Gnål og mas om ELbilfordelene.

Thinky
29.08.2019 kl 00:33 336

https://www.dn.no/innlegg/samferdsel/klima/bompenger/la-elbileierne-dekke-bompengepakken/2-1-661456

Politikerne har fredet ELbilene til 2021 valget. Har dette vært så vanskelig å få med seg ?
ELbilene har vært gitt privilegier for å få frem den nye miljøvennlige teknologien.
Og i Norge kommer strøm fra vannkraft.

Det er gnål, mas, feilaktigheter og ufullstendigheter DN her kommer med.
Ja, fra 2021 så blir det kanskje litt ytelser fra ELbilene.
Strøm til norske ELbiler, kunne vært gjort billig eller gratis.

Norge kan være stolte av å ha vært foregangsland på ELbiler. Vi hadde
til og med THINK i sin tid. Som vi hadde SIMONSEN på mobiltelefon i sin tid.

Når ELbiler på alle måter finner sin "endelige" form noen år frem i tid, vil
dette sannsynligvis bety vesentlige miljøforbedringer samlet sett. Rekkevidden
blir lang, og lading rask. Vekten på bilen normal eller lav. Utformingensmulighetene
med ELbilen har mange fordeler. Vedlikehold mye enklere og rimeligere.

Norge kan få mange fordeler av å ha vært foregangsland her fra start. Ikke kluss
med dette er dere snille.

Norge har dessuten europas største og beste vindressurser. Det ligger noe her
også i dette, frem i tid. Og selvfølgelig kan Norge da egentlig yte ELbilene gratis
strøm, om vi kommer til at det er fornuftig. Norge trenger å kutte i sitt kostnadsnivå.



Det er ikke noe spesielt viktig for utslippene i verden at Norge fortsetter å være foregangsland for elbil.
I dag er det marked for elbiler i andre land også, og da blir salgsvolumet til Norge uansett av mindre og mindre betydning for produsentene. Vi er for få forbrukere her.
Det blir også stadig færre andre biler, og det blir meningsløst at ikke alle som bruker vei skal betale.
Hvis man skulle gjøre en endring her burde man også innse at når de største trailerne sliter ca 800 ganger mer på veien pr kjørte meter enn en personbil så må de største bilene betale etter det . Hadde man klart å få til å kreve inn 4000,- kr pr passering for tungtransport der det koster 50 for personbil så ville nok utenlandske transportselskaper igjen overlatt mye arbeide til norske transportører
jadden
02.09.2019 kl 12:13 189

Når alle skatte- og avgiftsfordeler, parkering, bompengefritak mm fjernes velges elbilene bort. Her er en grundig gjennomgang av materien, det måtte et amerikansk nettsted til for å avkle den norske tilnærmingen og naiviteten:

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Busting-The-Myth-Of-The-Worlds-Hottest-Electric-Car-Market.html