Ruter satser på elbusser

Ignoranceisbless
NEL 28.08.2019 kl 08:12 1999

Ruter satser på elbusser fremfor hydrogen ifølge denne artikkelen fra i dag. Ruter har jo allerede noen hydrogenstasjoner og fyllestasjon (ikke levert av NEL), så noe driftserfaring har de.

Trodde hydrogenbuss var fornuftig å satse på, da men kan utnytte virkningsgradstapet i brensellscella til varme inne i bussen. På elbuss må man bruke batteriet til å gjøre dette, vil tro dette står for store deler av all batteribruk på vinterdager.

«Alle Oslos 1200 busser skal være utslippsfrie innen 2028, og slik det ser ut nå, tror kollektivselskapet Ruter at det er elbusser de vil satse på»

https://www.nrk.no/norge/elbussene-kommer-for-alvor-1.14667215


Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
agnostis
28.08.2019 kl 08:50 1850

Utklipp fra en NTB meldfing for et år siden:
"Enova bidrar med 38,2 millioner kroner til Ruters ti nye hydrogenbusser i Oslo, mens EU bidrar med 14 millioner. Bussene skal være på plass om to år.
Ruter har i dag fem hydrogenbusser og seks batterielektriske busser i ordinær drift. Selskapet mener elektriske busser egner seg godt for lokale ruter i bynære områder, mens lengre, regionale ruter vil kreve hydrogenbusser."
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
MrPutter
28.08.2019 kl 08:56 1800

Et par ting fra denne artikkelen:

Alle Oslos 1200 busser skal være utslippsfrie innen 2028, og slik det ser ut nå, TROR kollektivselskapet Ruter at det er elbusser de vil satse på.
- Det er ingen konkret beslutning her bare en tanke og en tro.......

Dessuten så står det også at de ønsker å satse på elektriske busser. - En Hydrogenbuss er også en elektrisk buss og nå satses det knallhardt på H2 busser i EU så jeg velger vel å tenke her at de heller ikke er sikre på om det blir en BEV-buss eller en FCEV-buss?

Så denne artikkelen fra NRK er svært upresis og lite informativ egentlig. Den sparker inn åpne dører for elektriske busser har # ønsket seg i årevis.....

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.08.2019 kl 11:01 1672


«Vi kan kjøre et halvt skift før vi må inn og lade.»

Tenk om de kunne ladet MELLOM skift i stedet for? Har ruter regnet på hva dette avbruddet koster?

Det finnes studier på drift av flåter av el-kjøretøy. Riktignok mindre kjøretøy som gaffeltrucker. Og de viser at en relativt høyere pris for hydrogen-varianten spares inn ved at flåten utnyttes mer effektivt.

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Collo
28.08.2019 kl 11:12 1632

Trøndelag fylke har satt som krav at alle nye busser fra 2024 skal være klimanøytrale, det vil si elektriske eller gå på hydrogen.

I 2028 skal hele bussparken i Oslo og dagens Akershus være utslippsfri, det vil si rent elektrisk eller gå på hydrogen, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg.

https://www.nrk.no/norge/elbussene-kommer-for-alvor-1.14667215
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2019 kl 11:25 1603

Elbusser er allerede flere steder. Hydrogen dør når Musk kommer med lastebilene sine
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Pierre
28.08.2019 kl 11:29 1572

Mange av elbussene i Oslo må bruke en liten dieselvarmer for å holde varmen i bussen på kalde vinterdager for ikke å tappe batteriene for raskt. Hydrogen hadde derfor vært et bedre alternativ. Da får du oppvarmingen gratis.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
28.08.2019 kl 11:57 1477

Matsern:
Hvorfor tenker du at hydrogen dør når Musk kommer med sine lastebiler? De veier jo så mye at de nesten ikke kan ha last ombord, og hurtiglading trenger like mye strøm som en middels nordnorsk by. For ikke å nevne at hydrogen i transportbransjen er en mikroskopisk del av potensialet 🤷🏼‍♂️
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare