Kongsberg Aeronautical AS - KAIS - tidenes kjøpsanledning?

dr. Stockman
KAIS 28.08.2019 kl 19:57 11478

Viktig å gjøre oppmerksom på at noen av de betraktninger som vil bli presentert her er selskapets situasjon slik jeg selv oppfatter den, og trenger ikke nødvendigvis være fullstendig sammenfallende med ledelsens oppfatning. Men det er etter beste evne min egen tolkning av hvor vi befinner oss i dag basert på skriftlige og muntlige presentasjoner og dialoger.

Jeg har med èt eneste unntak (salg av 1250 aksjer til kr 70 pr stk) kun solgt en del aksjer til familie og venner). Det kan virke som en åpenbar selvmotsigelse å selge noen som helst aksjer i et selskap med slike rosenrøde fremtidsutsikter som det som vil bli beskrevet her. Men med mer enn 15% av aksjene i selskapet på min hånd så kan jeg nok tillate meg å avhende noen få aksjer til nye aksjonærer. At min hovedsatsing på børsen (NANO) har stupt i det siste gjør at KAIS utgjør over 90% av min portefølje, og det gjenspeiler ikke akkurat noen ideell diversifiseringsprofil. Det utgjør likevel ikke noe stort poeng for meg ettersom jeg anser KAIS som en tryggere hovedinvestering enn det Equinor ville vært, men siden jeg «pensjonerte meg» i år 2000 så er jeg avhengig av at det innimellom påløper litt inntekter ved salg av aksjer.

Salget er imidlertid ikke veldig påkrevd, så prisen ligger fast og er ferdig prutet. Ingen trenger derfor bekymre seg for at andre får kjøpt billigere. Tvert imot vil prisen ganske raskt kunne bli oppjustert mot 100 kr hvis pågangen er større enn beregnet. Det lønner seg derfor å være rask i vendingen, både fordi det er et ganske begrenset antall aksjer som legges ut for salg, og fordi prisen når som helst kan bli justert opp. De første som kjøper vil uansett få kjøpt for 70 kr (åpenbart innenfor rimelighetens grenser når det gjelder antall aksjer siden det ikke er veldig mange som skal selges).

Det er ikke tilfeldig at jeg har landet på 70 kr som pris for aksjen. 70 kr er identisk med det nivået som en ekstern aktør har antydet som laveste kurs vi kan forvente hvis de får i oppdrag å hente inn kapital for selskapet via crowdfunding. Og etter den tid har ytterligere brikker falt på plass slik at det virkelige nivået nok kommer til å ligge et sted mellom 100 og 150 kr.
Selskapet er ved kurs 70 priset til 113 millioner kroner.
Redigert 06.05.2023 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.03.2023 kl 10:30 967

Beklager at jeg ikke har vært inne og sjekket, da det tidligere ikke så ut til å være noen aktivitet her. Nå var det en som ringte og gjorde meg oppmerksom på at det var en del innlegg her. Forsøkte akkurat å ringe styreleder for en oppdatering, men fikk ikke noe svar, så det får komme senere.
Når det gjelder registreringen på VPS-registeret så er det riktig at dette samles opp før kjøpene godkjennes av et styrevedtak. Det har vært meningen å ha et fysisk styremøte så snart det er reelle saker å behandle. Der kommer også jeg (som største aksjonær) også til å delta selv om jeg ikke har ønsket å sitte i styret. Når det gejlder å registrerer aksjene på VPS-konto så har jo ikke det på kort sikt noen praktisk betydning, og det er derfor ikke noen hastesak som det tas et eget styremøte for. Alle kan jo dokumentere aksjene de har kjøpt, og de er forlengst skrevet inn i selskapets egen aksjonærbase.

Min egen markedsføring på HO var jo bare en tilleggsaktivitet/dugnad fra min side slik at vi kunne få inn litt driftskapital i påvente av utfallet av den kontakt en som har vært med de større investorene. Det finnes også andre og enklere veier til kapitalinhenting, men disse beregner seg prosenter for jobben som vi håper å unngå ved å stå for den direkte kontakten med investorene selv. Disse metodene er bedre tilpasset en situasjon der man skal hente inn langt større beløp enn de små midlene vi er ute etter - f.eks. 20 mill istedet for 2 mill.

På lang sikt er jo det viktigste det som skjer i forhold til flyselskapene. Håper kontraktene ikke er langt unna for de japanske flyselskapene Nippon Air og Japan Airlines. Bare disse to kontraktene kunne gitt langt større inntekter enn det vi trenger til driften, og kontrakt med ti selskaper ville gitt inntekter tilnærmet selskapets markedsverdi. Med en P/E på 10 gir allerede disse kontraktene grunnlag for en tidobling av kursen. 10 selskaper er ikke all verden når man tenker på at samarbeidsselskapet Weathernews har 60 flyselskaper på sin kundeliste.

Skal heretter ta en titt innom tråden med jevne mellomrom, og skjer det noe nytt så legger jeg også inn det hvis det er av en art som kan publiseres.
dr. Stockman
13.03.2023 kl 12:48 946

Har hatt en prat med styreleder, og uten å gå i detaljer så kan jeg jo nevne at det har været nye møter med investorene og at vi ser ut til å nærme oss noe. Vanskelig å si noe om tidspersspektiver, men forhåpentligvis er de 4 mill vi er ute etter ikke langt unna. For andre som måtte ønske seg noen aksjer i emisjonen kan nok dermed tidsvinduet være i ferd med å lukkes. 256.000 kom inn fra H.O., og det løste den kortsiktige likviditetsutfordringen. Takk til dem som har bidratt, og samtidig sikret seg en god mulighet til en eksepsjonell avkastning.