SOFF Q2 2019

Met1976
SOFF 28.08.2019 kl 08:26 17321

Hva tror folket? Ettersom de ikke betaler noe som helst omtrent på lånene vet vi jo at de vil være altfor store akkurat som forrige rapport.

Men..
1. Har de klart å øke inntjeningen?
2.Har de klart å kutte kostnader?
3. Er de nærmere en finansiell løsning?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29 Du må logge inn for å svare
spennende
31.08.2019 kl 18:51 4225

Det har blitt sagt så mange ganger at det nesten har blitt en sannhet at Røkke og Fredriksen taper så mye penger på Solstad invisteringen.
1. Har Fredriksen skutt penger inn i Solstad? Fredriksen fikk aksjer tilsvarende DSS da de vart innlemmet i Solstad. Dersom dette er feil så vennligst dokumenter. For ryktet var vel at Fredriksen var i ferd med å kaste kortene i DSS,
2. Røkke er personlig aksjonær i Ocean Yield. De fikk bareboat betaling for 2 VELDIG godt betalte ahts helt til slutten av 2018. Spørs om han ikke har fått igjen mye av sine 400 mill allerede.

Så hvor mye desse 2 karene faktisk har tapt tror jeg kan diskuteres.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 18:55 4225

Hehe, ja jeg har et snitt på ca 4 kr , og de er allerede avskrevet fra min side. Er fullstendig klar over at det kommer mange nye aksjer her , men jeg følger ikke ditt regnestykke. Svaret kommer nok i løpet av et par mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
31.08.2019 kl 18:58 4222

Samtidig må vi huske på at ved en slik løsning vil bankene tape milliarder. Er mange interessenter i Solstad nyeste, og beste skip. Men de betaler maks 40-50% av byggekost i dagens marked. Dof er en potensiell driver, men de vil ikke, kan ikke kjøpe skip. De vil mest sannsynlig forhandle om en kjøpsopsjon på skip de skal drifte

Hva skjer med obligasjonsgjeld uten sikkerhet når bankene avhender pant og tar ut skip? Tar de alle skip er jo selskapet så godt som konkurs.
Annet alternativ er å gå fra Deepsea siloen. De fleste skip der er jo i opplag
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
31.08.2019 kl 19:18 4207

Røkke gutt har vel skutt inn ca 500 millioner. Ca 250 mill i lån. Aker kjøpte seg også opp i obligasjonsgjeld hos bla Rem. Freddy har skutt inn ca 220 mill i solship invest3/gamle Deep sea siloen.

Tror nok Røkke og Freddy spiller hardt og krever halve gjelden slettet visst ikke lar de Solstad seile sin egen sjø. Og da blir Peder sittende alene der oppe og bankene har egentlig ingen annen mulighet enn å gi rente og avdrag utsettelser. Slik jeg leser Q2 rapport er det stor risiko for at skip vil bli solgt, eller bank avhender sitt pant på noen skip for å lette balansen. Peder Solstad m familie tror jeg ikke har mye å gå inn med.

Som en del av restruktureringen bidrar Sterna Finance med et lån på 27 millioner dollar, eller om lag 220 millioner kroner, som skal benyttes til generelle selskapsformål.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
kontra
31.08.2019 kl 19:56 4181

Det er rent fantastisk hva du kan få deg til å skrive!! Tror du virkelig at R&F ville ha brukt tid på forhandlinger om dette skulle bli løsningen?? Disse to herrene har tross alt vært ute en regnværsdag tidligere, mens resten av "fiffen" har holdt seg til canape`er. Her blir det enten, eller!, og jeg er ganske sikker på at R&F ikke kommer til å gå for noe i nærheten av dine oppkonstruerte oppsett. Du må videre forklare hvordan R&F skal kunne "revkjøre" de øvrige aksjonærene!
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
31.08.2019 kl 19:56 4181

Klarer de å få til en restruktering, blir nok det en kombinasjon av mange elementer. Ny EK fra fra aksjonærene. Tipper at de ikke vil inn med mer enn 1,5 milliarder. Obligasjonseierne uten sikkerhet må ta store tap. Mulig noe obligasjonsgjeld blir konventert til aksjer. Solship invest 3(Deep sea siloen) kan bli forlatt. Samt skip som har vært i opplag over lengre tid som eks må klasses på nytt.

Sikrede aksjonærer med pant må også ta store tap,og noen skip må selges eller taes ut av balanse. Det kan tenkes at dette blir bankens bidrag i tillegg til rente og avdragslettelse til eks 2023. Enorme nedskrivninger blir reversert i de kommende årene. Dette vil være med å bedre egenkapitalen.

Slik jeg leser signalene fra Solstad er de beredt til å kjøre selskap konkurs, og bruker dette som pressmiddel i forhandlingene.
31 milliarder i gjeld, og ett svakt marked for videresalg av offshore skip er gode kort de har på hånden
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 20:48 4147

Tror ikke de har brukt 4 minutter på noen forhandlinger, skal jeg være ærlig.
Ja, jeg tror det er evigheter siden de avskrev innskutt EK som tapt.
Får de bankene og obl. Eiere med på ekstremt mye sletting kan de kanskje se på caset som ok å satse en gang til, men da er caset interessant med ny kapital, ikke gammel.
Les hva styret skriver.
Men kjør gjerne på du. Sats alle pengene dine og du vil innse at det var lite smart.
Du må gjerne angripe meg, jeg er her for å bake litt vett inn i de som er iferd med å gjøre livets tabbe. Det virker på meg som om det er mange her som verken kan eller vil lære regnskap og hva det vil si å være teknisk konkurs.

Håper uansett folk tenker seg nøye om.
Solstad skipping lever ikke bare på kreditt, men de har overtrukket EK i tillegg.

Mitt oppkonstruerte opplegg var kun for å vise utvanningen, er selv garantert sikker på at det blir konkurs og bankene overfører båtene i ett eget selskap og drifter det som kan driftes, skraper det som skal skrapes og selger det de får nok peng for.

Lik løsning som DDasa
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Nubie
31.08.2019 kl 21:35 4122

Mini3 - bake eller banke litt vett?

Om de ikke har brukt minutter på forhandling(?)må jeg si jeg er meget overrasket over at de fortsatt har drift i selskapet, sett i lys av den tekniske konkursen...

Forholdene her er laaaangt utenfor din fatte evne, ringvirkningene er store ved utløsning av konkurs, å sette SOFF under administrasjon er jo tydeligvis ikke et alternativt for pantehaverne.... Så hva gjenstår da? Emisjon er heller ikke på tavlen ennå, men komme nok når man har fått på plass visse kriterier.

Gjelden er altfor stor for et slikt selskap, tydelig at driftskostnader har gått bananas her. Høyere rater er ikke løsning i seg selv, selskapet må omstruktureres.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
31.08.2019 kl 21:51 4111

De har jo forhandlet i snart 2 år uten å komme til enighet om noen restrukteringsplan. Hver tidsfrist ender opp med utsettelse og nye deadline gjerne ett halvt år frem i tid. Hvor bankene gir avdragsutsettelse og rentefritak.
Mest sannsynlig er hovedeiere i Solstad med Røkke og Fredriksen nådeløs i sine krav mot banker og kreditorer for å vise evne til å skyte inn kapital. Gjeld på 31 milliarder og Solstad størrelse gjør at bankene også sitter låst. De kan ikke drive ett gigantisk offshore rederi. Det er ett svakt marked for offshore skip. Bankene som er engasjert i flere andre offshore rederier kan mest sannsynlig heller ikke akseptere at flåten til Solstad blir solgt ut på billigsalg iht det totale markedsbildet.

Så i 2 år har bankene og obligasjonseiere håpt marked skal bedre skal slik at Solstad kan betjene gjeld, og bankene skal unngå tap.
Den som tror at Røkke og Fredriksen skal skytte inn 6 milliarder i ny EK tar smertelig feil. Da kan de heller plukke opp de skipene de ønsker i etterkant på brannsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Nubie
31.08.2019 kl 22:04 4094

Hør hør Hstray...

Forskjell på å bake og banke vett inn i hode på folk...

For min del ligger verdien i forhandlingskriteriene, det forgår en kraftig stand off! Aksjeverdien er så lav at en konkurs påvirker ikke R & F, pantehaverne er helt avhengige av å ha med seg de største eierne på løsningen. Skulle ikke overraske meg om følgende kommentar ble slengt over bordet; «just go to the probate court, we don't care»...

Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
31.08.2019 kl 22:50 4056

Røkke er kjent for å sette nådeløse ultimater i slike forhandlinger, og han firer ikke en tomme. Det er take it our leave it. Kjent Røkke forhandlingstaktikk. Røkke vet at lånegivere med 31 milliarder i utlån er låst til masten.

Nå har bankene vært mer ansvarlig for krisen i norsk supply og offshore skip markedet enn Røkke og Aker med å gi alle lånene til norske redere. Foreløpig har de ikke tatt en krone i tap..
Går Solstad konkurs er det en katastrofe for obligasjonseiere som taper alt, samt sikrede kreditorer som mest sannsynlig taper ca 70% av utlån. Negativ egenkapital er ett effektivt pressmiddel spesielt mot usikrede kreditorer.. Konkurs er verst for lånegivere, innsatens deres er mye høyere enn Røkkes 500 millioner
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Nubie
31.08.2019 kl 23:22 4031

Svarteper i dette caset er den som sitter på pantet!!
Velger mann å overta pantet forplikter mann også de løpende kostnader... hvilken bank er interessert i det?

Personlig mener jeg at obligasjonsmarkedet har vært for passive, hvis man ikke følger med fortjener man en smekk på lanken... samme går for bankene.. Har jo vært Ville Vesten de siste årene. Tilgangen til kapital har vært utømmelig og «jakten» på de få prosentene (passive investeringer) har fått fritt spillerom. «Bedre med 3-4% avkastning enn penger i banken» mentaliteten...

Ved konkurs blir pantene satt i «kø» etter prioriteringer, dette er heller ingen ønskelig situasjon...
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
31.08.2019 kl 23:44 4013

Avhende pant er nok interessant på endel kostbare subsea og konstruksjonsskip. Tipper endel banker sjekker hvilke skip konkurrerende offshore rederier kan ha behov for, og være interessert i å drifte. Pågående kontrakter blir da bli videreført til nytt rederi som drifter skip, eller kansellert og inngått pånytt.

Dof er en typisk kandidat til å drifte flere av Solstad sine skip. Skip i opplag er det ikke noe poeng i å ta pant på.

Obligasjonseiere sitter også igjen med svarteper. Og mange her på forumet tar ikke hensyn til disse momentene. Styret har også en viss handlingsplikt ved negativ EK.

Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Nubie
31.08.2019 kl 23:58 4000

Hm...bare vi som er våkne Hstray?😂

Ja, som du skisserer er dette helt sikkert en «plan B» for bankene, men «plan A» vil være kontinuerlig drift under bedre vilkår for alle parter. Er sikker på at det finnes splid blant kreditorene her og en heftig interessekonflikt.

Haircut’n for de usikrede er sikkert hårreisende...
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
01.09.2019 kl 00:29 3976

Tydeligvis.. Plan A er kontinuerlig drift. Utfordring er at Solstad vil og må ha en bærekraftig løsning. Solstad vil ha en løsning på sine betingelser.

Og løsningene som er fremlagt til nå har vært ca tilsvarende restrukteringsløp som ble lagt i Dof hvor obligasjonseiere konventerer gjeld til Aksjer, og sikrede kreditorer utsetter avdrag samt eiere skyter inn ny EK . Nå er jo situasjonen 10 ganger værre i Solstad med høy negativ EK, slik at her må flere ting gjøres. Jeg er relativt sikker på at vi snakker iområdet 15 milliarder Nok i gjeldslettelse før Røkke og Fredriksen skyter inn mer EK. Ca 1,6 milliarder Nok. Gjeldsnedsettelsen vil da medføre at Egenkapital blir positiv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Nubie
01.09.2019 kl 01:01 3955

Hm...hvis ratene tar seg opp vil en slik løsning være en vinn vinn for obl.

Likvidering av assets står nok også høy på listen. Bærende gjeld på over 550 mill pr skip er så høy at det nesten klassifisere til en eller annen pris, både for ledelse og kreditorer...

Dof fungerte ikke bra, men her er timing alt da...

Solstad som går i bresjen her så hvor mye tyngde vites ikke, men kreditorene er sikkert smertelige klar over at «festen» burde vært avbrutt for lenge siden og siden de sov i timen må de betale prisen.

Konvertering og kapital innskytelse vil gi en voldsom mengde aksjer, ligger an til spleis før julen ringer inn. Uansett er nok dette den beste løsningen for alle parter, så blir rate veksten en bonus for de tålmodige..

Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
01.09.2019 kl 08:07 3872

Mange nyere skip tilknyttet gamle Solstad og Farstad med gjeldpå $2-300 millioner. Ett annet stor problem er alle skipene i opplag, som har ligget i opplag i snart 4 år. Høy reaktiveringskost, klassekost. Samt mange av skipene er bygd i Kina og India med en helt annen teknologi, mindre dekk etc. Dette er flåten til Deepsea. Deepsea skulle aldri vært innfusjonert med Solstad. Deepsea var som alle Fredriksen selskap utbytte drevet, men tynn egenkapital. Denne siloen må rett og slett forlates.

Dof sin restruktering var bra nok den. Men den gjaldt ikke subsea, og det er der de sliter idag
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
kontra
01.09.2019 kl 09:48 3812

Som noen allerede har merket seg, er Solstad-styret temmelig klar på konsekvensene, alt etter utfall av forhandlingene. Enten taper dagens aksjonærer alt, eller så får vi en løsning vi kan leve godt med, også i en vanskelig tid for bransjen. Jeg har absolutt ingen tro på scenarier i nærheten av de oppsettene enkelte på tråden har prøvd seg på, til det er det allerede lagt for mye prestisje i saken. Spørsmålet som rimelig klart er på "bordet" er omfanget av gjeldssanering, ellers vil sannsynligvis både konvertering av gjeld til aksjer og emisjon være sentrale spørsmål. "Betydelig" utvanning av eksisterende aksjonærer" tyder på konvertering av gjeld til aksjer, men jeg tror ikke at bankene ønsker å bli så "store" at de i realiteten overtar styringen av selskapet. Om det skulle bli en emisjon vil nok dette stille alle aksjonærer likt, enten det er Røkke, Fredriksen, Inge Berg i Nordlaks, eller oss "nettløker". At "vi" vil bli revkjørt av R&F har jeg ingen tro på.

Jeg har skrevet det tidligere, og gjentar meg selv, at ved at Soff gikk tidlig inn i diskusjon med kreditorer/obligasjonseiere kom de i en unik situasjon mht å påvirke den fremtidige strukturen i offshorenæringen. Det er tydelig at flere andre rederier balanserer på "knivseggen", også noen av de som med jevne mellomrom "roper over seg" hvor godt det går. Antar det pågår samtaler mellom "parter" også i disse rederiene, og der videre skjebne vil avhenge av hvordan Soff-forhandlingene ender. Jeg sier hverken kjøp eller selg, men gjør seg klar for ethvert utfall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
01.09.2019 kl 11:10 3754

Solstad med innfusjonerte selskap har knapt vært gjennom en restruktering siden oljekrisen i 2014. Det er jo komplett galskap å venta til egenkapital er nesten 2 milliarder i minus.
Soff er i en særstilling iht høyest gjeld, ca 31 milliarder Nok. Svak EBITDEA per kvartal ca 100-200 millioner, samt flest skip i opplag som det hersker stor tvil om vil noengang komme ut i markedet. Konventere gjeld til aksjekapital må medføre en stor EK emisjon.
Jeg er relativt sikker på at Fredriksen og Røkke som dagens største eiere forlater skuta visst de ikke får igjennom sine krav, og de har nå satt en endelig deadline. Selskap kan ikke leve med dagens usikkerhet da det er bad business og de taper kontrakter fra aktører som frykter en konkurs. bankene sitter også og frykter en konkurs, om de selv skal ta kontroll over selskap, om de skal ta ut pant eller om de skal godta Solstad nådeløs krav iht gjeldsanering og iverksette en restruktering. Obligasjonseiere som sitter med milliarder i utlån uten sikkerhet er ofte en verkebyll i slike prosesser da de kjemper sin sak. Og i utgangspunkt skal de tape nesten 100%..Og får vi en endelig avtale? For meg virker det veldig usikkerhet, da bankenes shippingfolk ser at marked er i bedring. De ønsker da ikke å ta ett massivt tap rett iforkant av at syklusen snur og tilbyr rente og avdragslettelse..
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
pengex
01.09.2019 kl 11:26 3731

Sverre Farstad og kompani har starta nytt selskap med ett psv skip.
Starta fra skrætsj for å si det sånn.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
01.09.2019 kl 12:21 3697

Ikke utenkelig at Sverre Farstad henter hjem deler av sin gamle flåte. Trenger støtte av lokal sparebank, og den Martine klynga i Ålesund.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
01.09.2019 kl 13:18 3659

Ikke utenkelig at Sverre Farstad henter hjem deler av sin gamle flåte. Trenger støtte av lokal sparebank, og den Martine klynga i Ålesund.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Ruggen
01.09.2019 kl 19:41 3544

Gjelda virket helt grei for alle involverte å håndtere når selskapene ble fusjonert, ikke lenge siden. Hva har skjedd på veien som nå gjør dette opplegget dødfødt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Nubie
01.09.2019 kl 22:53 3472

aksje=rettigheter ( EMI )
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
pengex
02.09.2019 kl 00:26 3440

Lite jobb. Ikke nok til å dekke inn gjeld som øker hvert år.
Derfor kommunikado med banker om en gjeldsløsning.
Kommer SOFF ut med ett opplegg for utsettelse eller lign vil nok aksjekursen ta ev litt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Ruggen
02.09.2019 kl 07:39 3395

At oljebransjen er syklisk er vel ikke noe som kommer som en overraskelse. Det som er bemerkelsesverdig er at blant annet R&F ikke har tatt hensyn til dette og at ingen ser ut til å ha tatt stresstester, helt utrolig egentlig at Solstad ble med på dette.....siloene og mulighetene rundt dette kan imidlertid bli redningen for Solstad og er muligens grunnen til at bankene fortsatt er med, tør vel ikke annet...
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Met1976
03.09.2019 kl 09:28 3143

#Solstad Offshore har ifølge en melding fått forlengelse av nåværende fast kontrakt med Prysmian for CSV-en «Normand Pacific» med to år.
Kontrakten har løpt siden 2016, og den faste perioden går ut 31. desember 2021.
Videre går det frem at Prysmian har opsjon på ytterligere forlengelse med tre år utover den faste perioden.#

-Stor kontraktsforlengelse der altså for et av de største skipene i flåten. Og dette illustrerer jo litt av problemet med et så stort rederi som Solstad- konkurs vil sende ringvirkninger langt utover kontoret på Karmøy, og det er ikke flust av selskaper som kan/vil overta skip og forpliktelser heller...
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare