Bybane i Bergen - burde kanskje vært metro istede ?

Slettet bruker
28.08.2019 kl 00:29 2732

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/planog-bygningsetaten/11017/article-161770
Fin video på denne med innmontering i terrenget.

Nå har man begynt på konseptet bybane. Det kunne kanskje vært T-bane isteden ?
T-bane = tunnelbane. Går under bakken, og raskere. Bybane går saktere, men er
mer sjarm. Uten tvil trenger en by som Bergen når man skuer fremover, en bane.

Spørsmålet er hvorfor det behøver å ta så lang tid ? Åpning først i 2031. (Til Åsane)
Og hvorfor behøver dette å bli så dyrt ? Det er ikke et gigantanlegg dette er snakk om.

Av den bybane som allerede fins i Bergen, går den vel tett på øvrige trafikanter en del
steder. Det er nesten så banen kjører på mennesker noen steder. Litt dårlig separering
av bane og fotgjengere noen steder.

Staten kunne finansiere dette. Det er fergefri E 39 mellom Bergen og Ålesund som bør
tas ut av Nasjonal Transportplan. Da kan mange milliarder vinnes. Det er ikke trafikkgrunnlag
for fergefri E 39 mellom Bergen og Ålesund. Ingen kjører trailer fra Kristiansand via Vestlandet
til Trondheim.

Staten kunne betalt bybanen i Bergen. Så kunne byen hatt trengselsskatt OM det var nødvendig.
Hvis byen ikke har problemer med biler, burde det ikke være bompenger i Bergen.

I Oslo trengs flere T- baner som krysser igjennom T.baneringen. Utbygging av kontorer og boliger
på Fornebu bør begrenses. Ha mest mulig park og rekreasjonsarealer på Fornebu. Likeledes
burde Filipstad omgjøres til park. Ingen kontorer eller boliger der. Color Line kunne flyttes vekk
fra Filipstad. (F.eks. til Bogebukta nord for Holmestrand). Eller Kongshavn/Sjursøya.

Banen i Bergen må kanskje gå foran Bryggen. Men so what ? Fint det vel. Fin utsikt. Plass fins.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 01:09 2717

Saken illustrerer at det er veldig ulike behov i byer som Oslo, Bergen og Stavanger-Sandnes.
Disse 3 byene er ulikt konstruert, og trenger ulikt konstruerte løsninger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
børst
28.08.2019 kl 06:09 2676

Bybanen koster for mye i forhold til nytteverdien. Man hadde fått mye mer distribuerte transporttjenester ved å satse på vei og buss. Å legge skinner er kostbart og da får man en sentralisering av transporttjenestene. Et annet argument er hastigheten, særlig om vinteren. Bybanen går for langsomt og bruker for lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 07:37 2626

Det er fokus på kostnaden med utbygning. Verdien er at man får økt vekst i bolig uten økt vekst i biltrafikk. Miljøet klarer ikke mer biltrafikk. Økt trafikk, ville i tillegg stilt krav til økt parkering, veiutbygging og køkjøring. En bil spart er tett på 75 000 spart pr familie pr år. Verdien på bolig øker ved nærhet til Bybanen.

Får man en 10% verdiøkning på bolig, og spart bilkostnad med 50-75 000, så er det gratis med Bybane.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 22:03 2552

https://www.youtube.com/watch?v=g1C2Xhvjkus
Her en video av bybanen i trafikk. Hvordan ser det årlige driftsregnestykke ut ?
Den har ganske god trafikk, virker det som.
Jeg også synes den går litt sakte. Det burde vært bedre trafikkseparering med
andre trafikanter. Hvor er rekkverk eller gelendere som skiller fotgjengere
vekk fra banelegeme ? Hva er grunnen til fraværet av rekkverket ? Den
bråker litt og opptar plass.
På plussiden frakter den endel mennesker. Og avlaster således transportbehovet
disse har for alternativ transport. Det er litt kultur og sjarm med bybane. Bergen
løftes nok litt opp som by med bybane.

En T-bane ville hatt rettere trasé, gått fortere og således hatt kortere reisetid.
En T-bane er noe bredere, og får med flere mennesker pr. meter på vognsettet.
I Oslo tar T-banen mye av transportarbeidet, fordi T-banenettet griper om seg
et mye større geografisk areal. En trikk i Oslo må ofte forholde seg til øvrig
trafikk, og går sakte frem i trange krokete bygater. Det geografiske arealet er
mye mindre enn T-banens. T-bane kommer uhindret frem på egen trasé. Og
farten er vesentlig høyere enn trikkens fart. Traseen går også mye mer rett
på der trafikken skal.
En innvending mot banen i Bergen er at den går for sakte, og bruker for lang tid.
Den opptar også overflatearealet. På sikt må kanskje Bergen ha T-bane okke
som ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 22:10 2541

Kostnaden ved utbygging er vel ikke så ekstremt overordnet viktig, om banen
leverer skikkelig nytte, og føles bra totalt sett ?
Du mener det blir flere boliger sentralt fordi bortfall av biler frigjør plass til
dette ? Noe sånt er vel ikke noe stort hensyn for banen ?
Jeg skjønner at boligverdi stiger med bybaneinfluens. Kanskje Bergen
burde hatt T-bane isteden ? Den frakter fler, på kortere strekk enn ellers,
uhindret, med høyere fart, og dermed mye raskere. Og før eller siden må
Bergen antagelig ha T-bane uansett. Hvorfor ikke begynne på det allerede nå ?
Oslo fikk T-bane i 1966, dvs. for 53 år siden. Trikk og Holmenkollbane er det
svært lenge siden kom til Oslo. I 2017 var metroen i Oslo 85 km lang, hadde 101
stasjoner, og fraktet 118 mill. passasjerer. Og det er mye jernbanetog, buss
og trikk også i Oslo, som frakter mange. Bybanen i Bergen fraktet visstnok
14,9 mill. pass i 2016 el. deromkring.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
larserne
28.08.2019 kl 22:29 2525

Viktig, men glemt i bybanedebatten.. Sysselsetter mange i byggeperioden😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 22:40 2515

I Bergen kan det i svært liten grad bygges bane under bakken. Bybanen frakter mange mennesker det meste av dagen og man slipper faktisk utslipp fra kjøretøy. For min egen del er jeg godt fornøyd med at det er bygget bybane til Flesland og at det bygges bybane til Fyllingsdalen og Åsane. Vil spare mye trafikk i fremtiden. Så kan man dra frem både det ene og det andre som kostnader, bompenger etc Jeg mener uansett at dette er noe Bergen virkelig trenger..
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 23:46 2491

Vanskelig under bakken - er det pga. fjordkryssinger ?
Enig i at Bergen må ha bybane eller T-bane. De kunne forsøkt å få litt
høyere fart på det nye de skal bygge. Og forbindelse til Flesland er bra.
Men en T-bane fra Flesland til sentrum ville brukt mye kortere tid.
Stå på å utvikle byen bra Bergen. Det er nok en fordel å redusere
bilbruken i selve sentrum. Forstyrrer hotelgjester i allefall. Da er det
viktig med gode kollektivløsninger og parkeringsløsninger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 23:49 2490

Apropos bane. Fløibanen er jo kjempepopulær. Hva med noe lignende
annen steds i Bergen ? Og f.eks. ytterligere gondolbane ? Turistene er jo
ville etter dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2019 kl 00:44 2469

Mye måtte bygges under havnivå
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2019 kl 00:59 2462

Innerst i Puddefjorden ?
Det er vel ikke så dypt der.
Hva er mye, og hvor er dette mye ?
På de korte strekkene i Puddefjorden kunne man evt. brukt
senketunnelselementer. Og mye enklere enn de i Operatunnelen i Oslo.

https://kart.gulesider.no/?c=60.380606,5.332146&z=16&l=nautical
Ved Solheimsviken eller Puddefjordbroen er det ikke rare avstanden.
Det hadde gått fint. Enten fjelltunnel, eller nedgravd senketunnel.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2019 kl 01:01 2463

Store samferdselsprosjekter kan bygges ut selv om de ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Har blitt gjort før... Samfunnsnytten kan i aller høyeste grad være der selv om det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2019 kl 01:07 2454

Du mener vel selv om ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Samfunnsøkonomisk lønnsomt er det når samfunnsnytten er stor.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2019 kl 01:12 2450

Jeg bor i Bergen, det er en grunn til at det ikke bygges under bakken. La den diskusjonen ligge død for guds skyld. Du må gjerne tro du har oppfunnet hjulet på nytt, men du bor ikke her. I tillegg har du et kostnadsnivå, over bakken er også svært dyrt og dagens bystyre ønsker å finansiere gjennom bompenger. Vær klar over at mange som bor i Bergen ikke ønsker dette i det hele tatt. Ta til takke med at det i faktisk blir gjennomført.
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2019 kl 01:33 2446

Dette med grunn til at det ikke bygges under bakken har vi ikke hørt om.
Hvorfor kan vi ikke få høre om det ? En T-bane har ikke så stort tunneltverrsnitt.
Norge er veldig god til å bygge tunneler.
Jeg tror ikke jeg har oppfunnet hjulet på nytt her. Det kryr av T-baner verden over.
Bybanen til Åsane er tenkt ferdig i 2031. Er ikke da kanskje hele greia gammeldags ?
Hvorfor ikke begynne på T-bane med en gang. Betyr kortere trasé, høyere fart,
bedre kapasitet og kortere reisetid.
Norge har råd til å bygge T-bane i Bergen, om viljen til å gjøre det er der.
Pga. all kuperingen i Bergen, er det trangt mange steder. Da må det være
gunstig å bare kunne gå under bakken korteste vei. Og rulletrapper opp til gatenivå.
Og de traseene kan bli tidløse. Se i London. Ingen grunn til å flytte på en eneste
bane i sentrum der.
Bergen er en fin by på mange måter, med sikkert fint fremtidspotensial.
Etterhvert kommer E 134 fra Drammen, Holmestrand/Moss og Odda. Og det
bør bli en vei til Stavanger-Sandnes. Det er ikke lett, men beste løsning
får finnes. Senketunnel oppe på undersjøisk bro er en mulighet. Tenker
på ut av Stavanger. Eller trasé lenger inn i fjordområde ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare