hei
Det er DOF ledelsen som kaller bankens handling irrasjonell ikke jeg, ref kvartalsrapport Q1.
Lånetaker (DOF) klarer sine forpliktelser, men ikke hvis lånegiver (i dette tilfelle Danske Bank) trekker lånet (omtalt ballonglån) og hvorfor gjør denne banken det? jo fordi de trenger å styrke sin egen EK pga egne problemer (ref vil fokusere på andre kjerneområder (Maersk))
Det er nettopp det DOF ledelsen nå jobber med, å erstatte dette lånet.
I en normalsituasjon uten det som nå skjer i SOFF og tildels også i HAVI så hadde bankene ordnet dette ganske kjapt men nå må de se det i et mye større og mer komplisert bilde. For alt vi vet kan DOF ha en ganske så aktiv rolle oppi sistnevnte prosess.
Kontur
30.08.2019 kl 11:46 4075

Jeg har jo innrømmet at jeg ikke forutså at kursen skulle så mye ned. Jeg så på markedssituasjonen og forutså bedre marked pga mangel på kvalitettonnasje noe jeg kan litt om. Men jeg undervurderte virkningen den lange "seipiningen" av SOFF drakampen ville påføre hele næringen. Den prosessen drar alt ned og ned helt til der kommer en eller annen løsning.
hstray
30.08.2019 kl 12:00 4052

Ja vi bommet på gjeldssituasjon hos Dof. Den ustabile situasjonen Solstad har vært gjennom har definitivt skadet ongoing business hos Solstad. Derfor er det svært synd at Dof ikke kan komme opp med en løsning
danm
30.08.2019 kl 13:04 3994

Jeg har plus på DOF i år og køber flere. Jeg tror, vi vil se en normalisering i aktiehandelen i offshore inden længe. Altså slut med disse store udsving. Det er muligvis, håber jeg, min sidste "swingtur" i DOF.
Slettet bruker
30.08.2019 kl 13:08 3987

Gremlins,

Jeg tror ikke det er bare bare å selge ett fartøy idag, eventuele kjøper sitter her med alle kortene. Heller ikke særlig gunstig å selge fartøy som er belånt langt over skorsteinen i henhold til hva kjøpere er villige å betale.

Konkurs går nok ikke DOF med det første, men at aksjen kommer til å gå ned er jeg liten tvil om, lukter vel litt emisjon og om ikke ting forbedrer seg.
Er det foresten noen som vet om DOF har mange skip som skal klasses fremover?
JALLA
30.08.2019 kl 13:59 3926

Var det ikke en bank fra vårt nære nabo land som trekte seg, Så vidt meg bekjent så er den under etterforskning for hvitvasking og korrupsjon i de nære østblokk land. Rykter sier at de har trukket seg fra en rekke låne avtaler/ballonger i Sverige og Norge. Har fått beskjed om at de skal ta ned risiko og bygge opp kapital til fremtidige bøter som eventuelt vil bli i milliard klassen. I tillegg har de lagt ned en drøss av kontorer rundt om i Skandinavia som et resultat av fremtidige kostnader relatert til hvitvasking anklagene.
Uansett så har det skapt utfordringer for Dof og tror ikke det vil løse seg før Dof har gjort opp det lånet.
Slettet bruker
30.08.2019 kl 14:08 3913

Hvor stort er akkurat det lånet? Noen som vet?
hstray
30.08.2019 kl 14:16 3894

Vært snakket om at lånegiver har vært Danske bank. De har fått en utsettelse ut okt. Vet heller ikke beløp. Men de jobber med en langsiktig løsning, og har fått justert på covernats iht obligasjonsgjeld. Regner med at dette er endel av en langsiktig løsning. Dof har jo en egenkapital på ca 5,5 milliarder Nok. Så de er veldig langt ifra situasjonen Solstad befinner seg i. Tipper danske bank også har engasjement mot Solstad og det er de samme bankene som er hovedlånegiver til Solstad og Dof. DnB og Nordea, samt Giek er veldig store på dette segmentet.
gbulk
30.08.2019 kl 14:19 3887

Captain

Hvor mange skip som skal klasses vet vel du etter som du er Kaptein i DOF i henhold til hva du skrev 9/8/19
qte
Jeg er ansatt i Dof og ja jeg er Kaptein
Slettet bruker
30.08.2019 kl 15:55 3814

Nei Dof går ikke konkurs, langt ifra, 1,55 MRD i Cash og med nedskrevet flåte. Merk og at det mye omtalte ballonglånet ligger i Subsea hvor DOF vel eier ca 64 %. Tviler også på om det blir noen emisjon da det ikke er nødvendig pt. men man vet jo aldri hva bankene kan finne på å kreve.
hstray
30.08.2019 kl 17:53 3733

Har vel en bokført EK på 5,5 milliarder. DOF Hadde fokus på å øke EK, og nedbetale gjeld i de gode tidene. Solstad, Farstad og Deep sea hadde fokus på utbytte. Solstad, Farstad og deep sea holdt på med utbytte til langt ut i 2015. Og det har knapt vært gjennomført noen restruktering i disse selskapene bortsett fra en rettet emisjon mot Røkke